Homologacja typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części.
Dz.U.2014.1828 t.j.
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 17 czerwca 2013 r.
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części 2
- z zastrzeżeniem ust. 9.
- przy wydaniu zmiany do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach, w sekcji 4 numeru tego świadectwa Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego określa numer zmiany, zgodny z liczbą kolejnych udzielonych już zmian.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ISTOTNE CECHY RÓŻNICUJĄCE KATEGORIĘ, TYP, WARIANT LUB WERSJĘ POJAZDU
ISTOTNE CECHY RÓŻNICUJĄCE KATEGORIĘ, TYP, WARIANT LUB WERSJĘ POJAZDU
1) należą do jednej kategorii;
2) są produkowane przez tego samego producenta;
3) mają to samo podwozie, ramę, ramę pomocniczą, płytę podłogową lub inną strukturę, do której przymocowane są główne części składowe;
4) mają źródło napędu działające na tej samej zasadzie (spalanie wewnętrzne, elektryczne, mieszane itd.);
5) mają takie samo oznaczenie typu nadane przez producenta.
Typ pojazdu może obejmować warianty i wersje.
2. Wariant oznacza pojazd lub grupę pojazdów należących do tego samego typu, które mają:
1) ten sam kształt nadwozia (podstawowe dane techniczne);
2) różnice masy w stanie gotowym do jazdy między najmniejszą i największą wartością nieprzekraczającą 20% wartości najmniejszej;
3) różnice w maksymalnej dopuszczalnej masie między największą i najmniejszą wartością nieprzekraczającą 20% wartości najmniejszej;
4) silnik o takim samym cyklu pracy (dwusuw lub czterosuw, zapłon iskrowy lub zapłon samoczynny);
5) różnicę w pojemności skokowej silnika (w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym) między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30% wartości najniższej;
6) taką samą liczbę i takie samo usytuowanie cylindrów;
7) różnicę w mocy silnika między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30% wartości najniższej;
8) tę samą zasadę działania (w przypadku silników elektrycznych);
9) taki sam rodzaj skrzyni biegów (ręczna, automatyczna itp.).
3. Wersja oznacza pojazd tego samego typu i wariantu, który może zawierać dowolne wyposażenie, części składowe lub układy wymienione w dokumencie informacyjnym, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do dyrektywy pod warunkiem, że jest tylko:
1) jedna wartość podawana dla:
a) masy w stanie gotowym do jazdy,
b) maksymalnej masy całkowitej,
c) mocy silnika,
d) pojemności skokowej silnika oraz
2) jeden zestaw wyników badań podanych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku VII do dyrektywy.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW, PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA LUB CZĘŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 70Z UST. 5 USTAWY
WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW, PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA LUB CZĘŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 70Z UST. 5 USTAWY
1) silnik,
2) skrzynia biegów,
3) osie napędzane (liczba, położenie, współpraca),
4) osie kierowane (liczba i położenie),
5) osie hamowane (liczba),
6) konstrukcja zabezpieczająca przed przewróceniem.
2. Warunki i sposób wyboru przedmiotów wyposażenia lub części określają akty prawne określone w części 2 załącznika II do dyrektywy.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
1) oceny wstępnej;
2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej "wyrobami", z typem objętym świadectwem homologacji.
2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza, czy producent ma system zarządzania jakością.
2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:
a) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej,
b) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta przedmiotów wyposażenia lub części, zgodnie co najmniej z jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w lit. a.
2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 lit. a, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.
2.3. Ocena wstępna w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectw homologacji typu dla przedmiotów wyposażenia lub części tego typu pojazdu.
3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:
1) sprawdza u producenta:
a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:
- planowanie produkcji,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,
- nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,
- przechowywanie i transport wyrobów gotowych,
b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:
- istnienie systemu oceny dostawców,
- magazynowanie i kontrolę dostaw,
- stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,
- procedury reklamacji wyrobów,
c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:
- właściwego sposobu, zakresu i ilości badań i kontroli wewnętrznych, które są wymagane do przeprowadzenia zgodnie z aktami prawnymi określonymi w załączniku I do dyrektywy; w przypadku producenta pojazdu kontrole wewnętrzne dotyczą sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,
- dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,
- dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi poprzez plany kontroli,
- prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów, z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,
- skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,
- skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;
2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.
4. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, i niezgodności stwierdzonych przez Dyrektora TDT w toku tej kontroli, Dyrektor TDT może dokonywać sprawdzenia utrzymywania przez producenta systemu zarządzania jakością oraz przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji.
5. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej "kontrolowanym".
5.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:
a) zakresie kontroli,
b) przewidywanym czasie trwania kontroli.
6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.
7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:
1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;
2) datę przeprowadzenia kontroli;
3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;
4) zakres kontroli;
5) wykaz skontrolowanych dokumentów/procedur/procesów produkcyjnych/obiektów/pomieszczeń/wyposażenia;
6) opis spostrzeżeń;
7) stwierdzone niezgodności;
8) proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze/korygujące;
9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych/korygujących oraz ich sprawdzenia;
10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;
11) datę i miejsce sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy osób uczestniczących w kontroli.
8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;
2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;
3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla jednostki uprawnionej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR
WZÓR
WNIOSEK O WYDANIE LUB ZMIANĘ ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU | |||
....................... (miejscowość, data) | |||
................................ (nazwa i adres producenta) ................................ | .......................................... (organ właściwy do wydania świadectwa homologacji typu) .......................................... .......................................... | ||
Wnioskuję o wydanie/zmianę*): - świadectwa homologacji typu WE pojazdu*) - świadectwa homologacji typu pojazdu*)**) - świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części*) - świadectwa homologacji typu EKG ONZ*) | |||
1. | Numer sprawozdania z badań homologacyjnych ...................................................... | ||
2. | Data wydania ................................................................ | ||
3. | Marka oraz typ pojazdu/typ przedmiotu wyposażenia lub części*) ............................... ............................................................................. | ||
4. | Nazwa i adres producenta .................................................... ............................................................................. | ||
Załączniki***): | |||
.............................. (czytelny podpis producenta) | |||
*) | Niepotrzebne skreślić. | ||
**) | Dotyczy pojazdów produkowanych w małych seriach. | ||
***) | Wskazać załączniki, zgodnie z art. 70h ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w powiązaniu z § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2014 r. poz. 1828). |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WZÓR
OŚWIADCZENIE
WZÓR
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że jestem wpisany do:
- Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej*)
- rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym*)
pod numerem: ....................................................................................................
.....................................................
(czytelny podpis producenta)
*) Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WZÓR
OŚWIADCZENIE
WZÓR
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że w zakresie:
- typu pojazdu*)......................................................................................................
- typu przedmiotu wyposażenia lub części*)...........................................................
złożyłem tylko jeden wniosek, i tylko w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
.....................................................
(czytelny podpis producenta)
*) Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
WZÓR
WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA
WZÓR
WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA
- ŚWIADECTW ZGODNOŚCI*)**)
- OŚWIADCZEŃ O DANYCH I INFORMACJACH O POJEŹDZIE NIEZBĘDNYCH DO REJESTRACJI I EWIDENCJI POJAZDÓW*)
Imię i nazwisko | Stanowisko | Wzór podpisu |
.....................................................
(czytelny podpis producenta)
*) Niepotrzebne skreślić.
**) Dotyczy pojazdów produkowanych w małych seriach.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WZÓR
Oświadczenie o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów*)
WZÓR
Oświadczenie o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów*)
Lp. | Dane i informacje o pojeździe | Wyszczególnienie |
1 | Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) | |
2 | Rodzaj | |
3 | Podrodzaj | |
4 | Przeznaczenie***) | |
5 | Rok produkcji | |
6 | Masa własna [kg] | |
7 | Dopuszczalna ładowność [kg] | |
8 | Największy dopuszczalny nacisk osi [kN] | |
9 | Dopuszczalna masa całkowita pojazdu [kg] | |
10 | Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów [kg] | |
11 | Maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem [kg] | |
12 | Inne****) |
..................................................... (miejscowość) | ..................................................... (data) | |
..................................................... (czytelny podpis producenta) | .................................................... (stanowisko) |
*) Nie dotyczy pojazdu niekompletnego.
**) Niepotrzebne usunąć.
***) O ile dotyczy.
****) Dotyczy innych danych i informacji uznanych za istotne przez producenta pojazdu.
ZAŁĄCZNIK Nr 9
WYKAZ REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU EKG ONZ, KTÓRE NIE SĄ STOSOWANE W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU LUB TYPU POJAZDU DLA POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH
WYKAZ REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU EKG ONZ, KTÓRE NIE SĄ STOSOWANE W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU LUB TYPU POJAZDU DLA POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH
Lp. | Nr reg. EKG ONZ | Tytuł |
1 | 9 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L2, L4 oraz L5 w zakresie hałasu |
2 | 10 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zgodności elektromagnetycznej |
3 | 14 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa |
4 | 22 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji hełmów ochronnych i osłon tych hełmów dla kierowców i pasażerów motocykli i motorowerów |
5 | 26 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie wystających części zewnętrznych |
6 | 40 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym w zakresie emisji z silnika zanieczyszczeń gazowych |
7 | 41 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli w zakresie hałasu |
8 | 43 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów bezpiecznego oszklenia |
9 | 46 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji lusterek wstecznych oraz homologacji pojazdów samochodowych w zakresie rozmieszczenia lusterek wstecznych |
10 | 47 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motorowerów wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym w zakresie emisji z silnika zanieczyszczeń gazowych |
11 | 63 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji motorowerów dwukołowych w zakresie hałasu |
12 | 74 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L1 w zakresie rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej |
13 | 77 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł postojowych pojazdów samochodowych |
14 | 98 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z wyładowczymi źródłami światła |
15 | 99 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji wyładowczych źródeł światła do stosowania w homologowanych reflektorach pojazdów samochodowych |
16 | 112 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania i/lub drogowymi i wyposażonych w żarówki |
17 | 113 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z symetrycznymi światłami mijania i/lub drogowymi i wyposażonych w żarówki |
18 | 116 | Jednolite przepisy dotyczące homologacji zabezpieczenia pojazdów samochodowych przed nieuprawnionym użyciem |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »