Homologacja typu pojazdów.
Dz.U.2023.1651
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 2 sierpnia 2023 r.
w sprawie homologacji typu pojazdów 2 , 3
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES WYMAGAŃ TECHNICZNYCH OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU W ODNIESIENIU DO POJAZDÓW KATEGORII T4.1, T4.2, C, R ORAZ S
ZAKRES WYMAGAŃ TECHNICZNYCH OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU W ODNIESIENIU DO POJAZDÓW KATEGORII T4.1, T4.2, C, R ORAZ S
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu pojazdu
w odniesieniu do pojazdów kategorii T4.1, T4.2 oraz C
Nr | Przedmiot | Akt prawny*) | T4.1 | T4.2 | C |
1 | Maksymalna dopuszczalna masa całkowita | 2009/63/WE1) załącznik I | X | X | X |
2 | Tablica rejestracyjna | 2009/63/WE załącznik II rozporządzenie WT2) | X | X | X |
3 | Zbiornik paliwa | 2009/63/WE załącznik III | X | X | X |
4 | Obciążenie balastowe | 2009/63/WE załącznik IV | X | X | X |
5 | Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze | 2009/63/WE załącznik V | X | X | X |
6 | Poziom hałasu | 2009/63/WE załącznik VI | X | X | X |
7 | Maksymalna prędkość konstrukcyjna | 2009/60/WE3) załącznik I, pkt 1 | X | X | X |
8 | Skrzynie ładunkowe | 2009/60/WE załącznik I, pkt 2 | X | X | X |
9 | Lusterka wsteczne | 2009/59/WE4) | X | X | X |
10 | Pole widzenia i wycieraczki szyby przedniej | 2008/2/WE5) | X | X | X |
11 | Układ kierowniczy | 2009/66/WE6) | X | X | X |
12 | Kompatybilność elektromagnetyczna | 2009/64/WE7) | X | X | X |
13 | Urządzenia hamujące | 76/432/EWG8) | X | X | X |
14 | Siedzenia pasażerów | 76/763/EWG9) | X | X | X |
15 | Poziom hałasu odczuwanego przez kierującego | 2009/76/WE10) | X | X | X |
16 | Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu | 2009/57/WE11) | X | X | X |
17 | Siedzenie kierowcy | 78/764/EWG12) | X | X | X |
18 | Instalacja urządzeń oświetleniowych | 2009/61/WE13) rozporządzenie WT | X | X | X |
19 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej | 2009/68/WE14) Regulamin ONZ nr 8615) | X | X | X |
20 | Urządzenia sprzęgające i bieg wsteczny | 2009/58/WE16) | X | X | X |
21 | Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu (próba statyczna) | 2009/75/WE17) | X | X | X |
22 | Przestrzeń robocza, dostęp do miejsca kierowcy | 80/720/EWG18) | X | X | X |
23 | Wały odbioru mocy | 86/297/EWG19) | X | X | X |
24 | Instalacja urządzeń sterowania i kontroli | 86/415/EWG20) | X | X | X |
25 | Wymiary i dopuszczalne masy ciągnione | 2009/144/WE21) załącznik I | X | X | X |
26 | Szyby | 2009/144/WE załącznik III Regulamin ONZ nr 4322) | X | X | X |
27 | Regulator prędkości | 2009/144/WE załącznik II, pkt 1 | X | X | X |
28 | Ochrona części napędowych, części wystających i kół | 2009/144/WE załącznik I, pkt 2 | X | X | X |
29 | Sprzężenie mechaniczne | 2009/144/WE załącznik IV Regulamin ONZ nr 5 5 23) | X | X | X |
30 | Tablica producenta | 2009/144/WE załącznik V | X | X | X |
31 | Sterowanie hamulcami pojazdów ciągnionych i sprzężenie hamulcowe pomiędzy ciągnikami i pojazdami ciągnionymi | 2009/144/WE załącznik VI | X | X | X |
32 | Emisje zanieczyszczeń | 2016/162824) | X | X | X |
33 | Opony | Regulamin ONZ nr 10625) | X | X | X |
34 | Zamocowanie pasów bezpieczeństwa | 76/115/EWG26) | X | X | X |
35 | Pasy bezpieczeństwa | 77/541/EWG27) | X | X | X |
36 | Bieg wsteczny i prędkościomierz | 75/443/EWG28) 2009/60/WE | X | X | X |
37 | Urządzenia ograniczające prędkość | 92/24/EWG29) | X**) | X**) | X**) |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
**) Dotyczy indeksu "a", o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42).
1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/63/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie niektórych części i właściwości kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 214 z 19.08.2009, str. 23).
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.).
3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/60/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie maksymalnej prędkości konstrukcyjnej oraz skrzyń ładunkowych kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 29 września 2010 r., Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2009, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7).
4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/59/WE z dnia 13 lipca 2009 r. odnosząca się do lusterek wstecznych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2009, str. 9).
5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/2/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie pola widzenia i wycieraczek szyb przednich w kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 maja 2008 r., Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2008, str. 30).
6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/66/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie układów kierowniczych kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 201 z 01.08.2009, str. 11).
7) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/64/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez ciągniki rolnicze lub leśne (kompatybilność elektromagnetyczna) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
8) Dyrektywa Rady z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (76/432/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 października 1997 r., Dz. Urz. WE L 122 z 08.05.1976, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 253 z 05.10.1996, str. 13 oraz Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24).
9) Dyrektywa Rady z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do siedzeń pasażerów kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (76/763/EWG) (w brzmieniu z dnia 2 września 2010 r., Dz. Urz. WE L 262 z 27.09.1976, str. 135, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Dz. Urz. UE L 297 z 18.11.1999, str. 22 oraz Dz. Urz. UE L 213 z 13.08.2010, str. 37).
10) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/76/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie poziomu hałasu odczuwanego przez kierującego kołowymi ciągnikami rolniczymi lub leśnymi (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 201 z 01.08.2009, str. 18).
11) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/57/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 261 z 03.10.2009, str. 1).
12) Dyrektywa Rady z dnia 25 lipca 1978 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących siedzenia kierowcy w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (78/764/EWG) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. WE L 255 z 18.09.1978, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 109 z 26.04.1983, str. 13, Dz. Urz. UE L 192 z 11.07.1987, str. 43, Dz. Urz. UE L 228 z 17.08.1988, str. 31, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Dz. Urz. UE L 148 z 15.06.1999, str. 35 oraz Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 81, str. 32 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
13) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/61/WE z dnia 13 lipca 2009 r. odnosząca się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 203 z 05.08.2009, str. 19).
14) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/68/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych i leśnych (w brzmieniu z dnia 1 stycznia 2010 r., Dz. Urz. UE L 203 z 05.08.2009, str. 52).
15) Regulamin nr 86 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ciągników rolniczych lub leśnych w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
16) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/58/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie urządzenia sprzęgającego oraz biegu wstecznego kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 19 sierpnia 2009 r., Dz. Urz. UE L 198 z 30.07.2009, str. 4).
17) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/75/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (próba statyczna) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 261 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
18) Dyrektywa Rady z dnia 24 czerwca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (80/720/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 października 1997 r., Dz. Urz. WE L 194 z 28.07.1980, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.1988, str. 34 oraz Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24).
19) Dyrektywa Rady z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia (86/297/EWG) (w brzmieniu z dnia 29 października 2012 r., Dz. Urz. WE L 186 z 08.07.1986, str. 19, Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 274 z 09.10.2012, str. 24).
20) Dyrektywa Rady z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie instalacji, położenia, działania i oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (86/415/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 kwietnia 2010 r., Dz. Urz. WE L 240 z 26.08.1986, str. 1, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 10.04.2010, str. 1).
21) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 27 z 30.01.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 108 z 29.04.2010, s, 355, Dz. Urz. UE L 213 z 13.08.2010, str. 37, Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7, Dz. Urz. UE L 56 z 28.02.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
22) Regulamin nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów oszklenia bezpiecznego i ich instalacji w pojazdach.
23) Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów.
24) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (w brzmieniu z dnia 6 października 2016 r., Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53 oraz Dz. Urz. UE L 231 z 06.09.2019, str. 29).
25) Regulamin nr 106 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów rolniczych i ich przyczep.
26) Dyrektywa Rady z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (76/115/EWG) (w brzmieniu z dnia 20 października 2005 r., Dz. Urz. WE L 24 z 30.01.1976, str. 6, Dz. Urz. UE L 209 z 29.07.1981, str. 30, Dz. Urz. UE L 139 z 19.05.1982, str. 9, Dz. Urz. UE L 341 z 06.12.1990, str. 14, Dz. Urz. UE L 187 z 26.07.1996, str. 95 oraz Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 149).
27) Dyrektywa Rady z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych (77/541/EWG) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. WE L 220 z 29.08.1977, str. 95, Dz. Urz. UE L 209 z 29.07.1981, str. 32, Dz. Urz. UE L 139 z 19.05.1982, str. 17, Dz. Urz. UE L 192 z 11.07.1987, str. 43, Dz. Urz. UE L 341 z 06.12.1990, str. 1, Dz. Urz. UE L 178 z 17.07.1996, str. 15, Dz. Urz. UE L 53 z 25.02.2000, str. 1, Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 146, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 81 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
28) Dyrektywa Rady z dnia 26 czerwca 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych (75/443/EWG) (w brzmieniu z dnia 25 lipca 1997 r., Dz. Urz. WE L 196 z 26.07.1975, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 177 z 05.07.1997, str. 15).
29) Dyrektywa Rady nr 92/24/EWG z dnia 31 marca 1992 r. odnosząca się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych (w brzmieniu z dnia 17 lutego 2004 r., Dz. Urz. WE L 129 z 14.05.1992, str. 154 oraz Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2004, str. 19).
Tabela 2
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu pojazdu w odniesieniu do pojazdów kategorii R oraz S
Nr | Przedmiot | Akt prawny*) | R | S |
1 | Maksymalna dopuszczalna masa całkowita | rozporządzenie WT1) | X | X |
2 | Tablica rejestracyjna | rozporządzenie WT | X | X |
3 | Urządzenia hamujące | rozporządzenie WT | X | X |
4 | Instalacja urządzeń oświetleniowych | rozporządzenie WT | X | X |
Regulamin ONZ nr 862) | X | X | ||
5 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej | rozporządzenie WT | X | X |
6 | Wymiary i dopuszczalne masy ciągnione | rozporządzenie WT | X | X |
7 | Sprzężenie mechaniczne | Regulamin ONZ nr 553) | X | X |
8 | Tablica producenta | rozporządzenie WT | X | X |
9 | Sterowanie hamulcami pojazdów ciągnionych i sprzężenie hamulcowe pomiędzy ciągnikami i pojazdami ciągnionymi | rozporządzenie WT | X | X |
10 | Opony | Regulamin ONZ nr 1064) Regulaminy ONZ nr 305), 546), 1097) i 1178) rozporządzenie WT | X X X | X X X |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.).
2) Regulamin nr 86 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ciągników rolniczych lub leśnych w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
3) Regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów.
4) Regulamin nr 106 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów rolniczych i ich przyczep.
5) Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep.
6) Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep.
7) Regulamin nr 109 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania dotyczące homologacji produkcji bieżnikowanych opon pneumatycznych do pojazdów użytkowych i ich przyczep.
8) Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia lub przyczepności na mokrych nawierzchniach, lub oporu toczenia.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYMOGI ALTERNATYWNE STOSOWANE W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH
WYMOGI ALTERNATYWNE STOSOWANE W PROCEDURZE KRAJOWEJ HOMOLOGACJI TYPU POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH
Wymogi alternatywne stosowane w procedurze krajowej homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach dla pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia 167/2013
Przedmiot | Akt prawny*) | Wymagania alternatywne |
Konstrukcja zabezpieczająca przy przewróceniu (próba statyczna) | 2009/75/WE1) | PN-ISO 5700 kodeks 4 OECD |
Przestrzeń robocza, dostęp do miejsca kierowcy | 80/720/EWG2) | PN-EN-ISO 13857 |
Wałki odbioru mocy | 86/297/EWG3) | ISO 500 |
Instalacja urządzeń sterowania i kontroli | 86/415/EWG4) | PN-ISO 11684 |
Dodatkowe wymogi bezpieczeństwa Instrukcja obsługi Zamocowanie pasów bezpieczeństwa | 2009/144/WE5) załącznik II, pkt 3 2009/144/WE załącznik II, pkt 4 76/115/EWG6) | PN-EN-ISO 3449 oraz PN-EN-ISO 15695-1 PN-EN-ISO 3600 kodeks OECD |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/75/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (próba statyczna) (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 261 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
2) Dyrektywa Rady z dnia 24 czerwca 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przestrzeni roboczej, dostępu do miejsca kierowcy oraz drzwi i okien kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (80/720/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 października 1997 r., Dz. Urz. WE L 194 z 28.07.1980, str. 1, Dz. Urz. UE L 378 z 31.12.1982, str. 45, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.1988, str. 34 oraz Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24).
3) Dyrektywa Rady z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia (86/297/EWG) (w brzmieniu z dnia 29 października 2012 r., Dz. Urz. WE L 186 z 08.07.1986, str. 19, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24, Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 274 z 09.10.2012, str. 24).
4) Dyrektywa Rady z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie instalacji, położenia, działania i oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (86/415/EWG) (w brzmieniu z dnia 30 kwietnia 2010 r., Dz. Urz. WE L 240 z 26.08.1986, str. 1, Dz. Urz. UE L 277 z 10.10.1997, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 10.04.2010, str. 1).
5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/144/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie niektórych części i cech kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (w brzmieniu z dnia 1 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE L 27 z 30.01.2010, str. 33, Dz. Urz. UE L 108 z 29.04.2010, s. 355, Dz. Urz. UE L 213 z 13.08.2010, str. 37, Dz. Urz. UE L 238 z 09.09.2010, str. 7, Dz. Urz. UE L 56 z 28.02.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 172).
6) Dyrektywa Rady z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (76/115/EWG) (w brzmieniu z dnia 20 października 2005 r., Dz. Urz. WE L 24 z 30.01.1976, str. 6, Dz. Urz. UE L 209 z 29.07.1981, str. 30, Dz. Urz. UE L 139 z 19.05.1982, str. 9, Dz. Urz. UE L 341 z 06.12.1990, str. 14, Dz. Urz. UE L 187 z 26.07.1996, str. 95 oraz Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 149).
Tabela 2
Wymogi alternatywne stosowane w procedurze krajowej homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach dla pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia 2018/858
A. Wymogi alternatywne dla pojazdów kategorii M1:
Akt prawny*) | Wymogi alternatywne |
661/2009/WE1) (zbiorniki ciekłego paliwa / tylne zabezpieczenia) | Zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych - norma FMVSS13) nr 301 ("Integralność układu paliwowego") |
Regulamin ONZ nr 342) (zabezpieczenia przeciwpożarowe, zbiorniki paliwa ciekłego) | |
661/2009/WE (układy hamulcowe) | Norma FMVSS nr135 |
Regulamin ONZ nr 133) (pojazdy M, N, O w zakresie hamowania) | |
Regulamin ONZ nr 13-H4) (samochody osobowe w zakresie hamowania) | |
661/2009/WE (zakłócenia radioelektryczne / kompatybilność elektromagnetyczna) | Emitowane promieniowanie elektromagnetyczne: - szerokopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR14) 12 lub SAE15) J551-2 - wąskopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR12 (na zewnątrz pojazdu) lub 25 (wewnątrz pojazdu), lub SAE J551-4 i SAE J1113-41 |
Regulamin ONZ nr 105) (kompatybilność elektromagnetyczna) | |
661/2009/WE (bezpieczne układy kierownicze) | Norma FMVSS nr 203 ("Zabezpieczenie kierowcy w przypadku zderzenia zapewniane przez układ kierowniczy"), w tym FMVSS nr 204 ("Przemieszczanie się do tyłu kierownicy") Art. 11 JSRRV16) |
Regulamin ONZ nr 126) (ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia) | |
661/2009/WE (wytrzymałość siedzeń) | Siedzenia, punkty mocowania siedzeń i systemy regulacji - norma FMVSS nr 207 ("Siedzenia") Zagłówki - norma FMVSS nr 207 lub norma FMVSS nr 202a ("Zagłówki") |
Regulamin ONZ nr 177) (siedzenia, ich mocowania i zagłówki) | |
Regulamin ONZ nr 808) (siedzenia dużych pojazdów pasażerskich) | |
661/2009/WE (tabliczki znamionowe) | Norma ISO 3779:1983 i 3780:1983 |
(UE) 19/20119) (tabliczka znamionowa producenta oraz numer identyfikacyjny pojazdu) | |
661/2009/WE (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | Norma FMVSS nr 210 ("Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa") lub art. 22 i art. 23 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 1410) (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | |
661/2009/WE (zderzenie czołowe) | Norma FMVSS nr 208 ("Ochrona pasażerów przed zderzeniem") lub art. 18 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 9411) (zabezpieczenia ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego) | |
661/2009/WE (uderzenie z boku) | Norma FMVSS nr 214 ("Ochrona przed uderzeniem z boku") lub art. 18 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 9512) (zabezpieczenia ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego) |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 24 kwietnia 2019 r., Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 108 z 28.04.2011, str. 13, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 27, Dz. Urz. UE L 160 z 21.06.2012, str. 8, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2015, str. 3, Dz. Urz. UE L 308 z 25.11.2015, str. 11, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 95 z 04.04.2019, str. 1).
2) Regulamin nr 34 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego.
3) Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania.
4) Regulamin nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania.
5) Regulamin nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
6) Regulamin nr 12 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia.
7) Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich kotwiczeń i zagłówków.
8) Regulamin nr 80 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji siedzeń dużych pojazdów pasażerskich oraz tych pojazdów w zakresie wytrzymałości siedzeń i ich kotwiczeń.
9) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 19/2011 z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 11 kwietnia 2012 r., Dz. Urz. UE L 8 z 12.01.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 82 z 22.03.2012, str. 1).
10) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie kotwiczeń pasów bezpieczeństwa.
11) Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego.
12) Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.
13) Federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.
14) Międzynarodowy Komitet Specjalny ds. Zakłóceń Radioelektrycznych.
15) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych.
16) Japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych.
B. Wymogi alternatywne dla pojazdów kategorii N1:
Akt prawny*) | Wymogi alternatywne |
661/2009/WE1) (zbiorniki ciekłego paliwa / tylne zabezpieczenia) | Zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych - norma FMVSS10) nr 301 ("Integralność układu paliwowego") |
Regulamin ONZ nr 342) (zabezpieczenia przeciwpożarowe, zbiorniki paliwa ciekłego) | |
661/2009/WE (układy hamulcowe) | Norma FMVSS nr 135 |
Regulamin ONZ nr 133) (pojazdy MNO w zakresie hamowania) | |
Regulamin ONZ nr 13-H4) (samochody osobowe w zakresie hamowania) | |
661/2009/WE (zakłócenia radioelektryczne / kompatybilność elektromagnetyczna) | Emitowane promieniowanie elektromagnetyczne: - szerokopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR11) 12 lub SAE12) J551-2 - wąskopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne - norma CISPR 12 (na zewnątrz pojazdu) lub 25 (wewnątrz pojazdu), lub SAE J551-4 i SAE J1113-41 |
Regulamin ONZ nr 105) (kompatybilność elektromagnetyczna) | |
661/2009/WE (bezpieczne układy kierownicze) | Norma FMVSS nr 203 ("Zabezpieczenie kierowcy w przypadku zderzenia zapewniane przez układ kierowniczy"), w tym FMVSS nr 204 ("Przemieszczanie się do tyłu kierownicy") Art. 11 JSRRV13) |
Regulamin ONZ nr 126) (ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia) | |
661/2009/WE (tabliczki znamionowe) | Norma ISO 3779 i 3780 |
(UE) 19/20117) (tabliczka znamionowa producenta oraz numer identyfikacyjny pojazdu) | |
661/2009/WE (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | Norma FMVSS nr 210 ("Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa") lub art. 22 i art. 23 JSRRV |
Regulamin ONZ nr 148) (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | |
661/2009/WE (uderzenie z boku) | |
Regulamin ONZ nr 959) (zabezpieczenia ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego) | Norma FMVSS nr 214 ("Ochrona przed uderzeniem z boku") lub art. 18 JSRRV |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 24 kwietnia 2019 r., Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 108 z 28.04.2011, str. 13, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 27, Dz. Urz. UE L 160 z 21.06.2012, str. 8, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2015, str. 3, Dz. Urz. UE L 308 z 25.11.2015, str. 11, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 95 z 04.04.2019, str. 1).
2) Regulamin nr 34 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego.
3) Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania.
4) Regulamin nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania.
5) Regulamin nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
6) Regulamin nr 12 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia.
7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 19/2011 z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu dotyczących tabliczki znamionowej producenta oraz numeru identyfikacyjnego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 11 kwietnia 2012 r., Dz. Urz. UE L 8 z 12.01.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 82 z 22.03.2012, str. 1).
8) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie kotwiczeń pasów bezpieczeństwa.
9) Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego.
10) Federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.
11) Międzynarodowy Komitet Specjalny ds. Zakłóceń Radioelektrycznych
12) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych.
13) Japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych.
C. Wymogi alternatywne dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3:
Akt prawny*) | Wymogi alternatywne |
661/2009/WE1) (wytrzymałość siedzeń) | "Siedzenia, punkty mocowania siedzeń i systemy regulacji - norma FMVSS3) nr 207 ("Siedzenia") Zagłówki - norma FMVSS nr 207 lub norma FMVSS nr 202a ("Zagłówki") |
661/2009/WE (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | Norma FMVSS nr 210 ("Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa") lub art. 22 i art. 23 JSRRV4) |
Regulamin ONZ nr 142) (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa) | |
Bezpieczna kabina kierowcy | Norma szwedzka VVFS5), 6) 2003:29 |
*) Uznaje się świadectwa homologacji typu lub sprawozdania z badań homologacyjnych wykonanych przez służbę techniczną według wyższego poziomu wymagań technicznych.
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (w brzmieniu z dnia 24 kwietnia 2019 r., Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 108 z 28.04.2011, str. 13, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 27, Dz. Urz. UE L 160 z 21.06.2012, str. 8, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2015, str. 3, Dz. Urz. UE L 308 z 25.11.2015, str. 11, Dz. Urz. UE L 165 z 23.06.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 95 z 04.04.2019, str. 1).
2) Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie kotwiczeń pasów bezpieczeństwa.
3) Federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych.
4) Japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych.
5) Narodowa Administracja Drogowa w Szwecji.
6) Dotyczy kategorii N2 i N3.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU W ODNIESIENIU DO KOLEJNEGO ETAPU KOMPLETACJI POJAZDU
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU W ODNIESIENIU DO KOLEJNEGO ETAPU KOMPLETACJI POJAZDU
ZAŁĄCZNIK Nr 5
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH ZASTOSOWANO WYMOGI ALTERNATYWNE
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH ZASTOSOWANO WYMOGI ALTERNATYWNE
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW DO BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW DO BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PROCEDURACH HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
ZAŁĄCZNIK Nr 7
ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 8
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
ZAŁĄCZNIK Nr 9
WNIOSEK O WYDANIE LUB ZMIANĘ ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 10
Wykaz osób upoważnionych do podpisywania świadectwa zgodności
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 11
Oświadczenie zawierające dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdów *)
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 12
1) rozporządzenia nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42);
2) rozporządzenia nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, Dz. Urz. UE L 53 z 21.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2016, str. 65, Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2019, str. 106 oraz Dz. Urz. UE L 381 z 13.11.2020, str. 4);
3) rozporządzenia 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 325 z 16.12.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 19 z 21.01.2021, str. 2, Dz. Urz. UE L 272 z 30.07.2021, str. 16, Dz. Urz. UE L 313 z 06.09.2021, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 296 z 16.11.2022, str. 1).
1) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2015 r. poz. 1475),
2) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2014 r. poz. 1828),
3) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typu ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2015 r. poz. 343)
- które utraciły moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »