Homologacja tramwajów i trolejbusów.
Dz.U.2003.231.2317
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 30 grudnia 2003 r.
w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
OPIS TECHNICZNY DLA CELÓW HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
OPIS TECHNICZNY DLA CELÓW HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU
0. DANE OGÓLNE
0.1. Marka: ................................................
0.2. Typ i oznaczenie handlowe: ............................
0.3. Nazwa i adres producenta lub importera: ...............
0.4. Rodzaj nadwozia: ......................................
0.5. Miejsca mocowań tabliczek i oznaczeń:
0.5.1. nadwozie: .............................................
0.5.2. wózek: ................................................
0.5.3. silniki: ..............................................
1. WYMIARY I MASY1)
1.1. Rozstaw toru: ...................................... mm
1.2. Długość pojazdu: ................................... mm
1.3. Szerokość pojazdu: ................................. mm
1.4. Wysokość pojazdu:
1.4.1. ze złożonym odbierakiem prądu: ..................... mm
1.4.2. do najwyższego stałego punktu na dachu: ............ mm
1.5. Rozstaw czopów skrętu (jeżeli występują): .......... mm
1.6. Rozstaw osi wózków: ................................ mm
1.7. Liczba wózków:
1.7.1. napędowych: ...........................................
1.7.2. tocznych: .............................................
1.8. Zwis przedni: ...................................... mm
1.9. Zwis tylny: ........................................ mm
1.10. Najmniejszy prześwit elementów nienastawnych:
1.10.1. pudła pojazdu: .................................... mm
1.10.2. wózka: ............................................ mm
1.11. Masa własna pojazdu: ............................... kg
1.12. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu: ............... kg
1.13. Maksymalny nacisk osi na tor dla dopuszczalnej masy
całkowitej: ........................................ kN
1.14. Liczba miejsc do siedzenia:
1.14.1. dla obsługi: .........................................
1.14.2. dla pasażerów: .......................................
1.15. Liczba miejsc stojących
(przy standardzie 0,20 m2/osobę): .....................
1.16. Nominalna liczba miejsc: ..............................
1.17. Nominalna wysokość podłogi
(największa/najmniejsza): .......................... mm
1.18. Drzwi wejściowe dla pasażerów:
1.18.1. liczba: ..............................................
1.18.2. szerokość efektywna: .............................. mm
2. SILNIKI TRAKCYJNE
2.1. Nazwa wytwórcy: .......................................
2.2. Rodzaj: ...............................................
2.3. Typ: ..................................................
2.4. Moc znamionowa / moc godzinna: ..................... kW
2.5. Wysokość i rodzaj napięcia: ......................... V
2.6. Prąd znamionowy: .................................... A
3. UKŁAD NAPĘDOWO-ROZRUCHOWY
3.1. Liczba osi pędnych / liczba wszystkich osi: ...........
3.2. Rodzaj rozruchu: ......................................
3.3. Średnie deklarowane przyspieszenie pojazdu bez
obciążenia do 30 km/h: ....................... m/s2
4. OSADZENIE PUDŁA POJAZDU
4.1. Sposób osadzenia pudła na wózkach,
zespołach jezdnych lub osiach: ........................
4.2. Rodzaj elementów usprężynowienia pudła: ...............
5. KOŁA
5.1. Cechy konstrukcyjne koła: .............................
5.2. Średnica koła nowego: .............................. mm
6. UKŁAD HAMULCOWY
6.1. Hamulec roboczy:
6.1.1. rodzaj: ...............................................
6.1.2. sterowanie: ...........................................
6.1.3. działa na oś: .........................................
6.1.4. współdziała z innym na osiach: ........................
6.2. Hamulec awaryjny:
6.2.1. rodzaj: ...............................................
6.2.2. zyskiwane opóźnienie: ............................ m/s2
6.2.3. napięcie zasilania: ................................. V
6.2.4. pobór prądu: ........................................ A
6.2.5. liczba hamulców: ......................................
6.3. Hamulec postojowy:
6.3.1. rodzaj: ...............................................
6.3.2. sterowanie: ...........................................
6.3.3. działa na oś: .........................................
6.4. Deklarowane parametry hamowania (średnie) dla pojazdu
bez obciążenia z prędkością 30 km/h:
6.4.1. wartość opóźnienia hamulcem roboczym: ............ m/s2
6.4.2. wartość opóźnienia hamulcem awaryjnym: ........... m/s2
6.4.3. wartość opóźnienia hamulcem postojowym: .......... m/s2
6.4.4. wartość opóźnienia hamowania nagłego
(wszystkimi hamulcami razem): .................... m/s2
6.4.5. wartość opóźnienia hamowania hamulcem
bezpieczeństwa: .................................. m/s2
7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA
7.1. Napięcie znamionowe zasilania: ...................... V
7.2. Biegun połączony z masą: ..............................
7.3. Napięcie sterujące: ................................. V
7.4. Liczba / pojemność baterii akumulatorów: ........... Ah
7.5. Rodzaj zabezpieczenia nadmiarowo-prądowego: ...........
7.6. Stycznik liniowy:
7.6.1. producent: ............................................
7.6.2. typ: ..................................................
8. DANE EKSPLOATACYJNE
8.1. Najmniejszy dopuszczalny poziomy łuk toru jazdy: ... mm
8.2. Najmniejszy dopuszczalny pionowy łuk toru jazdy: ... mm
8.3. Deklarowany poziom hałasu zewnętrznego podczas
jazdy przy prędkości 50 km/h: ................... dB(A)
8.4. Rodzaj sprzęgu: .......................................
1) Wszystkie wymiary odnoszą się do poziomu główki szyny, a dla trolejbusu do powierzchni jezdni.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
minister ds. transportu
Pieczęć
dotyczące:
Homologacji 1),
Odmowy homologacji 1),
Cofnięcia homologacji 1)
typu tramwaju/ typu trolejbusu1) wydane na podstawie art. 68
ust. 4 i ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.).
Numer homologacji2): .........................................
Powód rozszerzenia: ..........................................
0.1. Marka pojazdu: ..........................................
0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe pojazdu: ...................
0.3. Nazwa producenta (importera): ...........................
0.4. Rodzaj nadwozia: ........................................
Na podstawie wyniku przeprowadzonego badania homologacyjnego,
potwierdzonego w protokóle i sprawozdaniu jednostki badającej,
niżej podpisany poświadcza zgodność danych zawartych
w świadectwie homologacji z wynikami badań homologacyjnych.
Homologacja jest udzielona / odmówiona / cofnięta 1) (podać
przyczyny).
Pouczenie
Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do ...........
(minister właściwy do spraw transportu) z wnioskiem o ponowne
rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia
(art. 127 § 3 K.p.a.)
................... .............
(miejscowość) (data)
................
(podpis)
Załączniki: 1) Opis techniczny
2) Protokół i sprawozdanie z badań homologacyjnych jednostki upoważnionej
3) Imię i nazwisko oraz wzory podpisów osób upoważnionych do podpisywania wyciągu ze świadectwa homologacji z podaniem zajmowanego przez te osoby stanowiska.
1) Niepotrzebne skreślić.
2) Zasady numeracji świadectw homologacji System numerowania homologacji składa się z trzech pól oddzielonych znakiem "*": Pole 1: symbol "PL". Pole 2: czterocyfrowy numer homologacji (z zerami na początku, o ile potrzeba, aby numer był czterocyfrowy). Pole 3: dwucyfrowy kolejny numer rozszerzenia (z zerem na początku, o ile potrzeba, aby numer był dwucyfrowy), ukośnik (łamane) litera "T". Przykład - PL*0004*02/T - drugie rozszerzenie do czwartej homologacji udzielonej dla tramwaju lub trolejbusu.
3) Maksymalny format: A4 (210 x 297 mm).
ZAŁĄCZNIK Nr 3
(Pieczęć firmowa lub nagłówek)
..............................................................
(pełna nazwa i adres producenta lub importera)
zaświadcza, że pojazd:
0.1. Marka pojazdu: ......................................
0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe pojazdu: ...............
0.3. Nazwa producenta (importera): .......................
0.4. Rodzaj nadwozia: ....................................
1.11. Masa własna pojazdu: ................................ kg
1.12. Masa całkowita dopuszczalna pojazdu: ................ kg
1.13. Maksymalny nacisk osi na tor przy maksymalnym
obciążeniu: .......................................... N
1.14. Liczba miejsc do siedzenia dla pasażerów: ............
1.15. Nominalna liczba miejsc: .............................
Numer identyfikacyjny pojazdu: .............................
Rok produkcji: .............................................
Odpowiada typowi opisanemu w świadectwie homologacji Nr ......
z dnia ..................
....................... ..............
(miejscowość) (data)
............................ .............................
(imię, nazwisko i stanowisko (podpis osoby upoważnionej)
osoby upoważnionej)
__________________
1) Maksymalny format: A4 (210 x 297 mm).
2) Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH TRAMWAJU I TROLEJBUSU
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH TRAMWAJU I TROLEJBUSU
1. Sprawdzenie przez jednostkę badawczą istniejących u producenta lub importera warunków przedsięwzięć i procedur zapewniających dostarczenie tramwaju lub trolejbusu zgodnego z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
2. Szczegółowe zapoznanie się przez jednostkę badawczą z dostarczoną przez producenta lub importera dokumentacją techniczną i obowiązującymi przepisami technicznymi dotyczącymi tramwaju i trolejbusu.
BADANIA HOMOLOGACYJNE
1. Jednostka badawcza sprawdza, czy wszystkie podzespoły i części tramwaju lub trolejbusu są wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami technicznymi i posiadają stosowne homologacje typu.
2. Jednostka badawcza sprawdza, czy przedstawiony do badań homologacyjnych pojazd spełnia parametry i wymagania, o których mowa w przepisach dotyczących warunków technicznych tramwajów i trolejbusów.
3. Z przeprowadzonych badań homologacyjnych jednostka badawcza sporządza protokół i sprawozdanie końcowe.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI LUB MONTAŻU TRAMWAJU I TROLEJBUSU Z WARUNKAMI HOMOLOGACJI
ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI LUB MONTAŻU TRAMWAJU I TROLEJBUSU Z WARUNKAMI HOMOLOGACJI
Przed przeprowadzeniem kontroli zgodności produkcji należy sprawdzić, czy istnieją u producenta zadowalające przedsięwzięcia i procedury zapewniające zgodność produkcji z wydanym świadectwem homologacji.
ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
1. Jednostka badawcza sprawdza dokumentację techniczną i kontroluje przebieg poszczególnych etapów produkcji lub montażu tramwajów albo trolejbusów.
2. Producent powinien w szczególności:
1) zapewnić istnienie procedur dla skutecznej kontroli zgodności produkcji lub montażu pojazdu z typem określonym w homologacji;
2) mieć dostęp do aparatury kontrolnej niezbędnej do sprawdzania zgodności poszczególnych operacji z warunkami określonymi w homologacji;
3) zapewnić rejestrację wyników kontroli międzyoperacyjnych i udostępnić te dokumenty jednostce badawczej;
4) prowadzić analizę wyników każdego rodzaju kontroli w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności parametrów wyrobu;
5) umożliwić, w razie stwierdzenia jakiejkolwiek niezgodności wyników badania z obowiązującą normą, pobranie następnej próbki i ponowne przeprowadzenie badania;
6) podjąć czynności w celu niezwłocznego przywrócenia zgodności produkcji z typem homologowanym.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »