Art. 2. - [Lista funduszy promocji; cele poszczególnych funduszy promocji] - Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1496 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 sierpnia 2021 r.
Art.  2.  [Lista funduszy promocji; cele poszczególnych funduszy promocji]
1. 
W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych tworzy się następujące fundusze promocji:
1)
Fundusz Promocji Mleka;
2)
Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
3)
Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
4)
Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
5)
Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
6)
Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
7)
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
8)
Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
9)
Fundusz Promocji Ryb;
10)
Fundusz Promocji Roślin Oleistych.
2. 
Realizując cele, o których mowa w ust. 1:
1)
Fundusz Promocji Mleka wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mleka krowiego, zwanego dalej "mlekiem", i przetworów mlecznych,
b)
działania mające na celu promocję spożycia mleka lub przetworów mlecznych, w szczególności przez dzieci i młodzież,
c)
udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia mleka i przetworów mlecznych,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mleka i przetworów mlecznych oraz prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno-mlecznego,
g)
szkolenia producentów mleka i pierwszych podmiotów skupujących w rozumieniu art. 151 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1308/2013",
h)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mleka i przetworów mlecznych;
2)
Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa wieprzowego,
b)
działania mające na celu promocję spożycia mięsa wieprzowego oraz jego przetworów,
c)
udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą świń oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa wieprzowego,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wieprzowego oraz jego przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa wieprzowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców mięsa wieprzowego,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa wieprzowego;
3)
Fundusz Promocji Mięsa Wołowego wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa wołowego,
b)
działania mające na celu promocję spożycia mięsa wołowego oraz jego przetworów,
c)
udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mięsnego oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa wołowego,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wołowego oraz jego przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa wołowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu jego spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców mięsa wołowego,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa wołowego;
4)
Fundusz Promocji Mięsa Końskiego wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa końskiego,
b)
działania mające na celu promocję spożycia mięsa końskiego oraz jego przetworów,
c)
udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą koni oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa końskiego,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa końskiego oraz jego przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa końskiego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców mięsa końskiego,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa końskiego;
5)
Fundusz Promocji Mięsa Owczego wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa owczego,
b)
działania mające na celu promocję spożycia mięsa owczego oraz jego przetworów,
c)
udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą owiec oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa owczego,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa owczego oraz jego przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa owczego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców mięsa owczego,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa owczego;
6)
Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, zbóż oraz przetworów zbożowych pochodzących z przetworzenia pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki, zwanych dalej "przetworami zbożowymi",
b)
działania mające na celu promocję spożycia przetworów zbożowych,
c)
udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem zbóż, o których mowa w lit. a, lub przetworów zbożowych,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia przetworów zbożowych,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości zbóż, o których mowa w lit. a, oraz przetworów zbożowych, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców zbóż,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku zbóż i przetworów zbożowych;
7)
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
b)
działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów, w szczególności przez dzieci i młodzież,
c)
udział w wystawach i targach związanych z produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub przetwórstwem owoców lub warzyw,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw;
8)
Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa drobiowego oraz jego przetworów,
b)
działania mające na celu promocję spożycia mięsa drobiowego i jego przetworów,
c)
udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą drobiu, produkcją lub przetwórstwem mięsa drobiowego,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa drobiowego oraz jego przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa drobiowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców mięsa drobiowego,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa drobiowego;
9)
Fundusz Promocji Ryb wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, ryb oraz ich przetworów,
b)
działania mające na celu promocję spożycia ryb i ich przetworów,
c)
udział w wystawach i targach związanych z połowem, chowem, hodowlą lub przetwórstwem ryb,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia ryb i ich przetworów,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości ryb oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców ryb,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku ryb;
10)
Fundusz Promocji Roślin Oleistych wspiera:
a)
działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, rzepaku, rzepiku, soi, lnu oraz konopi, zwanych dalej "roślinami oleistymi", przetworów pochodzących z przetworzenia roślin oleistych, zwanych dalej "przetworami nasion oleistych", a także miodu, pyłku kwiatowego, propolisu oraz mleczka pszczelego, zwanych dalej "produktami pszczelimi",
b)
działania mające na celu promocję spożycia przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,
c)
udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,
d)
badania rynkowe dotyczące spożycia przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,
e)
badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
f)
szkolenia producentów i przetwórców nasion oleistych lub produktów pszczelich,
g)
działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich.
2a. 
Fundusze promocji, o których mowa w ust. 2 pkt 1-10, realizując cele, o których mowa w ust. 1, wspierają działania mające na celu przywrócenie normalnych warunków rynkowych w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów.
3. 
Fundusz promocji, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, w celu wspierania marketingu rolnego realizuje również działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących z przetworzenia zbóż, o których mowa w ust. 2 pkt 6 lit. a.
4. 
Fundusz promocji, o którym mowa w ust. 2 pkt 10, w celu wspierania marketingu rolnego realizuje również działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących z przetworzenia roślin oleistych.