Dział 10 - Obowiązki informacyjne i nadzór Komisji - Fundusze inwestycyjne i zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Dz.U.2023.681 t.j.
Akt obowiązującyDZIAŁ X
Obowiązki informacyjne i nadzór Komisji
Obowiązki informacyjne i nadzór Komisji
Informacje zawarte w kluczowych informacjach dla inwestorów, w tym przetłumaczone na język inny niż ten, w którym zostały sporządzone, nie mogą być wyłączną podstawą odpowiedzialności cywilnej, chyba że wprowadzają one w błąd, są nieprawdziwe lub niezgodne z informacjami zawartymi w prospekcie informacyjnym funduszu. Kluczowe informacje dla inwestorów powinny zawierać w tym zakresie wyraźne ostrzeżenie skierowane do inwestorów.
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, a także sposób i metodologię wyliczania wskaźnika zysku do ryzyka funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, mając na uwadze umożliwienie nabywcom jednostek uczestnictwa dokonania oceny ryzyka związanego z lokatami funduszu oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te jednostki.
- oraz zmiany tych dokumentów;
- obowiązek określony w ust. 1 obejmuje informacje, o których mowa w ust. 2, wyłącznie w zakresie, w jakim nie są one udostępniane w treści dokumentów, o których mowa w pkt 1-3.
W przypadku gdy jednostki uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego, alternatywna spółka inwestycyjna lub unijny AFI są odpowiednio zbywane, emitowane lub wprowadzane do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, towarzystwo, zarządzający ASI prowadzący działalność na podstawie zezwolenia albo zarządzający z UE udostępniają odpowiednio uczestnikom funduszu oraz inwestorom alternatywnej spółki inwestycyjnej lub unijnego AFI, z uwzględnieniem art. 108 i art. 109 rozporządzenia 231/2013:
Informacje i dokumenty, których przekazanie realizuje obowiązek informacyjny nałożony na towarzystwo, fundusz inwestycyjny, likwidatora funduszu inwestycyjnego, depozytariusza i zarządzającego ASI, są przekazywane Komisji w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez Komisję, w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego Komisji udostępnionym na jej stronie internetowej.
Biegły rewident jest obowiązany, za pośrednictwem firmy audytorskiej:
- powiadomić Komisję o stwierdzonych podczas badania lub przeglądu sprawozdań finansowych tych podmiotów istotnych uchybieniach w działalności badanego podmiotu oraz naruszeniach obowiązujących przepisów.
Fundusz inwestycyjny ma obowiązek ogłaszać, w sposób określony w statucie, wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny oraz cenę zbycia i odkupienia jednostek uczestnictwa, niezwłocznie po ich ustaleniu.
Nadzór Komisji w zakresie zgodności z prawem wykonywania działalności określonej w ustawie obejmuje zgodność tej działalności z przepisami ustawy i przepisami wydanymi na jej podstawie oraz z bezpośrednio stosowanymi przepisami prawa wspólnotowego regulującymi działalność w zakresie zbiorowego inwestowania oraz działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, a także z mającymi zastosowanie do tych działalności przepisami ustawy o ofercie publicznej, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o rachunkowości, ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1792) oraz ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych.
- mają obowiązek dostarczania informacji, dokumentów lub wyjaśnień niezbędnych do wykonywania efektywnego nadzoru.
- o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wyznaczyć termin do ich usunięcia.
- zaprzestanie tych działań.
W przypadku gdy jest to uzasadnione interesem uczestników funduszu inwestycyjnego, Komisja może, w drodze decyzji, nakazać funduszowi czasowe zawieszenie zbywania lub odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego.
- wyznaczając okres stosowania podjętych środków.
- karę pieniężną w wysokości do 20 949 500 zł.
Jeżeli fundusz inwestycyjny w okresie, w którym jest reprezentowany przez depozytariusza funduszu, zgodnie z art. 68 ust. 1 lub 1c, narusza przepisy prawa, postanowienia statutu lub warunki określone w zezwoleniu lub zgodzie lub działalność funduszu nie jest zgodna z postanowieniami prospektu informacyjnego, a także w przypadku, gdy statut funduszu lub prospekt informacyjny funduszu zawiera postanowienia niezgodne z przepisami ustawy lub nieuwzględniające należycie interesu uczestników funduszu, na depozytariusza funduszu Komisja może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł.
- może zakazać ich ogłaszania lub nakazać ogłoszenie odpowiednich sprostowań w wyznaczonym terminie.
- wyznaczając termin na dokonanie tej zmiany, nie krótszy niż 14 dni.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 192 ust. 1, narusza przepisy prawa lub statutu funduszu wierzytelności, nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu lub przekracza zakres zezwolenia, lub wykonuje działalność z naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub z naruszeniem interesów uczestników funduszu wierzytelności, Komisja może, w drodze decyzji:
W przypadku gdy likwidator funduszu inwestycyjnego narusza przepisy prawa, w szczególności dotyczące trybu likwidacji, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na likwidatora karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł.
Towarzystwo, spółka zarządzająca, podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 2, przedsiębiorca, z którym zawarto umowę, o której mowa w art. 45a, oraz depozytariusz posiadają procedury anonimowego zgłaszania wskazanemu członkowi zarządu, a w szczególnych przypadkach - radzie nadzorczej, a w przypadku braku tych organów - wskazanemu komplementariuszowi lub wspólnikowi uprawnionemu do prowadzenia spraw spółki zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych naruszeń przepisów ustawy, jakich dopuścili się pracownicy tych podmiotów.