Oddział 3 - Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zarządzających z UE oraz przez osoby prawne z siedzibą w państwach należących do EEA, zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi - Fundusze inwestycyjne i zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.681 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2024 r. do: 29 maja 2024 r.

Oddział  3 

Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zarządzających z UE oraz przez osoby prawne z siedzibą w państwach należących do EEA, zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi

1. 
Zarządzający z UE może rozpocząć wykonywanie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem otrzymania przez Komisję od właściwego organu nadzoru państwa macierzystego tego zarządzającego informacji obejmującej:
1)
wskazanie, że zarządzający z UE zamierza wykonywać działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału lub w formie innej niż oddział,
2)
program działania zarządzającego z UE określający w szczególności świadczone usługi lub nazwę specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w stosunku do którego zarządzający z UE zamierza zawrzeć umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, albo nazwę alternatywnej spółki inwestycyjnej, której komplementariuszem zamierza zostać zarządzający z UE

- wraz z zaświadczeniem, że zarządzający z UE posiada wydane przez ten organ zezwolenie na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

2. 
Zarządzający z UE może utworzyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział, jeżeli informacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo:
1)
adres oddziału;
2)
opis struktury organizacyjnej oddziału;
3)
adres siedziby funduszu albo alternatywnej spółki inwestycyjnej, których dotyczy informacja;
4)
imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem.
3. 
Od chwili otrzymania przez Komisję informacji, o której mowa w ust. 1, zarządzający z UE może rozpocząć prowadzenie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4. 
Do oddziału, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 19 pkt 3 i art. 20 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. 
Zarządzający z UE, który utworzył oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany dostarczać Komisji, w celach statystycznych, okresowe sprawozdania ze swojej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedstawiać inne informacje dotyczące jego działalności w takim samym zakresie jak towarzystwa i zarządzający ASI.
2. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie innej niż oddział jest obowiązany dostarczać Komisji informacje dotyczące jego działalności w takim samym zakresie jak towarzystwa i zarządzający ASI, w celu umożliwienia jej sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział jest obowiązany udzielać informacji na żądanie uczestników funduszu, inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej lub Komisji. Zarządzający z UE jest obowiązany zapewnić możliwość otrzymania przez Komisję wszelkich niezbędnych informacji bezpośrednio od zarządzającego z UE.
1. 
Do zarządzającego z UE, który prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, stosuje się przepisy jego państwa macierzystego, z tym że oddział zarządzającego z UE jest obowiązany przestrzegać przepisów prawa polskiego w zakresie działania w najlepiej pojętym interesie uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego albo inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej, działania w sposób rzetelny i profesjonalny oraz w zakresie zarządzania konfliktami interesów, a także w zakresie świadczenia usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, usług doradztwa inwestycyjnego oraz usług przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych. W tym zakresie oddział podlega nadzorowi Komisji.
2. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw jest obowiązany do przestrzegania przepisów prawa polskiego dotyczących specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w szczególności dotyczących:
1)
tworzenia tych funduszy i wydawania zezwolenia na ich utworzenie;
2)
zasad zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz zasad emitowania i wykupywania certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w tym pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego;
3)
celów inwestycyjnych, polityki inwestycyjnej, strategii inwestycyjnej oraz ograniczeń i zakazów inwestycyjnych, w tym wyznaczania ekspozycji AFI;
4)
ograniczeń i zakazów w zakresie zaciągania pożyczek i kredytów oraz udzielania pożyczek przez fundusz oraz ograniczeń w dokonywaniu krótkiej sprzedaży;
5)
wyceny aktywów i zasad rachunkowości funduszu;
6)
ustalenia wartości aktywów netto przypadających na jednostkę uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub certyfikat inwestycyjny funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz postępowania w przypadku błędnej wyceny;
7)
dystrybucji lub reinwestycji zysku;
8) 247
 obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i publikacyjnych tych funduszy, w tym dotyczących prospektu informacyjnego oraz kluczowych informacji, kluczowych informacji dla inwestorów, prospektu emisyjnego, memorandum informacyjnego lub warunków emisji i informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego;
9)
relacji z uczestnikami tych funduszy;
10)
łączenia i przekształcania tych funduszy;
11)
rozwiązania i likwidacji tych funduszy;
12)
prowadzenia rejestru uczestników tych funduszy;
13)
opłat związanych z wydawaniem zezwoleń dotyczących funduszu oraz z nadzorem nad tymi funduszami;
14)
wykonywania przez uczestników tych funduszy przysługujących im uprawnień.
3. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi jest obowiązany do przestrzegania przepisów prawa polskiego dotyczących działalności tych spółek.
4.  248
 Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw lub zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi jest obowiązany do przestrzegania statutów funduszy, którymi zarządza i których sprawy prowadzi, i regulacji wewnętrznych ASI obowiązujących w spółkach, którymi zarządza, oraz do działania zgodnie z ich prospektem informacyjnym oraz kluczowymi informacjami, kluczowymi informacjami dla inwestorów i informacjami dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, prospektem emisyjnym, memorandum informacyjnym lub warunkami emisji.
5. 
W zakresie, o którym mowa w ust. 2-4, zarządzający z UE podlega nadzorowi Komisji.
6. 
Zarządzający z UE jest obowiązany wdrożyć i stosować środki i procedury, które są niezbędne do zapewnienia spełniania wymogów, o których mowa w ust. 2-4.
7. 
Do zarządzającego z UE prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie:
1)
zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw stosuje się odpowiednio odnoszące się do towarzystwa przepisy art. 10, art. 33 ust. 1 i 2, art. 37 ust. 2, art. 48 ust. 2b pkt 2 i 6-10 oraz przepisy wydane na podstawie art. 48a;
2)
zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi stosuje się odpowiednio odnoszące się do zarządzającego ASI przepisy art. 10 i art. 70l ust. 2 pkt 2 i 6-9.
8. 
Zarządzający z UE prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie innej niż oddział, który zarządza specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, jest obowiązany ustanowić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń. W razie niedopełnienia tego obowiązku złożenie oświadczenia woli, dokumentu urzędowego lub pisma procesowego przez Komisję lub uczestnika funduszu inwestycyjnego towarzystwu, z którym zarządzający z UE zawarł umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, uznaje się za złożenie go zarządzającemu z UE.
9. 
W odniesieniu do zarządzającego z UE, który prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału, przepis art. 274 stosuje się odpowiednio.
10. 
Zarządzający z UE, który zarządza specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, może pozostawać jedynym uczestnikiem tego funduszu nie dłużej niż przez 6 miesięcy.
1. 
Zarządzający z UE prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może, na podstawie zawartej z towarzystwem będącym organem specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, przejąć zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenie jego spraw.
2. 
Przejęcie zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia jego spraw wymaga zgody zgromadzenia uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, a w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego - zgody zgromadzenia inwestorów na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym i prowadzenia jego spraw przez zarządzającego z UE, zezwolenia Komisji oraz zmiany statutu funduszu w zakresie, o którym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 3b.
3. 
Jeżeli statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego nie przewiduje działania zgromadzenia inwestorów, towarzystwo jest obowiązane do dokonania zmiany statutu funduszu w zakresie dotyczącym wprowadzenia zgromadzenia inwestorów w celu wyrażenia zgody na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym.
4. 
Przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, i prowadzenia jego spraw nie wymaga zezwolenia Komisji.
5. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, zarządzający z UE załącza:
1)
umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, zawartą między towarzystwem a zarządzającym z UE;
2)
umowę dotyczącą współpracy i wymiany informacji zawartą między depozytariuszem a zarządzającym z UE;
3)
informację o zleconych przez zarządzającego z UE innym podmiotom na podstawie umowy czynnościach z zakresu zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, należącego do kompetencji zarządzającego z UE zgodnie z art. 276e ust. 1;
4)
uchwałę zgromadzenia uczestników albo zgromadzenia inwestorów o wyrażeniu zgody na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym i prowadzenia jego spraw przez zarządzającego z UE.
6. 
Przed wydaniem zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, Komisja może zwrócić się do właściwych organów państwa macierzystego zarządzającego z UE o przedstawienie wyjaśnień i informacji, czy zarządzający z UE jest uprawniony do zarządzania funduszem inwestycyjnym o takich celach inwestycyjnych, polityce inwestycyjnej i strategii inwestycyjnej jak fundusz inwestycyjny, którego dotyczy wniosek.
7. 
Komisja odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
1)
wniosek lub załączone do niego dokumenty nie są zgodne pod względem treści z przepisami prawa lub ze stanem faktycznym;
2)
zarządzający z UE nie zapewnia przestrzegania obowiązków, o których mowa w art. 10, art. 37 ust. 2, art. 48 ust. 2b pkt 2 i 6-10, art. 276b ust. 3, art. 276c ust. 1, 2, 4 i 6, oraz przepisów wydanych na podstawie art. 48a;
3)
właściwe organy państwa macierzystego zarządzającego z UE nie zezwoliły mu na zarządzanie funduszem inwestycyjnym o takich celach inwestycyjnych, polityce inwestycyjnej i strategii inwestycyjnej jak fundusz inwestycyjny, którego dotyczy wniosek;
4)
zarządzający z UE nie posiada zezwolenia właściwego organu państwa macierzystego na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego regulującymi działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
8. 
Zarządzający z UE przejmujący zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenie ich spraw wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, z dniem wejścia w życie zmiany statutu, o której mowa w ust. 2. Postanowienia umowy wyłączające przejęcie określonych obowiązków są bezskuteczne wobec osób trzecich.
9. 
W związku z przejęciem zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw uczestnicy specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego mają prawo w okresie od dnia ogłoszenia zmiany statutu funduszu, o której mowa w ust. 2, do dnia jej wejścia w życie, zażądać odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez ponoszenia opłat manipulacyjnych.
10. 
W związku z przejęciem zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia jego spraw uczestnicy funduszu inwestycyjnego zamkniętego mają prawo zażądać wykupu certyfikatów inwestycyjnych funduszu w pierwszym dniu wykupu po dniu ogłoszenia zmiany statutu funduszu, o której mowa w ust. 2, bez ponoszenia opłat manipulacyjnych, o ile statut funduszu przewiduje wykup certyfikatów inwestycyjnych. W przypadku gdyby pierwszy dzień wykupu przypadał w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, uczestnik ma prawo zażądać wykupu certyfikatów inwestycyjnych bez ponoszenia opłat inwestycyjnych również w pierwszym dniu wykupu po upływie tego terminu.
11. 
Zarządzający z UE przejmujący zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenie ich spraw jest obowiązany przekazać uczestnikom tych funduszy na papierze lub innym trwałym nośniku informacji, przynajmniej na 45 dni przed planowaną datą przejęcia zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, następujące informacje:
1)
oświadczenie, że zarządzający z UE uzyskał zezwolenie Komisji, o którym mowa w ust. 2, a w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego, o którym mowa w art. 15 ust. 1a - oświadczenie, że zezwolenie Komisji, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane;
2)
datę ogłoszenia zmiany statutu funduszu inwestycyjnego, o której mowa w ust. 2;
3)
informację o treści uprawnień, o których mowa w ust. 9 i 10.
12. 
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2, wygasa, gdy zarządzający z UE w terminie 12 miesięcy od dnia wydania zezwolenia nie wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, w odniesieniu do funduszu, którego dotyczy to zezwolenie.
1. 
W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, zarządzający z UE zarządza specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, z wyjątkiem wykonywania uprawnień do:
1)
utworzenia tych funduszy lub ich subfunduszy;
2)
reprezentowania tych funduszy w stosunkach z osobami trzecimi;
3)
zmiany statutów tych funduszy;
4)
wyboru i zmiany depozytariusza;
5)
wyboru i zmiany firmy audytorskiej badającej sprawozdania finansowe funduszu;
6) 249
 sporządzania prospektu informacyjnego, kluczowych informacji, kluczowych informacji dla inwestorów specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego i informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz zmiany ich treści, a także składania oświadczeń o sporządzaniu kluczowych informacji w celu ich udostępniania inwestorom innym niż inwestorzy indywidualni;
7)
sporządzania prospektu emisyjnego, memorandum informacyjnego lub warunków emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego i informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz zmiany ich treści;
8)
zmiany celu inwestycyjnego funduszu oraz istotnej zmiany zasad polityki inwestycyjnej lub strategii inwestycyjnej funduszu.
2. 
W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, towarzystwo udziela zarządzającemu z UE pełnomocnictw niezbędnych do zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia jego spraw.
3. 
Prawem właściwym w stosunkach między specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym a ich uczestnikami oraz między zarządzającym z UE, który zarządza tymi funduszami i prowadzi ich sprawy, a ich uczestnikami jest prawo polskie.
4. 
Zarządzający z UE, który zarządza funduszem specjalistycznym inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, odpowiada wobec uczestników tego funduszu za wszelkie szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem swoich obowiązków w zakresie zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków jest spowodowane okolicznościami, za które zarządzający z UE odpowiedzialności nie ponosi.
5. 
Za szkody z przyczyn, o których mowa w ust. 4, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty ani fundusz inwestycyjny zamknięty nie ponosi odpowiedzialności.
6. 
Powierzenie wykonywania niektórych obowiązków osobie trzeciej nie ogranicza odpowiedzialności zarządzającego z UE.
7. 
Towarzystwo może rozwiązać umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, za wypowiedzeniem, w terminie nie krótszym niż 3 miesiące.
1. 
Zarządzający z UE prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może przejąć zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną od zewnętrznie zarządzającego ASI będącego dotychczasowym komplementariuszem tej spółki.
2. 
W przypadku gdy dotychczasowy komplementariusz alternatywnej spółki inwestycyjnej prowadzi działalność na podstawie zezwolenia na wykonywanie działalności zarządzającego ASI, przejęcie zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną wymaga:
1)
zmiany umowy albo statutu alternatywnej spółki inwestycyjnej w zakresie wskazania jedynego komplementariusza spółki;
2)
zezwolenia Komisji.
3. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zarządzający z UE, który zamierza przejąć zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, załącza:
1)
zgodę wspólników na zmianę umowy spółki komandytowej albo uchwałę walnego zgromadzenia w sprawie zmiany statutu spółki komandytowo-akcyjnej w zakresie wskazania komplementariusza;
2)
umowę o wykonywanie funkcji depozytariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej zawartą przez zarządzającego z UE, który zamierza przejąć zarządzanie;
3)
informację o planowanych zmianach dotyczących alternatywnej spółki inwestycyjnej i zarządzania nią w zakresie, o którym mowa w art. 70s ust. 3 pkt 11-13, albo oświadczenie, że zmiany w tym zakresie nie są planowane; w przypadku złożenia informacji o planowanych zmianach załącza się dodatkowo odpowiednio projektowane regulacje wewnętrzne ASI lub odpisy, o których mowa w art. 70s ust. 3 pkt 14.
4. 
Przepis art. 276d ust. 5 stosuje się odpowiednio.
5. 
Komisja odmawia wydania zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, jeżeli:
1)
wniosek lub załączone do niego dokumenty nie są zgodne pod względem treści z przepisami prawa lub ze stanem faktycznym;
2)
zarządzający z UE nie zapewnia przestrzegania obowiązków, o których mowa w art. 10, art. 70l ust. 2 pkt 2 i 6-9, art. 276b ust. 3 oraz art. 276c ust. 1, 3, 4 i 6;
3)
właściwe organy nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE nie zezwoliły mu na zarządzanie alternatywnym funduszem inwestycyjnym o takich celach inwestycyjnych, polityce inwestycyjnej i strategii inwestycyjnej jak alternatywna spółka inwestycyjna, której dotyczy wniosek;
4)
zarządzający z UE nie posiada zezwolenia właściwego organu nadzoru państwa macierzystego na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego regulującymi działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
6. 
Zarządzający z UE przejmujący zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną wstępuje w prawa i obowiązki zarządzającego ASI będącego dotychczas komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej z dniem wejścia w życie zmiany umowy albo statutu, o której mowa w ust. 2 pkt 1. Postanowienia umowy wyłączające przejęcie określonych obowiązków są bezskuteczne wobec osób trzecich.
1. 
Jeżeli Komisja stwierdzi, że zarządzający z UE narusza przepisy prawa w zakresie prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, Komisja informuje zarządzającego z UE o stwierdzonych nieprawidłowościach i wyznacza termin do ich usunięcia. W razie nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, Komisja informuje o tym właściwe organy nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE.
2. 
Jeżeli pomimo środków podjętych przez państwo macierzyste albo z uwagi na to, że okazują się one niewystarczające lub nie mogą być zastosowane w Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzający z UE nadal narusza przepisy prawa w zakresie, o którym mowa w ust. 1, Komisja może, w drodze decyzji, po poinformowaniu właściwych organów nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE:
1)
zakazać wykonywania przez zarządzającego z UE lub jego oddział działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w całości lub w części, w zakresie której stwierdzono naruszenie, w szczególności zakazać wykonywania działalności w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw lub zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi;
2)
nałożyć na zarządzającego z UE karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł;
3)
zastosować łącznie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
zakazać zawierania przez zarządzającego z UE jakichkolwiek transakcji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Jeżeli wymaga tego ochrona interesu inwestorów lub innych podmiotów, na rzecz których zarządzający z UE świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Komisja może wydać decyzję, o której mowa w ust. 2, z pominięciem trybu, o którym mowa w ust. 1 i 2. O zastosowaniu takich środków Komisja niezwłocznie informuje Komisję Europejską, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwe organy nadzoru państwa macierzystego.
4. 
Jeżeli Komisja uzna, że środki podejmowane przez właściwe organy nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE, o których mowa w ust. 2, są niewystarczające, może powiadomić o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
5. 
O zastosowaniu środków, o których mowa w ust. 2, Komisja informuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
6. 
Komisja uchyla albo zmienia decyzję, o której mowa w ust. 2, w związku z otrzymaniem decyzji Komisji Europejskiej nakazującej zmianę lub zniesienie zastosowanych środków.
1. 
Niezwłocznie po dniu, w którym decyzja o zakazie wykonywania działalności w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi oraz prowadzenia ich spraw stała się ostateczna, towarzystwo rozwiązuje umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, bez zachowania terminu wypowiedzenia.
2. 
W przypadku otrzymania od właściwych organów nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE informacji, że zarządzającemu z UE zostanie odebrane zezwolenie na wykonywanie działalności, Komisja może podjąć działania wobec zarządzającego z UE zmierzające do ochrony uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego. W szczególności może:
1)
nakazać zarządzającemu z UE:
a)
przekazanie towarzystwu, najpóźniej z dniem odebrania zezwolenia zarządzającemu z UE, dokumentów dotyczących specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
b)
niezwłoczne udzielenie towarzystwu wszelkich informacji o stanie prawnym i faktycznym spraw specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
c)
uzyskiwanie zgody towarzystwa na podejmowanie czynności dotyczących zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia ich spraw;
2)
zakazać zarządzającemu z UE wypłacania środków z rachunków otwartych na rzecz funduszu niewynikających z realizacji wymagalnych zobowiązań specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Przepisy niniejszego oddziału stosuje się do tworzenia oddziałów i prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie innej niż oddział przez osoby prawne, z siedzibą w państwach należących do EEA, zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi na podstawie zezwolenia wydanego przez właściwy organ państwa siedziby, jeżeli działają zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przy czym wszystkie jednostki organizacyjne takiej osoby prawnej zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za jeden oddział.

247 Art. 276c ust. 2 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 27 lit. a ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
248 Art. 276c ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 27 lit. b ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
249 Art. 276e ust. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 28 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.