Rozdział 2 - Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez towarzystwo i zarządzającego ASI na terytorium państw członkowskich, tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez spółki zarządzające i zarządzających z UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez towarzystwa na terytorium państw należących do EEA  - Fundusze inwestycyjne i zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.681 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2024 r. do: 29 maja 2024 r.

Rozdział  2

Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez towarzystwo i zarządzającego ASI na terytorium państw członkowskich, tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez spółki zarządzające i zarządzających z UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez towarzystwa na terytorium państw należących do EEA 

Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez towarzystwo na terytorium państw członkowskich

1. 
(uchylony).
2. 
Jeżeli towarzystwo zamierza ustanowić oddział na terytorium państwa członkowskiego, jest obowiązane do pisemnego zawiadomienia Komisji o tym zamiarze.
3. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1)
nazwę państwa członkowskiego, na którego terytorium towarzystwo planuje utworzenie oddziału;
2)
siedzibę i adres oddziału.
4. 
Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, załącza się:
1)
strukturę organizacyjną oddziału;
2)
plan prowadzenia działalności określający zakres usług świadczonych przez oddział, opis systemu zarządzania ryzykiem oraz opis procedur i środków stosowanych w zakresie udostępniania informacji na żądanie uczestników lub inwestorów w państwie goszczącym lub właściwych organów państwa goszczącego, a także:
a)
opis procedur i środków stosowanych w zakresie rozpatrywania reklamacji uczestników - w przypadku gdy oddział będzie prowadzić działalność w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi,
b)
wskazanie unijnego AFI, którym towarzystwo zamierza zarządzać, oraz adres oddziału, w którym możliwe będzie uzyskanie dokumentów dotyczących jego działalności - w przypadku gdy oddział będzie prowadzić działalność w zakresie zarządzania unijnymi AFI;
3)
dane osobowe i kontaktowe osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem;
4)
(uchylony).
5. 
W terminie 2 miesięcy od otrzymania zawiadomienia spełniającego wymagania, o których mowa w ust. 3 i 4, Komisja:
1)
przekazuje zawiadomienie właściwemu organowi państwa goszczącego albo
2)
w drodze decyzji, odmawia przekazania zawiadomienia właściwemu organowi państwa goszczącego.
5a. 
W przypadku określonym w ust. 5 pkt 1 Komisja przekazuje właściwemu organowi państwa goszczącego zawiadomienie spełniające wymagania, o których mowa w ust. 3 i 4, wraz z informacją o obowiązującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej systemie rekompensat oraz informuje o tym towarzystwo. Informacji o systemie rekompensat nie przekazuje się, jeżeli zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oddział towarzystwa będzie prowadzić działalność wyłącznie w zakresie zarządzania unijnymi AFI.
5b. 
Do zawiadomienia przekazywanego właściwym organom nadzoru państwa goszczącego Komisja załącza, w przypadku gdy zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oddział towarzystwa będzie prowadzić działalność w zakresie:
1)
zarządzania funduszami zagranicznymi - zaświadczenie, że towarzystwo jest uprawnione do wykonywania działalności w zakresie zarządzania funduszami prowadzącymi działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, oraz wskazuje zakres działalności, do jakiej uprawnione jest towarzystwo, oraz charakterystykę celów inwestycyjnych i polityki inwestycyjnej funduszy inwestycyjnych otwartych, do których zarządzania uprawnione jest towarzystwo;
2)
zarządzania unijnymi AFI - zaświadczenie, że towarzystwo jest uprawnione do wykonywania działalności w zakresie zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, oraz wskazuje charakterystykę celów inwestycyjnych, polityki inwestycyjnej oraz strategii inwestycyjnej specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych lub funduszy inwestycyjnych zamkniętych, do których zarządzania uprawnione jest towarzystwo.
5c. 
Komisja informuje właściwe organy państwa goszczącego o wszelkich zmianach w zaświadczeniu i informacjach przekazanych zgodnie z ust. 5b.
6. 
Komisja może odmówić przekazania właściwym organom państwa goszczącego zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, jeżeli stwierdzi, że:
1)
sytuacja finansowa towarzystwa nie pozwala na prowadzenie działalności w zakresie wynikającym z planu, o którym mowa w ust. 4 pkt 2;
2)
ze sposobu organizacji oddziału wynika, że może on prowadzić działalność z naruszeniem przepisów prawa lub zasad uczciwego obrotu;
3)
osoby, o których mowa w ust. 4 pkt 3, nie dają rękojmi prowadzenia przez towarzystwo działalności w sposób należyty.
7. 
Oddział może być utworzony po otrzymaniu przez towarzystwo informacji o przekazaniu zawiadomienia właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego, o której mowa w ust. 5a, z tym że:
1)
rozpoczęcie przez oddział działalności w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi może nastąpić najwcześniej po otrzymaniu przez towarzystwo od właściwych organów nadzoru państwa goszczącego informacji o warunkach i zasadach prowadzenia działalności obowiązujących w tym państwie albo bez otrzymania takich informacji - po upływie 2 miesięcy od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 3, 4, 5a i 5b, przez właściwe organy nadzoru państwa goszczącego, przy czym zbywanie jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych na terytorium tego państwa wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 261 i art. 261a;
2)
zbywanie jednostek uczestnictwa specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych lub proponowanie objęcia certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych na terytorium tego państwa lub wprowadzanie unijnego AFI, którym zarządza towarzystwo, do obrotu na terytorium tego państwa wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 263f.
8. 
(uchylony).
9. 
W przypadku planowanej zmiany w zakresie określonym w ust. 3 pkt 2 i ust. 4 towarzystwo ma obowiązek zawiadomić o tym, w formie pisemnej:
1)
Komisję - na co najmniej 2 miesiące przed jej wprowadzeniem;
2)
właściwe organy państwa goszczącego - na co najmniej miesiąc przed jej wprowadzeniem.
10. 
Komisja, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania wszystkich informacji o planowanych zmianach:
1)
przekazuje te informacje właściwym organom państwa goszczącego albo
2)
informuje towarzystwo oraz właściwe organy państwa goszczącego, że:
a)
sytuacja finansowa towarzystwa nie pozwala na prowadzenie działalności w zakresie wynikającym ze zmienionego planu, o którym mowa w ust. 4 pkt 2,
b)
z planowanych zmian w sposobie organizacji oddziału wynika, że może on prowadzić działalność z naruszeniem przepisów prawa lub zasad uczciwego obrotu,
c)
osoby, o których mowa w ust. 4 pkt 3, nie dają rękojmi prowadzenia przez towarzystwo działalności w sposób należyty.
10a. 
O każdym przypadku odmowy, o której mowa w ust. 6, w przypadku gdy oddział miał prowadzić działalność w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi, Komisja informuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
10b. 
Przepisów ust. 9 i 10 nie stosuje się w przypadku gdy zmiany w zakresie określonym w ust. 3 pkt 2 i ust. 4 dotyczą działalności zarządzania unijnymi AFI. W takim przypadku towarzystwo jest obowiązane informować o istotnych zmianach Komisję:
1)
w przypadku zmian planowanych - co najmniej na miesiąc przed dokonaniem zmian;
2)
w przypadku zmian nieplanowanych - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych po powzięciu wiadomości o ich wystąpieniu.
10c. 
Komisja, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania wszystkich informacji, o których mowa w ust. 10b:
1)
przekazuje te informacje właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego albo
2)
informuje towarzystwo, że:
a)
sytuacja finansowa towarzystwa nie pozwala na prowadzenie działalności w zakresie wynikającym ze zmienionego planu, o którym mowa w ust. 4 pkt 2,
b)
z planowanych zmian w sposobie organizacji oddziału wynika, że może on prowadzić działalność z naruszeniem przepisów prawa lub zasad uczciwego obrotu,
c)
osoby, o których mowa w ust. 4 pkt 3, nie dają rękojmi prowadzenia przez towarzystwo działalności w sposób należyty.
10d. 
(uchylony).
11. 
Komisja informuje właściwe organy państwa goszczącego o zmianach dotyczących systemu rekompensat.
12. 
W przypadku wprowadzenia planowanej zmiany, o której mowa w ust. 9 lub ust. 10b pkt 1, bez zawiadomienia Komisji lub gdy zmiana nieplanowana, o której mowa w ust. 10b pkt 2, prowadzi do sytuacji, o których mowa w ust. 10c pkt 2, Komisja może zastosować wobec towarzystwa sankcje, o których mowa w art. 228 lub art. 230. Komisja niezwłocznie informuje właściwe organy państwa goszczącego o zastosowanych sankcjach.
1. 
Jeżeli towarzystwo zamierza prowadzić działalność na terytorium państwa członkowskiego w formie innej niż oddział, jest obowiązane do pisemnego zawiadomienia Komisji o tym zamiarze.
2. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1)
nazwę państwa goszczącego;
2)
plan prowadzenia działalności określający zakres świadczonych usług, opis systemu zarządzania ryzykiem oraz opis procedur i środków stosowanych w zakresie udostępniania informacji na żądanie uczestników lub inwestorów w państwie goszczącym lub właściwych organów nadzoru państwa goszczącego, a także:
a)
opis procedur i środków stosowanych w zakresie rozpatrywania reklamacji uczestników - w przypadku gdy towarzystwo będzie prowadzić działalność w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi,
b)
wskazanie unijnego AFI, którym towarzystwo zamierza zarządzać, oraz adres oddziału, w którym możliwe będzie uzyskanie dokumentów dotyczących jego działalności - w przypadku gdy towarzystwo będzie prowadzić działalność w zakresie zarządzania unijnymi AFI.
3. 
W terminie miesiąca od otrzymania zawiadomienia spełniającego wymagania, o których mowa w ust. 2, Komisja przesyła zawiadomienie właściwym organom państwa goszczącego wraz z:
1)
informacją o obowiązującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej systemie rekompensat;
2)
zaświadczeniem, że towarzystwo jest uprawnione do wykonywania działalności w zakresie zarządzania funduszami prowadzącymi działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, a także wskazaniem zakresu działalności, do jakiej uprawnione jest towarzystwo, oraz charakterystyki celów inwestycyjnych i polityki inwestycyjnej funduszy inwestycyjnych otwartych, do których zarządzania uprawnione jest towarzystwo - w przypadku gdy zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, towarzystwo będzie na terytorium państwa goszczącego prowadziło w formie innej niż oddział działalność w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi;
3)
zaświadczeniem, że towarzystwo jest uprawnione do wykonywania działalności w zakresie zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi - w przypadku gdy zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, towarzystwo będzie na terytorium państwa goszczącego prowadziło w formie innej niż oddział działalność w zakresie zarządzania unijnymi AFI, z zastrzeżeniem ust. 3b.
3a. 
Komisja informuje właściwe organy nadzoru państwa goszczącego o wszelkich zmianach w zaświadczeniu i informacjach przekazanych zgodnie z ust. 3 pkt 2 i 3.
3b. 
Komisja, w drodze decyzji, w terminie określonym w ust. 3, odmawia przekazania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego, jeżeli zarządzanie unijnym AFI przez towarzystwo nie jest zgodne z przepisami prawa lub zachodzi uzasadnione podejrzenie, że nie będzie zgodne z przepisami prawa, lub towarzystwo narusza określone w przepisach prawa warunki dotyczące podjęcia i prowadzenia swojej działalności lub działalności unijnego AFI.
4. 
Komisja informuje towarzystwo o dacie wysłania informacji, o których mowa w ust. 3.
5. 
Towarzystwo może rozpocząć działalność na terytorium państwa goszczącego po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 4, przy czym:
1)
zbywanie jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych na terytorium tego państwa wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 261 i art. 261a;
2)
zbywanie jednostek uczestnictwa specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych lub proponowanie objęcia certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych na terytorium tego państwa lub wprowadzanie unijnego AFI, którym zarządza towarzystwo, do obrotu na terytorium tego państwa wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 263f.
6. 
O planowanej zmianie w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, towarzystwo zawiadamia, w formie pisemnej, Komisję oraz właściwe organy państwa goszczącego przed jej wprowadzeniem.
7. 
Komisja niezwłocznie przekazuje informacje, o których mowa w ust. 6, właściwym organom państwa goszczącego.
7a. 
Przepisów ust. 6 i 7 nie stosuje się, w przypadku gdy zmiany w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczą działalności zarządzania unijnymi AFI. W takim przypadku towarzystwo jest obowiązane informować o istotnych zmianach Komisję:
1)
w przypadku zmian planowanych - co najmniej na miesiąc przed dokonaniem zmian;
2)
w przypadku zmian nieplanowanych - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych po powzięciu wiadomości o ich wystąpieniu.
7b. 
Komisja, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania wszystkich informacji, o których mowa w ust. 7a:
1)
przekazuje te informacje właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego albo
2)
informuje towarzystwo, że wprowadzenie zmian może wpłynąć na prowadzenie działalności przez towarzystwo, w tym zarządzanie przez nie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym, funduszem inwestycyjnym zamkniętym lub unijnym AFI, z naruszeniem przepisów prawa.
7c. 
W przypadku wprowadzenia planowanej zmiany, o której mowa w ust. 7a pkt 1, bez zawiadomienia Komisji lub gdy zmiana nieplanowana, o której mowa w ust. 7a pkt 2, prowadzi do sytuacji, o której mowa w ust. 7b pkt 2, Komisja może zastosować wobec towarzystwa sankcje, o których mowa w art. 228 lub art. 230. Komisja niezwłocznie informuje właściwe organy nadzoru państwa goszczącego o zastosowanych sankcjach.
8. 
Powierzenie osobie trzeciej zbywania jednostek uczestnictwa lub proponowania objęcia certyfikatów inwestycyjnych w państwie goszczącym lub wprowadzania unijnego AFI do obrotu w państwie goszczącym nie zwalnia towarzystwa z obowiązku zastosowania trybu, o którym mowa w ust. 1.

Towarzystwo może prowadzić na terytorium państwa członkowskiego działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział:

1)
w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi - jeżeli zarządza co najmniej jednym funduszem inwestycyjnym otwartym;
2)
w zakresie zarządzania unijnymi AFI - jeżeli posiada zezwolenie na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
3)
w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, doradztwa inwestycyjnego oraz przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych - jeżeli posiada zezwolenie na zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zezwolenie na doradztwo inwestycyjne oraz zezwolenie na przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych.

Przepisy art. 264-265a stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy towarzystwo, które na terytorium danego państwa członkowskiego prowadzi działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, zamierza prowadzić na terytorium tego państwa działalność wymienioną w art. 265a, która nie była objęta zawiadomieniem przekazanym właściwym organom nadzoru tego państwa.

Towarzystwa, które utworzyły oddział lub prowadzą działalność na terytorium państwa goszczącego w formie innej niż oddział, mają obowiązek dostarczać właściwym organom tego państwa informacje wymagane przez przepisy państwa goszczącego.

1. 
Do towarzystwa, które prowadzi działalność na terytorium państwa goszczącego w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, stosuje się przepisy prawa polskiego, z tym że oddział towarzystwa obowiązany jest do przestrzegania przepisów państwa goszczącego w zakresie działania w najlepiej pojętym interesie uczestników funduszu inwestycyjnego lub inwestorów unijnego AFI oraz działania w sposób rzetelny i profesjonalny; w tym zakresie oddział podlega nadzorowi właściwych organów nadzoru państwa goszczącego.
2. 
Do towarzystwa prowadzącego na terytorium państwa goszczącego działalność w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi lub zarządzania unijnymi AFI, w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, w zakresie w szczególności struktury organizacyjnej towarzystwa, rozwiązań technicznych i organizacyjnych, osób zatrudnionych do wykonywania działalności, systemu kontroli wewnętrznej, powierzania na podstawie umowy wykonywania czynności z zakresu działalności towarzystwa innym podmiotom, rachunkowości towarzystwa, transakcji osobistych, ewidencjonowania transakcji, strategii wykonywania prawa głosu z instrumentów wchodzących w skład portfela inwestycyjnego funduszu zagranicznego lub unijnego AFI, opracowania i wdrożenia procedur działania w najlepiej pojętym interesie uczestników funduszu zagranicznego lub inwestorów unijnego AFI, opracowania i wdrożenia polityki wynagrodzeń ustanawiającej zasady wynagradzania osób, do których zadań należą czynności istotnie wpływające na profil ryzyka zarządzanych funduszy zagranicznych i unijnych AFI, przeprowadzania należytej analizy przy doborze lokat do portfela inwestycyjnego funduszu zagranicznego lub unijnego AFI, dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych, zarządzania konfliktami interesów, systemu rekompensat oraz sprawozdawczości stosuje się przepisy prawa polskiego, a towarzystwo podlega w tym zakresie nadzorowi Komisji. Przepisy prawa polskiego dotyczące całkowitej ekspozycji albo ekspozycji AFI, poziomu kapitału własnego towarzystwa, systemu zarządzania ryzykiem stosuje się z uwzględnieniem zarządzanych przez towarzystwo funduszy zagranicznych i unijnych AFI. W zakresie działalności funduszu zagranicznego i unijnego AFI, którymi zarządza towarzystwo, stosuje się przepisy prawa państwa macierzystego odpowiednio tego funduszu i unijnego AFI.
2a. 
Do towarzystwa prowadzącego na terytorium państwa goszczącego działalność w zakresie zarządzania portfelem, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, doradztwa inwestycyjnego lub przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych stosuje się przepisy prawa polskiego, a towarzystwo podlega w tym zakresie nadzorowi Komisji.
3. 
Towarzystwo prowadzące na terytorium państwa goszczącego działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział jest obowiązane do udzielania informacji na żądanie uczestników, inwestorów lub właściwych organów nadzoru państwa goszczącego, a w zakresie działalności zarządzania funduszami zagranicznymi - również do zapewnienia na terytorium tego państwa możliwości składania reklamacji w języku urzędowym lub w jednym z języków urzędowych państwa goszczącego.
4. 
W przypadku gdy towarzystwo będzie prowadziło na terytorium państwa goszczącego działalność w zakresie zarządzania funduszami zagranicznymi i złożyło wniosek o utworzenie funduszu zagranicznego lub o przejęcie zarządzania funduszem zagranicznym w państwie goszczącym, Komisja na wniosek właściwych organów państwa goszczącego, w terminie 10 dni roboczych od jego otrzymania, udziela wyjaśnień i informacji, czy towarzystwo jest uprawnione do zarządzania funduszem inwestycyjnym o takiej polityce inwestycyjnej i celach inwestycyjnych jak fundusz zagraniczny, którego dotyczy wniosek złożony przez towarzystwo.
5. 
W przypadku gdy towarzystwo będzie prowadziło na terytorium państwa goszczącego działalność w zakresie zarządzania unijnymi AFI, Komisja, na wniosek właściwych organów nadzoru państwa goszczącego, w terminie 10 dni roboczych od dnia jego otrzymania, udziela wyjaśnień i informacji, czy towarzystwo jest uprawnione do zarządzania unijnym AFI o takiej polityce inwestycyjnej i strategiach inwestycyjnych jak unijny AFI, którym ma zarządzać towarzystwo.
6. 
W przypadku gdy w skład lokat funduszu zagranicznego lub unijnego AFI, którym zarządza towarzystwo, wchodzą papiery wartościowe wyemitowane w ramach sekurytyzacji, która przestała spełniać wymagania określone w rozporządzeniu 2017/2402, towarzystwo to, w przypadku gdy jest to konieczne, podejmuje stosowne działania w najlepiej pojętym interesie uczestników funduszu zagranicznego lub inwestorów unijnego AFI.

W przypadku powiadomienia Komisji przez właściwe organy państwa goszczącego, że towarzystwo, które prowadzi na terytorium tego państwa działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, narusza przepisy prawa obowiązujące w tym państwie i nie usunęło nieprawidłowości w terminie wyznaczonym przez te organy, Komisja może:

1)
wezwać towarzystwo do zaprzestania naruszania przepisów prawa na terytorium państwa członkowskiego;
2)
nałożyć na towarzystwo karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł;
3)
zakazać wykonywania przez towarzystwo działalności na terytorium państwa członkowskiego w całości lub w części, w zakresie której stwierdzono naruszenie;
4)
zastosować łącznie sankcje, o których mowa w pkt 2 i 3;
5)
zakazać zbywania na terytorium państwa goszczącego jednostek uczestnictwa zarządzanych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych otwartych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych, proponowania objęcia na terytorium państwa goszczącego certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych zarządzanych przez towarzystwo lub wprowadzania do obrotu na terytorium państwa goszczącego unijnych AFI zarządzanych przez towarzystwo.
1. 
Jeżeli towarzystwo prowadzi działalność na terytorium państwa goszczącego w formie oddziału, upoważnieni przedstawiciele Komisji mają prawo, po uprzednim poinformowaniu właściwych organów tego państwa, wstępu do pomieszczeń tego oddziału w celu sprawdzenia, czy jego działalność jest zgodna z przepisami prawa.
2. 
Komisja może zwrócić się do właściwych organów państwa goszczącego o przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 1.
1. 
Cofnięcie przez Komisję zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo jest równoznaczne z utratą przez towarzystwo prawa do wykonywania działalności w innym państwie członkowskim.
2. 
W przypadku cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo, Komisja informuje o tym właściwe organy państwa goszczącego.
3. 
Cofnięcie przez Komisję zezwolenia na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi jest równoznaczne z utratą przez towarzystwo prawa do wykonywania na terytorium państwa członkowskiego działalności w zakresie zarządzania unijnymi AFI. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. 
Cofnięcie przez Komisję zezwolenia na zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zezwolenia na doradztwo inwestycyjne lub zezwolenia na przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych jest równoznaczne z utratą przez towarzystwo prawa do wykonywania na terytorium państwa członkowskiego działalności w tym zakresie. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Przepisy niniejszego oddziału stosuje się odpowiednio do tworzenia oddziałów i prowadzenia działalności przez towarzystwa w formie innej niż oddział na terytorium państw należących do EEA.

Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez zarządzających ASI na terytorium państw członkowskich oraz na terytorium państw należących do EEA

1. 
Działalność na terytorium państwa członkowskiego może prowadzić zarządzający ASI, który prowadzi działalność na podstawie zezwolenia na wykonywanie działalności zarządzającego ASI.
2. 
Zarządzający ASI jest obowiązany do pisemnego zawiadomienia Komisji o zamiarze prowadzenia działalności na terytorium państwa członkowskiego.
3. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1)
nazwę państwa członkowskiego, na którego terytorium zarządzający ASI zamierza prowadzić działalność;
2)
plan prowadzenia działalności określający zakres świadczonych usług lub unijny AFI, którym zarządzający ASI zamierza zarządzać.
4. 
Jeżeli zarządzający ASI zamierza ustanowić oddział na terytorium państwa członkowskiego, zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, powinno dodatkowo zawierać:
1)
opis struktury organizacyjnej oddziału;
2)
adres miejsca w państwie macierzystym unijnego AFI, którym zarządzający ASI zamierza zarządzać, w którym są dostępne dokumenty dotyczące tego unijnego AFI;
3)
dane osobowe i kontaktowe osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem.
5. 
W terminie miesiąca, a w przypadku gdy zarządzający ASI zamierza ustanowić oddział na terytorium państwa członkowskiego - 2 miesięcy, od otrzymania zawiadomienia spełniającego wymagania, o których mowa w ust. 3 i 4, Komisja:
1)
przekazuje zawiadomienie właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego albo
2)
w drodze decyzji, odmawia przekazania zawiadomienia właściwemu organowi państwa goszczącego.
6. 
W przypadku określonym w ust. 5 pkt 1 Komisja przekazuje właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego zawiadomienie spełniające wymagania, o których mowa w ust. 3 i 4, oraz informuje o tym zarządzającego ASI.
7. 
W przypadku gdy zgodnie z planem, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, zarządzający ASI będzie prowadzić działalność w zakresie zarządzania unijnymi AFI, do zawiadomienia przekazywanego właściwym organom nadzoru państwa goszczącego Komisja załącza zaświadczenie, że zarządzający ASI jest uprawniony do wykonywania działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
8. 
Komisja informuje właściwe organy nadzoru państwa goszczącego o zmianach w zaświadczeniu przekazanym zgodnie z ust. 7.
9. 
Zarządzający ASI może rozpocząć działalność na terytorium państwa goszczącego po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 6, przy czym wprowadzanie do obrotu na terytorium tego państwa alternatywnej spółki inwestycyjnej lub unijnego AFI, którymi zarządza ten zarządzający, wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 263f.
10. 
Komisja odmawia przekazania właściwym organom nadzoru państwa goszczącego zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, jeżeli zarządzanie unijnym AFI przez zarządzającego ASI nie jest zgodne z przepisami prawa lub zachodzi uzasadnione podejrzenie, że nie będzie zgodne z przepisami prawa, lub zarządzający ASI narusza określone w przepisach prawa warunki dotyczące podjęcia i prowadzenia swojej działalności lub działalności unijnego AFI.
11. 
Zarządzający ASI jest obowiązany informować Komisję o istotnych zmianach w zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 i ust. 4:
1)
w przypadku zmian planowanych - co najmniej na miesiąc przed dokonaniem zmian;
2)
w przypadku zmian nieplanowanych - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych po powzięciu wiadomości o ich wystąpieniu.
12. 
Komisja, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania wszystkich informacji, o których mowa w ust. 11:
1)
przekazuje te informacje właściwemu organowi nadzoru państwa goszczącego albo
2)
informuje zarządzającego ASI, że wprowadzenie zmian może wpłynąć na prowadzenie działalności przez zarządzającego ASI, w tym zarządzanie przez niego unijnym AFI, z naruszeniem przepisów prawa.
12a. 
W przypadku wprowadzenia planowanej zmiany, o której mowa w ust. 11 pkt 1, bez zawiadomienia Komisji lub gdy zmiana nieplanowana, o której mowa w ust. 11 pkt 2, prowadzi do sytuacji, o której mowa w ust. 12 pkt 2, Komisja może zastosować wobec zarządzającego ASI odpowiednio sankcje, o których mowa w art. 229a. Komisja niezwłocznie informuje właściwe organy państwa goszczącego o zastosowanych sankcjach.
13. 
Powierzenie osobie trzeciej wprowadzania alternatywnej spółki inwestycyjnej lub unijnego AFI, którymi zarządza zarządzający ASI, do obrotu na terytorium państwa goszczącego nie zwalnia zarządzającego ASI z obowiązku zastosowania trybu, o którym mowa w ust. 2.

Do zarządzającego ASI, który prowadzi działalność na terytorium państwa goszczącego w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, stosuje się odpowiednio przepisy art. 266, art. 266a i art. 268.

1. 
W przypadku powiadomienia Komisji przez właściwe organy nadzoru państwa goszczącego, że zarządzający ASI, który prowadzi na terytorium tego państwa działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, narusza przepisy prawa obowiązujące w tym państwie i nie usunął nieprawidłowości w terminie wyznaczonym przez te organy, Komisja może:
1)
wezwać zarządzającego ASI do zaprzestania naruszania przepisów prawa na terytorium państwa goszczącego;
2)
nałożyć na zarządzającego ASI karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł;
3)
zakazać wykonywania przez zarządzającego ASI działalności na terytorium państwa goszczącego w całości lub w części, w zakresie której stwierdzono naruszenie;
4)
zastosować łącznie sankcje, o których mowa w pkt 2 i 3;
5)
zakazać wprowadzania alternatywnej spółki inwestycyjnej lub unijnego AFI, którymi zarządza zarządzający ASI, do obrotu na terytorium państwa goszczącego.
2. 
W odniesieniu do wewnętrznie zarządzających ASI nie stosuje się sankcji określonej w ust. 1 pkt 2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną w wysokości do 100 000 zł na członka zarządu zarządzającego ASI odpowiedzialnego za zaistniałe naruszenie.

Cofnięcie przez Komisję zezwolenia na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI jest równoznaczne z utratą przez zarządzającego ASI prawa do wykonywania działalności na terytorium państwa członkowskiego. Przepis art. 269 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Przepisy niniejszego oddziału stosuje się odpowiednio do tworzenia oddziałów i prowadzenia działalności przez zarządzających ASI w formie innej niż oddział na terytorium państw należących do EEA.

Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności przez spółki zarządzające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

1. 
Spółka zarządzająca może utworzyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział pod warunkiem otrzymania przez Komisję od właściwego organu państwa macierzystego tej spółki informacji, o których mowa w art. 264 ust. 3, 4 i 5b, odnoszących się do tej spółki, oraz informacji o obowiązującym na terytorium tego państwa systemie rekompensat.
2. 
Komisja informuje spółkę zarządzającą o dniu otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1.
3. 
Komisja może, w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1, wskazać warunki prowadzenia przez oddział działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zasady:
1)
zbywania tytułów uczestnictwa;
2)
prowadzenia działalności reklamowej;
3)
postępowania, których należy przestrzegać w przypadku świadczenia usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo usług doradztwa inwestycyjnego, lub przechowywania i administrowania tytułami uczestnictwa.
4. 
Oddział może zostać utworzony po upływie 2 miesięcy od dnia otrzymania przez Komisję informacji, o których mowa w ust. 1.
5. 
Od chwili utworzenia oddziału spółka zarządzająca może rozpocząć zbywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych, przy czym zbywanie to wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 253.
6. 
(uchylony).
7. 
(uchylony).
8. 
(uchylony).
9. 
Do oddziału, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 19 pkt 3 i art. 20 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. 
Spółka zarządzająca może prowadzić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie innej niż oddział, pod warunkiem otrzymania przez Komisję od właściwego organu państwa macierzystego tej spółki wszystkich dokumentów i informacji, o których mowa w art. 265 ust. 2 i ust. 3 pkt 2, odnoszących się do tej spółki, oraz informacji o obowiązującym na terytorium tego państwa systemie rekompensat.
2. 
(uchylony).
3. 
(uchylony).
4. 
Spółka zarządzająca może rozpocząć działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po otrzymaniu przez Komisję informacji, o których mowa w ust. 1, przy czym zbywanie tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga uprzedniego spełnienia warunków, o których mowa w art. 253.
5. 
O planowanej zmianie w zakresie, o którym mowa w art. 265 ust. 2 pkt 2, spółka zarządzająca zawiadamia, w formie pisemnej, Komisję przed jej wprowadzeniem.
6. 
Powierzenie osobie trzeciej zbywania tytułów uczestnictwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie zwalnia spółki zarządzającej z obowiązku zastosowania trybu, o którym mowa w ust. 1.
1. 
Spółki zarządzające, które utworzyły oddziały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązane dostarczać Komisji, w celach statystycznych, okresowe sprawozdania ze swojej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedstawiać inne informacje dotyczące ich działalności w takim samym zakresie jak towarzystwa.
2. 
Spółki zarządzające, prowadzące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie innej niż oddział, są obowiązane dostarczać Komisji informacje dotyczące ich działalności w takim samym zakresie jak towarzystwa, w celu umożliwienia jej sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Spółka zarządzająca prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział jest obowiązana zapewnić możliwość składania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej reklamacji w języku polskim oraz udzielać informacji na żądanie uczestników lub Komisji. Spółka jest obowiązana zapewnić możliwość otrzymania przez Komisję wszelkich niezbędnych informacji bezpośrednio od spółki zarządzającej.
1. 
Do spółki zarządzającej, która prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, stosuje się przepisy państwa macierzystego spółki zarządzającej, z tym że oddział spółki zarządzającej jest obowiązany przestrzegać przepisów prawa polskiego w zakresie działania w najlepiej pojętym interesie uczestników funduszu inwestycyjnego, działania w sposób rzetelny i profesjonalny oraz w zakresie zarządzania konfliktami interesów, a także w zakresie świadczenia usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, usług doradztwa inwestycyjnego oraz usług przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych; w tym zakresie oddział podlega nadzorowi Komisji.
2. 
Spółka zarządzająca prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi otwartymi i prowadzenia ich spraw jest obowiązana przestrzegać przepisów prawa polskiego dotyczących funduszu inwestycyjnego otwartego, w szczególności dotyczących:
1)
tworzenia funduszu i wydawania zezwolenia na jego utworzenie;
2)
zasad zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu, w tym pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu;
3)
celów inwestycyjnych, polityki inwestycyjnej oraz ograniczeń i zakazów inwestycyjnych, w tym wyznaczania całkowitej ekspozycji;
4)
ograniczeń i zakazów w zakresie zaciągania pożyczek i kredytów oraz udzielania pożyczek przez fundusz oraz ograniczeń w dokonywaniu krótkiej sprzedaży;
5)
wyceny aktywów i zasad rachunkowości funduszu;
6)
ustalenia wartości aktywów netto przypadających na jednostkę uczestnictwa funduszu oraz postępowania w przypadku błędnej wyceny;
7)
dystrybucji lub reinwestycji zysku funduszu;
8) 244
 obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i publikacyjnych funduszu, w tym dotyczących prospektu informacyjnego , kluczowych informacji i kluczowych informacji dla inwestorów;
9)
relacji z uczestnikami funduszu;
10)
łączenia i przekształcania funduszu;
11)
rozwiązania i likwidacji funduszu;
12)
prowadzenia rejestru uczestników funduszu;
13)
opłat związanych z wydawaniem zezwoleń dotyczących funduszu oraz z nadzorem nad funduszem;
14)
wykonywania przez uczestników funduszu przysługujących im uprawnień.
3.  245
 Spółka zarządzająca prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi otwartymi i prowadzenia ich spraw jest obowiązana do przestrzegania statutu funduszu inwestycyjnego otwartego, którym zarządza i prowadzi jego sprawy, oraz do działania zgodnie z jego prospektem informacyjnym oraz kluczowymi informacjami lub kluczowymi informacjami dla inwestorów.
4. 
W zakresie, o którym mowa w ust. 2 i 3, spółka zarządzająca podlega nadzorowi Komisji.
5. 
Spółka zarządzająca jest obowiązana wdrożyć i stosować wszelkie środki i procedury, które są niezbędne do zapewnienia spełniania wymogów, o których mowa w ust. 2 i 3.
6. 
Do spółki zarządzającej prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi otwartymi i prowadzenia ich spraw stosuje się odpowiednio odnoszące się do towarzystwa przepisy art. 10, art. 33 ust. 1 i 2, art. 37 ust. 2, art. 48 ust. 2b pkt 2 i 5-9 oraz ust. 2c, oraz przepisy wydane na podstawie art. 48a.
7. 
Spółka zarządzająca prowadząca działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie innej niż oddział, która zarządza funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzi jego sprawy, jest obowiązana ustanowić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń. W razie niedopełnienia tego obowiązku złożenie oświadczenia woli, dokumentu urzędowego lub pisma procesowego przez Komisję lub uczestnika funduszu inwestycyjnego towarzystwu, z którym spółka zarządzająca zawarła umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1a, uznaje się za złożenie go spółce zarządzającej.
8. 
Spółka zarządzająca, która zarządza funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzi jego sprawy, może pozostawać jedynym uczestnikiem tego funduszu nie dłużej niż przez 6 miesięcy.
1. 
Spółka zarządzająca prowadząca działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może, na podstawie zawartej z towarzystwem będącym organem funduszu inwestycyjnego otwartego umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a, przejąć zarządzanie funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenie jego spraw.
2. 
Przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw wymaga zgody zgromadzenia uczestników funduszu na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw przez spółkę zarządzającą, zezwolenia Komisji oraz zmiany statutu funduszu w zakresie, o którym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 3b.
3. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, spółka zarządzająca załącza:
1)
umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1a, zawartą między towarzystwem a spółką zarządzającą;
2)
umowę dotyczącą współpracy i wymiany informacji zawartą między depozytariuszem a spółką zarządzającą;
3)
informację o zleconych przez spółkę zarządzającą innym podmiotom na podstawie umowy czynnościach z zakresu zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, należącego do kompetencji spółki zarządzającej zgodnie z art. 272c ust. 1;
4)
uchwałę zgromadzenia uczestników o wyrażeniu zgody na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw przez spółkę zarządzającą.
4. 
Przed wydaniem zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, Komisja może zwrócić się do właściwych organów państwa macierzystego spółki zarządzającej o przedstawienie wyjaśnień i informacji, czy spółka zarządzająca jest uprawniona do zarządzania funduszem inwestycyjnym o takiej polityce inwestycyjnej i celach inwestycyjnych jak fundusz inwestycyjny otwarty, którego dotyczy wniosek.
5. 
Komisja odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
1)
wniosek lub załączone do niego dokumenty nie są zgodne pod względem treści z przepisami prawa lub ze stanem faktycznym;
2)
spółka zarządzająca nie zapewnia przestrzegania obowiązków, o których mowa w art. 10, art. 37 ust. 2, art. 48 ust. 2b pkt 2 i 5-9 oraz ust. 2c, art. 272 ust. 3, art. 272a ust. 1-3 i 5, oraz przepisów wydanych na podstawie art. 48a;
3)
właściwe organy państwa macierzystego spółki zarządzającej nie zezwoliły jej na zarządzanie funduszem inwestycyjnym o takiej polityce inwestycyjnej i celach inwestycyjnych jak fundusz inwestycyjny otwarty, którego dotyczy wniosek;
4)
spółka zarządzająca nie posiada zezwolenia właściwego organu państwa macierzystego spółki na wykonywanie działalności w zakresie zarządzania funduszami prowadzącymi działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
6. 
Spółka zarządzająca przejmująca zarządzanie funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenie jego spraw wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a, z dniem wejścia w życie zmiany statutu, o której mowa w ust. 2. Postanowienia umowy wyłączające przejęcie określonych obowiązków są bezskuteczne wobec osób trzecich.
7. 
W związku z przejęciem zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw uczestnicy funduszu inwestycyjnego otwartego mają prawo w okresie od dnia ogłoszenia zmiany statutu funduszu, o której mowa w ust. 2, do dnia jej wejścia w życie, zażądać odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez ponoszenia opłat manipulacyjnych.
8. 
Spółka zarządzająca przejmująca zarządzanie funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenie jego spraw obowiązana jest przekazać uczestnikom tego funduszu na papierze lub innym trwałym nośniku informacji, przynajmniej na 45 dni przed planowaną datą przejęcia zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw, następujące informacje:
1)
oświadczenie, iż spółka zarządzająca uzyskała zezwolenie Komisji, o którym mowa w ust. 2;
2)
datę ogłoszenia zmiany statutu funduszu inwestycyjnego, o której mowa w ust. 2;
3)
informację, że uczestnicy funduszu mają prawo zażądać, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu funduszu inwestycyjnego, odkupienia posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa funduszu bez ponoszenia opłat manipulacyjnych.
9. 
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2, wygasa, gdy spółka zarządzająca w terminie 12 miesięcy od dnia wydania zezwolenia nie wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a, w odniesieniu do funduszu, którego dotyczy to zezwolenie.
1. 
W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a, spółka zarządzająca zarządza funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzi jego sprawy, z wyjątkiem wykonywania uprawnień do:
1)
utworzenia funduszu lub subfunduszu;
2)
reprezentowania funduszu w stosunkach z osobami trzecimi;
3)
zmiany statutu funduszu;
4)
wyboru i zmiany depozytariusza;
5)
wyboru i zmiany firmy audytorskiej badającej sprawozdania finansowe funduszu;
6) 246
 sporządzania prospektu informacyjnego, kluczowych informacji, kluczowych informacji dla inwestorów oraz zmiany ich treści, a także składania oświadczeń o sporządzaniu kluczowych informacji w celu ich udostępniania inwestorom innym niż inwestorzy indywidualni;
7)
zmiany celu inwestycyjnego funduszu oraz istotnej zmiany zasad polityki inwestycyjnej funduszu.
2. 
W związku z zawarciem umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a, towarzystwo udziela spółce zarządzającej pełnomocnictw niezbędnych do zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw.
3. 
Prawem właściwym w stosunkach między funduszem inwestycyjnym otwartym a jego uczestnikami oraz między spółką zarządzającą, która zarządza funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzi jego sprawy, a jego uczestnikami jest prawo polskie.
4. 
Spółka zarządzająca, która zarządza funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzi jego sprawy, odpowiada wobec uczestników tego funduszu inwestycyjnego za wszelkie szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem swoich obowiązków w zakresie zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków jest spowodowane okolicznościami, za które spółka zarządzająca odpowiedzialności nie ponosi.
5. 
Za szkody z przyczyn, o których mowa w ust. 4, fundusz inwestycyjny nie ponosi odpowiedzialności.
6. 
Powierzenie wykonywania niektórych obowiązków osobie trzeciej nie ogranicza odpowiedzialności spółki zarządzającej.
7. 
Towarzystwo może rozwiązać umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1a, za wypowiedzeniem, w terminie nie krótszym niż 3 miesiące.
1. 
Jeżeli Komisja stwierdzi, że spółka zarządzająca narusza przepisy prawa w zakresie prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, Komisja informuje tę spółkę o stwierdzonych nieprawidłowościach i wyznacza termin do ich usunięcia. W razie nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, Komisja informuje o tym właściwe organy państwa macierzystego spółki zarządzającej.
2. 
Jeżeli pomimo środków podjętych przez państwo macierzyste albo z uwagi na to, że okazują się one niewystarczające lub nie mogą być zastosowane w Rzeczypospolitej Polskiej, spółka zarządzająca nadal narusza przepisy prawa w zakresie, o którym mowa w ust. 1, Komisja może, w drodze decyzji, po poinformowaniu właściwych organów państwa macierzystego spółki zarządzającej:
1)
zakazać wykonywania przez spółkę zarządzającą lub jej oddział działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w całości lub w części, w szczególności zakazać wykonywania działalności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi otwartymi i prowadzenia ich spraw;
2)
nałożyć na spółkę zarządzającą karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł;
3)
zastosować łącznie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
zakazać zawierania przez spółkę zarządzającą jakichkolwiek transakcji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2a. 
Niezwłocznie po dniu, w którym decyzja o zakazie wykonywania działalności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi otwartymi i prowadzenia ich spraw stała się ostateczna, towarzystwo rozwiązuje umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1a, bez zachowania terminu wypowiedzenia.
3. 
Jeżeli wymaga tego ochrona interesów inwestorów lub innych podmiotów na rzecz których spółka zarządzająca świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Komisja może wydać decyzję, o której mowa w ust. 2, z pominięciem trybu, o którym mowa w ust. 1 i 2. O zastosowaniu takich środków Komisja niezwłocznie informuje Komisję Europejską, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwe organy państwa macierzystego.
3a. 
W przypadku otrzymania od właściwych organów państwa macierzystego spółki zarządzającej informacji, że spółce zarządzającej zostanie odebrane zezwolenie na wykonywanie działalności, Komisja może podjąć działania wobec spółki zarządzającej zmierzające do ochrony uczestników funduszu inwestycyjnego. W szczególności może:
1)
nakazać spółce zarządzającej:
a)
przekazanie towarzystwu, najpóźniej z dniem odebrania zezwolenia spółce zarządzającej, dokumentów dotyczących funduszu inwestycyjnego otwartego,
b)
niezwłoczne udzielenie towarzystwu wszelkich informacji o stanie prawnym i faktycznym spraw funduszu inwestycyjnego otwartego,
c)
uzyskiwanie zgody towarzystwa na podejmowanie czynności dotyczących zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw;
2)
zakazać spółce zarządzającej wypłacania środków z rachunków otwartych na rzecz funduszu niewynikających z realizacji wymagalnych zobowiązań funduszu inwestycyjnego otwartego.
4. 
Komisja uchyla lub zmienia decyzję, o której mowa w ust. 3, w związku z otrzymaniem decyzji Komisji Europejskiej nakazującej zmianę lub zniesienie zastosowanych środków.
5. 
Jeżeli Komisja uzna, że środki podejmowane przez właściwe organy państwa macierzystego spółki zarządzającej, o których mowa w ust. 2, są niewystarczające, może powiadomić o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
6. 
O każdym przypadku zastosowania środków, o których mowa w ust. 2, Komisja informuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
1. 
Jeżeli spółka zarządzająca prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, przedstawiciele właściwych organów państwa macierzystego tej spółki mają prawo wstępu, po uprzednim poinformowaniu Komisji, do pomieszczeń tych oddziałów w celu sprawdzenia, czy prowadzą one działalność zgodnie z przepisami prawa.
2. 
(uchylony).

Do zbywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułów uczestnictwa zgodnie z przepisami tego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1 niniejszego działu.

Przepisy niniejszego oddziału stosuje się do tworzenia oddziałów i prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie innej niż oddział przez spółki, które zarządzają funduszami inwestycyjnymi działającymi zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, z siedzibą w państwach należących do EEA, przy czym wszystkie jednostki organizacyjne takiej spółki zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za jeden oddział.

Tworzenie oddziałów i wykonywanie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zarządzających z UE oraz przez osoby prawne z siedzibą w państwach należących do EEA, zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi

1. 
Zarządzający z UE może rozpocząć wykonywanie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem otrzymania przez Komisję od właściwego organu nadzoru państwa macierzystego tego zarządzającego informacji obejmującej:
1)
wskazanie, że zarządzający z UE zamierza wykonywać działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału lub w formie innej niż oddział,
2)
program działania zarządzającego z UE określający w szczególności świadczone usługi lub nazwę specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w stosunku do którego zarządzający z UE zamierza zawrzeć umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, albo nazwę alternatywnej spółki inwestycyjnej, której komplementariuszem zamierza zostać zarządzający z UE

- wraz z zaświadczeniem, że zarządzający z UE posiada wydane przez ten organ zezwolenie na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

2. 
Zarządzający z UE może utworzyć na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział, jeżeli informacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo:
1)
adres oddziału;
2)
opis struktury organizacyjnej oddziału;
3)
adres siedziby funduszu albo alternatywnej spółki inwestycyjnej, których dotyczy informacja;
4)
imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem.
3. 
Od chwili otrzymania przez Komisję informacji, o której mowa w ust. 1, zarządzający z UE może rozpocząć prowadzenie działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4. 
Do oddziału, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 19 pkt 3 i art. 20 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. 
Zarządzający z UE, który utworzył oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany dostarczać Komisji, w celach statystycznych, okresowe sprawozdania ze swojej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedstawiać inne informacje dotyczące jego działalności w takim samym zakresie jak towarzystwa i zarządzający ASI.
2. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie innej niż oddział jest obowiązany dostarczać Komisji informacje dotyczące jego działalności w takim samym zakresie jak towarzystwa i zarządzający ASI, w celu umożliwienia jej sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział jest obowiązany udzielać informacji na żądanie uczestników funduszu, inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej lub Komisji. Zarządzający z UE jest obowiązany zapewnić możliwość otrzymania przez Komisję wszelkich niezbędnych informacji bezpośrednio od zarządzającego z UE.
1. 
Do zarządzającego z UE, który prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, stosuje się przepisy jego państwa macierzystego, z tym że oddział zarządzającego z UE jest obowiązany przestrzegać przepisów prawa polskiego w zakresie działania w najlepiej pojętym interesie uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego albo inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej, działania w sposób rzetelny i profesjonalny oraz w zakresie zarządzania konfliktami interesów, a także w zakresie świadczenia usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, usług doradztwa inwestycyjnego oraz usług przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych. W tym zakresie oddział podlega nadzorowi Komisji.
2. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw jest obowiązany do przestrzegania przepisów prawa polskiego dotyczących specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w szczególności dotyczących:
1)
tworzenia tych funduszy i wydawania zezwolenia na ich utworzenie;
2)
zasad zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz zasad emitowania i wykupywania certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w tym pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego;
3)
celów inwestycyjnych, polityki inwestycyjnej, strategii inwestycyjnej oraz ograniczeń i zakazów inwestycyjnych, w tym wyznaczania ekspozycji AFI;
4)
ograniczeń i zakazów w zakresie zaciągania pożyczek i kredytów oraz udzielania pożyczek przez fundusz oraz ograniczeń w dokonywaniu krótkiej sprzedaży;
5)
wyceny aktywów i zasad rachunkowości funduszu;
6)
ustalenia wartości aktywów netto przypadających na jednostkę uczestnictwa specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub certyfikat inwestycyjny funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz postępowania w przypadku błędnej wyceny;
7)
dystrybucji lub reinwestycji zysku;
8) 247
 obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i publikacyjnych tych funduszy, w tym dotyczących prospektu informacyjnego oraz kluczowych informacji, kluczowych informacji dla inwestorów, prospektu emisyjnego, memorandum informacyjnego lub warunków emisji i informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego;
9)
relacji z uczestnikami tych funduszy;
10)
łączenia i przekształcania tych funduszy;
11)
rozwiązania i likwidacji tych funduszy;
12)
prowadzenia rejestru uczestników tych funduszy;
13)
opłat związanych z wydawaniem zezwoleń dotyczących funduszu oraz z nadzorem nad tymi funduszami;
14)
wykonywania przez uczestników tych funduszy przysługujących im uprawnień.
3. 
Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi jest obowiązany do przestrzegania przepisów prawa polskiego dotyczących działalności tych spółek.
4.  248
 Zarządzający z UE prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw lub zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi jest obowiązany do przestrzegania statutów funduszy, którymi zarządza i których sprawy prowadzi, i regulacji wewnętrznych ASI obowiązujących w spółkach, którymi zarządza, oraz do działania zgodnie z ich prospektem informacyjnym oraz kluczowymi informacjami, kluczowymi informacjami dla inwestorów i informacjami dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, prospektem emisyjnym, memorandum informacyjnym lub warunkami emisji.
5. 
W zakresie, o którym mowa w ust. 2-4, zarządzający z UE podlega nadzorowi Komisji.
6. 
Zarządzający z UE jest obowiązany wdrożyć i stosować środki i procedury, które są niezbędne do zapewnienia spełniania wymogów, o których mowa w ust. 2-4.
7. 
Do zarządzającego z UE prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału lub w formie innej niż oddział w zakresie:
1)
zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw stosuje się odpowiednio odnoszące się do towarzystwa przepisy art. 10, art. 33 ust. 1 i 2, art. 37 ust. 2, art. 48 ust. 2b pkt 2 i 6-10 oraz przepisy wydane na podstawie art. 48a;
2)
zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi stosuje się odpowiednio odnoszące się do zarządzającego ASI przepisy art. 10 i art. 70l ust. 2 pkt 2 i 6-9.
8. 
Zarządzający z UE prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie innej niż oddział, który zarządza specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, jest obowiązany ustanowić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń. W razie niedopełnienia tego obowiązku złożenie oświadczenia woli, dokumentu urzędowego lub pisma procesowego przez Komisję lub uczestnika funduszu inwestycyjnego towarzystwu, z którym zarządzający z UE zawarł umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, uznaje się za złożenie go zarządzającemu z UE.
9. 
W odniesieniu do zarządzającego z UE, który prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność w formie oddziału, przepis art. 274 stosuje się odpowiednio.
10. 
Zarządzający z UE, który zarządza specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, może pozostawać jedynym uczestnikiem tego funduszu nie dłużej niż przez 6 miesięcy.
1. 
Zarządzający z UE prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może, na podstawie zawartej z towarzystwem będącym organem specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, przejąć zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenie jego spraw.
2. 
Przejęcie zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia jego spraw wymaga zgody zgromadzenia uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, a w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego - zgody zgromadzenia inwestorów na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym i prowadzenia jego spraw przez zarządzającego z UE, zezwolenia Komisji oraz zmiany statutu funduszu w zakresie, o którym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 3b.
3. 
Jeżeli statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego nie przewiduje działania zgromadzenia inwestorów, towarzystwo jest obowiązane do dokonania zmiany statutu funduszu w zakresie dotyczącym wprowadzenia zgromadzenia inwestorów w celu wyrażenia zgody na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym.
4. 
Przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, i prowadzenia jego spraw nie wymaga zezwolenia Komisji.
5. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, zarządzający z UE załącza:
1)
umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, zawartą między towarzystwem a zarządzającym z UE;
2)
umowę dotyczącą współpracy i wymiany informacji zawartą między depozytariuszem a zarządzającym z UE;
3)
informację o zleconych przez zarządzającego z UE innym podmiotom na podstawie umowy czynnościach z zakresu zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, należącego do kompetencji zarządzającego z UE zgodnie z art. 276e ust. 1;
4)
uchwałę zgromadzenia uczestników albo zgromadzenia inwestorów o wyrażeniu zgody na przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym i prowadzenia jego spraw przez zarządzającego z UE.
6. 
Przed wydaniem zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, Komisja może zwrócić się do właściwych organów państwa macierzystego zarządzającego z UE o przedstawienie wyjaśnień i informacji, czy zarządzający z UE jest uprawniony do zarządzania funduszem inwestycyjnym o takich celach inwestycyjnych, polityce inwestycyjnej i strategii inwestycyjnej jak fundusz inwestycyjny, którego dotyczy wniosek.
7. 
Komisja odmawia wydania zezwolenia, jeżeli:
1)
wniosek lub załączone do niego dokumenty nie są zgodne pod względem treści z przepisami prawa lub ze stanem faktycznym;
2)
zarządzający z UE nie zapewnia przestrzegania obowiązków, o których mowa w art. 10, art. 37 ust. 2, art. 48 ust. 2b pkt 2 i 6-10, art. 276b ust. 3, art. 276c ust. 1, 2, 4 i 6, oraz przepisów wydanych na podstawie art. 48a;
3)
właściwe organy państwa macierzystego zarządzającego z UE nie zezwoliły mu na zarządzanie funduszem inwestycyjnym o takich celach inwestycyjnych, polityce inwestycyjnej i strategii inwestycyjnej jak fundusz inwestycyjny, którego dotyczy wniosek;
4)
zarządzający z UE nie posiada zezwolenia właściwego organu państwa macierzystego na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego regulującymi działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
8. 
Zarządzający z UE przejmujący zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenie ich spraw wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, z dniem wejścia w życie zmiany statutu, o której mowa w ust. 2. Postanowienia umowy wyłączające przejęcie określonych obowiązków są bezskuteczne wobec osób trzecich.
9. 
W związku z przejęciem zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym i prowadzenia jego spraw uczestnicy specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego mają prawo w okresie od dnia ogłoszenia zmiany statutu funduszu, o której mowa w ust. 2, do dnia jej wejścia w życie, zażądać odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez ponoszenia opłat manipulacyjnych.
10. 
W związku z przejęciem zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia jego spraw uczestnicy funduszu inwestycyjnego zamkniętego mają prawo zażądać wykupu certyfikatów inwestycyjnych funduszu w pierwszym dniu wykupu po dniu ogłoszenia zmiany statutu funduszu, o której mowa w ust. 2, bez ponoszenia opłat manipulacyjnych, o ile statut funduszu przewiduje wykup certyfikatów inwestycyjnych. W przypadku gdyby pierwszy dzień wykupu przypadał w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, uczestnik ma prawo zażądać wykupu certyfikatów inwestycyjnych bez ponoszenia opłat inwestycyjnych również w pierwszym dniu wykupu po upływie tego terminu.
11. 
Zarządzający z UE przejmujący zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenie ich spraw jest obowiązany przekazać uczestnikom tych funduszy na papierze lub innym trwałym nośniku informacji, przynajmniej na 45 dni przed planowaną datą przejęcia zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, następujące informacje:
1)
oświadczenie, że zarządzający z UE uzyskał zezwolenie Komisji, o którym mowa w ust. 2, a w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego, o którym mowa w art. 15 ust. 1a - oświadczenie, że zezwolenie Komisji, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane;
2)
datę ogłoszenia zmiany statutu funduszu inwestycyjnego, o której mowa w ust. 2;
3)
informację o treści uprawnień, o których mowa w ust. 9 i 10.
12. 
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 2, wygasa, gdy zarządzający z UE w terminie 12 miesięcy od dnia wydania zezwolenia nie wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, w odniesieniu do funduszu, którego dotyczy to zezwolenie.
1. 
W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, zarządzający z UE zarządza specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, z wyjątkiem wykonywania uprawnień do:
1)
utworzenia tych funduszy lub ich subfunduszy;
2)
reprezentowania tych funduszy w stosunkach z osobami trzecimi;
3)
zmiany statutów tych funduszy;
4)
wyboru i zmiany depozytariusza;
5)
wyboru i zmiany firmy audytorskiej badającej sprawozdania finansowe funduszu;
6) 249
 sporządzania prospektu informacyjnego, kluczowych informacji, kluczowych informacji dla inwestorów specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego i informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz zmiany ich treści, a także składania oświadczeń o sporządzaniu kluczowych informacji w celu ich udostępniania inwestorom innym niż inwestorzy indywidualni;
7)
sporządzania prospektu emisyjnego, memorandum informacyjnego lub warunków emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego i informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz zmiany ich treści;
8)
zmiany celu inwestycyjnego funduszu oraz istotnej zmiany zasad polityki inwestycyjnej lub strategii inwestycyjnej funduszu.
2. 
W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b, towarzystwo udziela zarządzającemu z UE pełnomocnictw niezbędnych do zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia jego spraw.
3. 
Prawem właściwym w stosunkach między specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym a ich uczestnikami oraz między zarządzającym z UE, który zarządza tymi funduszami i prowadzi ich sprawy, a ich uczestnikami jest prawo polskie.
4. 
Zarządzający z UE, który zarządza funduszem specjalistycznym inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzi jego sprawy, odpowiada wobec uczestników tego funduszu za wszelkie szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem swoich obowiązków w zakresie zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków jest spowodowane okolicznościami, za które zarządzający z UE odpowiedzialności nie ponosi.
5. 
Za szkody z przyczyn, o których mowa w ust. 4, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty ani fundusz inwestycyjny zamknięty nie ponosi odpowiedzialności.
6. 
Powierzenie wykonywania niektórych obowiązków osobie trzeciej nie ogranicza odpowiedzialności zarządzającego z UE.
7. 
Towarzystwo może rozwiązać umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, za wypowiedzeniem, w terminie nie krótszym niż 3 miesiące.
1. 
Zarządzający z UE prowadzący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może przejąć zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną od zewnętrznie zarządzającego ASI będącego dotychczasowym komplementariuszem tej spółki.
2. 
W przypadku gdy dotychczasowy komplementariusz alternatywnej spółki inwestycyjnej prowadzi działalność na podstawie zezwolenia na wykonywanie działalności zarządzającego ASI, przejęcie zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną wymaga:
1)
zmiany umowy albo statutu alternatywnej spółki inwestycyjnej w zakresie wskazania jedynego komplementariusza spółki;
2)
zezwolenia Komisji.
3. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zarządzający z UE, który zamierza przejąć zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, załącza:
1)
zgodę wspólników na zmianę umowy spółki komandytowej albo uchwałę walnego zgromadzenia w sprawie zmiany statutu spółki komandytowo-akcyjnej w zakresie wskazania komplementariusza;
2)
umowę o wykonywanie funkcji depozytariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej zawartą przez zarządzającego z UE, który zamierza przejąć zarządzanie;
3)
informację o planowanych zmianach dotyczących alternatywnej spółki inwestycyjnej i zarządzania nią w zakresie, o którym mowa w art. 70s ust. 3 pkt 11-13, albo oświadczenie, że zmiany w tym zakresie nie są planowane; w przypadku złożenia informacji o planowanych zmianach załącza się dodatkowo odpowiednio projektowane regulacje wewnętrzne ASI lub odpisy, o których mowa w art. 70s ust. 3 pkt 14.
4. 
Przepis art. 276d ust. 5 stosuje się odpowiednio.
5. 
Komisja odmawia wydania zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, jeżeli:
1)
wniosek lub załączone do niego dokumenty nie są zgodne pod względem treści z przepisami prawa lub ze stanem faktycznym;
2)
zarządzający z UE nie zapewnia przestrzegania obowiązków, o których mowa w art. 10, art. 70l ust. 2 pkt 2 i 6-9, art. 276b ust. 3 oraz art. 276c ust. 1, 3, 4 i 6;
3)
właściwe organy nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE nie zezwoliły mu na zarządzanie alternatywnym funduszem inwestycyjnym o takich celach inwestycyjnych, polityce inwestycyjnej i strategii inwestycyjnej jak alternatywna spółka inwestycyjna, której dotyczy wniosek;
4)
zarządzający z UE nie posiada zezwolenia właściwego organu nadzoru państwa macierzystego na wykonywanie działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego regulującymi działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
6. 
Zarządzający z UE przejmujący zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną wstępuje w prawa i obowiązki zarządzającego ASI będącego dotychczas komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej z dniem wejścia w życie zmiany umowy albo statutu, o której mowa w ust. 2 pkt 1. Postanowienia umowy wyłączające przejęcie określonych obowiązków są bezskuteczne wobec osób trzecich.
1. 
Jeżeli Komisja stwierdzi, że zarządzający z UE narusza przepisy prawa w zakresie prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w formie oddziału lub w formie innej niż oddział, Komisja informuje zarządzającego z UE o stwierdzonych nieprawidłowościach i wyznacza termin do ich usunięcia. W razie nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, Komisja informuje o tym właściwe organy nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE.
2. 
Jeżeli pomimo środków podjętych przez państwo macierzyste albo z uwagi na to, że okazują się one niewystarczające lub nie mogą być zastosowane w Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzający z UE nadal narusza przepisy prawa w zakresie, o którym mowa w ust. 1, Komisja może, w drodze decyzji, po poinformowaniu właściwych organów nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE:
1)
zakazać wykonywania przez zarządzającego z UE lub jego oddział działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w całości lub w części, w zakresie której stwierdzono naruszenie, w szczególności zakazać wykonywania działalności w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi i prowadzenia ich spraw lub zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi;
2)
nałożyć na zarządzającego z UE karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł;
3)
zastosować łącznie sankcje, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
zakazać zawierania przez zarządzającego z UE jakichkolwiek transakcji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Jeżeli wymaga tego ochrona interesu inwestorów lub innych podmiotów, na rzecz których zarządzający z UE świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Komisja może wydać decyzję, o której mowa w ust. 2, z pominięciem trybu, o którym mowa w ust. 1 i 2. O zastosowaniu takich środków Komisja niezwłocznie informuje Komisję Europejską, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwe organy nadzoru państwa macierzystego.
4. 
Jeżeli Komisja uzna, że środki podejmowane przez właściwe organy nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE, o których mowa w ust. 2, są niewystarczające, może powiadomić o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
5. 
O zastosowaniu środków, o których mowa w ust. 2, Komisja informuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
6. 
Komisja uchyla albo zmienia decyzję, o której mowa w ust. 2, w związku z otrzymaniem decyzji Komisji Europejskiej nakazującej zmianę lub zniesienie zastosowanych środków.
1. 
Niezwłocznie po dniu, w którym decyzja o zakazie wykonywania działalności w zakresie zarządzania specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi lub funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi oraz prowadzenia ich spraw stała się ostateczna, towarzystwo rozwiązuje umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1b, bez zachowania terminu wypowiedzenia.
2. 
W przypadku otrzymania od właściwych organów nadzoru państwa macierzystego zarządzającego z UE informacji, że zarządzającemu z UE zostanie odebrane zezwolenie na wykonywanie działalności, Komisja może podjąć działania wobec zarządzającego z UE zmierzające do ochrony uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego. W szczególności może:
1)
nakazać zarządzającemu z UE:
a)
przekazanie towarzystwu, najpóźniej z dniem odebrania zezwolenia zarządzającemu z UE, dokumentów dotyczących specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
b)
niezwłoczne udzielenie towarzystwu wszelkich informacji o stanie prawnym i faktycznym spraw specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego,
c)
uzyskiwanie zgody towarzystwa na podejmowanie czynności dotyczących zarządzania specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym lub funduszem inwestycyjnym zamkniętym i prowadzenia ich spraw;
2)
zakazać zarządzającemu z UE wypłacania środków z rachunków otwartych na rzecz funduszu niewynikających z realizacji wymagalnych zobowiązań specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Przepisy niniejszego oddziału stosuje się do tworzenia oddziałów i prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie innej niż oddział przez osoby prawne, z siedzibą w państwach należących do EEA, zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi na podstawie zezwolenia wydanego przez właściwy organ państwa siedziby, jeżeli działają zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym działalność zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przy czym wszystkie jednostki organizacyjne takiej osoby prawnej zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się za jeden oddział.

244 Art. 272a ust. 2 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
245 Art. 272a ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 25 lit. b ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
246 Art. 272c ust. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 26 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
247 Art. 276c ust. 2 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 27 lit. a ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
248 Art. 276c ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 27 lit. b ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.
249 Art. 276e ust. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 28 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. (Dz.U.2023.825) zmieniającej nin. ustawę z dniem 13 maja 2023 r.