Fundusz zakładowy w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu żeglugi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1966.51.311

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1971 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 grudnia 1966 r.
w sprawie funduszu zakładowego w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu żeglugi.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:

Przepisy wstępne.

§  1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
morskich stoczni remontowych podległych Zjednoczeniu Morskich Stoczni Remontowych w Gdańsku,
2)
Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku.
§  2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"dyrektywnej rentowności" - należy przez to rozumieć ustalony przez jednostkę nadrzędną wynikający z zadań narodowego planu gospodarczego wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje planowany wynik finansowy z całokształtu działalności gospodarczej do planowanego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej (usług);
2)
"planowanej rentowności" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje ustalony w planie techniczno-ekonomicznym wynik finansowy z całokształtu działalności gospodarczej do kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej (usług);
3)
"rzeczywistej rentowności" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej do rzeczywistego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej (usług) po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wyniku i kosztów.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w morskich stoczniach remontowych.

§  3.
1.
W morskich stoczniach remontowych, zwanych w dalszych przepisach niniejszego rozdziału "stoczniami", fundusz zakładowy składa się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i z części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy).
2. 1
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 5,5% osobowego funduszu płac planowanego na dany rok.
§  4.
Stocznie tworzą zasadniczy fundusz zakładowy w wysokości określonej w § 3 ust. 2, jeżeli:
1)
osiągną dyrektywną rentowność w 100%,
2)
nie przekroczą planowanego czasu trwania remontów statków krajowych,
3)
wykonają w 100% roczny plan remontów, liczonych w jednostkach remontowych.
§  5.
Minister Żeglugi określi sposób obliczania wielkości produkcji remontowej wyrażonej w jednostkach remontowych i czas trwania remontów statków krajowych na dany rok.
§  6.
1.
Jeżeli osiągnięta przez stocznię rzeczywista rentowność jest niższa od rentowności dyrektywnej, zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 2% za każdy rozpoczęły procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalsze 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% pogorszenia, o dalsze 7% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 10% do 20% pogorszenia.
2. 2
W razie przekroczenia planowanego czasu remontów statków krajowych zasadniczy fundusz zakładowy obliczony zgodnie z ust. 1 ulega zmniejszeniu o 7,5% za każdy procent pogorszenia w granicach do 8% pogorszenia, o dalsze 10% za każdy jeden procent pogorszenia w granicach od 8% do 12% pogorszenia.
3.
W razie niewykonania planu remontów zasadniczy fundusz zakładowy obliczony zgodnie z ust. 1 i 2 ulega zmniejszeniu o 7,5% za każdy procent niewykonania w granicach do 2% niewykonania, o dalsze 10% za każdy procent niewykonania w granicach od 2 do 8% niewykonania i o dalsze 12,5% za każdy procent niewykonania powyżej 8% niewykonania.
§  7.
1.
Jeżeli pogorszenie dyrektywnej rentowności wyniesie 20% lub więcej, stocznia traci prawo do odpisu na fundusz zakładowy.
2. 3
Ponadto stocznia traci prawo do odpisu na fundusz zakładowy, jeżeli przekroczenie czasu trwania remontów statków krajowych wyniesie 12% lub więcej albo jeżeli niewykonanie planu remontów wyniesie 10% lub więcej.
§  8.
1.
Jeżeli stocznia osiągnie z produkcji wyrobów objętych cennikami oraz z remontów statków zagranicznych rentowność rzeczywistą wyższą od rentowności planowanej dla tej produkcji, tworzy się dodatkowy fundusz zakładowy, który oblicza się według stawek określonych w tabeli I załącznika do rozporządzenia.
2.
Stocznia, która skróci czas trwania remontów statków krajowych, przeznacza na dodatkowy fundusz zakładowy kwotę odpowiadającą 0,2% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent skrócenia czasu trwania remontów statków krajowych.
3.
Minister Żeglugi może na wniosek dyrektora Zjednoczenia Morskich Stoczni Remontowych zróżnicować stawki, o których mowa w ust. 1, dla poszczególnych stoczni w zależności od udziału, jaki stanowi koszt własny produkcji wyrobów objętych cennikami i koszt remontów statków zagranicznych w stosunku do całości kosztu własnego produkcji towarowej.
§  9.
1.
Przy ustalaniu planowanej rentowności produkcji wyrobów objętych cennikami i remontów statków zagranicznych, zaplanowany wynik tej produkcji i remontów koryguje się o planowany wynik działalności pomocniczej i pozaoperacyjnej w części wynikającej ze stosunku, w jakim pozostają planowane koszty własne produkcji wyrobów objętych cennikami i remontów statków zagranicznych do całości planowanych kosztów produkcji.
2.
Przy ustalaniu rzeczywistej rentowności osiągniętej z produkcji wyrobów objętych cennikami i z remontów statków zagranicznych - rzeczywisty wynik skorygowany zgodnie z § 17 koryguje się ponadto o wynik działalności pomocniczej i pozaoperacyjnej i o saldo zysków i strat w części wynikającej ze stosunku, w jakim pozostają rzeczywiste koszty własne produkcji wyrobów objętych cennikami i remontów statków zagranicznych do całości rzeczywistych kosztów skorygowanych zgodnie z § 17.
§  10.
Kwota dodatkowego funduszu zakładowego przypadająca za poprawę planowanej rentowności z produkcji wyrobów objętych cennikami i z remontów statków zagranicznych (§ 8 ust. 1) oraz za skrócenie czasu trwania remontów statków krajowych (§ 8 ust. 2) nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku finansowego.
§  11.
1.
Stoczniom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu produkcji remontów statków krajowych i zagranicznych, wydatnej poprawy jakości remontów, skrócenia czasu trwania remontów, a także stoczniom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia rentowności wywołanego przyczynami niezależnymi od stoczni - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy (ust. 1) wydaje:
1)
Minister Żeglugi - w granicach kwoty równej 0,2% planowanego osobowego funduszu płac wszystkich stoczni,
2)
dyrektor Zjednoczenia Morskich Stoczni Remontowych - w granicach kwoty równej 0,3% planowanego osobowego funduszu płac wszystkich stoczni.

Zasady tworzenia funduszu zakładowego w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych.

§  12.
Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, zwane dalej "przedsiębiorstwem", tworzy zasadniczy fundusz zakładowy, jeżeli osiągnie w 100% dyrektywną rentowność.
§  13.
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 4,5% osobowego funduszu płac, planowanego na dany rok.
§  14.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie rzeczywistą rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej, tworzy dodatkowy fundusz zakładowy, który oblicza się według stawek określonych w tabeli II załącznika do rozporządzenia.
2.
Kwota dodatkowego funduszu przypadająca za poprawę dyrektywnej rentowności nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku finansowego.
§  15.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie rentowność rzeczywistą niższą od rentowności dyrektywnej, zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 2% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalsze 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 5% do 10% pogorszenia, o dalsze 7% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 10% do 20% pogorszenia.
2.
Jeżeli pogorszenie dyrektywnej rentowności wyniesie 20% lub więcej, przedsiębiorstwo traci prawo do odpisu na fundusz zakładowy.
§  16.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo wykaże się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wykonania robót podwodnych i czerpalnych lub też jeżeli zajdzie konieczność zneutralizowania w tym przedsiębiorstwie skutków pogorszenia rentowności wywołanego przyczynami niezależnym od przedsiębiorstwa - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy (ust. 1) wydaje Minister Żeglugi w granicach kwoty równej 0,5% funduszu płac przedsiębiorstwa.

Przepisy wspólne.

§  17.
1.
Przy ustalaniu rentowności rzeczywistej dokonuje się korekty kosztów i wyniku zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78).
2.
W przedsiębiorstwach (morskich stoczniach remontowych i Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych), w których ceny zbytu na niektóre wyroby (usługi) zostały ustalone poniżej jednostkowego kosztu ich wytworzenia, koryguje się wyniki i koszty wskaźnikiem zmiany sprzedaży tych wyrobów (usług) w porównaniu do planu, jeżeli na te wyroby (usługi) przedsiębiorstwo nie otrzymało dotacji przedmiotowych.
§  18.
Zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych jest przeznaczona na nagrody dla pracowników, określa uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad podziału funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody (Monitor Polski Nr 61, poz. 322).
§  19.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych i rzeczowych, a za podstawę rocznego odpisu dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu finansowym rocznym, po dokonaniu korekt wymienionych w §§ 9 i 17. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. W celu ustalenia kwot odpisów kwartalnych należy porównywać rzeczywistą kwartalną rentowność z rentownością dla poszczególnych kwartałów wynikającą z planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw oraz z planowanymi na poszczególne kwartały miernikami w zakresie czasu trwania remontów krajowych i wielkości produkcji remontowej.
2.
Przedsiębiorstwo może dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  20.
1.
Jeżeli wyniki roczne w zakresie rzeczywistej rentowności i innych mierników, od których uzależnione są odpisy na fundusz zakładowy, nie uzasadniają pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszu następnych lat - aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało opisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  21.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.

Przepisy końcowe.

§  22.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 1963 r. w sprawie funduszu zakładowego w niektórych jednostkach organizacyjnych podległych Ministerstwu Żeglugi (Dz. U. Nr 47, poz. 260).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1966 r., a w odniesieniu do morskiej stoczni remontowej "Parnica" - z dniem 1 stycznia 1967 r.

ZAŁĄCZNIK

I. TABELA STAWEK DODATKOWEGO FUNDUSZU ZAKŁADOWEGO W MORSKICH STOCZNIACH REMONTOWYCH

Za poprawę planowanej rentowności z produkcji wyrobów objętych cennikami i z remontów statków zagranicznychStawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie planowanego osobowego funduszu płac za jeden punkt poprawy planowanej rentowności z produkcji wyrobów objętych cennikami i z remontów statków zagranicznych
do 2 punktów0,3
w granicach od 2,01 do 4 punktów0,15
powyżej 4 punktów0,1

II.

TABELA STAWEK DODATKOWEGO FUNDUSZU ZAKŁADOWEGO W PRZEDSIĘBIORSTWIE ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH W GDAŃSKU

Za poprawę dyrektywnej rentownościStawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie planowanego osobowego funduszu płac za jeden punkt poprawy dyrektywnej rentowności
do 2 punktów0,8
w granicach od 2,01 do 4 punktów0,4
powyżej 4 punktów0,2
Odpisy na dodatkowy fundusz zakładowy należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli; przez punkt rozumie się poprawę o jedność planowanej rentowności.

Rentowność oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 3 listopada 1969 r. (Dz.U.69.31.254) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 1969 r.
2 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 listopada 1969 r. (Dz.U.69.31.254) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 1969 r.
3 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 listopada 1969 r. (Dz.U.69.31.254) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 1969 r.