Dział 2 - Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej - Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.402 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 18 marca 2024 r. do: 31 grudnia 2024 r.
DZIAŁ II
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
Art. 3. [Status prawny, dysponent, obsługa bankowa Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej]
1.
Fundusz jest państwowym funduszem celowym.2.
Dysponentem Funduszu jest minister właściwy do spraw transportu.3.
Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej "Bankiem", prowadzi obsługę bankową Funduszu na zasadach określonych w umowie z dysponentem Funduszu.4.
Wysokość wynagrodzenia Banku za prowadzenie obsługi bankowej Funduszu nie może przekroczyć średniej wysokości wynagrodzenia pobieranego przez Bank za obsługę bankową innych państwowych funduszy celowych.Art. 4. [Cel gromadzenia środków przez Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej]
Fundusz gromadzi środki finansowe w celu dofinansowania realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Art. 5. [Źródła środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej]
Środki Funduszu pochodzą z:
1)
wpływów z tytułu opłaty emisyjnej, o której mowa w art. 321a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54), w wysokości 5% wpływów z tej opłaty;2)
wpływów z tytułu opłaty zastępczej, o której mowa w art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20), w wysokości 55% wpływów z tej opłaty;3)
wpływów z tytułu opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37h ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 760, 1193 i 1688), w wysokości 3,65% wpływów z tej opłaty;4)
wpływów w wysokości wynikającej z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.), ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2147 oraz z 2023 r. poz. 1123), ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.), ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580), ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2063), ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. z 2023 r. poz. 324 i 1523) oraz ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1 (Dz. U. z 2023 r. poz. 104 i 1523);5)
budżetu państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu;6)
odsetek, o których mowa w art. 17 ust. 1;7)
odsetek od wolnych środków przekazanych albo przyjmowanych w zarządzanie zgodnie z przepisami o finansach publicznych;8)
darowizn i zapisów;9)
innych źródeł.Art. 6. [Przeznaczenie środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej]
Środki Funduszu przeznacza się na:
1)
dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przez dopłatę do ceny usługi, zwaną dalej "dopłatą";2)
wydatki na obsługę Funduszu.Środki, o których mowa w art. 5 pkt 5, oraz dofinansowanie udzielone ze środków Funduszu nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).
Art. 8. [Roczny plan finansowy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej]
1.
Dysponent Funduszu sporządza projekt rocznego planu finansowego Funduszu, zawierający w szczególności wysokość:1)
wpływów w podziale na źródła, o których mowa w art. 5;2)
wydatków na dopłatę oraz wydatków na obsługę Funduszu.2.
Dysponent Funduszu sporządza projekt planu, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 15 lipca roku poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać.3.
Projekt planu, o którym mowa w ust. 1, podlega uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać.4.
Uzgodniony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych plan finansowy Funduszu stanowi podstawę dokonywania wypłat ze środków Funduszu.5.
Zmiana planu finansowego Funduszu wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.Art. 9. [Przeznaczenie środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej nierozdysponowanych do końca roku]
1.
Środki Funduszu, które nie zostały przekazane do dnia 31 grudnia danego roku na cele określone w art. 6, są pozostawiane na rachunku Funduszu w kwocie do 50 mln zł.2.
Środki przewyższające kwotę, o której mowa w ust. 1, są niezwłocznie odprowadzane przez dysponenta Funduszu na rachunek Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.1 Obecnie tytuł ustawy brzmi: o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1556), która weszła w życie z dniem w życie z dniem 1 września 2019 r.