Rozdział 2 - Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej - Formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2005.197.1642
Akt utracił moc Wersja od: 10 października 2005 r.
Rozdział II
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej
§ 3.
Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa: 1)
podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych; 2)
bagażu kabinowego; 3)
bagażu rejestrowanego; 4)
bagażu bez właściciela; 5)
ładunków lotniczych; 6)
poczty służbowej i materiałów przewoźnika; 7)
osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przez nie przedmiotów; 8)
statków powietrznych.§ 4.
Formami kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych są: 1)
kontrola manualna; 2)
kontrola przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu; 3)
kontrola manualna z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu; 4)
sprawdzenie za pomocą innego sprzętu specjalistycznego; 5)
kontrola osobista.§ 5.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego są: 1)
kontrola manualna zawartości bagażu; 2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego; 3)
prześwietlenie przy użyciu urządzenia rentgenowskiego wysokiej rozdzielczości, wyposażonego w oprogramowanie umożliwiające projekcję wirtualnych obrazów zagrożeń; 4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych.§ 6.
1.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego są: 1)
kontrola manualna; 2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego; 3)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych; 4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.2.
W przypadku konieczności sprawdzenia zawartości bagażu rejestrowanego kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela lub przedstawiciela przewoźnika, w wyznaczonym pomieszczeniu.3.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że w bagażu rejestrowanym znajdują się urządzenia lub materiały wybuchowe, poddaje się go rozpoznaniu pirotechnicznemu.§ 7.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela są: 1)
prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, wyposażonym w automatyczny system wykrywania materiałów wybuchowych; 2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego, pod dwoma różnymi kątami; 3)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych; 4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.§ 8.
1.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych są: 1)
kontrola manualna; 2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego; 3)
badanie w komorze symulacyjnej; 4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych; 5)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych; 6)
poddanie czasowemu składowaniu.2.
Przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa ładunku lotniczego lub przesyłki potwierdza się poprzez zamieszczenie na liście przewozowym oraz opakowaniu odbitki stempla, a w przypadku gdy odciśnięcie stempla jest niemożliwe, poprzez umieszczenie nalepki.3.
Wzór stempla i nalepki, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania kontroli bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.§ 9.
Formami kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika są: 1)
kontrola manualna; 2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego; 3)
badanie w komorze symulacyjnej; 4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych; 5)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.§ 10.
Formami kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów są formy określone w § 4 i 5.§ 11.
Formami kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego są: 1)
kontrola manualna; 2)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych; 3)
sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego; 4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.§ 12.
Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w lotniczym przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.