Rozdział 2 - Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej - Formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.197.1642

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 2005 r.

Rozdział  II

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej

§  3.
Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1)
podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych;
2)
bagażu kabinowego;
3)
bagażu rejestrowanego;
4)
bagażu bez właściciela;
5)
ładunków lotniczych;
6)
poczty służbowej i materiałów przewoźnika;
7)
osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
8)
statków powietrznych.
§  4.
Formami kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych są:
1)
kontrola manualna;
2)
kontrola przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu;
3)
kontrola manualna z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu;
4)
sprawdzenie za pomocą innego sprzętu specjalistycznego;
5)
kontrola osobista.
§  5.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego są:
1)
kontrola manualna zawartości bagażu;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
prześwietlenie przy użyciu urządzenia rentgenowskiego wysokiej rozdzielczości, wyposażonego w oprogramowanie umożliwiające projekcję wirtualnych obrazów zagrożeń;
4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych.
§  6.
1.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego są:
1)
kontrola manualna;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
2.
W przypadku konieczności sprawdzenia zawartości bagażu rejestrowanego kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela lub przedstawiciela przewoźnika, w wyznaczonym pomieszczeniu.
3.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że w bagażu rejestrowanym znajdują się urządzenia lub materiały wybuchowe, poddaje się go rozpoznaniu pirotechnicznemu.
§  7.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela są:
1)
prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, wyposażonym w automatyczny system wykrywania materiałów wybuchowych;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego, pod dwoma różnymi kątami;
3)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  8.
1.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych są:
1)
kontrola manualna;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
badanie w komorze symulacyjnej;
4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych;
6)
poddanie czasowemu składowaniu.
2.
Przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa ładunku lotniczego lub przesyłki potwierdza się poprzez zamieszczenie na liście przewozowym oraz opakowaniu odbitki stempla, a w przypadku gdy odciśnięcie stempla jest niemożliwe, poprzez umieszczenie nalepki.
3.
Wzór stempla i nalepki, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania kontroli bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.
§  9.
Formami kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika są:
1)
kontrola manualna;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
badanie w komorze symulacyjnej;
4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  10.
Formami kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów są formy określone w § 4 i 5.
§  11.
Formami kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego są:
1)
kontrola manualna;
2)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
3)
sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  12.
Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w lotniczym przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.