Formularz listy kontrolnej i formularz protokołu kontroli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.655

Akt utracił moc
Wersja od: 13 czerwca 2012 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 4 czerwca 2012 r.
w sprawie formularza listy kontrolnej i formularza protokołu kontroli2)

Na podstawie art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wzór formularza:
a)
listy kontrolnej,
b)
protokołu kontroli w przewozie koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych;
2)
sposób i zakres wypełniania listy kontrolnej i protokołu kontroli.
1. 
Wzór formularza listy kontrolnej w przewozie drogowym towarów niebezpiecznych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wzór formularza listy kontrolnej w przewozie żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wzór formularza listy kontrolnej w przewozie koleją towarów niebezpiecznych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Wzór formularza protokołu kontroli w przewozie koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
1. 
Listę kontrolną i protokół kontroli wypełnia się w całości poprzez wpisanie odpowiednich danych w rubrykach oraz poprzez zakreślenie odpowiednich pól, zgodnie z określonymi wzorami.
2. 
Listę kontrolną i protokół kontroli wypełnia się w sposób czytelny, niebieskim lub czarnym kolorem.
3. 
Lista kontrolna i protokół kontroli mogą być wypełnione w formie elektronicznej, jeżeli ich wydruk oraz podpisanie nastąpi nie później niż w momencie zakończenia kontroli.
1. 
Wypełnioną listę kontrolną i protokół kontroli podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę, podając w sposób czytelny swoje imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz nazwę organu lub jednostki, w imieniu którego lub której przeprowadziła kontrolę.
2. 
W przypadku gdy kontrola jest przeprowadzana przez kilka osób reprezentujących ten sam organ lub tę samą jednostkę, listę kontrolną i protokół kontroli podpisuje każda z tych osób, w sposób określony w ust. 1.
3. 
W przypadku gdy kontrola jest przeprowadzana przez co najmniej dwa organy lub co najmniej dwie jednostki, listę kontrolną i protokół kontroli podpisuje przedstawiciel każdego z tych organów lub każdej z tych jednostek, w sposób określony w ust. 1. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. 
Wypełniony protokół kontroli podpisuje upoważniony przedstawiciel kontrolowanego podmiotu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2012 r.3)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 249 z 17.10.1995, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 282).

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2005 r. w sprawie formularza listy kontrolnej (Dz. U. Nr 201, poz. 1667), które na podstawie art. 133 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR FORMULARZA LISTY KONTROLNEJ W PRZEWOZIE DROGOWYM TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

Organ kontrolujący
LISTA KONTROLNA
w przewozie drogowym towarów niebezpiecznych
1.Miejsce kontroli:2. Data:3. Godzina:
4.Numer rejestracyjny/kraj rejestracji pojazdu samochodowego:
5.Numer rejestracyjny/kraj rejestracji pojazdu przyczepy:
6.Imię i nazwisko lub nazwa przedsiębiorcy lub innego podmiotu wykonującego przewóz / adres:
7.Imię i nazwisko kierowcy i innych członków załogi pojazdu:
8.Imię i nazwisko lub nazwa nadawcy, adres, miejsce załadunku:
9.Imię i nazwisko lub nazwa odbiorcy, adres, miejsce rozładunku:
10.Sposób przewozu w sztukach przesyłki w cysternie luzem
11.Towary niebezpieczne pakowane są w ilościach ograniczonych, określonych

pod 3.4 ADR

tak nie nie dotyczy
Ilość towarów pakowanych w ilościach ograniczonych, zgodnie z przepisami działu 3.4 ADR:
do 8 ton brutto w jednostce transportowej lub kontenerze
powyżej 8 ton brutto w jednostce transportowej lub kontenerze
Towary niebezpieczne pakowane są w ilościach wyłączonych, określonych

pod 3.5 ADR

tak nie nie dotyczy
12.Łączna ilość towarów niebezpiecznych w jednostce transportowej (dla każdego nr UN):
UNŁączna ilość
13.Łączna ilość towarów niebezpiecznych w jednostce transportowej przekracza limit określony

pod 1.1.3.6 ADR

tak nie nie dotyczy
OCHRONA TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
14. sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
przewóz pasażerówII
brak dokumentu tożsamości członka załogi pojazduII
brak nadzoru nad jednostką transportowąII
DOKUMENTACJA
15.Dokument przewozowy sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
brak wymaganego dokumentu przewozowegoI
brak wymaganego numeru UN, prawidłowej nazwy przewozowej lub grupy pakowania (jeżeli występuje)I
brak innych wymaganych informacji w dokumencie przewozowymIII
16.Instrukcje pisemne zgodne z ADR sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
brak wymaganych instrukcji pisemnych zgodnych z ADRII
17.Zaświadczenie ADR sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
brak wymaganego zaświadczenia ADRI
brak wymaganego zaświadczenia ADR w jednostce transportowejIII
18.Świadectwo dopuszczenia pojazdu sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
brak wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazduI
19.Inne dokumenty sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
brak wymaganej kopii świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzęIII
brak wymaganego certyfikatu pakowania kontenera lub pojazduIII
brak wymaganego zezwolenia na wykonywanie operacji transportowejIII
brak wymaganego świadectwa dopuszczenia przedziału ładunkowego lub osłonyIII
OPERACJE TRANSPORTOWE
20.Dopuszczenie towaru do przewozu sprawdzono
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
przewóz towaru niebezpiecznego niedopuszczonego do przewozuI
przewóz towaru niebezpiecznego w sposób uniemożliwiający jego identyfikacjęI
21.Szczelność jednostek ładunkowych sprawdzono
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
uwolnienie się towaru niebezpiecznego z opakowania, jednostki transportowej, cysterny lub konteneraI
uszkodzenie opakowania, jednostki transportowej, cysterny lub kontenera, w stopniu stwarzającym bezpośrednie zagrożenie dla ludzi lub środowiskaI
uszkodzenie opakowania, jednostki transportowej, cysterny lub kontenera, w stopniu niestwarzającym bezpośredniego zagrożenia dla ludzi i środowiskaII
22.Jednostka transportowa, kontener lub cysterna sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
jednostka transportowa lub cysterna nie spełnia wymagań ADR w stopniu stwarzającym bezpośrednie zagrożenie dla ludzi lub środowiskaI
przewóz luzem w kontenerze niezdatnym do użytku w rozumieniu ADRI
przewóz luzem w kontenerze niedopuszczonym do przewozu luzemI
przewóz sztuk przesyłki w kontenerze niezdatnym do użytku w rozumieniu ADRII
jednostka transportowa, kontener lub cysterna nie spełnia wymagań ADR w stopniu niestwarzającym bezpośredniego zagrożenia dla ludzi i środowiskaII
23.Sposób przewozu sprawdzono
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
towar przewożony w sposób niedozwolony (w sztukach przesyłki, w cysternie lub luzem)I
24.Ładowanie i pakowanie razem sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
przewóz w jednej jednostce transportowej towarów, których ładowanie razem jest zabronioneI
przewóz w jednej sztuce przesyłki towarów, których pakowanie razem jest zabronioneI
25.Załadunek i zamocowanie ładunku sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
przekroczenie dopuszczalnego stopnia napełnienia cysterny lub opakowaniaI
brak wymaganego zamocowania ładunkuI
przekroczenie dopuszczalnych ilości towarów niebezpiecznych na jednostkę transportowąI
niewłaściwe zamknięcie cysterny lub opakowania zewnętrznego w opakowaniu kombinowanymII
używanie niewłaściwych urządzeń oświetleniowychI
nieprzestrzeganie zakazu używania otwartego płomienia podczas czynności ładunkowychI
26.Opakowanie sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
użycie opakowania niespełniającego wymagań ADRI
użycie opakowania niezgodnie z instrukcją pakowaniaI
27.Oznakowanie sprawdzono
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
przewóz towaru niebezpiecznego nieoznakowanym pojazdem (brak wymaganych tablic, nalepek, znaków i napisów)I
przewóz towaru niebezpiecznego w nieoznakowanej sztuce przesyłki (brak wymaganych nalepek, znaków i napisów)I
niewłaściwe oznakowanie jednostki transportowej, kontenera lub cysternyII
niewłaściwe oznakowanie sztuki przesyłki lub opakowania zbiorczegoII
niewłaściwe wymiary tablic, napisów, nalepek lub znakówIII
28.Wyposażenie sprawdzono nie dotyczy
Stwierdzono następujące nieprawidłowości:Kat.*
brak wymaganego wyposażenia awaryjnego ogólnego stosowaniaII
brak wymaganego sprzętu do ochrony dróg oddechowychII
brak innych wymaganych środków ochrony indywidualnej lub wyposażeniaII
brak wymaganego wyposażenia przeciwpożarowegoII
29.Inne stwierdzone nieprawidłowości lub uwagi:
30.Imię, nazwisko, stanowisko służbowe, organ (jednostka), w imieniu którego została przeprowadzona kontrola, i podpis osoby (osób) przeprowadzającej (przeprowadzających) kontrolę:
* Kategoria zagrożenia związanego ze stwierdzaną nieprawidłowością:

– kategoria I obejmuje naruszenia przepisów ADR stwarzające duże zagrożenie dla ludzi lub środowiska; naruszenia takie wymagają

natychmiastowego podjęcia środków zaradczych, np. unieruchomienia pojazdu,

– kategoria II obejmuje naruszenia przepisów ADR stwarzające umiarkowane zagrożenie dla ludzi lub środowiska; naruszenia takie

wymagają podjęcia środków zaradczych w czasie kontroli lub po jej zakończeniu, nie później jednak niż do momentu zakończenia przewozu,

– kategoria III obejmuje naruszenia przepisów ADR stwarzające małe zagrożenie dla ludzi lub środowiska; naruszenia takie nie wyma-

gają podjęcia środków zaradczych w czasie trwania przewozu.

Sposób wypełniania listy kontrolnej:

– przy wypełnianiu pola nr 10 należy zaznaczyć tylko jedną pozycję,

– przy wypełnianiu pola nr 12 można dodawać dodatkowe wiersze dla kolejnych UN.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR FORMULARZA LISTY KONTROLNEJ W PRZEWOZIE ŻEGLUGĄ ŚRÓDLĄDOWĄ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

1
oznaczenie organu kontrolidata kontroli
LISTA KONTROLNA
w przewozie żeglugą towarów niebezpiecznych
- Szczegóły dotyczące statku
................................................
Nr ................................................
(nazwa statku)(numer rejestracyjny)
................................................
(typ statku)
- Szczegóły dotyczące operacji załadunkowych i wyładunkowych
................................................................................................
(instalacja brzegowa ładunkowa

lub rozładunkowa)

(miejsce)
................................................................................................
(data)(czas)
- Szczegóły dotyczące ładunku
Ilość m3Nazwa produktuNumer identyfikacyjnyKlasa
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
- Szczegóły dotyczące ostatniego ładunku*
Nazwa produktuNumer identyfikacyjnyKlasa
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
* Wypełniać tylko przy załadunku statku.
2
Szybkość załadunku/wyładunku (nie wypełniać, jeżeli statek ma być załadowany gazem)
Nazwa materiałuNumer zbiornika ładunkowegoUzgodniona szybkość załadunku/rozładunku
początekśrodekkoniec
szybkość m3/hilość m3szybkość m3/hilość m3szybkość m3/hilość m3
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
Czy instalacja rurowa ładunku będzie po załadunku lub rozładunku drenowana przez resztkowanie czy

przedmuchiwanie ilości resztkowych do instalacji brzegowej/na statek?*

przez przedmuchiwanie*
przez resztkowanie*
Jeżeli drenowana przez przedmuchiwanie, to jak?
......................................................................................................................................................................
(np. powietrzem, gazem obojętnym, rękawem)
................................................... kPa
(dopuszczalne maksymalne ciśnienie w zbiorniku ładunkowym
................................................... litrów
(szacowana ilość resztkowa)
Pytania do kapitana lub osoby przez niego upoważnionej oraz osoby odpowiedzialnej za miejsce

załadunku/rozładunku

Ładowanie/rozładowanie można rozpocząć dopiero po sprawdzeniu wszystkich pytań na liście

kontrolnej i oznaczeniu przez "X", czyli "TAK", a lista podpisana została przez obie osoby.

Pytania nieistotne należy skreślić.
Jeżeli nie na wszystkie pytania odpowiedziano "TAK", to załadunek/rozładunek można zacząć tylko

za zgodą właściwej władzy.

* Niepotrzebne skreślić.

Statek3
Miejsce
załadunku/wyładunku
1. Czy statek ma pozwolenie na przewóz tego ładunku?**
2. (Zarezerwowany)
3. Czy statek jest dobrze zacumowany, biorąc

pod uwagę lokalne warunki?

*-
4. Czy na dziobie i rufie statku istnieją odpowiednie

środki do wchodzenia na pokład i schodzenia z niego,

także w sytuacji awaryjnej?

5. Czy drogi ewakuacji oraz miejsca ładunku i wyładunku są właściwie oświetlone?
6. Połączenie statek/brzeg
6.1 Czy węże ładunkowe między statkiem a brzegiem

są w zadowalającym stanie?

-
Czy węże te są właściwie połączone?-
6.2 Czy wszystkie kołnierze łączące są wyposażone

w odpowiednie uszczelki?

-
6.3 Czy wszystkie śruby łączące są zamontowane

i dokręcone?

6.4 Czy brzegowe ramiona ładunkowe mają swobodę

poruszania się we wszystkich kierunkach oraz czy

węże mają dosyć miejsca, by łatwo się poruszać?

-
7. Czy wszystkie kołnierze połączeń rurowych

do załadunku i wyładunku oraz rury par, które nie są

używane, są właściwie zaślepione?

8. Czy właściwe środki do zbierania przecieków są

umieszczone pod połączeniami rurowymi, które są

używane?

9. Czy ruchome łączniki rur balastowych i zęzowych

z jednej strony, a rury do ładowania i wyładowania

z drugiej strony, są rozłączone?

-
10. Czy ciągły i właściwy nadzór nad załadunkiem

i wyładunkiem jest zapewniony na cały okres operacji?

11. Czy jest zapewniona łączność między statkiem

a brzegiem?

* Wypełniać tylko przy załadunku statku.

Statek4
Miejsce załadunku /
wyładunku
12.1Czy przy załadunku statku potrzebny jest

rurociąg odgazowujący, a jeżeli taki istnieje, to

czy jest on przyłączony do rurociągu

brzegowego odbierającego pary?

12.2Czy jest zapewnione, że instalacja brzegowa jest

taka, iż ciśnienie w miejscach łączenia nie

przekroczy ciśnienia otwarcia zaworów

odciążających o dużych prędkościach

przepływu?

-*
12.3Tam gdzie w kolumnie (17) w tabeli C, w dziale

3.2 ADN wymagana jest ochrona

przeciwwybuchowa, czy instalacja brzegowa

zapewnia, że rura wentylacyjna lub rura

kompensacji ciśnienia jest taka, iż statek

chroniony jest przed detonacjami i płomieniami

z brzegu?

-
13.Czy wiadomo, jakie działania należy podjąć

na wypadek "zatrzymania awaryjnego" lub

"alarmu"?

14.Sprawdzić najważniejsze wymagania

operacyjne:

- Czy wymagane systemy i urządzenia

przeciwpożarowe są sprawne?

- Czy wszystkie zawory i inne urządzenia

zamykające zostały sprawdzone pod względem

prawidłowości pozycji - otwarte lub zamknięte?

- Czy jest ogólny zakaz palenia?
- Czy płomieniowe urządzenia do ogrzewania,

gotowania i chłodzenia na pokładzie są

wyłączone?

-
- Czy instalacje gazu skroplonego są odłączone

przy głównym zaworze kontrolnym?

-
- Czy napięcie jest odłączone od instalacji

radarowej?

-
- Czy wszelki sprzęt elektryczny oznakowany

na czerwono jest odłączony?

-
- Czy wszystkie okna i drzwi są pozamykane?-
15.1Czy ciśnienie robocze rozruchowe pompy

wyładunkowej statku zostało dopasowane

do dopuszczalnego ciśnienia roboczego

instalacji brzegowej?

-
15.2Czy robocze ciśnienie rozruchowe pompy

brzegowej zostało dopasowane

do dopuszczalnego ciśnienia roboczego

instalacji na pokładzie?

-
16.Czy instalacja alarmowa poziomu cieczy jest gotowa do pracy?-
Statek5
Miejsce załadunku/
wyładunku
17.Czy poniższe systemy są włączone, gotowe

do pracy i sprawdzone?

Urządzenie zapobiegające przelaniu (tylko

podczas załadunku)

Urządzenie do odłączenia pompy statkowej od

urządzeń brzegowych (tylko podczas rozładunku

statku)

18.Wypełniać wyłącznie w przypadku załadunku

lub wyładunku materiałów, do przewozu których

wymagany jest statek typu zamkniętego lub

statek typu otwartego, z przerywaczem

płomieni.

Czy włazy do zbiorników ładunkowych oraz

otwory inspekcyjne, pomiarowe i probiercze

w zbiornikach są zamknięte lub zabezpieczone

sprawnymi technicznie przerywaczami

płomieni?

-
Sprawdził, wypełnił i podpisał za statekza instalacje załadunków i rozładunków
.........................................................................................
(imię i nazwisko)(imię i nazwisko)
..........................................
(podpis)(podpis)
Przeprowadzający kontrolę:

Imię, nazwisko, stanowisko służbowe, podpis:

Objaśnienia:

Pytanie 3

"Dobrze zacumowany" oznacza, że statek jest przycumowany do pirsu lub stacji przeładunkowej w taki sposób, że bez

udziału trzeciej osoby nie może wykonywać w żadnym kierunku mchów mogących utrudnić działanie sprzętu przeładunko-

wego. Pod uwagę należy wziąć ustalone lub przewidywane zmiany poziomu wody w danym miejscu oraz inne czynniki

specjalne.

Pytanie 4

Wejście na pokład oraz ewakuacja ze statku muszą być możliwe w dowolnym momencie. Jeżeli w sytuacji awaryjnej istnie-

je tylko jedna chroniona droga szybkiej ewakuacji ze statku na brzeg lub gdy takiej drogi w ogóle nie ma, to na statku ko-

nieczne jest zapewnienie odpowiednich środków ewakuacyjnych (np. opuszczanej łodzi).

Pytanie 6

Na statku musi znajdować się ważne świadectwo kontroli węży załadunkowych/rozładunkowych. Materiał węży musi mieć

wytrzymałość pozwalającą na przenoszenie przewidywanych obciążeń oraz musi nadawać się do przeładunku danych ma-

teriałów. Pojęcie "węże ładunkowe" obejmuje węże oraz brzegowe ramiona załadunkowe/rozładunkowe. Węże do przeła-

dunku pomiędzy statkiem a brzegiem muszą być tak umieszczone, aby niemożliwe było ich uszkodzenie wskutek zmian

poziomu wody, ruchu innych statków i/lub operacji załadunkowych/rozładunkowych.

Wszystkie połączenia kołnierzowe muszą posiadać odpowiednie uszczelki i złącza śrubowe, wykluczające możliwość prze-

cieku.

Pytanie 10

Załadunek/rozładunek musi być nadzorowany na pokładzie i na brzegu, tak aby możliwe było natychmiastowe wykrycie

wszelkich zagrożeń mogących pojawić się w sąsiedztwie węży ładunkowych. Jeżeli nadzór jest wykonywany poprzez do-

datkowe środki techniczne, to musi to być uzgodnione pomiędzy statkiem a służbami brzegowymi.

Pytanie 11

W celu zagwarantowania bezpiecznego przebiegu, operacji załadunku/rozładunku konieczne jest zapewnienie dobrej komu-

nikacji między statkiem a brzegiem. Można do tego celu wykorzystywać sprzęt telefoniczny i radiowy tylko wówczas, gdy

jest on typu przeciwwybuchowego i znajduje się w zasięgu osoby nadzorującej operację.

Pytanie 13

Przed rozpoczęciem operacji załadunku/rozładunku przedstawiciel instalacji brzegowej i kapitan statku lub osoba przez

niego upoważniona muszą wyrazić zgodę na zastosowanie odpowiedniej procedury. Konieczne jest uwzględnienie specy-

ficznych właściwości materiału, który ma być przeładowywany.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR FORMULARZA LISTY KONTROLNEJ W PRZEWOZIE KOLEJĄ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

Oznaczenie organu kontroliData kontroli
LISTA KONTROLNA
w przewozie koleją towarów niebezpiecznych
I. 1. Nazwa i adres jednostki kontrolowanej: .............................................................................................

NIP ........................................., REGON .................................., KRS ................................. (rejestracja: Sąd

Rejonowy ....................................., ............. Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego).

2. Imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej:

..........................................................................................................................................................................

3. Imiona i nazwiska osób obecnych przy kontroli oraz udzielających informacji:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

4. Rodzaj podmiotu uczestniczącego w procesie przewozu towarów niebezpiecznych:

1) przewoźnik kolejowy

2) zarządca infrastruktury kolejowej

3) użytkownik bocznicy kolejowej

4) przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej

5) spedytor

6) przeładowca

7) pakujący

8) inny ......................................................................................

(wpisać właściwe określenie, np. operator kontenera-cysterny)

5. Bocznica: szlakowa - , stacyjna - ,

1) położona na terenie: zakładu - , na torach stacyjnych - ;

2) posiada własne pojazdy trakcyjne: tak - , nie - ;

3) posiada własne wagony: tak - , nie - .

6. Wykaz towarów niebezpiecznych, z którymi wykonywane są czynności ładunkowe lub przewóz:

nazwa towaru niebezpiecznegonr UNkod zagrożeniagrupa pakowania
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................

II. 1. Posiadanie przez kontrolowany podmiot przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa

przewozu koleją towarów niebezpiecznych (dotyczy kontroli przeprowadzanych w siedzibie

podmiotu lub w samodzielnej jednostce):

1) przepisy ogólne:

ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym: tak - , nie - ;

2) przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych:

ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych: tak - , nie - ,

rozporządzenia wykonawcze: tak - , nie - ,

RID: tak - , nie - ,

załącznik 2 do SMGS1: tak - , nie - .

____________________________

1 Tylko jeżeli dotyczy.

2. Instrukcje wewnętrzne, regulaminy:

1) przewoźnik kolejowy:

Instrukcja o przewozie towarów niebezpiecznych zaakceptowana przez Prezesa UTK:

- opracowana, zaakceptowana i aktualna: tak - , nie - ;

2) zarządca infrastruktury kolejowej:

Instrukcja o przewozie towarów niebezpiecznych zaakceptowana przez Prezesa UTK:

- opracowana, zaakceptowana i aktualna: tak - , nie - ;

3) użytkownik bocznicy kolejowej:

a) Instrukcja o przewozie towarów niebezpiecznych zatwierdzona przez Prezesa UTK:

- opracowana, zatwierdzona i aktualna: tak - , nie - ,

b) Regulamin pracy bocznicy kolejowej (jeżeli brak instrukcji):

- czy zawiera część dot. udziału w przewozie towarów niebezpiecznych: tak - , nie - .

3. Wyposażenie dodatkowe lokomotyw, prowadzących pociągi przewożące towary niebezpieczne

lub wykonujących manewry z tymi wagonami:

1) lokomotywa pociągowa ........................ typ ........................ seria ................... numer .....................,

od pociągu nr ............................, relacji ........................................................................, z wagonami

zawierającymi towary niebezpieczne klas(y) ............. RID i/lub z wagonami próżnymi

nieoczyszczonymi po przewozie towarów niebezpiecznych: tak - , nie - ;

2) lokomotywa manewrowa ........................... typ .......................... seria ............................. numer

................................, wykonująca prace manewrowe z wagonami zawierającymi towary

niebezpieczne klas(y) ............ RID i/lub z wagonami próżnymi nieoczyszczonymi po przewozie

towarów niebezpiecznych: tak - , nie - ;

3) w lokomotywie znajduje się dodatkowe wyposażenie stanowiska maszynisty:

a) środki ochrony układu oddechowego (sprzęt ucieczkowy oczyszczający) dla drużyny

trakcyjnej: tak - , nie - , nie jest wymagane , nieprawidłowości ......................................... ,

b) kamizelki ostrzegawcze dla drużyny frakcyjnej: tak - , nie - ,

nieprawidłowości .............................................................................................................................. ,

c) latarka: tak - , nie - , nieprawidłowości ............................................................................... ;

4) na stanowisku maszynisty znajduje się instrukcja pisemna zgodna z 5.4.3 RID:

tak - , nie - .

4. Przestrzeganie wymagań w zakresie spełniania warunków technicznych dla kolejowych stanowisk

przeładunkowych towarów niebezpiecznych oraz stacji paliw:

1) stanowisko przeładunkowe towarów niebezpiecznych:

a) sposób zabezpieczania wagonów na stanowisku przeładunkowym:

- hamulcem ręcznym: tak - , nie - ,

- klinami hamulcowymi, gumowymi lub z tworzyw sztucznych: tak - , nie - ,

- płozami hamulcowymi: tak - , nie - ,

stwierdzone nieprawidłowości ................................................................................................. ,

b) czy podczas rozładunku uziemia się cysternę kolejową: tak - , nie - , uziemienie nie jest

wymagane - , nieprawidłowości ............................................................................................. ,

c) przerwy izolacyjne w tokach szynowych: tak - , nie - , nie są wymagane - ,

nieprawidłowości ........................................................................................................................ ,

d) oznakowanie bramy wjazdowej: brak - , tarcza D1 - , tarcza zaporowa z sygnałem

Z1 - , bez uwag - , nieprawidłowości ................................................................................. ,

e) czy otwarcie bramy wjazdowej, zmiana sygnału na tarczy zaporowej albo zdjęcie tarczy D1

uniemożliwia pracę stanowiska nalewczego i powoduje otwarcie lub blokuje możliwość

zamknięcia obwodu uziemień: tak - , nie - , nie jest wymagane - , nieprawidłowości

...................................................................................................................................................... ,

f) czy stanowisko służące do przeładunku towarów niebezpiecznych zapalnych klasy 2 i klasy 3

wg RID z lub do cystern kolejowych spełnia wymogi dotyczące usytuowania (minimalnych

odległości) określonego w obowiązujących przepisach: tak - , nie - , nieprawidłowości

...................................................................................................................................................... ,

g) czy kolejowe stanowisko przeładunkowe posiada wykonane szczelne zabezpieczenie terenu

przed przenikaniem przeładowywanych towarów niebezpiecznych do gruntu, wód

powierzchniowych i gruntowych: tak - , nie - , nie jest wymagane -, nieprawidłowości:

...................................................................................................................................................... ,

h) czy kolejowe stanowisko przeładunkowe dla materiałów zapalnych, trujących i żrących

posiada wyposażenie w instalację do odbioru par, uniemożliwiającą wydostawanie się ich

do atmosfery: tak - , nie - , nie jest wymagane - ,

i) czy na stanowiskach ładunkowych cystern kolejowych znajdują się instrukcje ładunkowe

dla poszczególnych typów cystern: tak - , nie - ,

j) czy pracownicy zatrudnieni przy pracach ładunkowych cystern zostali zapoznani

z postanowieniami instrukcji ładunkowych dla poszczególnych typów cystern: tak - , nie - ,

k) czy pracownicy zatrudnieni przy pracach ładunkowych posiadają wymagane uprawnienia

(nadane przez Transportowy Dozór Techniczny) w zakresie obsługi urządzeń do napełniania

i opróżniania zbiorników transportowych RID: tak - , nie - ;

2) kolejowe stacje paliw płynnych:

lokomotywy spalinowe kontrolowanego podmiotu są tankowane:

- z własnej stacjonarnej stacji paliw: tak - , nie - ,

- z własnej kontenerowej stacji paliw: tak - , nie - ,

- bezpośrednio z cysterny samochodowej: tak - , nie - ,

- bezpośrednio z wagonu-cysterny lub kontenera-cysterny: tak - , nie - .

5. Prawidłowość wykonywania prac manewrowych:

1) prace manewrowe: nie były wykonywane - , bez uwag - , nieprawidłowości ........................ ;

2) stosowanie się do treści znaków dotyczących manewrowania i zakazu staczania wagonów

z górki rozrządowej: bez uwag - , nieprawidłowości ................................................................... ;

3) wyposażenie drużyny manewrowej w upoważnienia do wykonywania czynności

na zajmowanym stanowisku: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................. ;

4) posiadanie przez maszynistę obowiązującego dokumentu upoważniającego do prowadzenia

pojazdu trakcyjnego: tak - , nie - , nieprawidłowości .............................................................. .

6. Prawidłowość zestawiania pociągu:

1) stosowanie wymaganej odległości ochronnej: tak - , nie - , nieprawidłowości ....................... ;

2) posiadanie przez maszynistę obowiązującego dokumentu upoważniającego do prowadzenia

pojazdu trakcyjnego: tak - , nie - , nieprawidłowości .............................................................. .

7. Stan techniczny i wyposażenie toru do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów

przewożących towary niebezpieczne:

1) czy wyznaczono tor do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących

towary niebezpieczne: tak - , nie - , nie jest wymagane - , przyczyna niewyznaczenia

........................................................................................................................................................... ;

2) czy tor wyznaczony do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących

towary niebezpieczne spełnia wszystkie wymogi techniczne: tak - , nie - , stwierdzone

nieprawidłowości ............................................................................................................................. ;

3) czy tor wyznaczony do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących

towary niebezpieczne posiada wymagane wyposażenie techniczne: tak - , nie - ,

stwierdzone nieprawidłowości ......................................................................................................... .

8. Stan techniczny i oznakowanie wagonów/kontenerów/innych jednostek transportowych:

1) stan techniczny wagonu/kontenera/innej jednostki transportowej: bez uwag - ,

nieprawidłowości ...............................................................................................................................;

2) badania okresowe części jezdnych wagonu - aktualne: tak - , nie - , nie dotyczy - ;

3) badania okresowe cysterny/kontenera/innej jednostki transportowej - aktualne: tak - , nie

- , nie dotyczy - , niekompletne dane - , stwierdzone nieprawidłowości ............................ ;

4) oznakowania zbiornika wagonu/kontenera/innej jednostki transportowej: bez uwag - ,

niekompletne - , stwierdzone nieprawidłowości .......................................................................... ;

5) tabliczka znamionowa zbiornika cysterny: czytelna - , nieczytelna - , brak - ,

niekompletne dane - , nieprawidłowości ...................................................................................... ;

6) tablica wagonowa: bez uwag - , nieprawidłowości ...................................................................... ;

7) tablice identyfikacyjne towaru niebezpiecznego: brak - , bez uwag - , usterki: brudne - ,

uszkodzone - , nieczytelne - , nieprawidłowe - , inne uwagi ………………………................. ;

8) nalepki ostrzegawcze: brak - , bez uwag - , usterki: niewłaściwy wzór - / rozmiar - , kolorystyka - , źle widoczne - / rozmieszczone - , inne nieprawidłowości ........................ ;

9) linki uziemiające wymagane: tak - , nie - , brak - , uszkodzone - ;

10) stan techniczny zaworów nalewowo-spustowych: bez uwag - , nieprawidłowości ..................... ;

11) prawidłowość zamknięcia i zabezpieczenia zaworów nalewowo-spustowych: bez uwag - ,

nieprawidłowości .............................................................................................................................. ;

12) stan czystości powierzchni zewnętrznej:

a) ładownych zbiorników wagonów-cystern i kontenerów-cystern: bez uwag - ,

stwierdzone nieprawidłowości .................................................................................................... ,

b) próżnych nieoczyszczonych zbiorników wagonów-cystern i kontenerów-cystern: bez

uwag - , stwierdzone nieprawidłowości ................................................................................. ,

c) ładownych wagonów i kontenerów do przewozu luzem: bez uwag - , stwierdzone

nieprawidłowości ........................................................................................................................ ,

d) próżnych nieoczyszczonych wagonów i kontenerów do przewozu luzem: bez uwag - ,

stwierdzone nieprawidłowości .................................................................................................... .

9. Dokumenty przewozowe:

1) prawidłowość sporządzenia listów przewozowych:

a) krajowych na wagony:

- ładowne ...............: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................ ,

- próżne nieoczyszczone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ ,

b) CIM na wagony:

- ładowne ...............: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................ ,

- próżne nieoczyszczone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ ,

c) SMGS na wagony:

- ładowne ...............: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................ ,

- próżne nieoczyszczone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ ;

2) wykazy pojazdów kolejowych w składzie pociągu: tak - , nie - , nieprawidłowości .............. ;

3) wykazy zdawcze: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................... ;

4) zawiadomienia o wagonach gotowych do zabrania: tak - , nie - , nieprawidłowości .............. ;

5) rozkazy pisemne "O": tak - , nie - , nieprawidłowości ............................................................ ;

6) inne (wymienić jakie) ............................................................ : tak - , nie - , nieprawidłowości

................................................................................................................................................................. .

10. Personel:

szkolenia pracowników z zakresu określonego w RID:

a) szkolenie stanowiskowe:

- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,

- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,

- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,

- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości ......................................................................................................................................................... ,

b) szkolenie specjalistyczne dla personelu wykonawczego uczestniczącego bezpośrednio

w przewozach towarów niebezpiecznych:

- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,

- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,

- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,

- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości ............. ,

c) szkolenia z zakresu bezpieczeństwa - dział 1.10 RID2:

- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,

- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,

- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,

- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości. ............ ,

d) szkolenia doskonalące:

- przeprowadzone: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................................. ,

- prowadzący posiadał wymagane kwalifikacje: tak - , nie - , nieprawidłowości ................... ,

- tematyka zgodna z RID: tak - , nie - , nieprawidłowości ..................................................... ,

- tematyka odnotowana w dokumentacji szkolenia: tak - , nie - , nieprawidłowości ............. .

11. Doradca ds. bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych:

1) wyznaczony: tak - , nie - , przyczyna niewyznaczenia ............................................................ ;

2) imię i nazwisko doradcy: ................................, świadectwo doradcy nr .................................

z ................, dane kontaktowe doradcy: telefon ......................., e-mail ........................................... ;

3) sprawozdania roczne doradcy ds. bezpieczeństwa z działalności firmy w zakresie przewozu koleją

towarów niebezpiecznych z ostatnich 5 lat: sporządzone w terminie - , , , , , przesłane

do Prezesa UTK w terminie - , , , , , niesporzadzone - , , , , , przyczyna

niesporządzenia: ......................., nieprawidłowo sporządzone ......................................................... ;

4) udział w przygotowaniu i organizacji oraz ewentualnym prowadzeniu szkoleń z zakresu

przewidzianego w działach 1.3 i 1.10 RID oraz prawidłowość sporządzanej dokumentacji

i wydanych zaświadczeń: .................................................................................................................. ;

5) udział/współudział w opracowaniu/weryfikacji:

a) planu zapewnienia bezpieczeństwa przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych

wysokiego ryzyka (TWR): tak - , nie - , w jakim zakresie: ............................................... ,

b) planu awaryjnego dla stacji rozrządowej: tak - , nie - , w jakim zakresie: ….................... .

12. Plan zapewnienia bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych wysokiego

ryzyka (twr)2:

1) plan został opracowany: tak - , nie - , nie dotyczy - ;

2) imię, nazwisko, data i podpis osoby zatwierdzającej plan: tak - , nie - ;

3) plan zawiera szczegółowy przydział obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa

osobom posiadającym stosowne kompetencje, kwalifikacje i wymagane uprawnienia do ich

wykonywania: tak - , nie - , nieprawidłowości ........................................................................ ;

4) plan zawiera wykaz towarów niebezpiecznych lub rodzajów towarów niebezpiecznych

objętych planem: tak - , nie - , nieprawidłowości .................................................................... ;

5) plan zawiera ocenę bieżących działań dla poszczególnych czynności ekspedycyjnych

i wynikających z nich zagrożeń: tak - , nie - , nieprawidłowości ............................................ ;

____________________________

2 Wypełniać, jeśli występują towary niebezpieczne wysokiego ryzyka (twr).

6) plan zawiera wyraźne wyszczególnienie przedsięwzięć, które powinny być podejmowane

w celu zmniejszenia zagrożenia bezpieczeństwa, w tym: szkolenia, politykę zapewnienia

bezpieczeństwa, praktykę eksploatacyjną: tak - , nie - , nieprawidłowości ............................ ;

7) plan zawiera skuteczne i aktualizowane procedury informowania i przeciwdziałania

zagrożeniom, naruszeniom bezpieczeństwa lub incydentom z nimi związanym: tak - , nie - ,

nieprawidłowości ............................................................................................................................. ;

8) plan zawiera procedury oceny i wypróbowywania planów zapewnienia bezpieczeństwa

i procedury dla okresowego sprawdzania i aktualizacji planu: tak - , nie - ,

nieprawidłowości.............................................................................................................................. ;

9) plan uwzględnia działania zapewniające fizyczne bezpieczeństwo informacji przewozowej

w nim zawartej: tak - , nie - , nieprawidłowości……............................................................... ;

10) plan zawiera działania mające na celu zapewnienie dostępu do informacji w nim zawartych

wyłącznie osobom, którym informacje te są niezbędne, w szczególności zawiera imienny

wykaz osób, które zostały upoważnione do dostępu do informacji zawartych w planie

zapewnienia bezpieczeństwa: tak - , nie - , nieprawidłowości ................................................ .

13. Wewnętrzne plany awaryjne dla stacji rozrządowych:

1) plan opracowany zgodnie z wymogami określonymi w karcie UIC 201: tak - , nie - ,

nie dotyczy - , stwierdzone nieprawidłowości ............................................................................. ;

2) plan uzgodniony z wszystkimi zainteresowanymi podmiotami/organami: tak - , nie - ,

stwierdzone nieprawidłowości ......................................................................................................... ;

3) praktyczne sprawdzanie procedur określonych w planie przeprowadza się z częstotliwością:

raz na 3 lata - , inną - ......... (podać częstotliwość), stwierdzone nieprawidłowości

........................................................................................................................................................... ;

4) dokonywano okresowej weryfikacji zapisów: tak - , nie - , nieprawidłowości ....................... ;

5) dokonywano okresowej aktualizacji zapisów: tak - , nie - , nieprawidłowości ....................... .

14. Inne stwierdzone nieprawidłowości lub uwagi:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

15 Przeprowadzający kontrolę

Imię, nazwisko, stanowisko służbowe, podpis:

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR FORMULARZA PROTOKOŁU KONTROLI W PRZEWOZIE KOLEJĄ I ŻEGLUGĄ ŚRÓDLĄDOWĄ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

PROTOKÓŁ KONTROLI
Na podstawie art. 101 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244,

poz. 1454)

Nr protokołu:Data kontroli: __/__/___
Miejsce kontroli:
Kontrola przewozu towarów niebezpiecznych: koleją , żeglugą śródlądową *
Nazwa przedsiębiorstwa:Adres przedsiębiorstwa:
REGON:NIP:Kraj:
Imię i nazwisko osoby kontrolowanej:Adres:
Charakterystyka kontrolowanej jednostki oraz inne ważne informacje: kolej/ statek*
Imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej:
Zakres kontroli wg poniższego zestawienia:
Skontrolowane dokumenty:
Stwierdzone naruszeniaStwierdzonoNaruszony przepis**
Ilość stwierdzonych naruszeń:
Integralną cześć protokołu stanowi załączona lista kontrolna z dnia......
Oświadczenie osoby kontrolowanej:
Uwagi kontrolującego:Nałożono karę pieniężną:
tak/nie***
Podpis osoby kontrolowanejPodpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego kontrolującego
* Właściwe zaznaczyć.

** Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych.

*** Niepotrzebne skreślić.

Załącznik

LISTA STWIERDZONYCH NARUSZEŃ

Naruszony

przepis

Stwierdzono