Formularz ewidencyjny stosowany w transporcie morskim.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.14.74

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 stycznia 2010 r.
w sprawie formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim2)

Na podstawie art. 37a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wzór formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim, zwanego dalej "formularzem";
2)
sposób postępowania ze złożonymi formularzami.
Ustala się wzór formularza, który określa załącznik do rozporządzenia.
1.
Kapitanaty i bosmanaty, po weryfikacji otrzymanych formularzy, złożonych w formie elektronicznej lub, w przypadku braku możliwości złożenia w tej formie, pisemnie, nie później niż przed wyjściem statku z portu lub przystani morskiej, przesyłają raz w miesiącu w terminie do 5. dnia roboczego każdego miesiąca za miesiąc poprzedni dane ewidencyjne do Urzędu Statystycznego w Szczecinie.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, przesyła się za pomocą programu komputerowego do badania statystycznego przewozu towarów i pasażerów drogą morską.
3.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, przechowują kopie przekazanych formularzy przez okres 3 lat.
Do formularzy złożonych i niezweryfikowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie formularza ewidencyjnego stosowanego w transporcie morskim (Dz. U. Nr 100, poz. 1005).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2009/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. UE L 141 z 06.06.2009, str. 29), która zastąpiła, z dniem 26 czerwca 2009 r., dyrektywę 95/64/WE z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. UE L 320 z 30.12.1995, z późn. zm.; Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 330, z późn. zm.).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 519, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

Formularz ewidencyjny w transporcie morskim

wzór

OBJAŚNIENIA

do formularza ewidencyjnego w transporcie morskim

Badaniem objęte są:

a) statki morskie, które:

- zawinęły do portu morskiego lub wyszły z portu morskiego, zwanego dalej "portem meldunkowym" (port, którego dotyczy sprawozdanie), jeżeli ich podróż całkowicie lub częściowo odbywała się lub będzie się odbywać po wodach morskich (dotyczy również transportu morsko-śródlądowego i śródlądowo-morskiego), zarówno jeśli zawinięcie związane było z wyładunkiem lub załadunkiem ładunków, wyokrętowaniem lub zaokrętowaniem pasażerów, zejściem na ląd w celach turystycznych i powrotem na statek wycieczkowiec pasażerów tego statku, jak też gdy było to zawinięcie pod balastem (nie wiązało się z wyładunkiem lub załadunkiem ładunków, wyokrętowaniem lub zaokrętowaniem pasażerów albo z zejściem na ląd w celach turystycznych pasażerów wycieczkowca z zachowaniem kabiny na statku),

- z powodu swojego zanurzenia albo z innych względów nie mogły zawinąć do portu i których załadunek albo wyładunek prowadzony był poza obszarem portu, a miejscem przeznaczenia ładunku był port meldunkowy lub z portu meldunkowego prowadzony był ich załadunek,

b) ładunki wyładowane z tych statków lub na nie załadowane, włączając w to:

- ładunki przywiezione/wywiezione z/do usytuowanych na morzu instalacji (ang. offshore installation), np. platform wiertniczych,

- ładunki pozyskane z dna morskiego i wyładowane w porcie, jeżeli są one przedmiotem handlu,

c) osoby będące pasażerami tych statków, które:

- w porcie meldunkowym rozpoczęły lub zakończyły podróż,

- w trakcie morskiej podróży okrężnej statkiem wycieczkowcem, podczas pobytu w porcie meldunkowym, schodzą na ląd w celach turystycznych, po czym wracają na ten sam statek przed jego wyjściem z portu meldunkowego.

Badaniem nie są objęte:

a) statki rybackie (łowcze i przetwórnie ryb), statki wiertnicze i poszukiwawcze, statki obsługujące instalacje morskie, holowniki, pchacze, pogłębiarki, statki naukowo-badawcze, jednostki pływające Marynarki Wojennej, jednostki pływające Straży Granicznej i inne statki wykorzystywane wyłącznie do celów niehandlowych,

b) załadowane na statek zapasy własne oraz bunkier, jeżeli bunkrowanie lub zaopatrzenie statku odbywa się w porcie meldunkowym (nie jest związane z transportem bunkru lub produktów zaopatrzenia statku do innego portu),

c) wewnątrzportowe manipulacyjne przewozy statkiem, dokonywane na obszarze portu meldunkowego.

Uwagi:

a) statki morskie są to statki inne niż te, które pływają wyłącznie po wodach śródlądowych lub ich częściach albo przylegających do nich wodach chronionych lub obszarach, gdzie stosuje się przepisy portowe,

b) statki o pojemności brutto (GT) mniejszej niż 100 są wyłączone z badania, jednak kapitan portu może, w przypadkach uzasadnionych względami statystycznymi (np. częstotliwość ruchu lub znaczna waga ładunku transportowanego np. przez holownik), zadecydować o ich ujęciu w badaniu,

c) badaniem należy objąć statki zaopatrzeniowe i bunkierki (oraz załadowane na nie produkty zaopatrzenia statków i paliwo) tytko wtedy, gdy dokonują one przewozu tych produktów pomiędzy portami lub z portu do statku zacumowanego na otwartym morzu. Sposób ewidencji danych przedstawia poniższy przykład:

- w porcie, w którym bunkier jest załadowany na bunkierkę - wykazać jego załadunek, wypełniając formularz dotyczący wyjścia statku (bunkierki); w formularzu - w dziale 2 pkt 5 rubryka 1 - jako przewidywany port wyładunku przewożonego paliwa podać port, w którym paliwo z bunkierki będzie wykorzystane do zabunkrowania statku; w przypadku bunkrowania statku poza portem (w morzu) zamiast nazwy portu wpisać "inne PL",

- w porcie, w którym bunkier jest wyładowany z bunkierki w celu zabunkrowania statku - wykazać jego wyładunek, wypełniając formularz dotyczący wejścia statku (bunkierki); w dziale 2 pkt 5 rubryka 1 - jako port załadunku podać port, w którym paliwo zostało załadowane na bunkierkę,

d) ilekroć w objaśnieniach jest mowa o statku, należy przez to rozumieć również szczególne typy statków, np. barki lub tzw. promy (statki ro-ro eksploatowane w żegludze promowej),

e) uwzględnia się przewozy sprzętu wojskowego i transportujące go statki, jeżeli nie są to jednostki pływające Marynarki Wojennej (transport odbywa się na warunkach handlowych),

f) uwzględnia się wyładunek i załadunek z tytułu przewozów pomiędzy morskim portem meldunkowym a portami śródlądowymi,

g) zawinięcie do portu meldunkowego wycieczkowca bez pasażerów kończących lub rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym, jedynie z pasażerami schodzącymi w porcie meldunkowym na ląd w celach turystycznych i wracających na statek należy przyjmować jako ruch statku typu balast/balast.

INFORMACJE PORZĄDKOWE

Pkt 3 Numer ewidencyjny nowego lub korygowanego formularza:

- w przypadku nowego formularza - kolejny numer formularza w roku sprawozdawczym dla danego sprawozdawcy,

- w przypadku korekty - numer ewidencyjny formularza korygowanego przez sprawozdawcę.

Pkt 4 Nazwa morskiego portu meldunkowego - port, którego dotyczy zgłoszenie; polski port morski, do którego wszedł lub z którego wyszedł statek, albo do którego przeznaczony był ładunek wyładowany na redzie lub port, z którego pochodzi ładunek transportowany w celu dolichtunku statku na redzie. Analogiczna zasada dotyczy pasażerów.

Dział 1. INFORMACJE O STATKU

Klasyfikacja statków objętych badaniem

KodTyp statkuKategoria statku
10Do ładunków masowych ciekłychZbiornikowiec-ropowiec

Zbiornikowiec-chemikaliowiec

Zbiornikowiec - gazowiec (do gazu ciekłego)

Barka-zbiornikowiec

Pozostałe zbiornikowce

20Do ładunków masowych suchychRopomasowiec

Masowiec

31Kontenerowiec (oprócz ro-ro) Pełnokontenerowiec
32SpecjalistycznyBarkowiec

Chemikaliowiec

Statek do transportu materiałów radioaktywnych

Statek do przewozu żywego inwentarza

Pojazdowiec

Pozostałe statki specjalistyczne

33Drobnicowiec niespecjalistycznyChłodniowiec

Statek ro-ro pasażerski

Statek ro-ro kontenerowy

Statek ro-ro do przewozu innych ładunków tocznych

Statek drobnicowo-pasażerski

Statek drobnicowo-kontenerowy

34Barka do ładunków suchychBarka pokładowa

Barka samowyładowcza (szalanda)

Barka do przewozu w systemie Lash- Seabee

Barka otwarta (odkryta) do ładunków suchych

Barka kryta do ładunków suchych

Pozostałe barki do ładunków suchych

35Pasażerski (oprócz wycieczkowców) Statek pasażerski (z wyłączeniem wycieczkowców - cruise passenger)
36Wycieczkowiec (cruise passenger) Statek pasażerski odbywający co najmniej kilkudniową podróż okrężną, posiadający kabiny dla wszystkich pasażerów oraz udogodnienia służące rozrywce. Nie są wliczane:

- statki eksploatowane w żegludze promowej,

- statki towarowe,

- statki realizujące jednodniowe rejsy turystyczne

41Rybacki1) Statek łowczy1)

Przetwórnia rybacka1)

42Serwisowiec (offshore activities) Statek wiertniczy i poszukiwawczy1)

Statek obsługujący instalacje morskie1)

43Holownik /pchaczHolownik1)

Pchacz1)

49InnePogłębiarka1)

Statek naukowo-badawczy1)

Pozostałe statki gdzie indziej niesklasyfikowane1)

XXNieznanyNieokreślone typy statków

1) Statki objęte badaniem tylko w przypadku transportu towaru.

Dział 2. INFORMACJE O RUCHU STATKU I PRZEWOZACH

Pkt 2 Liczba wejść lub wyjść ujętych w formularzu

Osobny formularz powinien być sporządzony dla wejścia statku, osobny - dla wyjścia.

Określenie "wejście statku z ładunkiem" oznacza wejście statku z ładunkiem przeznaczonym do wyładowania w porcie meldunkowym i/lub z pasażerami kończącymi podróż w tym porcie. Analogicznie "wyjście statku z ładunkiem" oznacza wyjście statku z ładunkiem załadowanym w porcie meldunkowym i/lub z pasażerami, którzy rozpoczęli swoją podróż w tym porcie.

Określenie "wejście statku pod balastem" oznacza, że statek wchodzi bez ładunku przeznaczonego do wyładowania w porcie meldunkowym i bez pasażerów kończących podróż w porcie meldunkowym. Analogicznie "wyjście statku pod balastem" oznacza, że statek wychodzi bez ładunku załadowanego w porcie meldunkowym i bez pasażerów rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym.

Zaznaczyć odpowiedni typ ruchu statku, przy czym:

- balast/ładunek - oznacza wejście statku pod balastem, wyjście z ładunkiem,

- ładunek/balast - wejście z ładunkiem, wyjście pod balastem,

- ładunek/ładunek - wejście z ładunkiem, wyjście z ładunkiem,

- balast/balast - wejście pod balastem i wyjście pod balastem (np.: statek wchodzi tylko po dostawy bunkru i zapasów na potrzeby własne, w celu schronienia przy niesprzyjającej pogodzie, w przypadku awarii, w celu wysadzenia chorego na brzeg, w celach postojowych, do stoczni na remont, w celu dokonania wyłącznie odprawy granicznej itp. albo statek wycieczkowiec zawija do portu meldunkowego, ale nikt z pasażerów nie kończy ani nie rozpoczyna podróży w tym porcie).

W przypadku gdy liczba wejść lub wyjść statku w miesiącu jest większa od 1, można wypełnić formularze zbiorcze (osobny dla wejść, osobny dla wyjść), podając odpowiednio liczbę wejść z ładunkiem i/lub pod balastem oraz liczbę wyjść z ładunkiem i/lub pod balastem. W dziale 2 należy wówczas podać dane zbiorcze dotyczące przewiezionych w tych podróżach ładunków i/lub pasażerów.

Jeżeli statek wchodzi i/lub wychodzi pod balastem, należy w dziale 2 pkt 4 podać nazwę portu i kraju: w przypadku wejścia - skąd statek przybył, w przypadku wyjścia - port i kraj przeznaczenia (analogicznie jak w pkt 6 w "Zgłoszeniu ogólnym" IMO General Declaration).

Wielokrotne wejścia i wyjścia typu balast/balast (np. w celu dokonania odprawy granicznej) również można ująć w formularzach zbiorczych za dany miesiąc (osobno - wejścia, osobno - wyjścia).

W formularzach zbiorczych nie można ujmować łącznie ruchu statków typu balast / balast z innymi przypadkami ruchu (balast / ładunek, ładunek / balast, ładunek / ładunek).

Pkt 3 Data wejścia lub wyjścia

W formularzach zbiorczych podać tylko miesiąc i rok.

Pkt 4 Pasażerowie kończący podróż w porcie meldunkowym (wejście statku) albo rozpoczynający podróż w porcie meldunkowym (wyjście statku)

Pasażerami są wszystkie osoby przewożone statkiem, w tym kierowcy samochodów ciężarowych i autokarów przewożonych statkami. Za pasażerów nie uznaje się załogi statku.

W rubrykach 1 i 2 - dla pasażerów kończących podróż w porcie meldunkowym (dotyczy wejścia statku) - podać port i kraj rozpoczęcia ich podróży danym statkiem; dla pasażerów rozpoczynających podróż w porcie meldunkowym (dotyczy wyjścia statku) - przewidywany port i kraj zakończenia ich podróży tym statkiem. Port meldunkowy może być równocześnie portem rozpoczęcia i zakończenia podróży morskiej wyłącznie w przypadku podróży okrężnych, w szczególności statkiem wycieczkowcem (kod statku 36).

W rubryce 4 - liczba pasażerów kończących lub rozpoczynających podróż w morskim porcie meldunkowym (dotyczy pasażerów przewożonych wszystkimi typami statków, w tym pasażerów statków wycieczkowców, którzy w porcie meldunkowym kończą lub rozpoczynają swoją podróż).

Pasażerów, którzy do morskiego portu meldunkowego dopłynęli z portu śródlądowego (i odwrotnie: którzy z morskiego portu meldunkowego wypłynęli w rejs do portu śródlądowego), należy uwzględniać na ogólnych zasadach, tzn. tak jak pasażerów rejsów morskich.

Zmiana statku przez pasażera podczas podróży (w tym przypadku - pasażer przesiada się z jednego statku na inny) uważana jest za jego zaokrętowanie po wyokrętowaniu. Pasażerów takich należy wykazać dwukrotnie: w sprawozdaniu dotyczącym wejścia pierwszego statku (wyokrętowanie) oraz w sprawozdaniu dotyczącym wyjścia drugiego statku (zaokrętowanie).

Jeżeli pasażerowie wjeżdżają na pokład statku pojazdem (np. autokarem, samochodem osobowym lub ciężarowym albo motocyklem) lub opuszczają statek pojazdem, należy w punkcie 4 podać liczbę pasażerów, natomiast w punkcie 5 - dane o używanych przez te osoby pojazdach.

Pkt 4A Liczba pasażerów wycieczkowca wracających na statek po zejściu na ląd w celach turystycznych

"Zejście na ląd w celach turystycznych" oznacza krótkie zwiedzanie przez pasażera statku wycieczkowca atrakcji turystycznych związanych z portem lub okolicą, przy równoczesnym zachowaniu przez niego kabiny na pokładzie statku. Momentem sprawozdawczym jest powrót (wejście) pasażera na statek.

Wypełniać tylko w formularzach dotyczących wyjścia statku wycieczkowca. Należy podać liczbę pasażerów statku wycieczkowca, którzy w porcie meldunkowym zeszli na ląd w celach turystycznych, po czym wracają na ten sam statek przed jego wyjściem z portu meldunkowego. Pasażerów tych nie ujmować w pkt 4 działu 2.

Pkt 5 Wyładunek w porcie meldunkowym (wejście statku) albo załadunek w porcie meldunkowym (wyjście statku)

Wykazać wszystkie ładunki dowiezione do portu meldunkowego drogą morską i wyładowane ze statku (dotyczy wejścia statku) oraz wszystkie ładunki załadowane w porcie meldunkowym na statek i wywiezione drogą morską (dotyczy wyjścia statku). Należy wykazać również te ładunki, które transportowane są przy wykorzystaniu nietypowych jednostek pływających (np. element konstrukcji statku ciągnięty przez holownik lub ładunek transportowany przez dźwig pływający).

Należy ująć również wyładunek oraz załadunek z tytułu transportu pomiędzy morskim portem meldunkowym a portami śródlądowymi.

W przypadku bezpośredniego przeładunku ze statku na statek należy wypełnić dwa odrębne formularze: na wejście pierwszego statku (wyładunek) i wyjście drugiego statku (załadunek).

W rubrykach 1 i 2 - nazwy portów i krajów, w których załadowano ładunki wyładowane w porcie meldunkowym (dotyczy wejścia statku), lub nazwy portów i krajów, w których ładunki załadowane w porcie meldunkowym zostaną wyładowane (dotyczy wyjścia statku).

W rubrykach 4 i 5 - nazwa towaru oraz 3-znakowy kod grupy towarowej według poniższej tabeli:

Klasyfikacja grup towarowych (NST 2007)

SekcjaGrupaOpisKlasyfikacja Produktów według Działalności (CPA)

2008

01Produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa; ryby i pozostałe produkty rybołówstwa i rybactwa;
01.1Zboża01.11.1, 01.11.2, 01.11.3, 01.11.4, 01.12
01.2Ziemniaki01.13.51
01.3Burak cukrowy01.13.71
01.4Pozostałe świeże owoce i warzywa01.11.6, 01.11.7, 01.13.1,

01.13.2, 01.13.3, 01.13.4,

01.13.52, 01.13.53, 01.13.59,

01.13.8, 01.13.9, 01.14,

01.21, 01.22, 01.23, 01.24,

01.25.1, 01.25.3, 01.25.9,

01.26, 02.30.4

01.5Produkty leśnictwa i pozyskiwania drewna02.10.1, 02.10.3, 02.2,

02.30.1, 02.30.2, 02.30.3

01.6Żywe rośliny i kwiaty01.13.6, 01.13.72, 01.19.2,

01.25.2, 01.30

01.7Inne substancje pochodzenia roślinnego01.11.5, 01.11.8, 01.11.9,

01.15, 01.16, 01.19.1,

01.19.3, 01.27, 01.28, 01.29

01.8Żywe zwierzęta01.41.1, 01.42.1, 01.43,

01.44, 01.45.1, 01.46,

01.47.1, 01.49.1

01.9Mleko surowe z bydła, owiec i kóz01.41.2, 01.45.2
01.AInne surowce pochodzenia zwierzęcego01.42.2, 01.45.3, 01.47.2,

01.49.2, 01.49.3

01.BRyby i pozostałe produkty rybołówstwa i rybactwa03
02Węgiel kamienny i brunatny; ropa naftowa i gaz ziemny
02.1Węgiel kamienny i brunatny05
02.2Ropa naftowa06.1
02.3Gaz ziemny06.2
03Rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa; torf; uran i tor
03.1Rudy żelaza07.1
03.2Rudy metali nieżelaznych (z wyjątkiem rud uranu i toru) 07.29
03.3Minerały chemiczne i do produkcji nawozów (naturalne) 08.91
03.4Sól08.93
03.5Kamień, piasek, żwir, glina, torf oraz inne produkty górnictwa i kopalnictwa gdzie indziej niesklasyfikowane08.1, 08.92, 08.99
03.6Rudy uranu i toru07.21
04Produkty spożywcze, napoje i tytoń
04.1Mięso, skóry i skórki surowe oraz produkty mięsne10.1
04.2Ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane10.2
04.3Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane10.3
04.4Oleje i tłuszcze roślinne i zwierzęce10.4
04.5Przetwory mleczne i lody10.5
04.6Produkty przemiału zbóż, skrobie i produkty skrobiowe oraz pasza dla zwierząt10.6, 10.9
04.7Napoje11
04.8Inne produkty spożywcze gdzie indziej niesklasyfikowane i wyroby tytoniowe (z wyjątkiem paczkowanych lub pogrupowanych) 10.7, 10.8, 12
04.9Różne produkty spożywcze i wyroby tytoniowe paczkowane lub pogrupowaneRóżne w 10, 11 lub 12
05Wyroby włókiennicze i odzieżowe; skóra i produkty skórzane
05.1Materiały włókiennicze13
05.2Odzież i wyroby futrzarskie14
05.3Skóra i produkty skórzane15
06Drewno i wyroby z drewna oraz z korka (z wyłączeniem mebli); artykuły ze słomy i z materiałów do wyplatania; masa włóknista, papier i wyroby z papieru; druki i zapisane nośniki informacji
06.1Wyroby z drewna oraz z korka (z wyłączeniem mebli) 16
06.2Masa włóknista, papier i wyroby z papieru17
06.3Druki i nośniki informacji18, 58, 59
07Koks i produkty rafinacji ropy naftowej
07.1Produkty pieców koksowniczych, brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe19.1, 19.20.1
07.2Ciekłe produkty rafinacji ropy naftowej19.20.2
07.3Produkty z ropy naftowej w stanie gazowym, skropione lub sprężone19.20.3
07.4Produkty rafinacji ropy naftowej w stanie stałym i w formie wosku19.20.4
08Chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe
08.1Podstawowe mineralne produkty chemiczne20.11, 20.12, 20.13.2,

20.13.3, 20.13.4, 20.13.5,

20.13.6

08.2Podstawowe organiczne produkty chemiczne20.14
08.3Nawozy i związki azotowe (z wyłączeniem nawozów naturalnych) 20.15
08.4Tworzywa sztuczne i kauczuk syntetyczny w formach podstawowych20.16, 20.17
08.5Wyroby farmaceutyczne i parachemikalia włącznie z pestycydami i pozostałymi środkami agrochemicznymi20.2, 20.3, 20.4, 20.5, 20.6,

21

08.6Wyroby z gumy lub z tworzyw sztucznych22
08.7Paliwo jądrowe20.13.1
09Inne niemetaliczne wyroby mineralne
09.1Szkło, wyroby ze szkła, wyroby ceramiczne23.1, 23.2, 23.3, 23.4
09.2Cement, wapno i gips23.5
09.3Inne materiały i wyroby budowlane23.6, 23.7, 23.9
10Metale podstawowe; wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i wyposażenia
10.1Żeliwo, stal i żelazostopy oraz żeliwo i stal poddane wstępnej obróbce (z wyłączeniem rur) 24.1, 24.3
10.2Metale nieżelazne i wyroby z nich24.4
10.3Rury, przewody rurowe, profile drążone i ich łączniki24.2, 24.5
10.4Wyroby konstrukcyjne metalowe25.1
10.5Grzejniki, elementy mocujące i inne wyroby metalowe25.2, 25.3, 25.4, 25.7, 25.9
11Maszyny i sprzęt gdzie indziej niesklasyfikowane, urządzenia biurowe i komputery; maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane; sprzęt i urządzenia radiowe, telewizyjne i komunikacyjne; narzędzia medyczne, precyzyjne i optyczne; zegarki i zegary
11.1Maszyny rolnicze i leśnicze28.3
11.2Sprzęt gospodarstwa domowego gdzie indziej niesklasyfikowany (sprzęt AGD) 27.5
11.3Urządzenia biurowe i komputery26.2, 28.23
11.4Maszyny elektryczne i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane27.1, 27.2, 27.3, 27.4, 27.9
11.5Części elektroniczne oraz urządzenia nadawcze26.1, 26.3
11.6Odbiorniki telewizyjne i radiowe; urządzenia do rejestracji i odtwarzania dźwięku i obrazu oraz akcesoria do nich26.4, 26.8
11.7Instrumenty medyczne, precyzyjne i optyczne, zegarki i zegary26.5, 26.6, 26.7, 32.5
11.8Inne maszyny, narzędzia mechaniczne i części28.1,28.21,28.22, 28.24,

28.25, 28.29, 28.4, 28.9

12Sprzęt transportowy
12.1Produkty przemysłu samochodowego29
12.2Pozostały sprzęt transportowy30
13Meble; inne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane
13.1Meble31
13.2Inne wytworzone towary32.1, 32.2, 32.3, 32.4, 32.9
14Surowce wtórne; odpady miejskie i inne odpady
14.1Odpady z gospodarstw domowych i odpady miejskie38.11.31
14.2Inne odpady i surowce wtórne37.00.20, Pozostałe 38.11,

38.12, 38.13,

15Listy, paczki
15.1ListyNie dotyczy
15.2Paczki, małe pakunkiNie dotyczy
16Wyposażenie i materiały wykorzystywane w transporcie towarów
16.1Kontenery i nadwozia wymienne, pusteNie dotyczy
16.2Palety i inne opakowania, pusteNie dotyczy
17Towary przewożone w ramach przeprowadzek mieszkaniowych i biurowych; bagaż i artykuły przewożone przez podróżnych; pojazdy silnikowe przewożone do naprawy; inne towary nierynkowe gdzie indziej niesklasyfikowane
17.1Przeprowadzki mieszkanioweNie dotyczy
17.2Bagaż i artykuły przewożone przez podróżnychNie dotyczy
17.3Pojazdy do naprawyNie dotyczy
17.4Sprzęt z fabryk, rusztowaniaNie dotyczy
17.5Inne towary nierynkowe gdzie indziej niesklasyfikowaneNie dotyczy
18Towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem
18.0Towary pogrupowaneNie dotyczy
19Towary, których nie można zidentyfikować: towary, których z jakichkolwiek powodów nie można zidentyfikować, a przez to przypisać do grup 01-16
19.1Towary, których nie można zidentyfikować w kontenerach lub nadwoziach wymiennychNie dotyczy
19.2Inne towary, których nie można zidentyfikowaćNie dotyczy
20Inne towary gdzie indziej niesklasyfikowane
20.0Inne towary gdzie indziej niesklasyfikowaneNie dotyczy
XXNieznane

Dla każdego rodzaju towaru wypełnić jeden wiersz. Jeżeli jeden rodzaj towaru (np. maszyny - kod grupy towarowej 11.1) transportowany jest jako różne grupy ładunkowe (np. w kontenerach 20' - kod grupy ładunkowej 31 i w skrzyniach - kod grupy ładunkowej 99), wypełnia się oddzielny wiersz dla każdej grupy ładunkowej, podając wagę towaru. Jeżeli w jednej jednostce ładunkowej (kontener, samochód ciężarowy itp.) transportowanych jest więcej różnych rodzajów towaru, należy wpisać albo towar przeważający pod względem wagi, albo jako rodzaj towaru "towary mieszane" - kod grupy towarowej 18.0 lub "towary, których nie można zidentyfikować" - kod grupy towarowej 19.1 lub 19.2. Jeżeli wyładowywany albo załadowywany jest jeden rodzaj towaru, który pochodzi z kilku portów załadunku albo przeznaczony jest do kilku portów wyładunku, wypełnia się oddzielny wiersz dla każdego portu załadunku względnie wyładunku.

W rubryce 6 - waga brutto towaru w tonach, wliczając opakowanie, jednak bez wagi własnej jednostek ładunkowych, tj. bez wagi kontenerów ≥ 20' i jednostek tocznych; wagę własną tych jednostek podawać tylko w przypadku, gdy one same są przedmiotem handlu.

W rubryce 7 - 2-znakowy kod dla poszczególnych grup ładunkowych (również w przypadku pustych jednostek ładunkowych) według poniższej tabeli:

Klasyfikacja grup ładunkowych

Kategorie ładunkoweGrupy ładunkoweLiczba jednostek ładunkowychWaga towaru
kodopiskodopisogółemw tym pustych
1Ładunki masowe ciekłe 11Gaz ciekły
(niejednostkowane) 12Ropa naftowa
13Produkty z ropy naftowej
19Inne ciekłe ładunki masowe
1XNieznane masowe ciekłe
2Ładunki 21Rudy i złom
masowe suche22Węgiel i koks
(niezjednostkowane)23Produkty rolnicze (np. zboże, soja, tapioka)
29Inne suche ładunki masowe
2XNieznane masowe suche
3Kontenery duże31Kontenery 20'*
(lo-lo) 32Kontenery 40'*
33Kontenery > 20' i < 40'*
34Kontenery > 40'*
3XNieznane kontenery duże*
Kategorie ładunkoweGrupy ładunkoweLiczba jednostek ładunkowychWaga towaru
kodopiskodopisogółemw tym

pustych

5Ładunki toczne (ro-ro) samobieżne51Drogowe pojazdy ciężarowe z przyczepą lub bez*
52Samochody osobowe i motocykle z przyczepą lub bez
53Autokary
54Samochody i inne pojazdy będące przedmiotem handlu
56Żywe zwierzęta wchodzące na statek
59Inne jednostki toczne samobieżne****
5XNieznane jednostki toczne samobieżne****
6Ładunki

toczne(ro-ro) niesamobieżne

61Towarowe drogowe przyczepy / naczepy niesprzęgnięte z samochodem / ciągnikiem*
62Przyczepy osobowe i inne pojazdy drogowe, rolnicze i przemysłowe niesprzęgnięte z samochodem / ciągnikiem
63Wagony kolejowe towarowe*
64Wagony kolejowe pasażerskie
65Rolltrailery** pokładowe*
66Barki pokładowe****
69Inne jednostki toczne niesamobieżne****
6XNieznane jednostki toczne niesamobieżne****
9Pozostałe ładunki drobnicowe (w tym małe kontenery <20') 91Produkty leśne
92Wyroby z żelaza i stali
99Pozostałe ładunki drobnicowe
9XNieznane pozostałe ładunki drobnicowe

* Waga brutto towaru łącznie z wagą opakowania, ale bez wagi własnej jednostek ładunkowych (kontenerów, jednostek tocznych).

** Rolltrailery pokładowe - przyczepy usprawniające załadunek na statek, służące do transportu towarów w systemie "od portu do portu".

*** Barki pokładowe - barki przewożone statkiem morskim.

**** W przypadku jednostek niesłużących do przewozu ładunku podać tylko liczbę jednostek ogółem.

W rubrykach 8 i 9 - liczba jednostek ładunkowych dla wszystkich ładunków zjednostkowanych, tzn. grup ładunkowych należących do kategorii 3, 5, 6 zgodnie z zasadą podaną w tabeli "Klasyfikacja grup ładunkowych". Dla kategorii ładunkowych 1, 2 i 9 nie wypełniać pól "Liczba jednostek ładunkowych".

Uwagi do tabeli "Klasyfikacja grup ładunkowych"

Zaliczenie towaru do odpowiedniej kategorii i grupy ładunkowej zależy od sposobu, w jaki ładunek dostarczony jest na pokład statku. Dlatego zawsze podaje się "zewnętrzną" grupę ładunkową. Przykładowo: samochód osobowy (będący przedmiotem handlu) zaliczany jest do grupy ładunkowej 54. Jeżeli ten sam samochód byłby transportowany na wagonie kolejowym wjeżdżającym na prom, całą jednostkę ładunkową należałoby zaliczyć do kategorii 6 "Toczne niesamobieżne" i grupy ładunkowej 63 "Wagony kolejowe towarowe".

Wszystkie kontenery ≥ 20', przeładowywane w systemie lo-lo (dźwigiem), należy zaliczyć do kategorii 3 "Kontenery duże". Natomiast kontenery transportowane w/na jednostkach ro-ro (w tym kontenery na rolltrailerach) zalicza się do kategorii 5 i 6 - "Ładunki toczne samobieżne" lub "Ładunki toczne niesamobieżne".

Do kategorii 5 i 6 obejmujących ładunki toczne (ro-ro: samobieżne lub niesamobieżne) należy zaliczyć wszelkie ładunki przeładowywane w systemie poziomym, w szczególności takie, które w porcie meldunkowym wjeżdżają, są wtaczane lub wciągane na pokład statku lub w ten sposób opuszczają pokład statku.

Dodatkowo w kategorii "Ładunki toczne samobieżne" znajdują się żywe zwierzęta (np. bydło, konie) wprowadzane na statek.

Pojazdy i żywe zwierzęta, przeładowane w systemie lo-lo (dźwigiem), zaliczane są do grupy ładunkowej 99 "Pozostałe ładunki drobnicowe".

W przypadku samochodów i innych pojazdów, którymi pasażerowie wjeżdżają na pokład statku (lub odwrotnie), w pkt 5 należy podać odpowiednio - w zależności od grupy ładunkowej - dane dotyczące tych pojazdów, a w pkt 4 - dane dotyczące pasażerów. W szczególności zasada ta obejmuje kierowców wszystkich typów samochodów, w tym autobusów.

Kategoria 9 obejmuje ładunki drobnicowe nieopakowane, w opakowaniu konwencjonalnym lub w kontenerach < 20'. Nie obejmuje drobnicy w kontenerach ≥ 20' ani drobnicy na jednostkach ro-ro.

Grupa ładunkowa "Produkty leśne" zawiera zarówno nieprzetworzone jak i przetworzone produkty przemysłu drzewnego, tj. logi (pnie, kloce), tarcicę, pulpę papierową i makulaturę oraz produkty papierowe. Przewożone są one najczęściej jako ładunki całostatkowe lub wypełniające całą ładownię, pakowane są w duże unosy (jednostki), które umożliwiają bardziej specjalistyczną obsługę i składowanie niż drobnica konwencjonalna w różnych opakowaniach.