Rozdział 2 - Tryb i terminy rozpatrywania wniosków o udzielenie finansowego wsparcia oraz wzór formularza, na którym dokonuje się rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia - Finansowe wsparcie na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni, tymczasowych pomieszczeń, komunalnej infrastruktury technicznej lub infrastruktury społecznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.595

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 2021 r.

Rozdział  2

Tryb i terminy rozpatrywania wniosków o udzielenie finansowego wsparcia oraz wzór formularza, na którym dokonuje się rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia

§  2. 
1. 
Wniosek o udzielenie finansowego wsparcia, zwany dalej "wnioskiem", jest rozpatrywany przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej "Bankiem".
2. 
W przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320) za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień nadania tego wniosku przesyłką rejestrowaną w placówce pocztowej operatora pocztowego.
3. 
W przypadku złożenia wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą Banku za moment złożenia wniosku uznaje się datę i godzinę wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego Banku, wskazane w urzędowym poświadczeniu odbioru, o którym mowa w art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320).
§  3. 
1. 
Wniosek zawiera dane wnioskodawcy, dane inwestora, dane dotyczące realizowanego przedsięwzięcia, w tym informacje o: rodzaju przedsięwzięcia, rodzaju i wielkości zasobu powstającego w wyniku przedsięwzięcia, charakterystyce przedsięwzięcia oraz kosztach przedsięwzięcia. Szczegółowy zakres informacji, jakie zawiera wniosek, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia
2. 
Do wniosku dołącza się następujące dokumenty, stanowiące integralną część tego wniosku:
1)
dokumenty potwierdzające prawo własności albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, której dotyczy przedsięwzięcie albo na której położony jest budynek, którego budowę, remont lub przebudowę zamierza się przeprowadzić w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności:
a)
oryginał albo potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków wszystkich działek ewidencyjnych, na których realizowane jest przedsięwzięcie, wydanych nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku oraz
b)
informację o numerze księgi wieczystej, jeżeli dla nieruchomości objętej przedsięwzięciem jest założona księga wieczysta;
2)
dokumenty potwierdzające prawo do prowadzenia robót budowlanych:
a)
potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, opatrzonej klauzulą organu wydającego tę decyzję stwierdzającą, że decyzja stała się ostateczna lub wykonalna - jeżeli planowany zakres robót wymaga pozwolenia na budowę albo decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
b)
potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1b lub w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11, 234 i 282), oraz potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię zaświadczenia organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 5aa i art. 71 ust. 4c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, albo zaświadczenia organu administracji architektoniczno-budowlanej o niewniesieniu w terminie sprzeciwu wobec zgłoszenia - jeżeli planowany zakres robót wymaga zgłoszenia,
c)
dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 4 i 5 i art. 6 ust. 5 ustawy, jeżeli przedsięwzięcie jest realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności albo niebędącej w użytkowaniu wieczystym beneficjenta wsparcia,
d)
dokumenty zezwalające na prowadzenie przedsięwzięcia infrastrukturalnego, o którym mowa w art. 5c ustawy - jeżeli planowany zakres robót wymaga takich dokumentów,
e)
dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - w przypadku, o którym mowa w art. 5c ustawy, jeżeli przedsięwzięcie jest realizowane na nieruchomości nie stanowiącej własności albo niebędącej w użytkowaniu wieczystym beneficjenta wsparcia;
3)
dokumentację projektową wykonaną zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 34 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, w tym projekt budowlany, a w przypadku gdy planowany zakres robót budowlanych nie wymaga pozwolenia na budowę - dokumentację, o której mowa w art. 30 ust. 2-3, 4b i 4c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, w zakresie niezbędnym do zweryfikowania następujących danych:
a)
rodzaju przedsięwzięcia,
b)
liczby:
lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,
mieszkań chronionych,
lokali mieszkalnych powstających z udziałem gminy albo związku międzygminnego w wyniku realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 5 ust. 1 i art. 5a ust. 1 ustawy,
tymczasowych pomieszczeń,
miejsc w noclegowniach, schroniskach dla osób bezdomnych i ogrzewalniach,
c)
powierzchni użytkowych budynków lub ich części,
d)
zakresu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem obiektów i urządzeń związanych z budynkiem, przyłączy technicznych, kosztów tych przyłączy i miejsca ich włączenia do sieci

- w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 i 6, art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 5c ustawy;

4)
dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia:
a)
kosztorys inwestorski lub kalkulację planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, z późn. zm.),
b)
kopie wystawionych do dnia złożenia wniosku faktur lub kopie zawartych do dnia złożenia wniosku umów z wykonawcami robót budowlanych, usług i dostaw, w tym prac projektowych oraz nadzoru inwestorskiego, dotyczących wykonania przedsięwzięcia lub jego części,
c)
kalkulacje własne sporządzone dla zakresu przedsięwzięcia, który nie został objęty dokumentami, o których mowa w lit. a i b

- w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 i 6, art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 5c ustawy;

5)
w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy - potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię dokumentu potwierdzającego przewidywaną cenę sprzedaży, a jeżeli przedsięwzięcie rozpoczęte zostało przed dniem złożenia wniosku - potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię umowy sprzedaży nieruchomości w formie aktu notarialnego oraz potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię operatu szacunkowego sporządzonego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 oraz z 2021 r. poz. 11 i 234) nie wcześniej niż na 6 miesięcy przed datą złożenia tego operatu w Banku;
6)
w przypadku gdy z realizacją przedsięwzięcia realizowanego na gruncie stanowiącym własność inwestora jest związane zawarcie umowy, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy - potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię operatu szacunkowego sporządzonego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie wcześniej niż na 6 miesięcy przed datą złożenia tego operatu w Banku;
7)
w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 5 ustawy - decyzję o wpisie budynku lub obszaru, na którym się znajduje, do rejestru zabytków.
3. 
W terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku Bank sprawdza, czy wniosek ten spełnia wymagania dotyczące:
1)
finansowego wsparcia - określone w art. 3-7 oraz w art. 13-16 ustawy;
2)
wniosku - określone w ust. 1 i 2.
4. 
W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 3, Bank wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, wskazując zakres tego uzupełnienia, oraz wyznacza termin na uzupełnienie nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
W terminie 30 dni od dnia wpływu uzupełnionego wniosku Bank ponownie sprawdza, czy wniosek spełnia wymagania, o których mowa w ust. 3.
6. 
Bez rozpatrzenia pozostawia się wniosek:
1)
dotyczący przedsięwzięcia niespełniającego wymagań określonych w art. 3-7 oraz w art. 13-16 ustawy;
2)
nieuzupełniony w terminie, o którym mowa w ust. 4.
7. 
Bank informuje wnioskodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia wraz ze wskazaniem przyczyny.
§  4. 
Wnioski, które spełniają wymagania określone w art. 3-7 oraz w art. 13-16 ustawy, Bank kwalifikuje do udzielenia finansowego wsparcia.
§  5. 
W terminie do końca miesiąca następującego po danym półroczu Bank podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Banku listę zakwalifikowanych wniosków.
§  6. 
Wzór formularza, na którym dokonuje się rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.