Dział 3 - Budżet państwa - Finanse publiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.15.148 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

Dział  III

Budżet państwa

Podstawowe definicje i zasady

1. 
Budżet państwa jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów:
1)
organów: władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa;
2)
sądów i trybunałów;
3)
administracji rządowej.
2. 
Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy budżetowej na okres roku kalendarzowego, zwanego dalej "rokiem budżetowym".
3. 
(uchylony).
4. 
Ustawa budżetowa zawiera także:
1) 61
 zestawienie przychodów i wydatków zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych;
2)
plany przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych;
3)
zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa;
4) 62
 zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2a i ust. 3 pkt 1;
5) 63
 zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, w podziale na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych;
6) 64
 zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 4;
7) 65
 wykaz wieloletnich limitów zobowiązań w kolejnych latach realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz wykaz wieloletnich limitów wydatków w kolejnych latach realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
5. 
Ustawa budżetowa może zawierać plany przychodów i wydatków:
1)
jednostek, o których mowa w ust. 4 pkt 1;
2)
innych jednostek sektora rządowego.

Dochodami budżetu państwa są:

1)
podatki i opłaty, które na mocy odrębnych ustaw nie stanowią dochodów jednostek samorządu terytorialnego, funduszów celowych oraz innych podmiotów sektora finansów publicznych;
2)
cła;
3)
wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa;
4)
dywidendy;
5)
wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego;
6) 66
 wpłaty nadwyżek dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych, nadwyżek środków obrotowych państwowych zakładów budżetowych oraz części zysku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
7)
dochody pobierane przez państwowe jednostki budżetowe, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
8)
dochody z najmu i dzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze składników majątkowych Skarbu Państwa, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
9)
(uchylony);
10)
odsetki od środków na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
11)
odsetki od lokat terminowych ustanowionych ze środków zgromadzonych na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa;
12)
odsetki od udzielonych z budżetu państwa pożyczek krajowych i zagranicznych;
13)
grzywny, mandaty i inne kary pieniężne, o ile na mocy odrębnych przepisów nie stanowią dochodów innych jednostek sektora finansów publicznych;
14)
spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz Skarbu Państwa;
15)
inne dochody publiczne.
1. 
Wydatki budżetu państwa przeznaczone są na:
1)
realizację zadań wykonywanych przez organy władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz administrację rządową, sądy i trybunały;
2)
subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
2a)
subwencje dla partii politycznych;
3)
dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
4)
dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego;
5)
dotacje na zadania określone ustawami;
6)
współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a;
7) 67
 realizację Wspólnej Polityki Rolnej.
2. 
(uchylony).
1. 
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu państwa lub deficyt budżetu państwa.
2.  68
 Deficyt budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą być pokryte przychodami pochodzącymi z:
1)
sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym i zagranicznym;
2)
kredytów zaciąganych w bankach krajowych i zagranicznych;
3)
pożyczek;
4)
prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
5)
nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych.
1. 
Z budżetu państwa, w zakresie ustalonym w ustawie budżetowej, mogą być udzielane pożyczki:
1)
dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego;
2)
wynikające z umów międzynarodowych;
3)
wynikające z ustaw innych niż ustawa budżetowa.
2. 
Pożyczki udzielane z budżetu państwa są oprocentowane; wysokość oprocentowania określa umowa.
1. 
W budżecie państwa tworzy się rezerwę ogólną, nie wyższą niż 0,2% wydatków budżetu.
2. 
W budżecie państwa mogą być tworzone rezerwy celowe:
1)
na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu;
2)
na wydatki, których źródłem finansowania są środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, z wyjątkiem środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a;
2a) 69
 na współfinansowanie zadań wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej oraz programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
3)
gdy inne ustawy tak stanowią.
4) 70
 na wydatki związane z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej.
3. 
Suma rezerw celowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu.
4. 
W częściach budżetu państwa, których dysponentami są poszczególni wojewodowie, może być tworzona rezerwa w wysokości do 1% wydatków, z wyłączeniem dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.
1. 
Budżet państwa składa się z części odpowiadających organom władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów, wymienionym w art. 83 ust. 2, oraz administracji rządowej, przy czym dla poszczególnych działów administracji rządowej oraz dla urzędów nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów ustala się odpowiednio odrębne części budżetu.
2. 
W odrębnych częściach budżetu państwa ujmuje się:
1)
subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
2)
rezerwę ogólną;
3)
rezerwy celowe;
4)
obsługę długu Skarbu Państwa;
5)
przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej.
3. 
W uzasadnionych przypadkach w budżecie państwa mogą być tworzone odrębne części dla:
1)
państwowych jednostek organizacyjnych niebędących organami władzy lub administracji rządowej;
2)
zadań ogólnych, jeżeli wyodrębnienie części jest uzasadnione koniecznością zapewnienia bieżącej kontroli wydatków.
4. 
Częściami budżetu państwa dysponują kierownicy organów wymienionych w art. 83 ust. 2 a dla sądownictwa powszechnego Minister Sprawiedliwości, właściwi ministrowie, przewodniczący określonych w odrębnych ustawach komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz kierownicy państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 1, zwani dalej "dysponentami części budżetowej".
5. 
W przypadkach gdy jeden minister kieruje więcej niż jednym działem administracji rządowej, minister ten jest dysponentem wszystkich części budżetu wyodrębnionych dla tych działów.
1. 
Dochody i wydatki oraz przychody i rozchody budżetu państwa klasyfikuje się według zasad określonych w art. 13 oraz według części budżetowych, o których mowa w art. 67.
2. 
Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, klasyfikację części budżetowych oraz dysponentów części, o których mowa w art. 67 ust. 4 i 5.
1. 
Wydatki budżetu państwa dzielą się na:
1)
wydatki bieżące;
2)
wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
3)
wydatki majątkowe.
2. 
Wydatki bieżące obejmują:
1)
subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
1a)
subwencje dla partii politycznych;
2)
dotacje;
3)
wynagrodzenia i uposażenia oraz składki od nich naliczane;
4)
inne świadczenia na rzecz osób fizycznych;
5)
zakupy towarów i usług;
6)
inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją ich statutowych zadań;
7) 71
 wydatki związane z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej.
3. 
Świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę.
4. 
Dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:
1)
finansowanie lub dofinansowanie:
a)
zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b)
ustawowo określonych zadań, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c)
bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d)
zadań zleconych do realizacji jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w tym fundacjom i stowarzyszeniom,
e)
kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 74 ust. 2,

zwane dalej "dotacjami celowymi";

2)
dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";
3)
dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";
4)
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
5)
pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, zwane dalej "dotacjami na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe".
5. 
Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa obejmują w szczególności wydatki budżetu państwa z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych, oprocentowania zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wypłat związanych z udzielonymi przez Skarb Państwa poręczeniami i gwarancjami.
6. 
Wydatki majątkowe obejmują:
1)
wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;
2)
wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych oraz dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Odrębna ustawa określa zasady i tryb udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na:

1)
realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;
2)
dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych.
1.  72
 Jednostki niezaliczone do sektora finansów publicznych, w tym fundacje i stowarzyszenia mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań zleconych, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. d, na podstawie umów zawartych z dysponentem części budżetowej, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:
1)
szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania;
2)
dotację celową należną jednostce wykonującej zadanie i tryb płatności;
3)
tryb kontroli wykonywania zadania;
4)
sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
1. 
Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych dla:
1)
przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub świadczących określone rodzaje usług, z uwzględnieniem ich równoprawności;
2)
państwowych zakładów budżetowych;
3)
gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
4)
różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa.
2. 
Ustawa budżetowa określa kwoty i przedmiot dotacji, o których mowa w ust. 1.
3. 
Minister Finansów ustala, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji przedmiotowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, oraz określa szczegółowe zasady i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
4. 
W przypadku gdy ustawa budżetowa określi dotacje przedmiotowe do podręczników szkolnych i akademickich, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki oraz określa szczegółowe zasady, tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
5. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na jednostkę usługi lub produktu oraz szczegółowe zasady i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji, z uwzględnieniem równoprawności podmiotów.
6.  73
 W przypadku gdy ustawa budżetowa określi dotacje przedmiotowe dla publicznych zakładów opieki zdrowotnej funkcjonujących w resorcie obrony narodowej w formie zakładów budżetowych, Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, stawki oraz szczegółowe zasady i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
1. 
Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje podmiotowe w ustawowo określonym zakresie.
2. 
Ustawa budżetowa, z zastrzeżeniem ust. 3, zawiera wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe.
3. 
W przypadku gdy z określonych w odrębnych przepisach zasad i trybu udzielania dotacji wynika, że nie jest możliwe ujęcie jednostki w wykazie, o którym mowa w ust. 2, wykaz może zawierać grupy jednostek i łączną kwotę dotacji.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dysponent części budżetu państwa, w której zaplanowane zostały dotacje, podaje do publicznej wiadomości, w drodze obwieszczenia, wykaz jednostek wraz z kwotami dotacji przyznanych poszczególnym jednostkom.
1. 
Z budżetu państwa finansowane są, z zastrzeżeniem ust. 3, inwestycje państwowych jednostek budżetowych, w tym ich gospodarstw pomocniczych.
2. 
Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji:
1)
państwowych zakładów budżetowych;
2)
innych państwowych jednostek organizacyjnych, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy;
3)
jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych, na podstawie odrębnego upoważnienia zamieszczonego w ustawie budżetowej lub innej ustawie;
4)
realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania:
a)
własne,
b)
z zakresu administracji rządowej,
c)
inne zlecone ustawami;
5)
związanych z badaniami naukowymi lub pracami badawczo-rozwojowymi.
3. 
Inwestycje państwowych jednostek budżetowych mogą być dofinansowane z:
1)
części zysku gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej;
2) 74
 (uchylony).

Kierownik państwowej jednostki budżetowej jest właściwy dla podjęcia decyzji w zakresie inwestycji gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

1. 
Dotacje celowe dla przedsiębiorców mogą być udzielane na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury technicznej oraz ochrony środowiska, mających szczególne znaczenie dla gospodarki narodowej.
2. 
Łączna kwota dotacji, o których mowa w ust. 1, przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie inwestycji realizowanej przez przedsiębiorcę, nie może być wyższa niż 50% planowanej wartości kosztorysowej inwestycji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
3. 
Łączną kwotę dotacji, o której mowa w ust. 2, oraz jej przewidywaną wysokość w kolejnych latach realizacji inwestycji ustala się przy wprowadzeniu tej inwestycji do ustawy budżetowej.

 Dotacja celowa może być udzielona przedsiębiorcy, w przypadku dokonywania przez przedsiębiorcę nowej inwestycji, na zasadach określonych w przepisach o finansowym wspieraniu inwestycji.

Zwiększenie w okresie realizacji inwestycji jej planowanej wartości kosztorysowej, wynikające z:

1)
zwiększenia zakresu rzeczowego inwestycji,
2)
zmian w dokumentacji projektowej,
3)
wydłużenia okresu realizacji inwestycji

- nie stanowi podstawy do zwiększenia łącznej kwoty dotacji celowej.

1. 
Inwestycje finansowane lub dofinansowywane z budżetu państwa, których:
1)
okres realizacji przekracza rok budżetowy,
2)
wartość kosztorysowa jest wyższa od kwoty określonej przez Ministra Finansów w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 82 ust. 4

- zwane dalej "inwestycjami wieloletnimi", ujmowane są w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej.

2. 
W wykazie, o którym mowa w ust. 1, określa się:
1)
nazwę i lokalizację inwestycji;
2)
nazwę inwestora;
3)
planowane efekty rzeczowe inwestycji;
4)
termin jej rozpoczęcia i zakończenia;
5)
planowaną wartość kosztorysową inwestycji;
6)
źródła finansowania inwestycji w podziale na:
a)
nakłady finansowane z budżetu państwa,
b)
nakłady finansowane z:
-
środków własnych inwestora,
-
kredytu lub pożyczki objętej poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa,
-
innych źródeł (w tym dotacje od jednostek samorządu terytorialnego i funduszy celowych);
7)
nakłady do poniesienia i źródła ich finansowania w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa, w tym określania wysokości kwot dotacji w kolejnych latach realizacji inwestycji, oraz zasady i tryb zwiększania wartości kosztorysowej inwestycji, wynikającego ze zmiany cen dóbr inwestycyjnych oraz towarów i usług budowlano-montażowych.

1. 
Ustawa budżetowa może określać, oprócz limitów wydatków na okres roku budżetowego, limity wydatków na programy wieloletnie, ujmowane w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej.
2. 
Programy wieloletnie ustanawiane są przez Radę Ministrów, a na mocy ustawy, jeżeli koszty realizacji programu przekraczają kwotę 100.000.000 zł.
2a. 
Przepis ust. 2 nie dotyczy programów wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085, Nr 111, poz. 1197 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 230, poz. 1921).
2b.  76
 Przepis ust. 2 nie dotyczy programów zdrowotnych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).
3. 
Program wieloletni może być ustanowiony wyłącznie w celu realizacji zadań dotyczących:
1)
obronności i bezpieczeństwa państwa;
2)
ochrony środowiska;
3)
rozwoju gospodarki, w tym restrukturyzacji wybranych dziedzin;
3a) 77
 informatyzacji;
4)
rozwoju nauki;
5)
ochrony ogólnonarodowego dziedzictwa kulturowego;
6)
wspierania rozwoju regionalnego;
7) 78
 ochrony zdrowia;
8) 79
 pomocy społecznej.
4. 
W wykazie, o którym mowa w ust. 1, dla każdego programu określa się:
1)
nazwę programu;
2)
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie;
3)
cel programu;
4)
zadania, które mają być sfinansowane z budżetu państwa;
5)
okres realizacji programu;
6)
łączne nakłady, w tym z budżetu państwa, na realizację programu;
7)
wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.
5. 
Realizacja programów wieloletnich może być podzielona na etapy.
1.  81
 Przepisów art. 80 nie stosuje się do wieloletnich programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, 3 i 4.
2. 
Programy i projekty, o których mowa w ust. 1, są ustanawiane przez Radę Ministrów i wykazywane w załączniku do ustawy budżetowej w zestawieniu określonym w art. 61 ust. 4 pkt 5.

Rada Ministrów może określać, w drodze rozporządzenia, zasady finansowania zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, wynikających z umów i porozumień.

Opracowywanie i uchwalanie budżetu państwa

1. 
Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów założenia projektu budżetu państwa na rok następny.
2. 
Łącznie z założeniami, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów wykaz jednostek sektora rządowego, których plany przychodów i wydatków zgodnie z art. 61 ust. 5 może obejmować ustawa budżetowa.
3. 
Materiały do projektu ustawy budżetowej opracowują i przedkładają Ministrowi Finansów dysponenci części budżetowych.
3a.  82
 Materiały dotyczące wydatków, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 7, przygotowuje i przedstawia Ministrowi Finansów minister właściwy do spraw rynków rolnych oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
4. 
Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania materiałów, o których mowa w ust. 3, w tym:
1)
planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych;
2)
projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych;
3)
wzory formularzy.
1. 
Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem.
2.  83
 Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego, Krajowej Rady Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
1. 
Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej lub projekt ustawy o prowizorium budżetowym i wraz z uzasadnieniem przedstawia go Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. 
W przypadku przedstawienia Sejmowi projektu ustawy o prowizorium budżetowym Rada Ministrów przedstawia Sejmowi projekt ustawy budżetowej nie później niż na 3 miesiące przed zakończeniem okresu obowiązywania prowizorium.
3. 
Do projektu ustawy o prowizorium budżetowym stosuje się przepisy ustawy odnoszące się do projektu ustawy budżetowej.
1. 
W przypadku gdy ustawa budżetowa lub ustawa o prowizorium budżetowym nie zostanie ogłoszona przed dniem 1 stycznia, to do czasu ogłoszenia odpowiedniej ustawy:
1)
podstawą gospodarki finansowej jest przedstawiony Sejmowi odpowiedni projekt ustawy, o której mowa w art. 84;
2)
obowiązują stawki należności budżetowych oraz składki na fundusze celowe w wysokości ustalonej dla roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podstawą gospodarki finansowej państwa jest ustawa lub projekt ustawy o prowizorium budżetowym na określoną część roku, a przed upływem terminu obowiązywania prowizorium nie zostanie uchwalona ustawa budżetowa.
1. 
Ustawa budżetowa ustala:
1)
dochody budżetu państwa;
2)
wydatki budżetu państwa;
3)
deficyt budżetu państwa oraz źródła jego pokrycia;
4)
limity zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych;
5)
przychody i rozchody budżetu państwa;
5a) 84
 rozchody obejmujące prefinansowanie zadań;
6) 85
 zestawienie przychodów i wydatków państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
7)
plany finansowe państwowych funduszy celowych;
8)
wykaz programów wieloletnich;
9)
wykaz inwestycji wieloletnich;
10)
dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i zadań zleconych ustawami;
11)
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
12)
wykaz jednostek otrzymujących dotacje podmiotowe i kwoty dotacji;
13)
dotacje celowe na wykonanie zadań objętych programem wsparcia, o którym mowa w art. 80 ust. 2a.
2.  86
 Ustawa budżetowa zawiera, w formie załączników, zestawienia, o których mowa w art. 61 ust. 4 pkt 4-6.
3. 
Wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stanowią limit wydatków budżetu państwa.
4. 
Ustawa budżetowa może ustalać plany finansowe innych jednostek sektora rządowego.
5. 
Dochody budżetu państwa ujmuje się w ustawie budżetowej według:
1)
ważniejszych źródeł dochodów;
2)
części i działów klasyfikacji budżetowej.
6. 
Wydatki budżetu państwa ujmuje się w ustawie budżetowej w podziale na: części, działy i rozdziały klasyfikacji wydatków.
7.  87
 Plany finansowe państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, włączone do ustawy budżetowej, ujmuje się w podziale na części budżetowe i rodzaje działalności, z wyodrębnieniem stanu początkowego i końcowego środków obrotowych, przychodów własnych, dotacji z budżetu państwa, wydatków na wynagrodzenia i składek naliczanych od wynagrodzeń, wydatków majątkowych oraz wpłat do budżetu.
8. 
Plany finansowe państwowych funduszy celowych ujmuje się w ustawie budżetowej oddzielnie dla każdego funduszu, z wyodrębnieniem stanu początkowego i końcowego funduszu, przychodów własnych oraz dotacji z budżetu państwa.
9. 
Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone ustawami ujmuje się w ustawie budżetowej w podziale na poszczególne stopnie jednostek samorządu terytorialnego, części budżetowe, z których przekazywane są dotacje, oraz działy klasyfikacji budżetowej.
10. 
Plany finansowe, o których mowa w ust. 4, ujmuje się w ustawie budżetowej odrębnie dla każdej jednostki, z wyodrębnieniem przychodów własnych oraz dotacji z budżetu państwa.
11. 
Ustawa budżetowa nie może zawierać przepisów zmieniających inne ustawy.

Do projektu ustawy budżetowej załącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:

1)
główne cele polityki społecznej i gospodarczej;
2)
założenia makroekonomiczne na rok budżetowy i dwa kolejne lata, dotyczące:
a)
kształtowania się produktu krajowego brutto,
b)
państwowego długu publicznego oraz długu Skarbu Państwa,
c)
poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych,
d)
bilansu płatniczego,
e)
obrotów bieżących,
f)
poziomu zatrudnienia i bezrobocia,
g)
dochodów budżetu państwa,
h)
deficytu budżetu państwa;
3)
kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
4)
przewidywane wykonanie budżetu państwa za rok poprzedzający rok, którego dotyczy projekt ustawy budżetowej;
5)
omówienie projektowanych:
a)
przychodów i rozchodów oraz dochodów i wydatków budżetowych,
b)
przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych,
c)
wykazów zadań objętych programem wsparcia, o którym mowa w art. 80 ust. 2a,
d) 88
 zestawień programów i projektów, o których mowa w art. 61 ust. 4 pkt 4-6;
6)
informacje o przewidywanej na koniec roku budżetowego wysokości długu Skarbu Państwa oraz aktywów finansowych Skarbu Państwa, będących jednocześnie długiem innych podmiotów sektora finansów publicznych, wraz z odpowiednimi wartościami odnoszącymi się do kwot zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji.
1. 
Dysponenci części budżetowych, w terminie do dnia 25 października, przekazują informacje:
1)
jednostkom podległym - o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, oraz limitach zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
2)
jednostkom samorządu terytorialnego - o kwotach dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej,

przyjętych w projekcie ustawy budżetowej.

2. 
W terminie do dnia 1 grudnia jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, opracowują i przekazują właściwym dysponentom części budżetowych projekty planów finansowych na następny rok budżetowy, zgodnie z projektem ustawy budżetowej.

Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej

1. 
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej dysponenci części budżetowych przedstawiają Ministrowi Finansów szczegółowy plan dochodów i wydatków danej części budżetowej, zwany dalej "układem wykonawczym".
2. 
Układ wykonawczy opracowuje się w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów i wydatków.
3. 
Dysponenci części budżetowych w terminie, o którym mowa w ust. 1, przekazują jednostkom podległym informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, oraz limitach zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń.
4. 
Jednostki, o których mowa w ust. 3, sporządzają plany finansowe celem zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową.
1.  89
 Podziału rezerw celowych dokonuje, z zastrzeżeniem ust. 2, Minister Finansów w porozumieniu z właściwymi ministrami i innymi dysponentami części budżetowych, nie później niż do dnia 31 października, z wyjątkiem rezerw, o których mowa w art. 66 ust. 2 pkt 2 i 4.
2. 
Rezerwą celową na zwiększenie wynagrodzeń i limitów zatrudnienia wynikających ze zmian organizacyjnych i nowych zadań w państwowych jednostkach budżetowych dysponuje Rada Ministrów.
3. 
Rezerwy celowe mogą być wykorzystane, z zastrzeżeniem ust. 4, wyłącznie na cel, na jaki zostały utworzone.
4. 
Minister Finansów może, po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu, dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.
5. 
Rezerwą ogólną dysponuje Rada Ministrów.
6. 
Rada Ministrów może upoważnić, w drodze rozporządzenia, Prezesa Rady Ministrów i Ministra Finansów do dysponowania rezerwą ogólną do wysokości określonych kwot.
7. 
Rezerwa ogólna nie może być przeznaczona na zwiększenie wydatków, które w wyniku przeniesień, dokonanych na podstawie art. 96 ust. 4, zostały uprzednio zmniejszone.
8. 
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, 3, 4 i 7, nie mają zastosowania w przypadku realizacji zadań wynikających z przepisów dotyczących wprowadzenia stanów nadzwyczajnych na terytorium państwa lub jego części.
1.  90
 Rada Ministrów kieruje wykonywaniem budżetu państwa i w tym celu może, w drodze rozporządzenia, wydawać wytyczne.
1a.  91
 W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określa:
1)
organy administracji rządowej uprawnione do dokonywania określonych wydatków;
2)
szczegółowy sposób dokonywania wydatków, o których mowa w pkt 1;
3)
szczegółowy sposób i terminy sporządzania informacji z wykonania wydatków, o których mowa w pkt 1, oraz jednostki obowiązane do ich sporządzania;
4)
jednostki sektora finansów publicznych, w których przeprowadza się audyt zewnętrzny.
1b.  92
 Rada Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1a, uwzględnia właściwość podmiotów realizujących zadania oraz zakres podmiotowy tych zadań.
2. 
Minister Finansów sprawuje ogólną kontrolę:
1)
realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa;
2)
poziomu deficytu.
3. 
Dysponenci części budżetowych sprawują nadzór i kontrolę nad całością gospodarki finansowej podległych im jednostek organizacyjnych i w tym celu, nie rzadziej niż raz na kwartał, dokonują okresowych ocen:
1)
przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe im jednostki organizacyjne,
2)
wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa,
3)
realizacji innych zadań finansowanych z budżetu państwa,
4)
przestrzegania realizacji procedur, o których mowa w art. 35a ust. 2 pkt 1

- oraz podejmują, w razie potrzeby, działania zmierzające do prawidłowego wykonania budżetu.

4. 
Przedmiotem ocen, o których mowa w ust. 3, jest w szczególności:
1)
prawidłowość i terminowość pobierania dochodów;
2)
zgodność wydatków z planowanym przeznaczeniem;
3)
prawidłowość wykorzystania środków finansowych, w tym zakres zrealizowanych zadań;
4)
wysokość i terminy przekazywania dotacji;
5)
prawidłowość wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa, pod względem zgodności z przeznaczeniem oraz wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa.

W toku wykonywania budżetu państwa obowiązują następujące zasady gospodarki finansowej:

1)
pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych przepisami i harmonogramem, o którym mowa w art. 29 ust. 4;
2)
ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu państwa następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów;
3)
dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny;
4) 93
 wydatki na współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a, mogą być dokonywane po podpisaniu umów finansowych z dawcą środków, a dla projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, pochodzących z Funduszu Spójności - od dnia otrzymania przez Komisję Europejską wniosku o dofinansowanie projektu spełniającego wymogi określone w odrębnych przepisach,
5) 94
 zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych, a w odniesieniu do podmiotów niedziałających w celu osiągnięcia zysku w trybie jawnego wyboru najkorzystniejszej oferty w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych, z odpowiednim zastosowaniem art. 25 i art. 71;
6)
wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa są dokonywane przed innymi wydatkami budżetu państwa;
7)
wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych lub wyroków sądowych, mogą być dokonywane bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel; powinny one być zrefundowane w trybie przeniesień wydatków określonym w art. 96;
8)
przeniesienia wydatków w budżecie państwa mogą być dokonywane na zasadach i w zakresie określonych w art. 96;
9)
dotacje celowe przyznane jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, niewykorzystane w danym roku, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane.
1. 
Wpłaty środków własnych Unii Europejskiej do jej budżetu dokonywane są w terminach i wysokości wynikającej z umowy międzynarodowej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego - w wyniku zmian wprowadzonych w budżecie ogólnym Unii Europejskiej - wpłata środków własnych, o których mowa w ust. 1, ulegnie zwiększeniu, Rada Ministrów przedstawia sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu propozycje źródeł sfinansowania zwiększonego wydatku.
3. 
W pierwszej kolejności na cel, o którym mowa w ust. 2, przeznacza się:
1)
wydatki zablokowane na podstawie art. 100;
2)
niepodzielone rezerwy celowe.
4. 
Pozytywna opinia sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu o proponowanych źródłach sfinansowania zwiększonych wpłat środków własnych Unii Europejskiej oznacza:
1)
upoważnienie dla Ministra Finansów do przeniesienia wydatków między częściami i działami w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;
2)
zgodę komisji na zmianę przeznaczenia rezerw celowych bez stosowania trybu określonego w art. 90 w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2;
3)
upoważnienie dla Rady Ministrów do dokonania przeniesienia planowanych wydatków pomiędzy częściami i działami budżetu państwa - w przypadku innych wydatków.
1. 
Dotacje udzielone z budżetu państwa:
1)
wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2)
pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości

- podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie do dnia 28 lutego roku następującego po roku, w którym udzielono dotacji.

2. 
Wykorzystanie dotacji następuje, w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona albo w przypadku gdy przepisy odrębne stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach.
3. 
Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu w wysokości wyższej niż:
1)
określona w odrębnych przepisach lub umowie;
2)
niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania.
4. 
Dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej.
5. 
Zwrotowi do budżetu państwa podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub nadmiernie pobrana.
6. 
Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa nalicza się począwszy od dnia:
1)
przekazania z budżetu państwa dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem;
2)
stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji.
7. 
Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji, z wyłączeniem dotacji przedmiotowych oraz dotacji celowych przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.
1. 
W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w terminie, o którym mowa w art. 93 ust. 1, organ lub inny dysponent części budżetowej, który udzielił dotacji, wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.
2. 
Organem odwoławczym od decyzji wydanych w pierwszej instancji przez wojewodę jest Minister Finansów.
3. 
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy - Ordynacja podatkowa, z wyjątkiem art. 57 tej ustawy.
4. 
Kompetencje organu podatkowego określone w dziale III ustawy - Ordynacja podatkowa, wykonuje organ, o którym mowa w ust. 1.
1. 
O zmianie wysokości kwot dotacji celowych przyznanych jednostkom samorządu terytorialnego wojewoda zawiadamia niezwłocznie jednostkę samorządu terytorialnego, Ministra Finansów oraz ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
2. 
Zmiany kwot dotacji na zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego mogą następować w terminie do dnia 15 listopada roku budżetowego, a zmiany kwot dotacji na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego - do dnia 30 listopada roku budżetowego.
3. 
Terminy określone w ust. 2 nie obowiązują w przypadku dofinansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego w związku ze zdarzeniem losowym.

(uchylony).

1. 
Dysponenci części budżetowych mogą dokonywać przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków, z zastrzeżeniem ust. 5, w ramach danej części i działu budżetu państwa.
2. 
Nie są dozwolone przeniesienia wydatków, które powodują zwiększenie wydatków w jakimkolwiek rozdziale klasyfikacji wydatków ujętym w budżecie państwa o więcej niż 5%.
3. 
Przeniesienie polegające na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych wymaga zgody Ministra Finansów.
4. 
Dysponenci części budżetowych mogą upoważnić kierowników podległych jednostek do dokonywania przeniesień wydatków w obrębie jednego rozdziału, z uwzględnieniem przepisu ust. 3.
5. 
Przeniesienia wydatków, o których mowa w ust. 1 i 4, nie mogą zwiększać planowanych wydatków na wynagrodzenia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
6. 
Ograniczenia wynikające z przepisów ust. 1-4 nie mają zastosowania do przeniesień wydatków z rezerw budżetu państwa.

W przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego na terytorium państwa lub jego części Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych wydatków budżetowych między częściami i działami budżetu państwa w celu realizacji zadań wynikających z przepisów dotyczących wprowadzenia tych stanów.

1. 
Środki z budżetu państwa, przeznaczone na finansowanie inwestycji i programów wieloletnich, ujętych w wykazach, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 8 i 9, nie mogą być, z zastrzeżeniem ust. 2, wykorzystane na inne cele.
2. 
Rada Ministrów może wyrazić zgodę na zmianę wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych uprzednio na finansowanie inwestycji i programów wieloletnich, po uzyskaniu pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu. Środki te nie mogą być wykorzystane na finansowanie wydatków bieżących.
1. 
Dokonywanie zmian w planie przychodów państwowego funduszu celowego jest niedozwolone.
2. 
Przeniesienia wydatków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu mogą być dokonywane, przez organy lub dysponenta funduszu, po uzyskaniu zgody ministra nadzorującego państwowy fundusz celowy.
1. 
W przypadku stwierdzenia:
1)
niegospodarności w określonych jednostkach,
2)
opóźnień w realizacji zadań,
3)
nadmiaru posiadanych środków,
4)
naruszenia zasad gospodarki finansowej, o których mowa w art. 92

- może być podjęta decyzja o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych; blokowanie to oznacza okresowy lub obowiązujący do końca roku zakaz dysponowania częścią lub całością planowanych wydatków albo wstrzymanie przekazywania środków na realizację zadań finansowanych z budżetu państwa.

2. 
Decyzje o blokowaniu planowanych wydatków, w przypadkach określonych w ust. 1, podejmują:
1)
Minister Finansów - w zakresie całego budżetu państwa, z wyłączeniem wydatków podmiotów, o których mowa w art. 83 ust. 2;
2)
dysponenci części budżetowych - w zakresie ich części budżetu państwa.
3. 
O decyzjach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, dysponenci części budżetowych niezwłocznie informują Ministra Finansów.
4. 
W decyzjach, o których mowa w ust. 2, może być zawarty wykaz wydatków, które nie mogą być dokonywane.
5. 
Minister Finansów, po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu, może utworzyć nową rezerwę celową i przenieść do tej rezerwy kwoty wydatków zablokowane na podstawie ust. 1 pkt 2 i 3.
5a.  98
 W przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 1, dotyczących wydatkowania środków przeznaczonych na współfinansowanie programów i projektów, o których mowa w art. 80a, Minister Finansów, na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, może utworzyć nową rezerwę celową i przenieść do niej zablokowane kwoty wydatków, po poinformowaniu sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu.
6. 
Rezerwę, o której mowa w ust. 5, przeznacza się na sfinansowanie zobowiązań Skarbu Państwa lub na cele osobno wskazane w ustawie budżetowej.
6a.  99
 Rezerwę, o której mowa w ust. 5a, przeznacza się na współfinansowanie tych programów lub projektów, o których mowa w art. 80a, w których realizacji nie występują opóźnienia.
7. 
Minister Finansów informuje niezwłocznie Radę Ministrów o przyczynach działania, o których mowa w ust. 2 pkt 1. Rada Ministrów może uchylić decyzję Ministra Finansów.
1. 
W przypadku zagrożenia realizacji ustawy budżetowej może nastąpić blokowanie na czas oznaczony planowanych wydatków budżetu państwa; blokowanie to oznacza okresowy lub obowiązujący do końca roku zakaz dysponowania częścią lub całością planowanych wydatków albo wstrzymanie przekazywania środków na realizację zadań finansowanych z budżetu państwa.
2. 
Decyzję o blokowaniu wydatków podejmuje Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, po uzyskaniu w tej sprawie pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu.
1. 
Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu państwa wygasają, z zastrzeżeniem ust. 2, z upływem roku budżetowego.
2. 
Nie wygasają z upływem roku budżetowego wydatki budżetu państwa:
1)
których planowanym źródłem finansowania są przychody z kredytów zagranicznych;
2) 100
 przeznaczone na współfinansowanie zadań, programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a;
3) 101
 których źródłem finansowania są dochody własne państwowych jednostek budżetowych;
4) 102
 zgromadzone na rachunkach funduszy motywacyjnych.
3. 
Nie później niż do dnia 15 grudnia roku budżetowego Rada Ministrów może ustalić, po uzyskaniu w tej sprawie opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu, wykaz wydatków, do których nie stosuje się przepisu ust. 1. Ustalając ten wykaz Rada Ministrów powinna uwzględniać w szczególności:
1)
terminy zakończenia procedur wynikających z ustawy, o której mowa w art. 28 ust. 4;
2)
w przypadku wydatków inwestycyjnych - zrealizowany, ale niezafakturowany zakres zadań rzeczowych danej inwestycji;
3)
stopień zaawansowania realizacji inwestycji i programów wieloletnich.
4. 
Łącznie z wykazem wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, Rada Ministrów ustala plan finansowy tych wydatków, w szczegółowości określonej w art. 86 ust. 5, oraz wydatków, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a 103  i pkt 2, a także określa ostateczny termin ich dokonania.
5. 
Środki finansowe na wydatki:
1)
ujęte w wykazie, o którym mowa w ust. 3,
2) 104
 o których mowa w ust. 2,

- są gromadzone na wyodrębnionym subkoncie centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, zwanym dalej "subkontem".

6. 
Minister Finansów, do dnia 31 grudnia roku budżetowego, przekazuje na subkonto środki finansowe w wysokości równej łącznej kwocie wydatków ujętych w planie, o którym mowa w ust. 4.
7. 
Środki finansowe niewykorzystane w terminie określonym przez Radę Ministrów podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
1. 
Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli Sejmu.
2. 
Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po upływie roku budżetowego, coroczne sprawozdanie z wykonania budżetu państwa wraz ze:
1)
sprawozdaniem o dochodach i wydatkach związanych z zadaniami z zakresu administracji rządowej, realizowanymi przez jednostki samorządu terytorialnego, i innymi zadaniami zleconymi jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
2)
zbiorczą informację o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
3)
wraz ze sprawozdaniem Rada Ministrów przedkłada ocenę realizacji założeń makroekonomicznych oraz przebiegu prywatyzacji majątku Skarbu Państwa.
3. 
Sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej powinno zawierać:
1)
dochody, wydatki oraz nadwyżkę lub deficyt sektora finansów publicznych;
2)
dochody i wydatki wynikające z zamknięć rachunków budżetu państwa, sporządzone według szczegółowości i układu ustawy budżetowej;
3) 105
 przychody i wydatki państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz państwowych funduszy celowych;
4)
omówienie wykonania budżetu państwa, z uwzględnieniem różnic między budżetem uchwalonym a wykonanym;
5)
informację o realizacji wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego;
6) 106
 (uchylony);
7) 107
 informacje o wykorzystaniu środków funduszy motywacyjnych z wyodrębnieniem poszczególnych funduszy;
8) 108
 zestawienie dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych oraz wydatków nimi sfinansowanych.
4. 
Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego powinna zawierać odrębnie dla każdego stopnia jednostki samorządu terytorialnego:
1)
zestawienie dochodów według ważniejszych źródeł;
2)
zestawienie wydatków według działów;
3)
zestawienie wydatków według ważniejszych rodzajów wydatków;
4) 109
 zestawienie przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz funduszy celowych;
5)
omówienie wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
5. 
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, Rada Ministrów załącza:
1)
sprawozdanie dotyczące przestrzegania zasady stanowiącej, iż:
a)
łączna kwota państwowego długu publicznego powiększona o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych,
b)
łączna kwota długu Skarbu Państwa powiększona o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa

- nie może przekroczyć 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto w danym roku budżetowym;

2)
informację dotyczącą długu, deficytu, poręczeń i gwarancji sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 12 ust. 1;
3)
informacje dotyczące otrzymanych i wydatkowanych środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Minister Finansów przedstawia komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu i Najwyższej Izbie Kontroli informację o przebiegu wykonania budżetu państwa za I półrocze w terminie do dnia 10 września tego roku.

Kasowa obsługa budżetu

1. 
Wydatki budżetu państwa dokonywane są poprzez obciążenie centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 110 .
2. 
Wydatki jednostek wymienionych w art. 83 ust. 2, z wyjątkiem sądów powszechnych, dokonywane są poprzez obciążenie rachunków bieżących tych jednostek.
3. 
(uchylony).
4. 
Minister Finansów może przekazać upoważnienie do kasowej realizacji wydatków wszystkim lub niektórym dysponentom części budżetowych poprzez:
1)
otworzenie odrębnego rachunku wydatków dla dysponenta części budżetowej;
2)
określenie rodzajów wydatków, które będą dokonywane z rachunku dysponenta części budżetowej.
5. 
Minister Finansów może upoważnić dysponentów części budżetowych do przekazania prawa do kasowej realizacji wydatków podległym jednostkom budżetowym.
1. 
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób wykonywania budżetu państwa, w tym w szczególności:
1)
zasady i warunki ustanawiania przez dysponentów części budżetowych dysponentów niższego stopnia;
2)
tryb i terminy przekazywania na centralny rachunek bieżący budżetu państwa dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i inne państwowe jednostki budżetowe;
3)
tryb dokonywania wydatków w ciężar centralnego bieżącego rachunku budżetu państwa.
2. 
(uchylony).
1. 
Dla obsługi budżetu państwa są prowadzone następujące rachunki bankowe:
1)
centralny rachunek bieżący budżetu państwa;
2)
rachunki bieżące jednostek wymienionych w art. 83 ust. 2;
3)
(uchylony);
4)
rachunki bieżące państwowych funduszy celowych;
5) 111
 rachunki bieżące zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych;
6)
rachunki pomocnicze;
7)
rachunki państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2.  112
 Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków bankowych wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4-6 prowadzi Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego, z zastrzeżeniem ust. 2a, 2b i 3.
2a.  113
 Wyboru podmiotu prowadzącego obsługę rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4, dokonuje Minister Finansów, uwzględniając niezbędne warunki techniczne i organizacyjne, które muszą być spełnione przez ten podmiot, kwalifikacje zawodowe pracowników, jak również wpływ na stan finansów publicznych w związku z podjęciem i prowadzeniem obsługi tych rachunków.
2b.  114
 Bank Gospodarstwa Krajowego może podjąć obsługę rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie wcześniej niż z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Gospodarczej i Walutowej.
3.  115
 Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków wymienionych w ust. 1 pkt 5 i 6 oraz rachunków państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 5 pkt 11, może prowadzić Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub inny bank. Wyboru banku innego niż Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego dla obsługi tych rachunków dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
4. 
Obsługa bankowa rachunków budżetu państwa jest prowadzona w ramach umowy rachunku bankowego.
5.  116
 Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, zakres informacji dotyczących wykonania budżetu państwa oraz terminy ich udostępniania w ramach obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, uwzględniając szczególny charakter tego rachunku i sposób wykonywania budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 6.
6.  117
 Jeżeli podmiotem prowadzącym obsługę centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa jest Narodowy Bank Polski, Minister Finansów, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, zasięga opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
1. 
W przypadku występowania przejściowych nadwyżek środków na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa Minister Finansów może dokonywać oprocentowanych lokat w Narodowym Banku Polskim, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.  118
 W uzasadnionych przypadkach Minister Finansów może dokonywać lokat, o których mowa w ust. 1, w dowolnie wybranym banku.
61 Art. 61 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
62 Art. 61 ust. 4 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
63 Art. 61 ust. 4 pkt 5:

- dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. (Dz.U.02.156.1300) zmieniającej nin. ustawę z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.

64 Art. 61 ust. 4 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
65 Art. 61 ust. 4 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
66 Art. 62 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
67 Art. 63 ust. 1 pkt 7 dodany przez art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
68 Art. 64 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
69 Art. 66 ust. 2 pkt 2a dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.189.1851) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 listopada 2003 r.
70 Art. 66 ust. 2 pkt 4 dodany przez art. 13 pkt 12 lit. b) ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
71 Art. 69 ust. 2 pkt 7 dodany przez art. 13 pkt 13 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
72 Art. 71 ust. 1 zmieniony przez art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.03.96.874) z dniem 1 stycznia 2004 r.
73 Art. 72 ust. 6 dodany przez art. 9 ustawy z dnia 20 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.01.88.961) z dniem 1 stycznia 2004 r.
74 Art. 74 ust. 3 pkt 2 uchylony przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
75 Art. 76a zmieniony przez art. 57 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.04.123.1291) z dniem 31 maja 2004 r.
76 Art. 80 ust. 2b dodany przez art. 214 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.04.210.2135) z dniem 1 października 2004 r.
77 Art. 80 ust. 3 pkt 3a dodany przez art. 41 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.05.64.565) z dniem 21 lipca 2005 r.
78 Art. 80 ust. 3 pkt 7 dodany przez art. 214 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.04.210.2135) z dniem 1 października 2004 r.
79 Art. 80 ust. 3 pkt 8 dodany przez art. 17 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (Dz.U.05.267.2259) z dniem 31 grudnia 2005 r.
80 Art. 80a dodany przez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. (Dz.U.02.156.1300) zmieniającej nin. ustawę z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
81 Art. 80a ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
82 Art. 82 ust. 3a dodany przez art. 13 pkt 14 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem 7 października 2003 r.
83 Z dniem 1 stycznia 2003 r. art. 83 ust. 2 zmieniony przez art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz.U.01.100.1082), z tym że ma zastosowanie do budżetu państwa, poczynając od budżetu na rok 2007 - zob. art. 19 ustawy zmieniającej.
84 Art. 86 ust. 1 pkt 5a dodany przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.189.1851) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 listopada 2003 r.
85 Art. 86 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. a) ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
86 Art. 86 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
87 Art. 86 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. b) ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
88 Art. 87 pkt 5 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
89 Art. 90 ust. 1 zmieniony przez art. 13 pkt 15 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
90 Art. 91 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. a) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
91 Art. 91 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 11 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
92 Art. 91 ust. 1b dodany przez art. 1 pkt 11 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
93 Art. 92 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
94 Art. 92 pkt 5 zmieniony przez art. 208 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.04.19.177) z dniem 2 marca 2004 r.
95 Art. 92a dodany przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
96 Art. 93 zmieniony przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 30 kwietnia 2004 r.
97 Art. 93a dodany przez art. 1 pkt 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 30 kwietnia 2004 r.
98 Art. 100 ust. 5a dodany przez art. 1 pkt 15 lit. a) ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. (Dz.U.02.156.1300) zmieniającej nin. ustawę z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
99 Art. 100 ust. 6a dodany przez art. 1 pkt 15 lit. b) ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. (Dz.U.02.156.1300) zmieniającej nin. ustawę z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
100 Art. 102 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 13 pkt 16 lit. a) ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
101 Art. 102 ust. 2 pkt 3 dodany przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
102 Art. 102 ust. 2 pkt 4 dodany przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
103 W ust. 2 nie ma lit. a), zgodnie z brzmieniem ustalonym przez art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz.U.02.156.1300), która weszła w życie z dniem 26 października 2002 r.
104 Art. 102 ust. 5 pkt 2 zmieniony przez art. 13 pkt 16 lit. b) ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
105 Art. 103 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
106 Art. 103 ust. 3 pkt 6 uchylony przez art. 1 pkt 17 lit. a) tiret drugie ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
107 Art. 103 ust. 3 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 17 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
108 Art. 103 ust. 3 pkt 8 dodany przez art. 1 pkt 17 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
109 Art. 103 ust. 4 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. b) ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
110 W art. 105 nie ma ust. 3, zgodnie z uchyleniem przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz.U.02.156.1300), która weszła w życie z dniem 26 października 2002 r.
111 Art. 107 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
112 Art. 107 ust. 2 zmieniony przez art. 16 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.
113 Art. 107 ust. 2a dodany przez art. 16 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.
114 Art. 107 ust. 2b dodany przez art. 16 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.
115 Art. 107 ust. 3 zmieniony przez art. 16 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.
116 Art. 107 ust. 5 zmieniony przez art. 16 pkt 1 lit. d) ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.
117 Art. 107 ust. 6 dodany przez art. 16 pkt 1 lit. e) ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.
118 Art. 108 ust. 2 zmieniony przez art. 16 pkt 2 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U.03.65.594) z dniem 1 czerwca 2003 r.