Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.229

Akt obowiązujący
Wersja od: 31 stycznia 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 28 stycznia 2022 r.
w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2021 r. poz. 936 i 1891) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, o której mowa w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, zwanej dalej "ewidencją", wzór ewidencji oraz szczegółową treść wpisów w ewidencji.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przeważającej działalności - rozumie się przez to działalność, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni;
2)
sprzedaży detalicznej - rozumie się przez to sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1293 oraz z 2021 r. poz. 2349).
1. 
Wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty i umożliwiający identyfikację osób dokonujących tych wpisów, w porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.
2. 
Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.
1. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej jest zbroszurowana i ma kolejno ponumerowane karty.
2. 
Wpisów w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w sposób trwały i wyraźny.
3. 
W przypadku korekty w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej wskazuje się datę jej dokonania oraz dokonuje się jej w taki sposób, aby pierwotna treść pozostała czytelna.
Ewidencja w postaci elektronicznej jest:
1)
prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania;
2)
przechowywana na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą.
1. 
W ewidencji wpisuje się:
1)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;
2)
imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy;
3)
adres placówki handlowej;
4)
przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD;
5)
okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc);
6)
liczbę porządkową wpisu;
7)
datę albo okres uzyskania przychodu;
8)
numer dokumentu będącego podstawą wpisu;
9)
przychód z przeważającej działalności;
10)
przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności;
11)
przychody ogółem;
12)
stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem;
13)
imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.
2. 
Wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie wartości sprzedaży:
1)
zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących;
2)
niezaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.).
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2:
1)
pkt 1 - wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie:
a)
danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1, art. 111b ust. 3 pkt 2 i art. 145a ust. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo
b)
wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego;
2)
pkt 2 - wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie:
a)
faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej "fakturami", wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, albo
b)
dziennego zestawienia faktur, albo
c)
wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego.
4. 
Dzienne zestawienie faktur zawiera co najmniej:
1)
datę sporządzenia zestawienia;
2)
numer zestawienia;
3)
datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer;
4)
wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.
5. 
Dowód wewnętrzny zawiera co najmniej:
1)
datę wystawienia dowodu;
2)
numer dowodu;
3)
wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.
Wzór ewidencji określa załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

EWIDENCJA MIESIĘCZNEGO PRZYCHODU ZE SPRZEDAŻY

wzór

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1947).