Ewidencja lądowisk.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.795

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 lipca 2013 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 1 lipca 2013 r.
w sprawie ewidencji lądowisk

Na podstawie art. 93 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
tryb zgłaszania i wykreślania lądowisk z ewidencji lądowisk;
2)
wzór ewidencji lądowisk;
3)
zakres opinii niezbędnych do zgłoszenia lądowiska do ewidencji lądowisk.
1.
Zgłaszający lądowisko składa wniosek o wpis lądowiska do ewidencji lądowisk, w postaci papierowej lub elektronicznej, co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem użytkowania lądowiska.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko lub nazwę podmiotu zgłaszającego lądowisko;
2)
dane zawarte w instrukcji operacyjnej lądowiska obejmujące:
a)
nazwę lądowiska,
b)
położenie lądowiska z określeniem gminy, powiatu, województwa,
c)
dane adresowe zgłaszającego lądowisko (imię i nazwisko lub nazwa podmiotu zgłaszającego lądowisko oraz osoby upoważnionej do jego reprezentowania, adres obejmujący nazwę województwa, powiatu, gminy, jednostki pomocniczej - jeżeli występuje, miejscowości o statusie miasta lub wsi, miejscowości stanowiącej część miasta lub wsi, ulicy lub placu, numer porządkowy, kod pocztowy), numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej,
d)
opis drogi dojazdowej do lądowiska i rodzaju nawierzchni drogi dojazdowej,
e)
odległość lądowiska od najbliższej miejscowości,
f)
opis przeznaczenia lądowiska,
g)
współrzędne geograficzne punktu odniesienia lądowiska wyrażone zgodnie z zasadami Światowego Systemu Geodezyjnego (World Geodetic System 1984) z dokładnością do 1/10 sekundy,
h)
wzniesienie punktu odniesienia lądowiska nad poziom morza wyrażone w metrach,
i)
informacje dotyczące powierzchni terenu lądowiska,
j)
opis rodzaju nawierzchni lądowiska i ich parametrów zgodnie z tabelą określoną w karcie ewidencyjnej lądowiska, o której mowa w § 5 ust. 5,
k)
dane dotyczące pomocy nawigacyjnych wraz z ich lokalizacją,
l)
procedury wykonywania lotów z lądowiska oraz informacje o ograniczeniach dotyczących ich wykonywania,
m)
określenie warunków korzystania z lądowiska,
n)
opis istniejących przeszkód lotniczych,
o)
opis oznakowania dziennego i nocnego przeszkód lotniczych, jeżeli występuje,
p)
strefę lotów akrobacyjnych, jeżeli została wyznaczona,
q)
plan lądowiska w postaci mapy w skali nie większej niż 1:5000 określający:
główne elementy infrastruktury lądowiska,
urządzenia i wyposażenie lądowiska, w szczególności wskaźnik kierunku wiatru,
granice lądowiska,
r)
plan ratowniczy lądowiska zawierający w szczególności:
podstawowe dane o lądowisku, w tym dane techniczne lądowiska,
ogólną informację o statkach powietrznych najczęściej wykonujących starty i lądowania z lądowiska,
instrukcję alarmowania jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym, zakres czynności podejmowanych przez zgłaszającego lądowisko w przypadku zdarzenia lotniczego do momentu przybycia jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym,
opis zabezpieczenia ratowniczego i gaśniczego w trakcie wykonywania startów, lądowań, postoju oraz tankowania statków powietrznych,
opis terenu lądowiska, kierunków podejścia i wznoszenia, pól lądowań awaryjnych, usytuowania szpitali oraz innych mających znaczenie elementów dla skutecznego przeprowadzenia działań ratowniczych, w promieniu 1 km dla lądowiska dla śmigłowców lub 3 km dla lądowiska dla statków powietrznych innych niż śmigłowce, od punktu odniesienia lądowiska, opisanych na mapie w skali 1:25 000 lub większej,
informację o terminie aktualizacji planu ratowniczego lądowiska, dokonywanej nie rzadziej niż raz w roku,
s)
mapę obszaru lądowiska w skali 1:25 000 lub większej, z oznaczoną granicą lądowiska oraz wskazującą istniejące przeszkody lotnicze w promieniu 3000 m od punktu odniesienia lądowiska,
t)
podłużne oraz poprzeczne profile pól wznoszenia podejścia w skali pionowej 1:1000 i poziomej 1:500.
3.
Zgłaszający lądowisko do wniosku, o którym mowa w ust. 1, powinien dołączyć:
1)
dokument potwierdzający zgodę posiadacza nieruchomości, na której znajduje się lądowisko, wraz z dokumentem poświadczającym tytuł prawny do nieruchomości;
2)
pozytywną opinię instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego w zakresie zarządzania ruchem lotniczym, w szczególności z uwzględnieniem planu organizacji ruchu lotniczego na lądowisku oraz w jego rejonie, wraz ze wskazaniem sposobów uniknięcia ewentualnych kolizji z pozostałymi uczestnikami ruchu lotniczego;
3)
pozytywną opinię właściwej miejscowo gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie:
a)
zgodności z ustaleniami polityki przestrzennej gminy, określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b)
zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w przypadku, gdy obowiązuje on na terenie, na którym jest planowane lądowisko,
c)
możliwości wykorzystania terenu na cele lądowiska.
4.
Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 3, w oryginale posiadają postać papierową, mogą być dołączone do wniosku w postaci elektronicznej kopii dokumentu.
1.
Wniosek o wykreślenie lądowiska z ewidencji lądowisk podmiot, o którym mowa w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, składa wraz z uzasadnieniem w postaci papierowej lub elektronicznej.
2.
Wniosek o wykreślenie lądowiska z ewidencji lądowisk zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a-c.
3.
O wykreśleniu lądowiska z ewidencji lądowisk Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje podmioty wymienione w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
Ewidencja lądowisk jest prowadzona jako księga ewidencyjna.
1.
Dane zawarte w księdze ewidencyjnej wprowadza się i wykreśla na podstawie wniosków, o których mowa w § 2 ust. 1 albo w § 3 ust. 1.
2.
Księga ewidencyjna zapewnia możliwość wydruku zawartych w niej informacji.
3.
Księga ewidencyjna składa się z kart ewidencyjnych.
4.
Karta ewidencyjna zawiera informacje dotyczące:
1)
danych ogólnych lądowiska;
2)
danych technicznych lądowiska;
3)
podstawy wpisu do ewidencji;
4)
zmian w ewidencji;
5)
wykreślenia lądowiska z ewidencji.
5.
Wzór układu danych zawartych w wydruku karty ewidencyjnej lądowiska określa załącznik do rozporządzenia.
6.
Każdemu lądowisku nadawany jest numer ewidencyjny zgodny z numerem karty ewidencyjnej lądowiska w księdze ewidencyjnej.
Wykaz lądowisk wpisanych do ewidencji lądowisk określający ich nazwę i położenie podlega ogłoszeniu i aktualizacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Dane zawarte w ewidencji lądowisk prowadzonej na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu przeniesieniu do ewidencji lądowisk, o której mowa w niniejszym rozporządzeniu.
Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.3)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134 i 628.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk (Dz. U. Nr 118, poz. 1238), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR UKŁADU DANYCH ZAWARTYCH W WYDRUKU KARTY EWIDENCYJNEJ LĄDOWISKA