Europol-Polska. Porozumienie o zmianie artykułu 3 ustęp 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, sporządzonej w Warszawie dnia 3 października 2001 r. Haga.2002.11.15.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.196.1918

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 2002 r.

POROZUMIENIE
z dnia 15 listopada 2002 r.
między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o zmianie artykułu 3 ustęp 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, sporządzonej w Warszawie dnia 3 października 2001 r.

EUROPOL

28 sierpnia 2002 r.

Symbol: LA-02-006

Jej Ekscelencja Dr Maria Wodzyńska-Walicka

Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej

Alexanderstraat 25

2514 JM - Haga

Ekscelencjo,

Pragnę poinformować, że Rada Unii Europejskiej postanowiła, na zebraniu w dniu 6 i 7 grudnia 2001 r., rozszerzyć zakres kompetencji Europolu o poważne formy przestępczości międzynarodowej określone w Aneksie do Konwencji o Europolu. Rozszerzenie kompetencji nastąpi z dniem 1 stycznia 2002 r.

Zgodnie z artykułem 3 (3) Umowy o współpracy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji, chciałbym zaproponować rozszerzenie zakresu współpracy określonego w tej umowie o nowe rodzaje przestępczości. Europejskie Biuro Policji gotowe jest rozszerzyć umowę o te rodzaje przestępczości z dniem ratyfikacji.

Byłbym wdzięczny za informację, czy propozycja ta spotyka się z Państwa aprobatą. Dla informacji załączam listę dodatkowych form przestępczości, jakie Europol ma włączyć w zakres swoich kompetencji z początkiem tego roku.

Na zakończenie, pragnę wyrazić nadzieję, że takie rozszerzenie kompetencji Europolu sprawi, że współpraca pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji będzie bardziej owocna.

Lista innych poważnych form przestępczości:

Oprócz form przestępczości objętych Umową o współpracy (patrz poniżej) Europol proponuje uwzględnić następujące poważne formy przestępczości międzynarodowej:

Przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu oraz wolności osobistej:

- zabójstwa i ciężkie uszkodzenia ciała;

- nielegalny handel organami i tkankami ludzkimi;

- porwania, bezprawne ograniczenia wolności i branie zakładników;

- rasizm i ksenofobia.

Przestępstwa przeciwko mieniu i dobru publicznemu, obejmujące oszustwa 1 :

- zorganizowane kradzieże, napady i rozboje;

- przemyt dóbr kultury, w tym zabytków i dzieł sztuki;

- oszustwa i zagarnięcia mienia;

- wymuszenia i wymuszenia rozbójnicze;

- podrabianie znaków towarowych i naruszanie praw do produktów;

- fałszerstwa dokumentów administracyjnych i przemycanie tych dokumentów;

- przestępstwa komputerowe;

- korupcja.

Nielegalny handel i wyrządzanie szkody środowisku naturalnemu:

- nielegalny handel bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

- nielegalny handel zwierzętami gatunków zagrożonych wyginięciem;

- nielegalny handel roślinami gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem;

- zanieczyszczanie środowiska naturalnego;

- nielegalny handel substancjami hormonalnymi i innymi substancjami powodującymi przyrost ciała.

Ponadto, zgodnie z artykułem 2 (2) Konwencji o Europolu, zlecenie Europolowi zwalczania jednej z form przestępczości, o których mowa powyżej, zakłada uprawnienia do zwalczania działalności związanej z praniem pieniędzy oraz innych powiązanych działań przestępczych.

Formy przestępczości objęte dotychczas Umową o współpracy:

Nielegalny handel narkotykami;

Handel substancjami nuklearnymi i radioaktywnymi;

Przemyt nielegalnych imigrantów;

Handel ludźmi;

Przestępstwa związane z pojazdami silnikowymi;

Przestępstwa popełnione lub takie, które mogą zostać popełnione, w ramach działań terrorystycznych wymierzonych przeciwko życiu, zdrowiu, wolności lub mieniu;

Fałszowanie pieniędzy i środków płatniczych.

Ambasada

Rzeczypospolitej Polskiej w Hadze

Haga 15 listopada 2002 r.

Pan Jürgen Storbeck

Dyrektor Europejskiego Biura Policji

"Europol"

Szanowny Panie Dyrektorze,

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie noty Pana Dyrektora nr LA-02-006 z dnia 28 sierpnia 2002 r. o następującej treści:

"Pragnę poinformować, że Rada Unii Europejskiej postanowiła, na zebraniu w dniu 6 i 7 grudnia 2001 r., rozszerzyć zakres kompetencji Europolu o poważne formy przestępczości międzynarodowej określone w Aneksie do Konwencji o Europolu. Rozszerzenie kompetencji nastąpi z dniem 1 stycznia 2002 r.

Zgodnie z artykułem 3 (3) Umowy o współpracy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji, chciałbym zaproponować rozszerzenie zakresu współpracy określonego w tej umowie o nowe rodzaje przestępczości. Europejskie Biuro Policji gotowe jest rozszerzyć Umowę o te rodzaje przestępczości z dniem ratyfikacji.

Byłbym wdzięczny za informację, czy propozycja ta spotyka się z Państwa aprobatą. Dla informacji załączam listę dodatkowych form przestępczości, jakie Europol ma włączyć w zakres swoich kompetencji z początkiem tego roku.

Na zakończenie pragnę wyrazić nadzieję, że takie rozszerzenie kompetencji Europolu sprawi, że współpraca pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji będzie bardziej owocna.

Lista innych poważnych form przestępczości:

Oprócz form przestępczości objętych Umową o współpracy (patrz poniżej) Europol proponuje uwzględnić następujące poważne formy przestępczości międzynarodowej:

Przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu oraz wolności osobistej:

- zabójstwa i ciężkie uszkodzenia ciała;

- nielegalny handel organami i tkankami ludzkimi;

- porwania, bezprawne ograniczenia wolności i branie zakładników;

- rasizm i ksenofobia.

Przestępstwa przeciwko mieniu i dobru publicznemu, obejmujące oszustwa1):

- zorganizowane kradzieże, napady i rozboje;

- przemyt dóbr kultury, w tym zabytków i dzieł sztuki;

- oszustwa i zagarnięcia mienia;

- wymuszenia i wymuszenia rozbójnicze;

- podrabianie znaków towarowych i naruszanie praw do produktów;

- fałszerstwa dokumentów administracyjnych i przemycanie tych dokumentów;

- przestępstwa komputerowe;

- korupcja.

Nielegalny handel i wyrządzanie szkody środowisku naturalnemu:

- nielegalny handel bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

- nielegalny handel zwierzętami gatunków zagrożonych wyginięciem;

- nielegalny handel roślinami gatunków i odmian zagrożonych wyginięciem;

- zanieczyszczanie środowiska naturalnego;

- nielegalny handel substancjami hormonalnymi i innymi substancjami powodującymi przyrost ciała.

Ponadto, zgodnie z artykułem 2 (2) Konwencji o Europolu, zlecenie Europolowi zwalczania jednej z form przestępczości, o których mowa powyżej, zakłada uprawnienia do zwalczania działalności związanej z praniem pieniędzy oraz innych powiązanych działań przestępczych.

Formy przestępczości objęte dotychczas Umową o współpracy:

Nielegalny handel narkotykami;

Handel substancjami nuklearnymi i radioaktywnymi;

Przemyt nielegalnych imigrantów;

Handel ludźmi;

Przestępstwa związane z pojazdami silnikowymi;

Przestępstwa popełnione lub takie, które mogą zostać popełnione, w ramach działań terrorystycznych wymierzonych przeciwko życiu, zdrowiu, wolności lub mieniu;

Fałszowanie pieniędzy i środków płatniczych."

Pragnę uprzejmie poinformować, że Rząd Rzeczypospolitej Polskiej wyraża zgodę na powyższe i przyjmuje propozycję Pana Dyrektora, aby przytoczona nota oraz niniejsza odpowiedź na nią stanowiły Porozumienie między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o zmianie artykułu 3 ustęp 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o współpracy w zwalczaniu przestępczości, sporządzonej w Warszawie dnia 3 października 2001 r., które zgodnie z artykułem 3 ustęp 3 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o współpracy w zwalczaniu przestępczości wejdzie w życie z dniem otrzymania niniejszej noty.

Jednocześnie zwracam się z uprzejmą prośbą o przekazanie informacji o dacie otrzymania niniejszej noty w celu prawidłowego określenia daty wejścia w życie niniejszego Porozumienia.

Korzystam z okazji, aby ponowić Panu Dyrektorowi wyrazy wysokiego poważania.

1 Rada stwierdziła, że zlecenie Europolowi walki z "oszustwami" jako jednej z form przestępczości, o których mowa w Aneksie do Konwencji o Europolu, nadaje Europolowi, w zakresie oszustw podatkowych i oszust celnych, uprawnienia wyłącznie w dziedzinie poprawy efektywności i współpracy właściwych organów Państw Członkowskich odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemu przestrzegania prawa karnego, a nie organów odpowiedzialnych za pobór podatków i opłat celnych.