Europejskie porozumienie w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek. Strasburg.1967.10.25.
Dz.U.1996.83.384
Akt obowiązującyEUROPEJSKIE POROZUMIENIE
w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek,
sporządzone w Strasburgu dnia 25 października 1967 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do publicznej wiadomości:
W dniu 25 października 1967 r. zostało sporządzone w Strasburgu Europejskie porozumienie w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek w następującym brzmieniu:
EUROPEJSKIE POROZUMIENIE
w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek
Państwa członkowskie Rady Europy, sygnatariusze niniejszego porozumienia,
uznając, że celem Rady Europy jest dążenie do osiągnięcia większej jedności między jej członkami, mając, między innymi, na uwadze ułatwienie im postępu społecznego oraz podnoszenie kondycji społecznej swoich narodów poprzez podejmowanie odpowiednich działań,
nawiązując do podpisanych już, w ramach Rady, konwencji sprzyjających temu celowi, a zwłaszcza Europejskiej Karty Społecznej, podpisanej 18 października 1961 r., oraz Europejskiej konwencji o establishmencie, podpisanej 13 grudnia 1955 r.,
wyrażając przekonanie, że podpisanie regionalnego porozumienia w sprawie harmonizacji szkolenia i kształcenia pielęgniarek przyczyni się do postępu społecznego i zagwarantuje poziom fachowy pielęgniarek niezbędny dla ich zatrudnienia na terytorium każdej z Umawiających się Stron na równych prawach z obywatelami danego kraju,
uznając za konieczne ustalenie podstawowych standardów,
uzgodniły, co następuje:
Każda z Umawiających się Stron przekaże Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy listę swoich władz lub innych organów uprawnionych do wydawania świadectw ukończenia szkolenia i kształcenia w zakresie pielęgniarstwa, odpowiadającego przynajmniej tym standardom, które zostały określone w załączniku I do niniejszego porozumienia.
Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje wszystkim członkom Rady oraz wszystkim innym państwom, które przystąpiły do niniejszego porozumienia:
Na dowód czego, niżej podpisani, należycie upełnomocnieni, podpisali niniejsze porozumienie.
Sporządzono w Strasburgu dnia 25 października 1967 r. w jednym egzemplarzu w językach angielskim i francuskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie złożony w archiwach Rady Europy. Sekretarz Generalny Rady Europy przekaże uwierzytelnione odpisy każdemu z sygnatariuszy i każdemu przystępującemu państwu.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
PODSTAWOWE STANDARDY SZKOLENIA I KSZTAŁCENIA PIELĘGNIAREK
PODSTAWOWE STANDARDY SZKOLENIA I KSZTAŁCENIA PIELĘGNIAREK
Rozdział I
Definicja funkcji pielęgniarek z przeszkoleniem ogólnym
Definicja funkcji pielęgniarek z przeszkoleniem ogólnym
a) sprawuje fachową opiekę pielęgniarską nad pacjentami, zgodną z wymogami oraz fizycznymi, emocjonalnymi i duchownymi potrzebami pacjenta, bez względu na to, czy opieka sprawowana jest w instytucjach opieki zdrowotnej, domu, szkole czy miejscu pracy,
b) obserwuje sytuacje i stany fizyczne oraz emocjonalne, mające istotny wpływ na zdrowie, oraz przekazuje swoje obserwacje innym członkom zespołu opieki zdrowotnej,
c) szkoli i pełni rolę wiodącą dla personelu pomocniczego, od którego wymaga się zaspokajania potrzeb z zakresu opieki pielęgniarskiej we wszystkich instytucjach zdrowotnych.
Rozdział II
Wykształcenie wymagane od kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkół pielęgniarskich
Wykształcenie wymagane od kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkół pielęgniarskich
Rozdział III
Okres i program kształcenia
Okres i program kształcenia
A.
Szkolenie teoretyczne i formalne
Szkolenie teoretyczne i formalne
Teoria i praktyka powinny być koordynowane i integrowane w trakcie realizacji programu.
Przedmioty, które powinny być objęte programem, można podzielić na dwie następujące grupy:
1. Pielęgniarstwo
- Orientacja zawodowa i etyka
- Ogólne pojęcie zdrowia i zasady pielęgnowania
- Zasady opieki pielęgniarskiej w dziedzinie:
- medycyny ogólnej i specjalizacji medycznych
- chirurgii ogólnej i specjalizacji chirurgicznych
- opieki nad dziećmi i pediatrii
- opieki nad matką i noworodkiem
- zdrowia psychicznego i psychiatrii
- opieki nad starszymi i geriatrii
2. Nauki podstawowe
- Anatomia i fizjologia
- Patologia ogólna
- Bakteriologia, wirusologia, parazytologia
- Biofizyka i biochemia
- Higiena
- medycyna zapobiegawcza
- oświata zdrowotna
- Nauki społeczne
- socjologia
- psychologia
- zasady zarządzania
- zasady nauczania (dydaktyka)
- ustawodawstwo społeczne i zdrowotne
- prawne aspekty pielęgniarstwa.
B.
Szkolenie kliniczne (praktyka kliniczna)
Szkolenie kliniczne (praktyka kliniczna)
Powinna ona obejmować także:
- medycynę ogólną i specjalizacje medyczne
- chirurgię ogólną i specjalizacje chirurgiczne
- opiekę nad dziećmi i pediatrię
- opiekę macierzyńską
- zdrowie psychiczne i psychiatrię (w wyspecjalizowanych placówkach, jeśli to możliwe)
- opiekę nad starszymi i geriatrię.
Należy rozważyć następujące czynniki przy wyborze tych dziedzin:
1. Zdobyte doświadczenie praktyczne powinno mieć wartość edukacyjną. Dlatego niezbędne jest posiadanie:
- dobrze wyszkolonego personelu zapewniającego zadowalającą opiekę pielęgniarską,
- odpowiednią bazę, wyposażenie i zaopatrzenie, zapewniające opiekę pielęgniarską nad pacjentami.
2. We wszystkich oddziałach lub jednostkach, do których przydzielane są uczennice szkół pielęgniarskich na okres odbywania praktyki, powinna być przez cały okres przynajmniej jedna wykwalifikowana pielęgniarka, prowadząca nadzór, oraz wystarczająca liczba personelu pomocniczego, aby uniknąć podejmowania przez uczniów zadań nie mających wartości edukacyjnej z pielęgniarskiego punktu widzenia.
3. Wykwalifikowane pielęgniarki w oddziałach lub w jednostkach zatwierdzonych do realizacji praktyk powinny pomagać w nadzorowaniu i szkoleniu uczniów, za których odpowiedzialny jest personel dydaktyczny.
Rozdział IV
Wymagania, które powinny być spełnione przy organizacji szkół pielęgniarskich
Wymagania, które powinny być spełnione przy organizacji szkół pielęgniarskich
A.
Zarządzanie szkołą pielęgniarską
Zarządzanie szkołą pielęgniarską
B.
Personel dydaktyczny
Personel dydaktyczny
C.
Finansowanie szkoły
Finansowanie szkoły
Rozdział V
Dokumentacja ukończenia programu nauczania
Dokumentacja ukończenia programu nauczania
- szczegóły dotyczące odbytych kursów,
- wyniki testów i egzaminów,
- ocenę uzdolnień osobistych i zawodowych, wykazanych przez ucznia w trakcie nauki.
ZAŁĄCZNIK II
Każda z Umawiających się Stron może oświadczyć, że zastrzega sobie prawa do:
Każda z Umawiających się Stron może oświadczyć, że zastrzega sobie prawa do:
2) nieprzestrzegania postanowień rozdziału II załącznika I, stwierdzając, że kandydaci nie muszą posiadać ogólnie uznanego świadectwa ukończenia szkoły;
3) nieprzestrzegania postanowień rozdziału III załącznika I, określając inną liczbę godzin szkolenia teoretycznego i formalnego niż ta, o której mowa w tym rozdziale:
4) nieprzestrzegania postanowień rozdziału III załącznika I:
i) uznając w programie nauki i szkolenia praktycznego opiekę nad matką i noworodkiem, zdrowie psychiczne i psychiatrię oraz opiekę nad starszymi i geriatrię za przedmioty fakultatywne, albo
ii) zastrzegając, że zdrowie psychiczne i psychiatria nie będą wchodzić w zakres szkolenia klinicznego.
ZALECENIA
I.
Minimalny wiek wymagany przy ubieganiu się o przyjęcie do szkół pielęgniarskich
Minimalny wiek wymagany przy ubieganiu się o przyjęcie do szkół pielęgniarskich
Na ogół uczniowie nie powinni stykać się z pacjentami i środowiskiem szpitalnym przed ukończeniem 17-19 roku życia, w zależności od kraju.
II.
Poziom wykształcenia wymagany od kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkół pielęgniarskich (patrz załącznik I do porozumienia, rozdział II)
Poziom wykształcenia wymagany od kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkół pielęgniarskich (patrz załącznik I do porozumienia, rozdział II)
III.
Okres i program kształcenia (patrz załącznik I do porozumienia, rozdział III, ustęp 1)
Okres i program kształcenia (patrz załącznik I do porozumienia, rozdział III, ustęp 1)
IV.
Szkolenie praktyczne (patrz załącznik I do porozumienia, rozdział III B)
Szkolenie praktyczne (patrz załącznik I do porozumienia, rozdział III B)
b) Dyrektor szkoły powinien zorganizować szkolenie praktyczne i zlecić nadzór nad jego realizacją personelowi wychowawczemu szkoły.
c) Postanowienie zawarte w ustępie 2, zgodnie z którym konieczne jest zapewnienie "wystarczającej liczby personelu pomocniczego, aby uniknąć podejmowania przez uczniów zadań nie mających wartości edukacyjnej z pielęgniarskiego punktu widzenia", ma na celu zagwarantowanie uczniom szkół pielęgniarskich, że nie powstanie taka sytuacja, w której uczniowie mogliby mieć zleconą pracę, która nie wchodzi w zakres ich nauki, a która powinna być wykonywana przez inny personel.
d) Jeśli to możliwe, pielęgniarki, o których mowa w ustępie 3, powinny posiadać wykształcenie w dziedzinie dydaktyki pielęgniarskiej i zarządzania.
e) Następujące czynniki powinny być również brane pod uwagę:
- liczba pacjentów w oddziale lub w jednostce,
- zróżnicowanie obrazu klinicznego poszczególnych pacjentów,
- efektywność zarządzania oddziałem lub jednostką,
- dostępność programów szkolenia personelu pielęgniarskiego w miejscu pracy,
- zalecana maksymalna liczba uczniów w oddziale czy jednostce,
- stosowane metody dydaktyczne.
V.
Wymagania, które powinny być spełnione przy organizacji szkoły pielęgniarskiej (patrz załącznik I do porozumienia rozdział IV)
Wymagania, które powinny być spełnione przy organizacji szkoły pielęgniarskiej (patrz załącznik I do porozumienia rozdział IV)
Zespół składający się z pielęgniarek przeszkolonych w zakresie instruktażu oraz przedstawicieli innych dyscyplin, takich jak medycyna, kształcenie ogólne, administracja i nauki społeczne, powinien wspierać swoją wiedzą i radą administrację szkoły pielęgniarskiej.
b) Personel dydaktyczny
Należy powołać opiekunów grup odpowiedzialnych za koordynację szkolenia teoretycznego i praktycznego. Opiekunami tymi powinny być pielęgniarki przygotowane do prowadzenia szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz do nadzorowania przebiegu zajęć praktycznych. Powinny one wnosić wkład osobisty w nauczanie i szkolenie zawodowe uczniów. Liczba opiekunów powinna być zależna od liczby uczniów celem zapewnienia właściwego szkolenia i nadzoru. Proponuje się proporcję: jeden opiekun na 15 uczniów.
c) Baza szkoły pielęgniarskiej
Należy zapewnić odpowiednio duże pomieszczenie dostosowane do liczby uczniów. Szkoła powinna posiadać następujące pomieszczenia: klasy, sale do zajęć praktycznych, małe sale do pracy w grupach, bibliotekę i laboratorium. Należy zabezpieczyć pojedyncze pomieszczenia biurowe dla określonej liczby pełnoetatowych pracowników administracyjnych i dla personelu dydaktycznego.
d) Wyposażenie niezbędne dla personelu dydaktycznego
Należy zapewnić takie wyposażenie, które stwarzałoby możliwości stosowania nowoczesnych metod nauczania i które powinno być wykorzystywane w sposób maksymalny. Szczególny nacisk należy położyć na dostępność pomocy audiowizualnych.
VI.
Dokumenty, którymi powinna legitymować się pielęgniarka
Dokumenty, którymi powinna legitymować się pielęgniarka
B. Wyciąg z dokumentacji szkolnej
Wyciąg powinien określać:
- stan cywilny pielęgniarki
- odbyte kursy
- uzyskane wyniki;
C. Świadectwo znajomości języków obcych.
Po zapoznaniu się z powyższym porozumieniem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- zostało ono uznane za słuszne, pod warunkiem zgłoszenia zastrzeżenia* według treści zamieszczonej w oddzielnym piśmie,
- jest przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,
- będzie niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 13 grudnia 1995 r.
______
* Zastrzeżenie złożone w trakcie składania dokumentu ratyfikacyjnego: "Polska będzie korzystać do 2000 r. z zastrzeżeniem, o którym mowa w pkt 3 załącznika II".
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »