Egzaminowanie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach.
Dz.U.2012.995
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 13 lipca 2012 r.
w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach 2
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ośrodki egzaminowania
Ośrodki egzaminowania
Egzamin państwowy
Egzamin państwowy
- uznaje się za posiadające pozytywny wynik części teoretycznej egzaminu państwowego.
- pod warunkiem że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu egzaminu.
- pod warunkiem że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu egzaminu.
- pod warunkiem że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu egzaminu.
Warunki i tryb przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego
Warunki i tryb przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego
Warunki i tryb przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego
Warunki i tryb przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego
Wynik egzaminu
Wynik egzaminu
- umieszczając w odpowiednich rubrykach litery, o których mowa w § 30 ust. 1 pkt 1.
Kurs kwalifikacyjny dla egzaminatorów
Kurs kwalifikacyjny dla egzaminatorów
Tabela nr 1
Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
teoretycznych | praktycznych | ||
1 | Nauka podstaw techniki jazdy: | ||
a) psychologia | 20 | - | |
b) dydaktyka | 20 | - | |
c) technika kierowania i obsługa pojazdu | 20 | - | |
2 | Przepisy ruchu drogowego | 30 | - |
3 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym problematyka: | 16 | - |
a) wypadków drogowych, | |||
b) psychologii transportu, | |||
c) związana ze szkodliwością nadużywania alkoholu oraz środków działających podobnie do alkoholu | |||
4 | Zasady prowadzenia egzaminu państwowego oraz etyka zawodu egzaminatora | 42 | - |
5 | Praktyka egzaminatorska | 4 | 6 - ust. 2 pkt 7 lit. b-d, 4 - ust. 2 pkt 7 lit. e i f |
6 | Technika i taktyka jazdy | 2 | 5 |
Liczba godzin łącznie | 154 | 15 |
Warsztaty doskonalenia zawodowego egzaminatorów
Warsztaty doskonalenia zawodowego egzaminatorów
- przy czym uczestnicy warsztatów występują w charakterze osób egzaminowanych;
Egzamin weryfikacyjny
Egzamin weryfikacyjny
Dokumenty stwierdzające uprawnienia egzaminatorów
Dokumenty stwierdzające uprawnienia egzaminatorów
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
Tabela nr 2
Poz. | Rodzaj uprawnienia | Rodzaj pojazdu | |
1 | KATEGORIA | C | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 10 t i długości co najmniej 7 m |
2 | C1 | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 4 t i nieprzekraczającej 7,5 t | |
3 | D | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 9 m | |
4 | D1 | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 5 m | |
5 | B+E | pojazd, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1 t, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów przekracza 3,5 t | |
6 | C+E | zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 18 t i długości co najmniej 12 m złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 1 i przyczepy lub ciągnika siodłowego i naczepy | |
7 | C1+E | zespół pojazdów o długości co najmniej 8 m, złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 2 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 2 t | |
8 | D+E | autobus określony w poz. 3 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
9 | D1+E | autobus określony w poz. 4 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WYZNACZENIU TERMINU EGZAMINU PAŃSTWOWEGO
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WYZNACZENIU TERMINU EGZAMINU PAŃSTWOWEGO
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 2 10
ZADANIA EGZAMINACYJNE STOSOWANE NA EGZAMINIE PAŃSTWOWYM ORAZ KRYTERIA OCENY WYKONANIA TYCH ZADAŃ
ZADANIA EGZAMINACYJNE STOSOWANE NA EGZAMINIE PAŃSTWOWYM ORAZ KRYTERIA OCENY WYKONANIA TYCH ZADAŃ
Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego | |
1 | Spowodowanie kolizji drogowej |
2 | Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym |
3 | Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim |
4 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu |
5 | Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd |
6 | Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia |
7 | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania |
8 | Niezastosowanie się do: 8.1 sygnałów świetlnych, 8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym, 8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego |
9 | Niezastosowanie się do znaków: 9.1 "stop", 9.2 "zakaz wjazdu", 9.3 "zakaz skręcania w lewo", 9.4 "zakaz skręcania w prawo", 9.5 "nakaz jazdy ..."*, 9.6 wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, 9.7 "linia podwójna ciągła" |
10 | Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 10.1 na skrzyżowaniu, 10.2 pojazdom szynowym, 10.3 rowerzystom, 10.4 podczas zmiany pasa ruchu, 10.5 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, 10.6 podczas włączania się do ruchu, 10.7 podczas cofania |
11 | Naruszenie zakazu zawracania |
12 | Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h |
13 | Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania |
14 | Naruszenie zakazu wyprzedzania: 14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, 14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, 14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, 14.4 na skrzyżowaniach, 14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, 14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi |
15 | Niezastosowanie się do znaku "zakaz wyprzedzania" |
16 | Wyprzedzanie z niewłaściwej strony |
* Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu. |
Tabela nr 2
Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategorie prawa jazdy |
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy | AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B1, B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem lub wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | C1, C, D1, D |
6 | Zawracanie | C1, C |
7 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | AM, A1, A2, A, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
8 | Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu) | AM, A1, A2, A |
9 | Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym) | AM, A1, A2, A |
10 | Ominięcie przeszkody | A1, A2, A |
Tabela nr 3
Poz. | Nr zestawu | Pozycja zadania w tabeli nr 2 | Kategorie prawa jazdy |
1 | 1 | 3, 4 - wjazd tyłem | B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
2 | 2 | 3, 5 | C1, C, D1, D |
3 | 3 | 4 - wjazd przodem, 6 | C1, C |
4 | 4 | 4 - wjazd przodem, 7 | B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
5 | 5 | 5, 7 | C1, C, D1, D |
6 | 6 | 4 - wjazd tyłem, 6 | C1, C |
Tabela nr 4
Poz. | Poz. zadania z tabeli nr 2 | Kryteria |
1 | 2 | 3 |
1 | 1 | 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) poziom płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania "STOP", j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych - jeżeli występuje; Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1: - na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut, - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe, - w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego, - losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. f-m. W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego; 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym; Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2: - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, - w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, - zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy; 3) dodatkowo dla kategorii AM, A2, A1, A: a) wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia, b) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch), c) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku, d) podparcie pojazdu na podpórce; Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 3: - zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku, - nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko, - maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu); 4) dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T: a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku, b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut; Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 4 lit. b: - podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę, - cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia, - regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia), - dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem, - podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy; 5) dodatkowo dla kategorii D1, D1+E, D, D+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia |
2 | 2 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu; 2) płynne ruszenie: a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku gdy jest uruchomiony, b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 3) dla prawa jazdy kategorii B1, B, C1, C, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka); 4) dla prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T: a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut; 5) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu); 6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich; 7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: a) w przypadku kategorii B1 i B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania |
3 | 3, 4 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania: a) możliwa jedna korekta toru jazdy, b) pojazd nie może: - wyjechać poza określony obszar wjazdu, - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, - potrącić pachołków lub tyczek, c) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska |
4 | 5 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania: a) możliwa jedna korekta toru jazdy, b) pojazd nie może: - naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki) oraz - najechać na krawężnik, c) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska |
5 | 6 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania: a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy, b) nienajeżdżanie na krawężniki (dopuszcza się dotknięcie i dojechanie do krawężnika) |
6 | 7 | Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go |
7 | 8 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8; 3) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami; 4) upewnianie się o możliwości skręcenia; Sposób wykonania zadania: a) niepodpieranie się nogami, b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, c) niepotrącanie pachołków |
8 | 9 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami; Sposób wykonania zadania: a) średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h, b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu c) niepodpieranie się nogami, d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, e) niepotrącanie pachołków |
9 | 10 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda; Sposób wykonania zadania: a) prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h, b) przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo, c) niepodpieranie się nogami, d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, e) niepotrącanie pachołków |
Tabela nr 5
Poz. | Zadania egzaminacyjne |
1 | Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca |
2 | Jazda do przodu i do tyłu, po prostej i po łuku |
3 | Dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek oraz przejazd |
4 | Dojazd wagonu do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne |
5 | Przejazd wagonem wieloczłonowym lub składem co najmniej 2-wagonowym |
6 | Jazda awaryjna jednym wagonem lub przy wykorzystaniu jednej z grup silników |
7 | Przejazd przez myjnię wagonów |
8 | Wjazd na stanowisko postojowe |
Tabela nr 6
Poz. | Poz. zadania z tabeli nr 5 | Kryteria |
1 | 1 | 1) właściwe ustawienie fotela i lusterek; 2) sprawdzenie: a) połączenia wagonów, b) działania hamulców, pantografu, przetwornicy, piasecznic, oświetlenia wagonu, c) mechanizmu otwierania i zamykania drzwi wagonów; 3) upewnienie się o możliwości jazdy; 4) płynne ruszenie |
2 | 2 | Płynna jazda do przodu i do tyłu, zatrzymanie wagonu w określonych miejscach |
3 | 3 | 1) zatrzymanie wagonu przed zwrotnicą w odległości nie mniejszej niż 0,5 m; 2) właściwe ustawienie zwrotnicy i odpowiedni najazd na iglicę zwrotnic |
4 | 4 | 1) dojazd do stojącego wagonu na odległość nie większą niż 0,1 m; 2) właściwe połączenie wagonów |
5 | 5, 6 | 1) płynna jazda, przejazd pod izolatorem sekcyjnym; 2) właściwa kolejność wykonywania czynności umożliwiających: a) jazdę jednym sprawnym wagonem, b) przy wykorzystaniu jednej z grup silników |
6 | 7, 8 | 1) właściwe przygotowanie wagonu do przejazdu przez myjnię oraz utrzymanie odpowiedniej prędkości przejazdu przez nią; 2) zatrzymanie wagonu w odpowiednim miejscu na stanowisku postojowym oraz jego zabezpieczenie na okres postoju |
Tabela nr 7
Poz. | Zadania egzaminacyjne |
1 | 2 |
1 | Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy |
9 | Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)* |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych |
11 | Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1): - prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, - skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, - równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania |
12 | Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B): - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.), - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego, - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator |
13 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe* |
14 | Przejazd przez tunel* |
15 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego |
16 | Wykonanie manewru wyprzedzania |
17 | Wykonanie manewru omijania |
18 | Wykonanie manewru wymijania (dla kategorii A1, A2, A przy prędkości co najmniej 50 km/h) |
19 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu |
20 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo |
21 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu |
22 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy |
23 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe: - w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla, - manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania |
24 | Rozprzęganie pojazdu przyczepą - zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub po wykonaniu zadań na placu manewrowym - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7 minut. Sposób wykonania zadania: - zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika, - zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy), - odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu), - wysunięcie podpory, jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę, - rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem), - ustawienie pojazdu obok przyczepy |
25 | Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego |
26 | Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E) |
* Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania. ** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową. |
Tabela nr 8
Poz. | Rodzaj uprawnień | Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym [min] |
1 | Prawo jazdy kategorii: | 25 40 45 |
- AM, A1, A2, A, B+E, T - B1, B - C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E | ||
2 | Pozwolenie | 35 |
Tabela nr 9
Tabela nr 10
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR PLANU EGZAMINÓW
WZÓR PLANU EGZAMINÓW
Plan egzaminów | ||||||||||||
poz. | data egzaminu | godz. egzaminu | rodzaj egzaminu (T, TP, P)1) | liczba osób | kategorie prawa jazdy lub pozwolenie | numery uprawnień egzaminatorów2) | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
1 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
... | ||||||||||||
........................................................ | ||||||||||||
(data) | ||||||||||||
Sporządził: | Zatwierdził: | |||||||||||
...................................................... | ...................................................... | ..................................................... | ||||||||||
(pieczęć ośrodka egzaminowania) | (podpis i pieczęć) | (podpis i pieczęć dyrektora) | ||||||||||
Objaśnienia: 1) T – część teoretyczna, TP – część teoretyczna i praktyczna, P – część praktyczna. 2) Rubrykę wypełnia się dzień przed datą egzaminu. |
)
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR IMIENNEJ LISTY OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH W DANYM DNIU NA EGZAMIN PAŃSTWOWY
WZÓR IMIENNEJ LISTY OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH W DANYM DNIU NA EGZAMIN PAŃSTWOWY
Lista osób zakwalifikowanych na egzamin w dniu ....................................... o godzinie .................................. | ||||||||||||||
Nr egzaminatora ................................. | ||||||||||||||
Lp. | Nazwisko i imię | Nr PESEL/data urodzenia1) | Nr instruktora prowadzącego szkolenie2) | Nr ewidencyjny | Rodzaj egzaminu3) | Wyniki egzaminów | ||||||||
nazwisko i imię2) | A | B | C | D | T | B+E | C+E | ... | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ... | |
1 | T | |||||||||||||
P | ||||||||||||||
2 | T | |||||||||||||
P | ||||||||||||||
3 | T | |||||||||||||
P | ||||||||||||||
4 | T | |||||||||||||
P | ||||||||||||||
... | T | |||||||||||||
P | ||||||||||||||
Uwagi4): ................................................................................................................................................................................................................. | ||||||||||||||
Objaśnienia: 1) Datę urodzenia można wpisać tylko osobom, które nie mają nadanego numeru PESEL. 2) Wpisuje się wyłącznie w przypadku, gdy osoba wnioskowała o przeprowadzenie egzaminu w obecności instruktora prowadzącego szkolenie. 3) T – część teoretyczna, P – część praktyczna. 4) Uwagi ośrodka egzaminowania, np. egzamin prowadzony pojazdem osoby egzaminowanej. | ................................................... | |||||||||||||
(pieczęć i podpis) |
ZAŁĄCZNIK Nr 5 11
WZÓR
ARKUSZ PRZEBIEGU CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ EGZAMINU PAŃSTWOWEGO
WZÓR
ARKUSZ PRZEBIEGU CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ EGZAMINU PAŃSTWOWEGO
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WZÓR PROTOKOŁU EGZAMINACYJNEGO
WZÓR PROTOKOŁU EGZAMINACYJNEGO
Protokół egzaminacyjny nr ................. z dnia .............................. | ||||||||||||||||
Liczba osób zakwalifikowanych na egzamin ................................... | ||||||||||||||||
Liczba osób egzaminowanych .......................................................... | ||||||||||||||||
.................................................. | Liczba osób, które nie przystąpiły do egzaminu ............................... | |||||||||||||||
(pieczęć ośrodka egzaminowania) | ||||||||||||||||
Poz. | Nazwisko i imię | Nr ewidencyjny osoby egzamino- wanej | Rodzaj egza- minu | Wyniki egzaminów: | Numer instruktora prowadzącego szkolenie | Numer egzaminatora | ||||||||||
numer PESEL/data urodzenia | zakres egzaminu | A | B | C | D | T | B+E | C+E | ... | numer ośrodka szkolenia | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ... | .... | ... | ||
1 | T | |||||||||||||||
P | ||||||||||||||||
2 | T | |||||||||||||||
P | ||||||||||||||||
3 | T | |||||||||||||||
P | ||||||||||||||||
... | T | |||||||||||||||
P | ||||||||||||||||
............................................................ | ||||||||||||||||
(data i podpis dyrektora) | ||||||||||||||||
ZAŁĄCZNIK Nr 7
WZÓR KARTY PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
WZÓR KARTY PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU KURSU KWALIFIKACYJNEGO DLA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU KURSU KWALIFIKACYJNEGO DLA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW
ZAŁĄCZNIK Nr 9
WZÓR WNIOSKU O WPIS DO EWIDENCJI EGZAMINATORÓW
WZÓR WNIOSKU O WPIS DO EWIDENCJI EGZAMINATORÓW
ZAŁĄCZNIK Nr 10
ZADANIA EGZAMINACYJNE STOSOWANE NA EGZAMINIE WERYFIKACYJNYM DLA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW I EGZAMINATORÓW ORAZ KRYTERIA ICH OCENY
ZADANIA EGZAMINACYJNE STOSOWANE NA EGZAMINIE WERYFIKACYJNYM DLA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW I EGZAMINATORÓW ORAZ KRYTERIA ICH OCENY
Poz. | Zadania egzaminacyjne stosowane na egzaminie weryfikacyjnym dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów | Kategorie prawa jazdy |
1 | 2 | 3 |
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu zapewniających bezpieczeństwo jazdy | A, B, C, D |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B, C, D |
3 | Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | C, D |
4 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | C, D |
5 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | A, B, C, D |
6 | Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu) | A |
7 | Slalom szybki (jazda pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu) | A |
8 | Objechanie przeszkody ustawionej na wyznaczonym pasie ruchu | A |
9 | Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego | B, C, D |
10 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | B, C, D |
11 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | B, C, D |
12 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu | B, C, D |
13 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) | B, C, D |
14 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c, określone w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych) | B, C, D |
15 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną | B, C, D |
16 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy | B, C, D |
17 | Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)* | B, C, D |
18 | Przejazd przez przejścia dla pieszych | B, C, D |
19 | Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania: - prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza kandydat na egzaminatora oceniający wykonanie zadań, wskazując je osobie wykonującej zadanie; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem przepisów ruchu drogowego, - skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza kandydat na egzaminatora oceniający wykonanie zadań, wskazując je osobie wykonującej zadanie; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem przepisów ruchu drogowego, - równoległe - pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza kandydat na egzaminatora oceniający wykonanie zadań, wskazując je osobie wykonującej zadanie; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru jest możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania jest możliwe wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania tego manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania | B |
20 | Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej - dopuszcza się wykonanie tego manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej, w szczególności bram, wjazdów, podjazdów, zatok; zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego, przy czym miejsce do zawracania wyznacza egzaminator | B |
21 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe* | B, C, D |
22 | Przejazd przez tunel* | B, C, D |
23 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego | B, C, D |
24 | Wykonanie manewru wyprzedzania | B, C, D |
25 | Wykonanie manewru omijania | B, C, D |
26 | Wykonanie manewru wymijania | B, C, D |
27 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu | B, C, D |
28 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo | B, C, D |
29 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu | B, C, D |
30 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu; dopuszcza się wykonanie tego manewru na placu manewrowym ośrodka egzaminowania | A, B, C, D |
31 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych; w przypadku prawa jazdy kategorii A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla; dopuszcza się wykonanie tego manewru na placu manewrowym ośrodka egzaminowania | A, B |
* Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania. ** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową. |
Tabela nr 2
Poz. | Zadanie z tabeli nr 1 | Kryteria oceny zadań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie weryfikacyjnym dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów |
1 | 2 | 3 |
1 | 1 | 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów zapewniających bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) poziom płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania "STOP", j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych - jeżeli dotyczy; Sposób wykonania części zadania, o której mowa w pkt 1: - na wykonanie wszystkich czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut, - osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe, - w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego; 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte; Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2: - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, - w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, - zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy; 3) dodatkowo dla kategorii A: a) wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, takiego jak rękawice, obuwie, ubranie i kask ochronny, b) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest w niego wyposażony), c) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, d) podparcie pojazdu na podpórce; 4) dodatkowo dla kategorii D sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych oraz wymaganego wyposażenia |
2 | 2 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu; 2) płynne ruszenie: a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony, b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 3) dla kategorii B, C płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu albo lusterka); 4) dla kategorii D i T: a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut; 5) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu); 6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich; 7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: a) w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii D i T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania |
3 | 3 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania: a) pojazd nie może: - wyjechać poza określony obszar wjazdu, - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, - potrącić pachołków lub tyczek, b) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska |
4 | 4 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania: a) pojazd nie może: - naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki) oraz - najechać na krawężnik, b) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska |
5 | 5 | Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go |
6 | 6 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8; 3) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami; 4) upewnianie się o możliwości skręcenia; Sposób wykonania zadania: - niepodpieranie się nogami, - nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, - niepotrącanie pachołków |
7 | 7 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami; Sposób wykonania zadania: - średnia prędkość jednego przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h, - przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu, - niepodpieranie się nogami, - nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, - niepotrącanie pachołków |
8 | 8 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda; Sposób wykonania zadania: - prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h, - przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo, - niepodpieranie się nogami, - nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, - niepotrącanie pachołków |
ZAŁĄCZNIK Nr 12
WZÓR LEGITYMACJI EGZAMINATORA
WZÓR LEGITYMACJI EGZAMINATORA
Barwa tła: czarna - strony 4, 1, biała - strony 2, 3.
Barwa napisów: biała - strona 1, czarna - strony 2, 3.
Strony: 4, 1, 2, 3.
Datę ważności legitymacji oraz zdjęcia potwierdza się pieczątką okrągłą o średnicy 15 mm, która zawiera:
a) nazwę miejscowości stanowiącej siedzibę ośrodka egzaminowania - umieszczoną przy jej obwodzie zewnętrznym i ograniczoną obwodem wewnętrznym,
b) pierwsze litery wyrazów określających nazwę jednostki - umieszczone poziomo wewnątrz obszaru ograniczonego obwodem wewnętrznym.
W poz. 2 osobie, która nie ma numeru PESEL, wpisuje się datę urodzenia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (9)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Zm.: rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
- Zm.: rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.