Art. 24j. - [Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego] - Drogi publiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.320 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 marca 2024 r.
Art.  24j.  [Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego]
1. 
Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadza się:
1)
w ramach opracowywania na potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi;
2)
przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót;
3)
przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed zawiadomieniem o zakończeniu budowy drogi albo przed zakończeniem przebudowy drogi;
4)
przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania.
2. 
Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się w szczególności:
1)
położenie geograficzne oraz warunki geograficzne, klimatyczne i meteorologiczne;
2)
lokalizację i rodzaj skrzyżowań lub węzłów;
3)
ograniczenia ruchu;
4)
funkcjonalność w ramach sieci drogowej;
5)
dopuszczalną oraz projektową prędkość pojazdu;
6)
przekrój poprzeczny, w tym liczbę i szerokość pasów ruchu;
7)
plan sytuacyjny i profil podłużny;
8)
ograniczenia widoczności;
9)
dostępność dla środków publicznego transportu zbiorowego;
9a)
potrzeby szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego;
10)
skrzyżowania z liniami kolejowymi;
11)
projektowane przejścia dla zwierząt i inne urządzenia ochrony środowiska.
3. 
Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uwzględnia się w szczególności:
1)
oznakowanie pionowe i poziome drogi, na podstawie projektu organizacji ruchu;
2)
oświetlenie drogi i skrzyżowań lub węzłów;
3)
urządzenia i obiekty w pasie drogowym;
4)
sposób zagospodarowania terenów przyległych do pasa drogowego, w tym roślinność;
5)
uczestników ruchu drogowego, w tym szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, oraz ich potrzeby w zakresie bezpiecznych stref parkingowych;
6)
sposób dostosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego do potrzeb uczestników ruchu drogowego, w tym potrzeb szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego.
4. 
Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uwzględnia się w szczególności:
1)
bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, w tym szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, i widoczność w różnych warunkach pogodowych oraz porach dnia;
2)
widoczność oznakowania pionowego i poziomego drogi na podstawie wizji lokalnej w terenie;
3)
stan nawierzchni drogi.
5. 
Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, uwzględnia się ocenę zachowań uczestników ruchu drogowego, w tym szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, i wpływ tych zachowań na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
6. 
Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 3-5, uwzględnia się w razie potrzeby kryteria stosowane przy przeprowadzaniu audytu na etapach wcześniejszych.