Rozdział 6 - Doręczanie kart powołania w trybie akcji kurierskiej - Doręczanie kart powołania, rozplakatowanie obwieszczeń lub powoływanie w inny sposób do czynnej służby wojskowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.9.129

Akt utracił moc
Wersja od: 5 kwietnia 2001 r.

Rozdział  6

Doręczanie kart powołania w trybie akcji kurierskiej

§  24.
Doręczanie kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny może następować za pośrednictwem kurierów, w trybie akcji kurierskiej.
§  25.
1.
Założenia i schemat akcji kurierskiej dla terenu województwa opracowuje wojewoda przy współudziale szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego, wojewódzkiego komendanta Policji, wojskowych komendantów uzupełnień, wójtów, burmistrzów (prezydentów miast) i starostów.
2.
Dokument, o którym mowa w ust. 1, podpisuje wojewoda, szef wojewódzkiego sztabu wojskowego i komendant wojewódzki Policji.
§  26.
1.
Plan akcji kurierskiej, uwzględniający założenia i schemat, o którym mowa w § 25, opracowuje w uzgodnieniu z właściwym wojskowym komendantem uzupełnień i terenowym organem Policji:
1)
starosta - w zakresie tras doręczania dokumentów zawiadamiania lub pakietów kart powołania wójtom lub burmistrzom (prezydentom miast, z wyjątkiem prezydentów miast na prawach powiatu),
2)
wójt lub burmistrz (prezydent miasta) - w zakresie rejonów i tras bezpośredniego doręczania kart powołania adresatom.
2.
Starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) przekazuje wojewodzie, a wójt, burmistrz (prezydent miasta) - staroście kopię planu akcji kurierskiej.
3.
Organy, o których mowa w ust. 2, przekazują kopię planu akcji kurierskiej również wojskowemu komendantowi uzupełnień.
§  27.
1.
Plan akcji kurierskiej powinien zawierać:
1)
ustalenie rejonów i tras doręczeń dokumentów powołania w gminach (miastach) oraz tras przejazdu kurierów starostw powiatowych, z wykorzystaniem mapy terenu,
2)
potrzebne siły i środki,
3)
zasady przekazywania informacji o uruchomieniu akcji, jej przebiegu i wynikach,
4)
warianty działania w różnych porach roku i doby.
2.
Aktualizacji planu akcji kurierskiej dokonują organy, o których mowa w § 26.
§  28.
1.
Akcją kurierską kieruje starosta, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) albo upoważniony przez nich pracownik urzędu.
2.
Realizując zadania, o których mowa w § 24, kierujący akcją kurierską posługuje się:
1)
spisem dokumentów akcji kurierskiej urzędu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,
2)
tabelą czynności kierującego akcją kurierską, której wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
3)
wykazem kurierów-łączników i kurierów-wykonawców, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,
4)
zestawieniem przekazanych dokumentów powołania, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  29.
1.
Wojskowy komendant uzupełnień występuje do właściwego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) z wnioskiem, o którym mowa w art. 203 ust. 1 ustawy, o wyznaczenie w pierwszej kolejności do funkcji kurierów (wykonawców i łączników) mężczyzn będących pracownikami starostwa powiatowego lub urzędu gminy (miasta).
2. 2
(skreślony).
3.
Wojskowy komendant uzupełnień uwzględnia we wniosku o przeznaczenie osoby do funkcji kuriera - osoby zamieszkałe najbliżej siedziby urzędu, o którym mowa w ust. 1. Osoby te po ich wyznaczeniu są kurierami urzędu i w wyjątkowych przypadkach mogą pełnić funkcje wykonawców i łączników.
§  30.
W celu usprawnienia organizacji akcji kurierskiej zapewnia się w urzędzie odpowiednie pomieszczenia dla kierującego akcją, kurierów (ewentualnie kierowców), tak aby istniał łatwy kontakt uczestników akcji bez zakłócania pracy pozostałych urzędników.
§  31.
1.
Szef wojewódzkiego sztabu wojskowego oraz wojskowi komendanci uzupełnień przekazują organom realizującym akcje kurierskie tabele sygnałowe określające hasła oraz zakres przedsięwzięć do realizacji na rzecz powszechnego obowiązku obrony.
2.
Z treścią tabeli sygnałowej mogą być zapoznani tylko pracownicy urzędu wyznaczeni do uruchomienia akcji kurierskiej.
§  32.
1.
Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego nakazuje uruchomienie akcji kurierskiej, a szef wojewódzkiego sztabu wojskowego i wojskowy komendant uzupełnień przekazują hasła, określone przy pomocy tabeli sygnałowej, środkami łączności przewodowej lub radiowej albo na podstawie dokumentu zawiadamiania, przekazanego bezpośrednio przez kuriera.
2.
Zarządzenie uruchomienia akcji kurierskiej, o którym mowa w ust. 1, potwierdza się niezwłocznie na piśmie i przekazuje właściwemu staroście lub wójtowi, burmistrzowi (prezydentowi miasta) oraz wojewodzie.
§  33.
1.
O uruchomieniu akcji kurierskiej wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia starostę, a starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) - wojewodę.
2.
W przypadku uruchomienia akcji kurierskiej przez starostę, zawiadamia on o tym wojewodę i organy samorządu terytorialnego objęte tą akcją.
§  34.
Do zadań starosty oprócz dokonania zawiadomień, o których mowa w § 33, należy w szczególności przekazywanie wójtom lub burmistrzom (prezydentom miast, z wyjątkiem prezydentów miast na prawach powiatu) hasła do uruchomienia akcji doręczania kart powołania lub pakietów kart powołania. Wzór zawiadomienia o przekazaniu hasła określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  35.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia o akcji także sołtysów w celu udzielenia kurierom niezbędnej pomocy w doręczaniu kart powołania.
§  36.
Do zadań wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) oprócz dokonania zawiadomień, o których mowa w § 33 i 35, należy:
1)
zawiadomienie właściwego miejscowo terenowego organu Policji o uruchomieniu akcji w celu zabezpieczenia porządku w czasie jej przebiegu,
2)
wydawanie do wypełnienia kurierom-wykonawcom dokumentów, o których mowa w § 52,
3)
przyjmowanie informacji o przebiegu akcji i kierowanie nią na bieżąco.
§  37.
W toku realizacji zadań wójt lub burmistrz (prezydent miasta) jest uprawniony do uzyskiwania połączeń i prowadzenia rozmów telefonicznych w pierwszej kolejności na podstawie hasła przekazanego i aktualizowanego przez Ministerstwo Łączności.
§  38.
Zadaniem kurierów-łączników jest jak najszybsze wezwanie osób przeznaczonych do funkcji kuriera do udziału w akcji kurierskiej oraz posiadaczy środków transportowych do ich udostępnienia na potrzeby akcji.
§  39.
1.
Do zadań kurierów-wykonawców w czasie akcji kurierskiej należy w szczególności:
1)
wypełnianie i wydawanie dokumentów kurierom,
2)
przygotowywanie kart powołania do doręczenia według rejonów i tras,
3)
wysyłanie kurierów i kurierów-łączników,
4)
odnotowywanie przebiegu i wyników akcji.
2.
Kurier-wykonawca w czasie akcji kurierskiej posługuje się:
1)
wykazem kurierów i ich zastępców, którego wzór określa załącznik nr 7 do rozporządzenia,
2)
wykazem posiadaczy środków transportowych na potrzeby akcji kurierskiej, którego wzór określa załącznik nr 8 do rozporządzenia,
3)
tabelą rozesłania kurierów, której wzór określa załącznik nr 9 do rozporządzenia,
4)
spisem ulic z oznaczonymi rejonami, trasami doręczeń, którego wzór określa załącznik nr 10 do rozporządzenia,
5)
spisem numerów telefonów w starostwach powiatowych, w urzędach miast i urzędach gmin objętych akcją kurierską, którego wzór określa załącznik nr 11 do rozporządzenia,
6)
spisem sołectw znajdujących się na terenie gminy, którego wzór określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  40.
Do zadań kurierów należy dostarczenie hasła lub pakietów kart powołania do wskazanego urzędu oraz kart powołania osobom, dla których zostały one wystawione.
§  41.
1.
Kurier w czasie akcji kurierskiej okazuje legitymację, której wzór określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.
2.
Po zakończeniu akcji kurier jest obowiązany zwrócić legitymację, potwierdzić odbiór dokumentów oraz przekazać dokumenty niedoręczone - kurierowi-wykonawcy lub kierującemu akcją kurierską.
§  42.
Doręczania kart powołania osobom, dla których zostały wystawione, dokonuje się w sposób określony w Kodeksie postępowania administracyjnego i z uwzględnieniem przepisu art. 60 ust. 7 ustawy.
§  43.
O zakończeniu akcji kurierskiej wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia wojskowego komendanta uzupełnień. Zawiadamianie o zakończeniu akcji kurierskiej organu wyższego stopnia przez organ, który ją uruchomił, odbywa się na zasadach określonych w § 33.
§  44. 3
 
1.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) oraz starosta, po zakończeniu akcji kurierskiej, sporządza następujące dokumenty:
1)
rozliczenie doręczenia kart powołania, którego wzór określa załącznik nr 14 do rozporządzenia,
2)
meldunek z przebiegu i wyników akcji kurierskiej, którego wzór określa załącznik nr 15 do rozporządzenia,
3)
rozliczenie kosztów akcji kurierskiej, którego wzór określa załącznik nr 16 do rozporządzenia.
2.
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1, otrzymuje odpowiednio wojskowy komendant uzupełnień, starosta oraz wojewoda. Dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wraz z niedoręczonymi kartami powołania wojskowy komendant uzupełnień powinien otrzymać za pokwitowaniem przed upływem ustalonego terminu od zakończenia akcji kurierskiej.
§  45.
Właściwi miejscowo wojskowi komendanci uzupełnień przekazują organom biorącym udział w systemie akcji kurierskiej normy czasowe doręczania i rozliczania kart powołania.
§  46.
Organy wymienione w § 26 ust. 1 mogą przeprowadzić na terenie swego działania akcję kurierską bez doręczania kart powołania, w celach szkolenia osób przewidzianych do udziału w akcji kurierskiej, po uzyskaniu zezwolenia wojewody.
§  47.
Do zadań wojewody, w zakresie uregulowanym w rozporządzeniu, należy w szczególności:
1)
prowadzenie zbiorczej dokumentacji planów akcji kurierskich, sporządzonych przez starostów (prezydentów miast na prawach powiatu),
2)
szkolenie i pomoc merytoryczna organom w zakładaniu i prowadzeniu dokumentacji,
3)
kontrola prawidłowości i aktualności dokumentacji w zakresie organizacji i przebiegu akcji kurierskich w starostwach powiatowych i gminach,
4)
opracowanie do dnia 31 stycznia każdego roku sprawozdania z realizacji zadań związanych z doręczaniem kart powołania w trybie akcji kurierskiej za rok ubiegły i przekazanie przedmiotowego dokumentu ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Wzór sprawozdania określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.
§  48.
Kontroli w zakresie prawidłowości dokumentacji akcji kurierskiej, zasad jej przechowywania oraz przebiegu uruchamianych akcji mogą dokonywać osoby upoważnione przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Ministra Obrony Narodowej.
2 § 29 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 7 marca 2001 r. (Dz.U.01.20.245) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2001 r.
3 § 44 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 7 marca 2001 r. (Dz.U.01.20.245) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2001 r.