Dopuszczalność pomocy publicznej w sektorze żeglugi morskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.186.1552

Akt utracił moc
Wersja od: 8 listopada 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2002 r.
w sprawie dopuszczalności pomocy publicznej w sektorze żeglugi morskiej.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa zakres i maksymalne wielkości oraz szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy publicznej w sektorze żeglugi morskiej.
1.
Rozporządzenie stosuje się do przedsiębiorców prowadzących, określoną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 93), działalność obejmującą:
1)
świadczenie usług transportu morskiego oraz przybrzeżnego transportu wodnego (PKD 61.10),
2)
świadczenie pomocniczych usług transportu morskiego (PKD 63.22.B i PKD 63.22.C)

- w zakresie tej działalności.

2.
Rozporządzenie stosuje się również do:
1)
przedsiębiorców powiązanych,
2)
stoczni produkcyjnych i remontowych

- w zakresie działalności związanej z działalnością określoną w ust. 1.

3.
Przez przedsiębiorcę powiązanego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, rozumie się przedsiębiorcę:
1)
który posiada co najmniej 25% akcji lub udziałów w kapitale przedsiębiorcy prowadzącego działalność określoną w ust. 1 lub
2)
którego co najmniej 25% kapitału zakładowego należy do przedsiębiorcy prowadzącego działalność określoną w ust. 1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o statku morskim, należy przez to rozumieć statek morski, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365).
Dopuszczalna jest pomoc publiczna na:
1)
restrukturyzację przedsiębiorstw;
2)
prace badawczo-rozwojowe;
3)
utrzymanie poziomu zatrudnienia;
4)
ochronę środowiska morskiego;
5)
szkolenia specjalistyczne;
6)
inwestycje.
Pomoc publiczna, o której mowa w § 4 pkt 1-4, jest dopuszczalna na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, zwanej dalej "ustawą", oraz odpowiednio w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 15 ust. 3, art. 16 ust. 3 oraz art. 19 ust. 2 ustawy.
1.
Pomoc publiczna na szkolenia specjalistyczne jest dopuszczalna na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być przeznaczona wyłącznie na podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków załóg pływających na statkach morskich należących do przedsiębiorców określonych w § 2.
1.
Pomoc publiczna na inwestycje może być przeznaczona na:
1)
zakup nowych lub używanych statków morskich przez przedsiębiorców prowadzących działalność określoną w § 2 lub przebudowę, odbudowę albo modernizację statków morskich należących do tych przedsiębiorców;
2)
zakup i wyposażenie statków morskich w urządzenia i aparaturę służącą do poprawy bezpieczeństwa morskiego.
2.
Warunkiem udzielenia pomocy jest:
1)
w zakresie pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dostosowanie statków morskich do zmienionych potrzeb przewozowych lub do wymogów konwencji międzynarodowych;
2)
w zakresie pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dostosowanie statków morskich polskich armatorów do wymogów bezpieczeństwa morskiego wynikających w szczególności z postanowień wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, w tym konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej i Międzynarodowej Organizacji Pracy.
3.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi:
1)
10% wartości inwestycji - w przypadku pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeznaczonej na zakup nowych lub używanych statków morskich;
2)
25% wartości inwestycji - w przypadku pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeznaczonej na przebudowę, odbudowę lub modernizację statków morskich;
3)
50% łącznych kosztów poniesionych bezpośrednio i wyłącznie na finansowanie działań związanych z poprawą bezpieczeństwa morskiego - w przypadku pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w sektorze żeglugi morskiej (Dz. U. Nr 28, poz. 309).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.