Dopuszczalne do wprowadzania do powietrza atmosferycznego rodzaje i ilości substancji zanieczyszczających, wytwarzanych przez silniki spalinowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1987.14.87

Akt utracił moc
Wersja od: 12 maja 1987 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA I ZASOBÓW NATURALNYCH
z dnia 17 kwietnia 1987 r.
w sprawie dopuszczalnych do wprowadzenia do powietrza atmosferycznego rodzajów i ilości substancji zanieczyszczających, wytwarzanych przez silniki spalinowe.

Na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6 i z 1983 r. Nr 44, poz. 201) oraz w związku z pkt 2 części C załącznika nr 3 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1985 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w przepisach szczególnych dla organów zniesionych (Dz. U. Nr 63, poz. 334) zarządza się, co następuje:
1.
Wytwarzane przez silniki spalinowe (w tym także przez silniki spalinowe stosowane w pojazdach samochodowych): tlenek węgla, związki ołowiu i związki siarki oraz związki powodujące zadymienie spalin są substancjami zanieczyszczającymi, które nie mogą być wprowadzane do powietrza w ilościach większych niż określone w rozporządzeniu.
2.
Wytwarzane przez silniki spalinowe, stosowane w pojazdach samochodowych, węglowodory i tlenki azotu są substancjami zanieczyszczającymi, które nie mogą być wprowadzane do powietrza w ilościach większych niż określone w normie branżowej BN-79/1553-11 "Pojazdy samochodowe. Dopuszczalna zawartość tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu w spalinach. Wymagania i badania".
Dopuszczalne stężenie tlenku węgla wprowadzonego do powietrza przez pracujący na biegu jałowym silnik spalinowy stosowany w motocyklu i w motorowerze o zapłonie iskrowym może wynosić najwyżej 5,5% objętości spalin, a przez inny silnik spalinowy - 4,5% objętości spalin przy pomiarze niedyspersyjnym analiza torem, działającym na zasadzie pochłaniania promieniowania podczerwonego.
Dopuszczalne zadymienie spalin wprowadzonych do powietrza przez pracujący przy swobodnym przyspieszeniu silnik spalinowy może wynosić najwyżej 70% w skali dymomierza, określonego w obowiązującej normie dotyczącej pomiaru zadymienia spalin metodą absorpcji światła.
1.
Dopuszczalne jest, z zastrzeżeniem ust. 2, wprowadzanie do powietrza przez silniki spalinowe tylko takich ilości związków ołowiu i związków siarki, jakie zawarte są w paliwach odpowiadających obowiązującym Polskim Normom.
2.
Nie jest dopuszczalne po 2000 roku wprowadzanie do powietrza przez silniki spalinowe związków ołowiu, z tym że do tego roku sukcesywnie należy podejmować działania zmierzające do eliminowania tych związków.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1987 r.