§ 6. - Domy pomocy społecznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.734 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 listopada 2023 r.
§  6. 
1. 
Dom uznaje się za spełniający warunki, jeżeli:
1)
w zakresie usług bytowych:
a)
budynek i jego otoczenie nie mają barier architektonicznych,
b)
budynek wielokondygnacyjny ma zainstalowaną windę dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych; w przypadku domów, o których mowa w art. 56 pkt 3-5 ustawy, zalecana jest winda dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych,
c) 3
 budynek jest wyposażony w:
system przyzywowo-alarmowy,
system sygnalizacji pożarowej, który nie musi być połączony z obiektem komendy Państwowej Straży Pożarnej lub innym obiektem, wskazanym przez właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej,
d)
liczba miejsc w domu jest nie większa niż 100;
1a) 4
 w budynku jest umieszczona tablica ogłoszeń, znajdująca się w widocznym miejscu, zawierająca informacje dotyczące:
a)
typu domu,
b)
nazwy podmiotu prowadzącego dom lub imienia i nazwiska osoby prowadzącej dom pomocy społecznej,
c)
numeru domu w rejestrze domów pomocy społecznej,
d)
numerów alarmowych,
e)
danych teleadresowych organów, właściwych miejscowo instytucji i organizacji działających w zakresie wolności i praw człowieka oraz instytucji kontrolnych, w szczególności:
Rzecznika Praw Obywatelskich,
Rzecznika Praw Pacjenta,
państwowego powiatowego inspektora sanitarnego,
właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego,
właściwego ze względu na miejsce położenia domu ośrodka pomocy społecznej,
prokuratury rejonowej,
sądu opiekuńczego;
2)
znajdują się w nim następujące pomieszczenia:
a)
pokoje mieszkalne jednoosobowe i wieloosobowe,
b)
pokoje dziennego pobytu,
c)
jadalnia,
d) 5
 gabinet przedmedycznej pomocy doraźnej,
e)
pomieszczenia do terapii i rehabilitacji,
f)
kuchenka pomocnicza,
g)
pomieszczenie pomocnicze do prania i suszenia,
h)
palarnia, jeżeli wśród mieszkańców domu są osoby palące,
i)
pokój gościnny,
j)
miejsce kultu religijnego zgodne z wyznaniem mieszkańca domu, jeżeli nie ma on możliwości uczestniczenia w nabożeństwach poza domem,
k)
inne pomieszczenia techniczne służące zaspokajaniu potrzeb sanitarnych mieszkańców domu;
3)
pokój mieszkalny:
a)
jednoosobowy ma powierzchnię nie mniejszą niż 9 m2,
b)
wieloosobowy ma powierzchnię nie mniejszą niż 6 m2 na osobę i:
w przypadku osób poruszających się samodzielnie - jest przeznaczony dla nie więcej niż trzech osób,
w przypadku osób leżących - jest przeznaczony dla nie więcej niż czterech osób,
c)
jest wyposażony w łóżko lub tapczan, szafę, stół, krzesła, szafkę nocną dla każdego mieszkańca domu oraz odpowiednią do liczby osób mieszkających w pokoju liczbę wyprowadzeń elektrycznych; w domach, o których mowa w art. 56 pkt 5 ustawy, wyprowadzenia elektryczne są zabezpieczone przed dostępem dzieci

- przy czym pokój uznaje się za spełniający wymagane normy, o których mowa w lit. a i b, jeżeli odstępstwo od tych norm poniżej wymaganej wartości nie jest większe niż 5%;

3a)
mieszkaniec domu charakteryzujący się znacznymi zaburzeniami interakcji społecznych i komunikacji zamieszkuje w pokoju jednoosobowym, za swoją zgodą, a w przypadku osób ubezwłasnowolnionych, za zgodą opiekuna prawnego, o ile warunki domu na to pozwalają i uzasadnione jest to względami terapeutycznymi;
3b) 6
 dyrektor domu w uzasadnionych przypadkach decyduje o konieczności odstępstwa od norm wskazanych w pkt 3 lit. c;
4)
w zakresie warunków sanitarnych:
a)
liczba łazienek zapewnia możliwość korzystania z każdej przez nie więcej niż sześć osób, a w przypadku toalet przez nie więcej niż cztery osoby; jeżeli liczba osób leżących przekracza 50% ogólnej liczby mieszkańców domu, dopuszcza się zmniejszenie liczby tych pomieszczeń o 25%,
b)
łazienki i toalety są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
c) 7
 łazienka wyposażona co najmniej w miskę ustępową, umywalkę i prysznic albo toaleta wyposażona co najmniej w miskę ustępową i umywalkę oraz łazienka wyposażona co najmniej w prysznic i umywalkę znajdują się w pomieszczeniach związanych z pokojami mieszkalnymi;
d) 8
 na każdej kondygnacji domu z pokojami mieszkalnymi znajduje się łazienka przystosowana do kąpieli osób leżących, wyposażona w urządzenia ułatwiające wykonywanie czynności związanych z kąpielą;
5)
pomieszczenia mieszkalne domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, estetyczne i wolne od nieprzyjemnych zapachów;
6)
w zakresie wyżywienia i organizacji posiłków:
a) 9
 mieszkańcom domu zapewnia się co najmniej 3 posiłki dziennie, w tym jeden gorący, a w przypadku domów, o których mowa w art. 56 pkt 5 ustawy, co najmniej 4 posiłki dziennie, w tym jeden gorący,
b)
zapewnia się wybór zestawu posiłków lub możliwość otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza,
c)
dla każdego z posiłków czas wydawania wynosi 2 godziny,
d)
podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje są dostępne przez całą dobę,
e)
mieszkaniec może spożywać posiłki w pokoju mieszkalnym,
f)
w razie potrzeby mieszkaniec jest karmiony;
7)
mieszkańcom domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków zapewnia się odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do ich potrzeb i pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
a)
odzież całodzienną - co najmniej dwa zestawy,
b)
odzież zewnętrzną: płaszcz lub kurtkę - co najmniej jeden zestaw,
c)
bieliznę dzienną - co najmniej 4 komplety,
d)
bieliznę nocną - co najmniej 2 komplety,
e)
co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe

- przy czym w przypadku mieszkańców leżących zaopatrywanie w odzież i obuwie dostosowuje się do potrzeb wynikających z ich stanu zdrowia;

8)
mieszkańcom domu zapewnia się pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, a w przypadku gdy sami nie są w stanie zapewnić sobie środków czystości i środków higienicznych, zapewnia się im w szczególności:
a)
w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do mycia zębów oraz środki piorące, szampon do mycia włosów, a dla mężczyzn i starszych chłopców - przybory do golenia,
b)
co najmniej dwie sztuki ręczników, zmienianych w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na tydzień,
c)
pościel, zmienianą w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
9)
dzieci mają zapewnione zabawki odpowiednie do ich wieku i sprawności;
10)
w zakresie usług opiekuńczych i wspomagających zapewnia się mieszkańcom domu:
a)
świadczenie pracy socjalnej,
b)
organizację zajęć terapeutycznych, w tym terapii zajęciowej, w pracowniach terapii, a w przypadku osób przebywających w domach, o których mowa w art. 56 pkt 3 i 4 ustawy, także umożliwienie korzystania z usług w warsztatach terapii zajęciowej,
c)
możliwość korzystania z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów,
d)
organizację świąt i uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia się udział w imprezach kulturalnych i turystycznych,
e)
możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca domu,
f)
regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
g)
sprawienie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
1a.  10
 Przepis ust. 1 pkt 1 lit. c tiret drugie stanowi przepis przeciwpożarowy w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2057 oraz z 2023 r. poz. 1088 i 1560).
1b.  11
 W przypadku budynku domu pomocy społecznej przeznaczonego dla nie więcej niż 10 mieszkańców, w którym personel domu jest stale obecny, dopuszcza się jego wyposażenie w autonomiczne czujki dymu zamiast w system sygnalizacji pożarowej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c tiret drugie. Autonomiczne czujki dymu powinny obejmować wszystkie pomieszczenia, z wyjątkiem pomieszczeń niewymagających ochrony za pomocą automatycznego wykrywania pożaru - z uwagi na niskie ryzyko pożarowe.
2. 
Warunkiem efektywnej realizacji usług opiekuńczych i wspomagających jest:
1)
zatrudnianie w pełnym wymiarze czasu pracy nie mniej niż dwóch pracowników socjalnych na stu mieszkańców domu;
2)
zapewnianie mieszkańcom domu kontaktu z psychologiem, a w przypadku domów, o których mowa:
a) 12
 w art. 56 pkt 3-5 i 7 ustawy - również z psychiatrą lub lekarzem w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii,
b)
w art. 56 pkt 7 ustawy - również ze specjalistą psychoterapii uzależnień lub instruktorem terapii uzależnień albo osobą przeszkoloną w zakresie oddziaływań terapeutyczno-rehabilitacyjnych wobec osób uzależnionych od alkoholu;
3)
posiadanie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, w odpowiednim typie domu dla:
a)
osób w podeszłym wieku - nie mniej niż 0,4 na jednego mieszkańca domu,
b)
osób przewlekle somatycznie chorych - nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu,
c)
osób przewlekle psychicznie chorych - nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu,
d)
osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie - nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu,
e)
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie - nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu,
f)
osób niepełnosprawnych fizycznie - nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu,
g)
osób uzależnionych od alkoholu - nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu

- 13  przy czym przy ustalaniu wskaźników zatrudnienia uwzględnia się również wolontariuszy, stażystów, praktykantów oraz osoby odbywające służbę zastępczą w domu, a także osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami domu; przy wyliczaniu wskaźnika udział tych osób nie może przekroczyć 20% ogólnej liczby osób zatrudnionych w zespole terapeutyczno - opiekuńczym, a także pracowników pierwszego kontaktu zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych lub obsługi, w wymiarze proporcjonalnym do czasu, w jakim koordynują działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu;

4)
uczestniczenie pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego co najmniej raz na dwa lata w organizowanych przez dyrektora domu szkoleniach na temat praw mieszkańca domu oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcami, w tym w zakresie komunikacji wspomagającej lub alternatywnej, o ile występują problemy z komunikacją werbalną wśród mieszkańców;
4a) 14
 ukończenie przez pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej zorganizowanego przez dyrektora domu;
5)
pracownicy domu, o którym mowa w art. 56 pkt 7 ustawy, powinni posiadać przeszkolenie w zakresie podstawowej pomocy osobom uzależnionym od alkoholu.
3 § 6 ust. 1 pkt 1 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
5 § 6 ust. 1 pkt 2 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
6 § 6 ust. 1 pkt 3b dodany przez § 1 pkt 2 lit. a tiret czwarte rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
7 § 6 ust. 1 pkt 4 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 17 stycznia 2018 r. (Dz.U.2018.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2018 r.
8 § 6 ust. 1 pkt 4 lit. d dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 17 stycznia 2018 r. (Dz.U.2018.278) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2018 r.
9 § 6 ust. 1 pkt 6 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a tiret piąte rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
10 § 6 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
11 § 6 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
12 § 6 ust. 2 pkt 2 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
13 § 6 ust. 2 pkt 3 część wspólna zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.
14 § 6 ust. 2 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. c tiret trzecie rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. (Dz.U.2023.2355) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2023 r.