Dofinansowanie zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.156.1051

Akt utracił moc
Wersja od: 26 sierpnia 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 23 sierpnia 2010 r.
w sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej

Na podstawie art. 86 ust. 6 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania na przebudowę, remonty i inwestycje obiektów sportowych oraz rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych, tryb składania wniosków o dofinansowanie oraz przekazywania środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na realizację zadań.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Funduszu - rozumie się przez to Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej;
2)
ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, będącego dysponentem Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej;
3)
środkach - rozumie się przez to wpływy z dopłat do stawek, cen losów lub innych dowodów udziału w grach objętych monopolem państwa, przekazane na rachunek Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej;
4)
wnioskodawcach - rozumie się przez to podmioty ubiegające się o dofinansowanie realizacji zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej;
5)
zadaniach - rozumie się przez to zadania inwestycyjne oraz zadania polegające na rozwijaniu sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych;
6)
zadaniach inwestycyjnych - rozumie się przez to zadania polegające na przebudowie, remontach i inwestycjach obiektów sportowych.
Środki Funduszu przeznacza się na:
1)
dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych obiektów sportowych;
2)
dofinansowanie realizacji zadań polegających na rozwijaniu sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych;
3)
koszty obsługi Funduszu.
1.
W zakresie realizacji zadań inwestycyjnych obiektów sportowych środkami Funduszu można dofinansowywać:
1)
realizację zadań inwestycyjnych określonych w wojewódzkich wieloletnich programach rozwoju bazy sportowej, uchwalonych przez sejmiki województw - do 50 % środków Funduszu, o których mowa w § 3 pkt 1;
2)
realizację zadań inwestycyjnych objętych programem inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu opracowanym przez ministra oraz innymi programami inwestycyjnymi wdrożonymi przez ministra - pozostałe środki Funduszu, o których mowa w § 3 pkt 1.
2.
Przy podziale środków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, bierze się pod uwagę w szczególności:
1)
liczbę ludności w województwie;
2)
podstawowy dochód na jednego mieszkańca województwa - wskaźnik W, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857);
3)
liczbę obiektów sportowych w województwie.
1.
Kwota środków Funduszu na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć 33 % wartości kosztorysowej inwestycji określonej w zbiorczym zestawieniu kosztów, zwanej dalej "wartością kosztorysową inwestycji", z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2.
Kwota środków Funduszu na dofinansowanie realizacji zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, nie może przekroczyć 50 % wartości kosztorysowej inwestycji, z wyjątkiem:
1)
inwestycji, których inwestorem jest Centralny Ośrodek Sportu - do 99 % wartości kosztorysowej inwestycji;
2)
inwestycji, których inwestorem jest akademia wychowania fizycznego oraz jednostka samorządu terytorialnego prowadząca szkołę mistrzostwa sportowego o strategicznym znaczeniu dla sportu - do 70 % wartości kosztorysowej inwestycji.
3.
Dopuszcza się dofinansowanie do 70 % wartości kosztorysowej inwestycji pełnowymiarowych sal gimnastycznych w gminach, które nie posiadają takiego obiektu, oraz wszystkich zadań inwestycyjnych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 realizowanych w gminach, o których mowa w art. 20 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
4.
W przypadku zadań inwestycyjnych podejmowanych w miejscowościach określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906 oraz z 2010 r. Nr 149, poz. 996) dopuszcza się dofinansowanie ze środków Funduszu do 95 % wartości kosztorysowej inwestycji.
W zakresie realizacji zadań polegających na rozwijaniu sportu dzieci i młodzieży środkami Funduszu można dofinansowywać:
1)
zakup i dystrybucję sprzętu sportowego, w tym dla najwyżej sklasyfikowanych klubów sportowych w systemie sportu dzieci i młodzieży;
2)
organizację imprez sportowych dla dzieci i młodzieży;
3)
organizację wojewódzkich finałów Igrzysk Młodzieży Szkolnej oraz finałów zawodów dla uczniów gimnazjów i liceów;
4)
organizację obozów sportowych w okresach wolnych od nauki;
5)
szkolenie nauczycieli, instruktorów, trenerów, animatorów, wolontariuszy i organizatorów sportu dzieci i młodzieży;
6)
wydawnictwa metodyczno-szkoleniowe;
7)
prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży;
8)
promocję sportu dzieci i młodzieży;
9)
szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w akademickich centrach szkolenia sportowego;
10)
przygotowanie i udział akademickiej reprezentacji Polski w uniwersjadach oraz w akademickich mistrzostwach świata w letnich i zimowych dyscyplinach sportu;
11)
szkolenie kadry narodowej w dyscyplinach olimpijskich w kategoriach juniorów i młodzieżowców;
12)
szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w ośrodkach szkolenia sportowego polskich związków sportowych w dyscyplinach olimpijskich i innych ośrodkach szkoleniowych;
13)
przygotowanie i udział reprezentacji Polski w zawodach międzynarodowych w kategoriach juniorów i młodzieżowców;
14)
szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo w publicznych i niepublicznych szkołach mistrzostwa sportowego;
15)
szkolenie kadr wojewódzkich młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców;
16)
organizację eliminacji i zawodów finałowych Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży oraz finałów Międzywojewódzkich Mistrzostw Młodzików;
17)
prowadzenie działalności kontrolnej systemu sportu dzieci i młodzieży.
W zakresie realizacji zadań polegających na rozwijaniu sportu osób niepełnosprawnych środkami Funduszu można dofinansowywać:
1)
organizację zajęć sekcji sportowych osób niepełnosprawnych;
2)
organizację imprez sportowych dla osób niepełnosprawnych;
3)
szkolenie centralne, w tym szkolenie w centralnych ośrodkach szkolenia sportowego w dyscyplinach paraolimpijskich;
4)
udział sportowców niepełnosprawnych w igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata i Europy i innych imprezach mistrzowskich rangi międzynarodowej i krajowej;
5)
prowadzenie zajęć sportowych dla osób niepełnosprawnych;
6)
organizację obozów sportowych dla osób niepełnosprawnych;
7)
szkolenie trenerów, instruktorów, fizjoterapeutów, klasyfikatorów i wolontariuszy sportu osób niepełnosprawnych;
8)
promocję sportu osób niepełnosprawnych;
9)
zakup sprzętu sportowego dla osób niepełnosprawnych;
10)
umowy z trenerami kadry narodowej osób niepełnosprawnych.
1.
Wnioskodawcy planujący rozpoczęcie lub realizujący zadania inwestycyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, składają wnioski o dofinansowanie realizacji zadania ze środków Funduszu do ministra.
2.
Wniosek składa się do dnia 31 maja roku, w którym wnioskodawca zamierza rozpocząć dofinansowanie realizacji inwestycji środkami z Funduszu, a w uzasadnionych przypadkach, za zgodą ministra, do dnia 31 sierpnia.
3.
Wniosek dotyczący zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 4, wnioskodawca może złożyć w każdym czasie.
4.
Wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego powinien określać:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy;
2)
nazwę i lokalizację inwestycji;
3)
planowany zakres rzeczowy inwestycji;
4)
planowany termin rozpoczęcia i zakończenia inwestycji, a jeżeli inwestycja jest w toku realizacji - rzeczywisty termin rozpoczęcia inwestycji i planowany termin jej zakończenia;
5)
planowaną wartość kosztorysową inwestycji;
6)
kwotę nakładów poniesionych na inwestycję od początku jej realizacji do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek;
7)
łączną kwotę nakładów planowanych do poniesienia na inwestycję, począwszy od roku, w którym jest składany wniosek, do terminu jej zakończenia określonego we wniosku;
8)
wnioskowaną kwotę środków z Funduszu oraz inne środki, z których wnioskodawca planuje finansować nakłady określone w pkt 7.
5.
Wniosek powinien zawierać uzasadnienie potrzeby wykonania inwestycji w planowanym zakresie rzeczowym i terminie, a także informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji;
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania w terminie jej zakończenia określonym we wniosku, z tego w roku, w którym jest składany wniosek, i w poszczególnych następnych latach jej realizacji;
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji;
4)
sytuacji finansowej wnioskodawcy, w szczególności oświadczenie wnioskodawcy, że nie zalega z płatnościami na rzecz podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów.
6.
Do wniosku, z zastrzeżeniem ust. 7, dołącza się:
1)
dokumenty potwierdzające przygotowanie inwestycji do realizacji, w tym w szczególności pozwolenie na budowę, jeżeli jest ono wymagane odrębnymi przepisami dla zakresu zadania inwestycyjnego objętego wnioskiem;
2)
dokumenty potwierdzające posiadanie lub zapewnienie otrzymania przez wnioskodawcę środków finansowych innych niż środki z Funduszu, w wysokości umożliwiającej zrealizowanie zadania inwestycyjnego w terminie określonym we wniosku;
3)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu otrzymanej kwoty ze środków Funduszu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania tych środków do dnia ich zwrotu, jeżeli wnioskodawca:
a)
wykorzysta środki z Funduszu niezgodnie z przeznaczeniem,
b)
nie zakończy inwestycji w terminie określonym w umowie;
4)
w przypadku wnioskodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych zobowiązanie do ustanowienia zabezpieczenia wykonania przez wnioskodawcę zobowiązania określonego w pkt 3.
7.
Do wniosku o dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 4, dołącza się dokumenty wymienione w ust. 6 pkt 1 i pkt 3 lit. a oraz opinię marszałka województwa.
Udzielenie dofinansowania na realizację zadań, o których mowa w § 6 i 7, następuje w drodze otwartego konkursu, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.2)), z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
1.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6, składają podmioty, których podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, z zastrzeżeniem § 11 ust. 1-3.
2.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 7, składają podmioty, których celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu osób niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 4.
3.
Wniosek powinien zawierać:
1)
określenie wnioskodawcy wraz z aktualnym wyciągiem z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego rejestru albo zaświadczeniem bądź informacją z ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy;
2)
szczegółową nazwę zadania wraz z zakresem i charakterystyką (w tym: termin, miejsce, liczba uczestników);
3)
informację o wcześniejszej działalności wnioskodawcy w zakresie, którego dotyczy zadanie;
4)
informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania oraz o planowanej wysokości środków finansowych na realizację danego zadania pochodzących z innych źródeł;
5)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania;
6)
kalkulację przewidywanych dochodów oraz innych korzyści związanych z realizacją zadania;
7)
kwoty środków Funduszu otrzymane w bieżącym i poprzednim roku;
8)
wskazanie rachunku, na jaki mają być przekazane środki;
9)
oświadczenie wnioskodawcy, że nie zalega z płatnościami na rzecz podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów.
4.
Do wniosku powinny być dołączone następujące załączniki:
1)
preliminarz kosztów bezpośrednich, a także kosztów obsługi zadania, zwanych dalej "kosztami pośrednimi";
2)
szczegółowy regulamin i program przedsięwzięcia, ramowy program szkolenia sportowego, odpowiednio konspekt scenariusza filmu lub propozycji wydawniczej, specyfikację kompletu sprzętu sportowego lub inne informacje niezbędne przy rozpatrywaniu wniosku.
5.
Polskie związki sportowe oraz stowarzyszenia o zasięgu ogólnokrajowym lub regionalnym realizujące zadania, o których mowa w § 6 pkt 9-15, dodatkowo dołączają do wniosku następujące załączniki:
1)
wykaz zawodników proponowanych do objęcia szkoleniem;
2)
opis warunków opieki medycznej, odnowy biologicznej, warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny odbywania zajęć sportowych;
3)
wykaz kadry trenersko-instruktorskiej, z uwzględnieniem danych dotyczących wykształcenia i praktyki zawodowej.
6.
W przypadku udzielenia dofinansowania realizacji zadania, o którym mowa w § 6 pkt 15, wojewódzkie interdyscyplinarne stowarzyszenia, o których mowa w art. 18b ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.3)), realizujące zadanie składają w terminie do dnia 31 marca roku, w którym realizowane jest zadanie, aktualny wykaz zawodników objętych szkoleniem.
1.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadania, o którym mowa w § 6 pkt 9, składają kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia w środowisku akademickim oraz ogólnokrajowe stowarzyszenia działające w zakresie kultury fizycznej i sportu kwalifikowanego w środowisku akademickim.
2.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6 pkt 10-14, składają polskie związki sportowe oraz ogólnokrajowe stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń działające w zakresie kultury fizycznej i sportu kwalifikowanego.
3.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6 pkt 15 i 16, składają ogólnokrajowe stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń działające w zakresie kultury fizycznej i sportu młodzieżowego oraz wojewódzkie interdyscyplinarne stowarzyszenia.
4.
Wnioski o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 7 pkt 3, 4, 7 i 10, składają ogólnokrajowe stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń działające w zakresie kultury fizycznej i sportu osób niepełnosprawnych.
1.
Wniosek o dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 4 ust. 1, § 6 i 7, zaakceptowany przez ministra stanowi podstawę do zawarcia umowy z wnioskodawcą.
2.
Przekazywanie środków Funduszu i ich rozliczanie odbywa się na podstawie umów zawartych przez wnioskodawców z ministrem, po spełnieniu warunków i w trybie określonym w rozporządzeniu.
Umowa o dofinansowanie ze środków Funduszu realizacji zadań, o których mowa w § 6 i 7, powinna zawierać w szczególności:
1)
określenie stron umowy;
2)
nazwę i szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dofinansowanie zostało przyznane, i termin jego wykonania;
3)
wysokość udzielonego dofinansowania oraz sposób i terminy przekazywania środków, z uwzględnieniem § 15;
4)
termin wykorzystania dofinansowania, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonego dofinansowania;
6)
termin zwrotu niewykorzystanej części dofinansowania, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania;
7)
klauzulę o niedopuszczalności przenoszenia praw i obowiązków strony na osoby trzecie bez zgody ministra;
8)
określenie warunków zmiany zakresu rzeczowego zadania w trakcie obowiązywania umowy;
9)
zobowiązanie wnioskodawcy do wykorzystania środków z Funduszu wyłącznie na cele określone w umowie;
10)
zobowiązanie wnioskodawcy do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków Funduszu i wydatków dokonywanych z tych środków;
11)
określenie sposobu zagospodarowania dochodów osiągniętych przez wnioskodawcę przy realizacji zadania, z uwzględnieniem § 17;
12)
określenie składników kalkulacji kosztów pośrednich, z uwzględnieniem § 18;
13)
zobowiązanie wnioskodawcy do poddania się kontroli realizowanej przez organ udzielający dofinansowania w sposób określony w § 19;
14)
zobowiązanie wnioskodawcy do przedłożenia w określonych terminach i zakresie rozliczenia zadania oraz do zwrotu środków Funduszu w przypadku niewykonania zadania w części lub w całości albo wykorzystania tych środków niezgodnie z przeznaczeniem, z uwzględnieniem § 20;
15)
klauzulę o możliwościach jej rozwiązania;
16)
klauzulę o zakazie ubiegania się o dofinansowanie z Funduszu przez okres do 2 lat w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem.
Umowa o dofinansowanie ze środków Funduszu zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1)
określenie stron umowy;
2)
szczegółowy opis zadania, wartość kosztorysową i terminy jego realizacji;
3)
kwotę dofinansowania oraz sposób i terminy przekazywania oraz zwrotu środków;
4)
klauzulę o niedopuszczalności przenoszenia praw i obowiązków strony na osoby trzecie;
5)
zobowiązanie wnioskodawcy do wykorzystania środków Funduszu wyłącznie na cele określone w umowie;
6)
zobowiązanie wnioskodawcy do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków Funduszu i wydatków dokonywanych z tych środków;
7)
zobowiązanie do zwrotu na konto Funduszu dochodów osiągniętych przez wnioskodawcę przy realizacji zadania;
8)
zobowiązanie wnioskodawcy do poddania się kontroli realizowanej przez organ udzielający dofinansowania w sposób określony w § 19;
9)
zobowiązanie wnioskodawcy do przedłożenia w określonych terminach i zakresie rozliczenia zadania oraz do zwrotu środków Funduszu w przypadku niewykonania zadania w części lub w całości albo wykorzystania tych środków niezgodnie z przeznaczeniem, z uwzględnieniem § 20;
10)
klauzulę o możliwości jej rozwiązania;
11)
zobowiązanie wnioskodawcy do spełnienia wymogów właściwych międzynarodowych organizacji sportowych, z uwzględnieniem § 16;
12)
klauzulę o zakazie ubiegania się o dofinansowanie z Funduszu przez okres do 2 lat w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem;
13)
klauzulę o karach umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zadania.
1.
Środki Funduszu przeznaczone w umowie na dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w § 6 i 7, są przekazywane na rachunek bankowy wnioskodawcy w terminach zapewniających finansowanie zobowiązań wynikających z realizacji zadania.
2.
Środki Funduszu przeznaczone w umowie na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy wnioskodawcy po przedstawieniu zaakceptowanych przez wnioskodawcę faktur lub rachunków dotyczących dofinansowanego zadania inwestycyjnego.
1.
Wnioskodawcy korzystający z dofinansowania ze środków Funduszu na realizację zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, są obowiązani do uwzględnienia w projektach budowlanych wymagań właściwych międzynarodowych organizacji sportowych.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się również do zadań inwestycyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, jeżeli mają się na tych obiektach odbywać zawody międzynarodowe.
1.
Jeżeli przy realizacji zadań ze środków Funduszu zostaną osiągnięte dochody nieprzewidziane w umowie, wnioskodawca jest obowiązany zwrócić je w terminie 14 dni od dnia uzyskania dochodu na rachunek Funduszu.
2.
Wnioskodawca może wystąpić do ministra w terminie określonym w ust. 1 z propozycją zagospodarowania osiągniętych nieprzewidzianych dochodów. Po rozpatrzeniu propozycji wnioskodawcy strony mogą w formie aneksu do umowy rozszerzyć zakres rzeczowy realizowanego zadania albo odpowiednio zmniejszyć kwotę dofinansowania.
3.
Osiągnięte przez wnioskodawcę dochody z tytułu kar umownych powinny być zwrócone proporcjonalnie do udziału środków Funduszu w pokryciu wydatku na rachunek Funduszu w terminie 14 dni od dnia uzyskania dochodu.
Wnioskodawcy realizujący zadania, o których mowa w § 6 i 7, mogą przeznaczyć na koszty pośrednie nie więcej niż 10 % kosztów bezpośrednich, związanych z realizacją zadania, dofinansowanych ze środków Funduszu, w tym wynagrodzeń osób obsługujących te zadania. Wysokość kosztów pośrednich pokrywanych ze środków Funduszu ustala się, po ich szczegółowej analizie, w drodze negocjacji przed podpisaniem umowy, z uwzględnieniem rodzaju i specyfiki zadania.
1.
Minister jest uprawniony do przeprowadzania kontroli realizacji zadań ze środków Funduszu.
2.
Kontroli podlega w szczególności:
1)
przebieg i sposób realizacji zadania;
2)
wykorzystanie środków Funduszu;
3)
sposób prowadzenia dokumentacji księgowej;
4)
prawidłowość rozliczeń z ministrem.
3.
Wnioskodawca jest obowiązany do udostępnienia na żądanie upoważnionych przedstawicieli ministra informacji i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
4.
Ustalenia kontroli przedstawione są w protokole kontroli, a ocena realizacji zadania przedstawiana jest w wystąpieniu pokontrolnym.
5.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wystąpienie pokontrolne zawiera wnioski i zalecenia pokontrolne ze wskazaniem sposobu ich usunięcia.
6.
Wnioskodawca w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń pokontrolnych zawiadamia organ udzielający dofinansowania o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
1.
Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzenia i przedstawienia ministrowi rozliczenia otrzymanego dofinansowania na realizację zadania w zakresie rzeczowym i finansowym zgodnie z treścią umowy, w terminie 30 dni od zakończenia zadania, a w przypadku zadania inwestycyjnego - w terminie 50 dni.
2.
Minister zatwierdza rozliczenie dofinansowania na realizację zadania, przedstawione przez zobowiązaną do tego jednostkę, w terminie 30 dni od dnia jego przedstawienia.
3.
Jeżeli przedstawione rozliczenie dofinansowania na realizację zadania zawiera istotne błędy lub jest niekompletne, minister wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
4.
Termin rozliczenia dofinansowania na realizację zadania inwestycyjnego, określony w ust. 1, może być przedłużony za zgodą ministra.
5.
W przypadku niewykonania lub częściowego niewykonania zadań, o których mowa w § 6 i 7, w terminie określonym w umowie, środki Funduszu podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu w części proporcjonalnej do stopnia niewykonania umowy, a w przypadku zadania inwestycyjnego - podlegają całkowitemu zwrotowi.
6.
Niewykorzystane środki Funduszu podlegają zwrotowi na rachunek Funduszu w terminie 15 dni od dnia wykonania zadania określonego w umowie, a w przypadku zadania inwestycyjnego - nie później niż w terminie 50 dni od dnia odbioru końcowego.
7.
W przypadku stwierdzenia wykorzystania dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania nienależnego lub pobrania w nadmiernej wysokości oraz zwrotu niewykorzystanej dotacji stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.4)), w zakresie dotyczącym dotacji udzielanych z budżetu państwa.
1.
Wnioskodawcy korzystający z dofinansowania ze środków Funduszu, o których mowa w § 3 pkt 1, są obowiązani do sporządzania i przekazywania ministrowi, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, informacji o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w roku poprzednim, zwanym dalej "okresem sprawozdawczym", zawierającej:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy;
2)
nazwę i lokalizację inwestycji;
3)
wartość kosztorysową inwestycji, zgodnie z zakresem inwestycji określonym w umowie;
4)
kwoty nakładów poniesionych na inwestycję:
a)
od początku roku, w którym rozpoczęto realizację inwestycji, do końca okresu sprawozdawczego,
b)
w okresie sprawozdawczym;
5)
kwoty środków Funduszu otrzymane przez wnioskodawcę na dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego w okresach, o których mowa w pkt 4;
6)
planowany i rzeczywisty zakres rzeczowy inwestycji lub jej części (etapu) zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym oraz kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia w roku następnym lub później, w zakresie rzeczowym planowanym w części opisowej wniosku do wykonania w okresie sprawozdawczym;
2)
kopię pozwolenia na użytkowanie obiektu sportowego, powstałego w wyniku realizacji inwestycji.
Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 1 lipca 2010 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.5)
______

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602 oraz z 2008 r. Nr 24, poz. 146).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, z 2008 r. Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 22, poz. 120 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 127, poz. 857.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 195, poz. 1200 oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 97, poz. 801 i Nr 226, poz. 1809.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sportu z dnia 10 lipca 2006 r. w sprawie dofinansowania zadań ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Dz. U. Nr 134, poz. 944 i Nr 178, poz. 1318), które utraciło moc z dniem 30 czerwca 2010 r. na podstawie art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857).