§ 27. - Dodatkowe sprawozdania finansowe i statystyczne zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1960

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 września 2023 r.
§  27. 
1. 
Część A sprawozdania opatrują kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym:
1)
kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w jego skład;
2)
osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych;
3)
aktuariusz nadzorujący funkcję aktuarialną.
2. 
W przypadku powierzenia przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji prowadzenia ksiąg rachunkowych przedsiębiorcy wykonującemu działalność, o której mowa w art. 76a ust. 1 ustawy o rachunkowości, lub wykonującemu taką działalność przedsiębiorcy z państwa członkowskiego w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 470), część A sprawozdania opatrują kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, oraz osoba wykonująca czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
3. 
Podpisanie części A sprawozdania stanowi potwierdzenie zgodności danych i informacji zawartych w części A sprawozdania ze stanem faktycznym.
4. 
Odmowa podpisu części A sprawozdania wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia i jest dołączana do części A sprawozdania.
5. 
Część A sprawozdania może podpisać co najmniej jedna osoba wchodząca w skład wieloosobowego organu kierującego zakładem ubezpieczeń albo zakładem reasekuracji, po złożeniu przez pozostałe osoby wchodzące w skład tego organu oświadczeń, że potwierdzają zgodność danych i informacji zawartych w części A sprawozdania ze stanem faktycznym, lub odmowy złożenia takich oświadczeń przez te osoby. Odmowa złożenia oświadczenia jest równoznaczna z odmową podpisu części A sprawozdania i wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia. Oświadczenie o potwierdzeniu zgodności danych i informacji zawartych w części A sprawozdania ze stanem faktycznym oraz odmowa złożenia takiego oświadczenia są dołączane do części A sprawozdania.
6. 
W treści odmowy podpisu części A sprawozdania, o której mowa w ust. 4, oraz oświadczenia lub odmowy złożenia oświadczenia, o których mowa w ust. 5, wskazuje się część A sprawozdania, którego te dokumenty dotyczą, w szczególności przez podanie daty i godziny podpisania części A sprawozdania przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, albo osobę wykonującą czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
7. 
Odmowę podpisu części A sprawozdania, o której mowa w ust. 4, lub oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w ust. 5, sporządza się w postaci elektronicznej i opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym albo sporządza się w postaci papierowej i opatruje podpisem własnoręcznym.
8. 
W przypadku gdy odmowa podpisu części A sprawozdania, o której mowa w ust. 4, albo oświadczenie albo odmowa złożenia oświadczenia, o których mowa w ust. 5, zostały sporządzone w postaci papierowej opatrzonej podpisem własnoręcznym, jedna z osób wchodzących w skład tego organu, podpisująca część A sprawozdania, zapewnia sporządzenie elektronicznych kopii tych dokumentów.