§ 3. - Dodatki, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy dla nauczycieli zatrudnionych w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych oraz szkołach przy zakładach karnych i aresztach śledczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.83 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 17 stycznia 2014 r.
§  3.
1.
Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony, nie krótszy niż 2 miesiące i nie dłuższy niż 6 miesięcy, w wysokości do 50% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Warunkiem przyznania nauczycielowi zatrudnionemu w szkole dodatku motywacyjnego jest:
1)
uzyskiwanie przez uczniów lub słuchaczy osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych, potwierdzanych wynikami klasyfikacji lub promocji, wynikami egzaminów i sprawdzianów albo sukcesami w konkursach, zawodach i olimpiadach, z uwzględnieniem możliwości uczniów lub słuchaczy oraz warunków pracy nauczyciela;
2)
umiejętne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów lub słuchaczy we współpracy z ich rodzinami oraz dyrektorem;
3)
uzyskiwanie szczególnych osiągnięć w realizacji zadań wynikających ze statutu szkoły;
4)
ciągły rozwój i doskonalenie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli pełniących funkcje kierownicze - umiejętność skutecznego zarządzania szkołą;
5)
posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego;
6)
zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela, w szczególności:
a)
organizowanie imprez i uroczystości szkolnych,
b)
praca w komisjach przedmiotowych i przejawianie innych form aktywności w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
c)
aktywna realizacja innych zadań statutowych szkoły.
3.
Warunkiem przyznania nauczycielowi zatrudnionemu w zakładzie dodatku motywacyjnego jest:
1)
uzyskiwanie znaczących osiągnięć w realizacji zadań zakładu, w szczególności:
a)
wysoki stopień realizacji oferty resocjalizacyjnej zakładu i indywidualnego planu resocjalizacji nieletniego oraz umiejętność przewidywania i przeciwdziałania zagrożeniom, takim jak: zagrożenie życia lub zdrowia nieletniego albo innej osoby, nawoływanie do buntu, zakłócenie porządku, samowolne opuszczenie zakładu,
b)
uzyskiwanie przez nieletnich wymaganych osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych, potwierdzonych wynikami klasyfikacji lub promocji, z uwzględnieniem ich możliwości oraz warunków pracy nauczyciela,
c)
umiejętność prowadzenia nauczania wielopoziomowego w klasach o znacznie zróżnicowanym poziomie intelektualnym nieletnich,
d)
osiąganie dobrych efektów w pracy z nieletnimi agresywnymi, uzależnionymi od środków odurzających i psychotropowych, z zaburzeniami rozwoju osobowości oraz upośledzonymi umysłowo,
e)
efektywne rozwiązywanie problemów wychowawczych nieletnich oraz podejmowanie działań w zakresie przygotowania ich do samodzielności życiowej,
f)
współpraca z rodziną zagrożoną patologią oraz podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w rodzinie nieletniego,
g)
podejmowanie działań profilaktycznych, edukacyjnych i wychowawczych oraz współpraca z instytucjami wspomagającymi proces resocjalizacji;
2)
ciągły rozwój i doskonalenie jakości pracy zakładu, a w przypadku nauczycieli pełniących funkcje kierownicze - umiejętność skutecznego zarządzania zakładem;
3)
uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego;
4)
zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela, w szczególności:
a)
organizowanie imprez i uroczystości w zakładzie,
b)
praca w komisjach przedmiotowych i przejawianie innych form aktywności w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
4.
Warunkiem przyznania nauczycielowi zatrudnionemu w ośrodku dodatku motywacyjnego jest:
1)
uzyskiwanie znaczących osiągnięć w zakresie realizacji zadań ośrodka, w szczególności:
a)
poprawność sporządzanych opinii,
b)
terminowość sporządzania opinii,
c)
aktywność w podejmowaniu działań mających na celu przeciwdziałanie i zapobieganie demoralizacji nieletnich,
d)
aktywność w podejmowaniu specjalistycznej opieki nad badanymi rodzinami,
e)
prowadzenie mediacji w sprawach nieletnich oraz rodzinnych,
f)
współdziałanie z placówkami wykonującymi orzeczenia sądu, instytucjami i organizacjami zajmującymi się problematyką ochrony i umacniania rodziny,
g)
podejmowanie i zaangażowanie w czynności związane z doskonaleniem zawodowym,
h)
wykonywanie innych czynności wynikających z zadań ośrodka,
i)
efektywność opiniowania;
2)
wysoka jakość świadczonej pracy, w tym związanej z dodatkowymi zadaniami lub zajęciami, oraz ciągły rozwój i doskonalenie jakości pracy ośrodka, a w przypadku nauczycieli pełniących funkcje kierownicze - umiejętność skutecznego zarządzania ośrodkiem w celu terminowej i efektywnej realizacji zleceń;
3)
uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
5.
Wysokość dodatku motywacyjnego ustala:
1)
dla nauczyciela zatrudnionego w szkole - dyrektor zakładu karnego na wniosek dyrektora szkoły;
2)
dla dyrektora szkoły - organ prowadzący szkołę;
3)
dla nauczyciela zatrudnionego w zakładzie lub ośrodku - dyrektor zakładu lub kierownik ośrodka;
4)
dla dyrektora zakładu - Minister Sprawiedliwości;
5)
dla kierownika ośrodka - prezes sądu okręgowego.