Dodatki i premje aeronautyczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.78.681

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WOJSKOWYCH
z dnia 1 lipca 1927 r.
w porozumieniu z Ministrem Skarbu o dodatkach i premjach aeronautycznych.

Na mocy art. 91 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. № 116, poz. 924) i art. 2 ustawy z dnia 22 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 85, poz. 581) zarządza się co następuje:

Dodatek aeronautyczny.

§  1.
Dodatek aeronautyczny I-ej kategorji przysługuje:
a)
pilotom oraz etatowym obserwatorom lotnictwa,
b)
pilotom sterowcowym wojska balonowego-załodze stałej oraz jednej jej rezerwie.

Dodatek aeronautyczny II-ej kategorji przysługuje:

c)
strzelcom płatowcowym lotnictwa,
d)
obserwatorom nieetatowym lotnictwa, to znaczy oficerom innych rodzajów broni, nie mającym przydziału do jednostek lotniczych, którzy otrzymali wyszkolenie obserwatora i powoływani są na ćwiczenia w charakterze obserwatorów lotniczych.

Dodatek aeronautyczny III-ej kategorji przysługuje:

e)
kontrolerom technicznym (oficerom i szeregowym) w fabrykach, w centralnych warsztatach lotniczych, w pułkowych i szkolnych warsztatach lotniczych, o ile kontrola ich polega na oblatywaniu,
f)
uczniom szkół i kursów lotniczych (przy Oficerskiej Szkole Lotnictwa oraz Centralnej Szkole Podoficerów Pilotów Lotnictwa),
g)
pilotom sterowcowym nie podpadającym pod punkt b), obserwatorom balonowym na uwięzi, pilotom i obserwatorom balonów wolnych, obserwatorom sterowców wojska balonowego.

Dodatek aeronautyczny IV-ej kategorji przysługuje:

h)
oficerom technicznym, mechanikom, radjotelegrafistom, fotografom i innym specjalistom lotnictwa, należącym do personelu zawodowego, o ile odbywają loty na samolotach w charakterze wykonawców swej służby.

Dodatek aeronautyczny V-ej kategorji przysługuje:

i)
uczniom szkół i kursów balonowych,
k)
mechanikom balonowym, radjotelegrafistom, zbrojmistrzom, fotografom oraz innym specjalistom szeregowym zawodowym, którzy wzlotów na sterowcach lub podnoszenia się na balonach na uwięzi i balonach wolnych dokonywają w charakterze wykonawców swej służby.
§  2.
Uprawnienia do pobierania jednego z wymienionych w § 1 niniejszego rozporządzenia dodatków aeronautycznych uzyskują:
a)
na przeciąg każdego kalendarzowego okresu 6 miesięcznego, to jest od 1 stycznia do 30 czerwca-za pierwsze półrocze i od 1 lipca do 31 grudnia-za drugie półrocze, wojskowi wymienieni w § 1 punkty a), b), c), g) niniejszego rozporządzenia, o ile w ubiegłym okresie 6-miesięcznym odbyli i wykonali przepisane ćwiczenia lotnicze z pomyślnym wynikiem oraz od pierwszego dnia następnego miesiąca po ukończeniu szkoły lub kursu balonowego lub lotniczego ci uczniowie szkół lotniczych i balonowych, którzy ukończyli szkołę względnie kurs z pomyślnym wynikiem i otrzymali przydział w jednostce lotniczej względnie balonowej;
b)
na przeciąg okresu wykonywania swych funkcyj w charakterze kontrolerów wojskowi wymienieni w § 1 punkt e) niniejszego rozporządzenia, o ile kontrola ich polega na oblatywaniu;
c)
na przeciąg każdego miesiąca w którym odbyli loty z pomyślnym wynikiem wojskowi wymienieni w punktach d), h) oraz k) § 1 niniejszego rozporządzenia.

Uczniowie szkół i kursów lotniczych, względnie balonowych wymienieni w § 1 punkty f), i) niniejszego rozporządzenia uprawnieni są do pobrania dodatku kat. III, względnie V, o ile ukończą szkołę z pomyślnym wynikiem-to znaczy zdołu po ukończeniu szkoły, za cały okres bytności w szkole.

§  3.
Zakres oraz rodzaj ćwiczeń wymaganych od dyplomowanego personelu latającego celem uzyskania prawa do dodatku aeronautycznego na okres półroczny (§ 2 pkt. a) niniejszego rozporządzenia) w czasie szkolenia (w szkołach, na kursach) pilotów, obserwatorów lotniczych i balonowych, za który przysługuje uczniom w razie pomyślnego ukończenia dodatek lotniczy zdołu, reguluje instrukcja lotnicza. Piloci i obserwatorzy po otrzymaniu dyplomów i odznak w szkołach uzyskują automatycznie prawo do dodatku lotniczego właściwej kategorji po wypełnieniu warunków, wymaganych przez instrukcję lotniczą.
§  4.
W razie choroby, wywołanej służbą lotniczą lub wypadkiem lotniczym, przysługuje personelowi latającemu dodatek aeronautyczny przez cały czas choroby w przeciągu 6-ciu miesięcy. Wyjątkowo w ciężkich wypadkach czasokres pobierania dodatku aeronautycznego może być przedłużony do jednego roku.
§  5.
Dodatki aeronautyczne dla personelu uprawnionego do otrzymania dodatku w myśl § 1 punkty a), b), c), g) niniejszego rozporządzenia są płatne miesięcznie zgóry. Reszta personelu, uprawniona do otrzymania dodatku w myśl § 1 punkty d), e), f), h), i), k) niniejszego rozporządzenia, otrzymuje dodatki i premje miesięcznie zdołu.

Premje aeronautyczne.

§  6.
a) Personel latający otrzymuje premje w wysokości 25 mnożników za każdą godzinę nadprogramową za loty nocne, ilość płatnych godzin nadprogramowych (za loty nocne) nie może przekroczyć 30 godzin na półrocze, Premje te są płatne zdołu po upływie półrocza.

Za lot nocny uważa się lot wykonany w godzinę po zachodzie słońca do godziny przed wschodem słońca.

b)
instruktorzy piloci szkół lotniczych, sterowcowych i eskadr treningowych za każdy lot z uczniem na płatowcu otrzymują niezależnie od dodatku aeronautycznego premje w wysokości:
oficerowie0,4mnożników
podoficerowie0,3"
c)
Instruktorzy oficerowie szkół balonowych 0,3 mnożników za każde wzniesienie się na balonie z uczniem.

Premje przewidziane w punktach a), b) są płatne miesięcznie zdołu.

Loty z uczniem nie mogą w żadnym razie być traktowane jako loty nadprogramowe, uprawniające do pobierania premji aeronautycznej, przewidzianej w punkcie a) niniejszego paragrafu.

§  7.
Piloci warsztatowi oblatujący w fabrykach lub w warsztatach lotniczych nowe lub wychodzące z remontu płatowce otrzymują niezależnie od dodatku lotniczego premje odbiorcze:
a)
za każdy płatowiec nowowynalezionego systemu oblatany po raz pierwszy-w wysokości 256 mnożników,
b)
za każdy płatowiec nowy systemu już znanego oblatany po raz pierwszy-w wysokości 64 mnożników.

Pod oblataniem płatowców nowego systemu już znanego należy rozumieć ostateczne jego oblatanie i przyjęcie przez pilota kontrolującego, niezależnie od ilości wykonanych lotów w związku ze stopniową regulacją płatowca.

c)
za każdy płatowiec oblatany po reperacji, lub po transporcie wymagającym zmontowania-w wysokości 39 mnożników.

Premje te są płatne miesięcznie zdołu.

§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 1927 r.