Dodatki godzinowe i kilometrowe drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.22.235

Akt utracił moc
Wersja od: 11 marca 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 lutego 1924 r.
o dodatkach godzinowym i kilometrowym drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

Na mocy art. 10 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. № 116 poz. 924) zarządza się co następuje:
Drużyny parowozowe otrzymują z uwagi na wydatki zwiększone podczas pełnienia służby na parowozie:
a)
dodatek godzinowy obliczony w stosunku do godzin rzeczywistej pracy.
b)
dodatek kilometrowy zależny od ilości przejechanych kilometrów.
Dodatek godzinowy oznacza się w punktach jak następuje:
A. Za czas spędzony w drodze na parowozie:
od 1 października 1923 r.od 1 stycznia 1924 r.
dlamaszynisty1.5punkt. za godz.0.9punkt, za godz.
"pom. masz.1.2"0.7"
"palacza1.-"0.6"
B. Za czas przetaczania parowozem:
od 1 października 1923 r.od 1 stycznia 1924 r.
dlamaszynisty1.2punkt. za godz.1.2punkt. za godz.
"pom. masz. i palacza0.9"0.9"
C. Za czas pogotowia i postoju na stacjach parowozowni głównych i zwrotnych:
od 1 października 1923 r.od 1 stycznia 1924 r.
dlamaszynisty1.-punkt. za godz.0.6punkt, za godz.
"pom. masz. i palacza0.75"0.5"

Kwotę dodatku godzinowego otrzymuje się przez pomnożenie mnożnej, ustalonej w mysi art. 3 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów i wojska (Dz. U. R. P. № 116 poz. 924) na miesiąc, w którym ma miejsce wypłata należności przez odpowiednią liczbę punktów.

Należności, wymienione w punkcie A), wypłaca się za cały czas spędzony w drodze na parowozie, licząc od chwili objęcia parowozu przez drużynę, aż do oddania parowozu do parowozowni, względnie do chwili przybycia pociągu (parowozu) do stacji krańcowej.

Jako czas przyjmowania i zdawania parowozu w parowozowni głównej, za który wypłaca się należności godzinowe, uważa się całkowity czas faktycznej służby.

Drużyny, obsługujące czynne parowozy pomocnicze (podwójna trakcja), otrzymują dodatek godzinowy narówni z drużynami parowozów czołowych.

W tym samym wymiarze otrzymuj;-; dodatek go cizi no wy:

a)
drużyny parowozowe, obsługujące luźne parowozy kursujące w pojedynczej lub podwójnej trakcji,
b)
drużyny parowozowe za przetaczanie wykonane parowozem od pociągu niezależnie od stacji na jakiej przetaczanie się odbyło,
c)
drużyny jadące na parowozie lub wagonie ze stałego miejsca służbowego, celem objęcia służby w jakimbądź punkcie linji lub z powrotem po oddaniu służby, jednak tylko w połowie godzin rzeczywistej jazdy,
d)
drużyny za czas postoju w parowozowni zwrotnej do 3 godzin, licząc od chwili przybycia pociągu (parowozu).

Należności wymienione w punkcie B) wypłaca się za czas trwania przetaczania-, licząc od chwili przyjęcia, parowozu przez drużynę parowozową do chwili oddania parowozu do parowozowni, względnie zdania następnej drużynie.

Należności te zaliczać należy za przetaczanie dokonywane na stacji lub w obrąbie torów trakcyjnych, warsztatowych, magazynowych i t. p. jakoteż na stacjach sąsiednich, z wyjątkiem przetaczania na stacjach zamiejscowych co do których obowiązuje godzinowe wymienione w § 2 punkty A i B).

Należności wymienione w punkcie C), wypłaca się za czas spędzony w parowozowni zwrotnej powyżej 3 godzin aż do 24 godzin, licząc od chwili przyjazdu pociągu (parowozu) do stacji zwrotnej.

Po 24 godzinach pobytu w parowozowni zwrotnej otrzymują drużyny parowozowe, zamiast dodatku godzinowego, normalne djety.

Za czas służby przy pociągach gospodarczych otrzymują drużyny parowozowe, o ile pociąg pracuje na stacji lub między sąsiedniemi stacjami jednego węzła dodatek godzinowy według stawek pod B) o ile zaś pociąg gospodarczy pracuje na linji - według stawek pod A).

Przy obliczaniu dodatku godzinowego nie bierze się w rachubę, czasu pracy do 30 minut włącznie; czas pracy powyżej 30 minut liczy się za pełną godzinę.

W razie delegacji poza okrąg siedziby służbowej trwającej dłużej niż 3 dni, drużyny parowozowe otrzymują oprócz przypadających należności godzinowych za czas pracy na parowozie, normalne djety zmniejszone o 25% za cały czas pobytu na innej stacji, licząc od dnia wyjazdu, aż do czasu powrotu do siedziby służbowej.
Za czas służby na parowozach ponad 200 godzin pełnowartościowej pracy miesięcznie, drużyny parowozowe otrzymują za pierwsze 50 godzin, ponad normalny wymiar 200 godzin - dodatek godzinowy w wysokości 225% a za dalsze godziny w wysokości 250% dodatku godzinowego, określonego w § 2.
Oprócz dodatku godzinowego za czas Spędzony w drodze na parowozie, wymienionego w § 2 pkt. A niniejszego rozporządzenia, drużyny parowozowe otrzymują począwszy od 1 stycznia 1924 r. dodatek kilometrowy, obliczony według ilości przejechanych pociągami kilometrów.
Za podstawę obliczenia dodatku kilometrowego przyjmuje się przebieg (przejazd) kilometrów pociągami towarowemi, przyczem przebiegi km. pociągami towarowemi równa się przebiegowi 1.5 km. pociągami osobowemi lub pospiesznemi.

Pociągi mieszane, gospodarcze i wojskowe uważane są narówni z pociągami towarowemi, jazdy luźnym parowozem oblicza się według tego rodzaju pociągu, do jakiego jazda parowozem została przyrównana.

Na kolejach lokalnych, na których pociągi osobowe kursują z chyżością najwyższą do 30 km. na godzinę, uważa się pociągi osobowe narówni z pociągami towarowemi.

Dodatek kilometrowy oznacza się w punktach za każde 10 kilometrów przebiegu pociągami towarowemi:
od 1 stycznia 1924 r.
dlamaszynisty1.2punktu
"pom. maszynisty0.95"
"palacza0.8"

Kwotą dodatku kilometrowego otrzymuje się. W sposób podany w ustępie drugim § 2 niniejszego rozporządzenia.

Za przebieg w jednym miesiącu kalendarzowym więcej niż 1.600 km. pociągami towarowemi lub 2.400 pociągami osobowemi, względnie pospiesznemi, otrzymują drużyny parowozowe za nadwyżkę kilometrów ponad tę ilość dodatek kilometrowy wymieniony w § 7 niniejszego rozporządzenia zwiększony o 25%. Za dalszy przebieg pociągami towarowemi ponad 2.000 km. lub pociągami osobowemi wzgl. pospiesznemi ponad 3.000. km. zwiększa się dodatek przewidziany w § 7 o 50%.
Dodatek kilometrowy określony w § 7 niniejszego rozporządzenia otrzymują również drużyny parowozowe za czas służby przy pociągach gospodarczych na linji, oraz w wypadkach przewidzianych w § 2 pkt. A. i a), b), c) niniejszego rozporządzenia. W tym ostatnim wypadku (§ 2 pkt. A. i c.) wypłaca się tylko połowę dodatku kilometrowego.

Drużyny na parowozach popychających otrzymują dodatek kilometrowy wymieniony w § 7 niniejszego rozporządzenia w podwójnej wysokości.

Przebieg kilometrów przy przetaczaniu oblicza się w ten sposób, że 1 godzinę pracy przetokowej uważa się za 5 km. przebiegu pociągiem towarowym. W tensam sposób oblicza się przebieg kilometrów pociągami gospodarczemi, które pracują na stacji lub między sąsiedniemi stacjami jednego węzła.

Za czas przetaczania parowozem, z wyjątkiem wypadku wymienionego w § 2 pkt. A. i b) niniejszego rozporządzenia oraz za czas służby przy pociągach gospodarczych, za który przewidziane jest wynagrodzenie godzinowe, wymienione w § 2 pkt. B. niniejszego rozporządzenia, nie dolicza się dodatku kilometrowego.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą móc obowiązującą rozporządzenia Rady Ministrów: z dnia 27 września 1923 r. w przedmiocie wynagrodzenia godzinowego drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie (Dz. U. R. P. № 113 poz. 906), z dnia 4 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 113 poz. 907) i z dnia 26 października 1923 r. (Dz. U. R. P. № 113 poz. 910).