Dochody jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003.
Dz.U.1998.150.983
Akt utracił mocUSTAWA
z dnia 26 listopada 1998 r.
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003. 1
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
ŹRÓDŁA DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
ŹRÓDŁA DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Dochody gminy
Dochody gminy
Dochodami gminy są:
Dochodami gminy mogą być:
Udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez wskaźnik 0,276 i wskaźnik równy udziałowi należnego, w roku poprzedzającym rok bazowy, podatku dochodowego od osób fizycznych, zamieszkałych na terenie gminy, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku, ustalonego na podstawie złożonych, do dnia 30 czerwca roku bazowego, zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznego obliczenia podatku dokonanego przez płatników.
Dochody powiatu
Dochody powiatu
Dochodami powiatu są:
Dochodami powiatu mogą być:
Udział powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez wskaźnik 0,01 i wskaźnik równy udziałowi, należnego w roku poprzedzającym rok bazowy, podatku dochodowego od osób fizycznych, zamieszkałych na terenie gmin wchodzących w skład powiatu, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku, ustalonego na podstawie, złożonych do dnia 30 czerwca roku bazowego, zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznego obliczenia podatku dokonanego przez płatników.
Dochody województwa
Dochody województwa
Dochodami województwa są:
Dochodami województwa mogą być:
Udział województwa we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez wskaźnik 0,015 i wskaźnik równy udziałowi należnego, w roku poprzedzającym rok bazowy, podatku dochodowego od osób fizycznych, zamieszkałych na terenie gmin wchodzących w skład województwa, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku, ustalonego na podstawie, złożonych do dnia 30 czerwca roku bazowego, zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu oraz rocznego obliczenia podatku dokonanego przez płatników.
ZASADY GROMADZENIA DOCHODÓW
ZASADY GROMADZENIA DOCHODÓW
Skutki finansowe wynikające z uchwał rad gmin, określających niższe niż maksymalne stawki podatków, z wyjątkiem podatku od środków transportowych, oraz skutki decyzji, wydanych przez organy podatkowe w trybie określonym w art. 17 ust. 1 i 2, nie stanowią podstawy do zwiększenia części podstawowej subwencji ogólnej dla gminy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 7.
ZASADY USTALANIA SUBWENCJI OGÓLNYCH
ZASADY USTALANIA SUBWENCJI OGÓLNYCH
Subwencja ogólna dla gminy
Subwencja ogólna dla gminy
Dla gmin o liczbie mieszkańców:
Liczba mieszkańców | Przeliczeniowa liczba mieszkańców |
10.000 - 50.000 | 10.000 + 110% liczby mieszkańców powyżej 10.000 |
powyżej 50 000 - 300.000 | 54.000 + 120% liczby mieszkańców powyżej 50.000 |
powyżej 300.000 | 354.000 + 125% liczby mieszkańców powyżej 300.000. |
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gminy może składać się z:
Kwotę rekompensującą, o której mowa w art. 24 pkt 2, przeznaczoną dla wszystkich gmin określa dla każdego roku budżetowego ustawa budżetowa.
Subwencja ogólna dla powiatu
Subwencja ogólna dla powiatu
Kwotę przeznaczoną na część wyrównawczą subwencji ogólnej dla wszystkich powiatów określa dla każdego roku budżetowego ustawa budżetowa.
Subwencja ogólna dla województwa
Subwencja ogólna dla województwa
Kwotę przeznaczoną na część wyrównawczą subwencji ogólnej dla wszystkich województw określa dla każdego roku budżetowego ustawa budżetowa.
Zasady ustalania części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
Zasady ustalania części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
Część oświatową subwencji ogólnej, po odliczeniu kwoty rezerwy, o której mowa w art. 34 ust. 2, rozdziela się między poszczególne gminy, powiaty i województwa według zasad ustalonych, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem typów i rodzajów szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach.
Zasady ustalania części drogowej subwencji ogólnej dla powiatów i województw 28
Zasady ustalania części drogowej subwencji ogólnej dla powiatów i województw 28
ZASADY I TRYB USTALANIA SUBWENCJI OGÓLNYCH I UDZIAŁÓW WE WPŁYWACH Z PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB FIZYCZNYCH ORAZ WPŁAT DLA NOWYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
ZASADY I TRYB USTALANIA SUBWENCJI OGÓLNYCH I UDZIAŁÓW WE WPŁYWACH Z PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB FIZYCZNYCH ORAZ WPŁAT DLA NOWYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
ZASADY I TRYB PRZEKAZYWANIA SUBWENCJI OGÓLNYCH
ZASADY I TRYB PRZEKAZYWANIA SUBWENCJI OGÓLNYCH
1-3) 35 (uchylone),
Pozostałe raty części subwencji ogólnej, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 2-6, będą wynosić 1/12 kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 4, a w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1, będą wynosić 1/13 (lub 2/13 w odniesieniu do raty za marzec) kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 4.
Pozostałe raty będą wynosić 1/12 kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 4.
ZASADY I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI
ZASADY I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI
Zasady ogólne udzielania dotacji na dofinansowanie zadań własnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego 42
Zasady ogólne udzielania dotacji na dofinansowanie zadań własnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego 42
Jednostka samorządu terytorialnego, która nie przeznaczy w danym roku na finansowanie dotowanej inwestycji środków z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w pełnej kwocie, wymaganej na podstawie postanowień kontraktu wojewódzkiego, jest obowiązana zwrócić dotację, przyznaną w danym roku, w części proporcjonalnej do poniesionych wydatków, w terminie nie później niż do końca roku następującego po roku, w którym otrzymała dotację, chyba że kontrakt wojewódzki stanowi inaczej.
Decyzje w sprawie zwrotu dotacji wydaje właściwy wojewoda, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
- łączna wysokość dotacji, o której mowa w art. 44 ust. 3, nie może przekroczyć 75% wartości kosztorysowej inwestycji.
Zasady dotowania zadań realizowanych na mocy porozumień
Zasady dotowania zadań realizowanych na mocy porozumień
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od nich dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania z zakresu administracji rządowej na mocy porozumień zawartych z organami tej administracji, otrzymuje od nich dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia.
Szczegółowe zasady i terminy przekazywania dotacji na realizację przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań przejętych na podstawie porozumień, o których mowa w art. 46 i art. 47, określają te porozumienia.
Dotacje celowe z budżetu państwa dla gminy
Dotacje celowe z budżetu państwa dla gminy
Dotacje celowe z budżetu państwa dla powiatu
Dotacje celowe z budżetu państwa dla powiatu
Dotacje celowe z budżetu państwa dla województwa
Dotacje celowe z budżetu państwa dla województwa
(uchylony).
(uchylony).
ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH, PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH, PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 i Nr 101, poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 86, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 91, poz. 409 i Nr 149, poz. 704, z 1997 r. Nr 5, poz. 24, Nr 107, poz. 689, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 780 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) w art. 14 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) może zwolnić mieszkańców gminy z podatku od posiadania psów albo wprowadzić inne zwolnienia niż określone w art. 13 ust. 2."
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) wprowadza się następujące zmiany:
"Art. 4. 1. Środki, o których mowa w art. 3 ust. 1 dzielone są w relacji:
1) 40% - na zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1,
2) 60% - na zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 3.
2. Środki na wydatki związane z budową, modernizacją, utrzymaniem, zarządzaniem i ochroną dróg, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 3, przekazywane są w formie części drogowej subwencji ogólnej ustalanej na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach."
Z budżetu państwa udzielane są w 1999 r. gminom, powiatom i województwom dotacje celowe na finansowanie zadań oświatowych, realizowanych w placówkach i innych jednostkach systemu oświaty, o których mowa w art. 5 ust. 5a i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759), z wyłączeniem szkół o znaczeniu regionalnym.
Działalność powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w 2003 r. jest finansowana z dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu i samorządu województwa, a także z innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.
W zakresie opłat, o których mowa w art. 3 pkt 2 lit. b, należnych za okres do dnia 31 grudnia 2001 r., wymierzonych przez organ wskazany w odrębnych przepisach, inny niż urząd skarbowy, udzielanie ulg, odraczanie, umarzanie oraz rozkładanie na raty opłat może nastąpić w sposób, określony przepisami odrębnymi, po uzyskaniu zgody przewodniczącego zarządu gminy. Powyższe stanowisko jest wydawane w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.
Do finansowania inwestycji centralnych, przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego, których inwestorami w dniu 31 grudnia 1998 r. byli wojewodowie lub ministrowie, nie stosuje się ograniczeń określonych w art. 44 ust. 3 i 4.
Informacje dotyczące 1999 r., o których mowa w art. 40, minister właściwy do spraw finansów publicznych przekaże gminom do dnia 15 stycznia 1999 r.
Rada Ministrów przedłoży Sejmowi i Senatowi do dnia 31 maja 2000 r. informację o skutkach obowiązywania ustawy wraz z propozycjami niezbędnych zmian.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r., z wyjątkiem art. 7 ust. 2, art. 14 ust. 2, art. 25 ust. 2, art. 26 ust. 2, art. 35 i art. 59 ust. 1, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 2000 r. (Dz.U.00.95.1041) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 listopada 2001 r. (Dz.U.01.145.1623) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. (Dz.U.02.216.1826) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 2000 r. (Dz.U.00.95.1041) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 listopada 2001 r. (Dz.U.01.145.1623) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. (Dz.U.02.216.1826) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 13 października 2000 r. (Dz.U.00.95.1041) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. (Dz.U.02.216.1826) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
- zmieniony przez art. 26 pkt 5 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. (Dz.U.01.55.574) zmieniającej nin. ustawę z dniem 4 czerwca 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. (Dz.U.02.216.1826) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
- dodany przez art. 1 ustawy z dnia 3 października 2003 r. (Dz.U.03.177.1725) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 października 2003 r.
- uchylony przez art. 99 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U.03.203.1966) z dniem 29 listopada 2003 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (1)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (1)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (41)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (3)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (24)
- Szczegółowe zasady obliczania i tryb przekazywania gminom kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu ustawowych ulg i zwolnień.
- Zm.: rozporządzenie w sprawie określenia szczegółowych zasad ustalania i trybu przekazywania części drogowej subwencji ogólnej dla powiatów, miast na prawach powiatu i województw.
- Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003.
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (118)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (108)
- I GSK 346/18 - Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- II FSK 1868/10, Charakter zgody przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego na umorzenie zaległości podatkowej w podatku stanowiącym wyłączny dochód gminy. - Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego
- III SA/Po 501/08 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (5)
- ST3-4820/1/2003/57, Zasady i kryteria podziału subwencji ogólnej dla gmin na 2003 r. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Finansów
- ST4-4820/1/2003, Zasady i kryteria podziału subwencji ogólnej dla powiatów, w tym miast na prawach powiatu, na 2003 r. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Finansów
- ST3-4820-16/2002, Zasady i kryteria podziału subwencji ogólnej dla gmin na 2002 r. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Finansów