Czwarty protokół do Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS). Genewa.1997.04.15.
Dz.U.2003.148.1440
Akt jednorazowyCZWARTY PROTOKÓŁ
do Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS),
sporządzony w Genewie dnia 15 kwietnia 1997 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 15 kwietnia 1997 r. został sporządzony w Genewie Czwarty Protokół do Układu ogólnego w sprawie handlu usługami, w następującym brzmieniu:
Przekład
Czwarty Protokół do Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (GATS)
Członkowie Światowej Organizacji Handlu (zwanej dalej "WTO"), których Listy szczegółowych zobowiązań oraz Listy odstępstw od artykułu II Układu ogólnego w sprawie handlu usługami dotyczące telekomunikacji podstawowej są załączone do tego protokołu (zwani dalej "Członkami zainteresowanymi"),
po przeprowadzeniu negocjacji zgodnie z warunkami Decyzji Ministerialnej w sprawie negocjacji w zakresie telekomunikacji podstawowej, przyjętej w Marakeszu dnia 15 kwietnia 1994 r.,
biorąc pod uwagę Załącznik w sprawie negocjacji w zakresie telekomunikacji podstawowej,
uzgodnili, co następuje:
Sporządzono w Genewie dnia 15 kwietnia tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego siódmego roku, w jednym egzemplarzu w językach angielskim, francuskim i hiszpańskim, przy czym każdy z tekstów jest jednakowo autentyczny, z wyjątkiem przypadków gdy postanowiono inaczej w odniesieniu do list załączonych do niego.
POLSKA - LISTA SZCZEGÓŁOWYCH ZOBOWIĄZAŃ
Sposoby dostarczania: 1) świadczenie transgraniczne; 2) konsumpcja za granicą; 3) obecność handlowa; 4) obecność osób fizycznych
Sektor lub podsektor | Ograniczenia dostępu do rynku | Ograniczenia traktowania narodowego | Zobowiązania dodatkowe |
2.C. | Jak w załączniku | ||
USŁUGI TELEKOMUNIKACYJNE (z wyłączeniem radiodyfuzji*) | |||
Wszystkie podsektory | Sposób 1), 2), 3), 4) Zakładanie i używanie urządzeń i sieci telekomunikacyjnych oraz świadczenie usług telekomunikacyjnych wymaga koncesji lub zezwolenia, z wyjątkiem przypadków określonych w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw łączności. Koncesje i zezwolenia są wydawane tylko podmiotom zarejestrowanym w Polsce. Wymóg uzyskania koncesji i zezwoleń nie dotyczy operatora narodowego: Telekomunikacji Polskiej S.A. (TP S.A.). Podmioty z udziałem zagranicznym w Polsce muszą mieć formę spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych ustanowionych w Polsce. Podmioty z udziałem zagranicznym nie mogą posiadać sieci międzynarodowych ani świadczyć usług opartych na urządzeniach międzynarodowych - do 31 grudnia 2002 r. | Sposób 1), 2), 3), 4) Jeśli stosowane są ograniczenia co do udziału kapitału zagranicznego, obywatele polscy zamieszkali w Polsce muszą posiadać większość głosów w zarządzie i organie nadzorczym. | |
W odniesieniu do usług i sieci międzynarodowych i międzymiastowych, udział kapitału zagranicznego i prawa głosu są ograniczone do 49%. Liczba koncesji i zezwoleń może być przedmiotem publikowanych kryteriów licencjonowania. | |||
2.C.: (a) Usługi telefonii głosowej; (b) Usługi transmisji danych z komutacją pakietów; (c) Usługi transmisji danych z komutacją łączy; (d) Usługi teleksowe; (e) Usługi telegraficzne; (f) Usługi telefaksowe; (g) Usługi dzierżawy łączy; Międzynarodowe, międzymiastowe, lokalne: - publiczne i niepubliczne, - oparte na urządzeniach i na odsprzedaży, - przewodowe i radiowe. | (1) Bez ograniczeń (2) Bez ograniczeń (3) Bez ograniczeń, z wyjątkiem: (a) wyłączenia ze wszystkich zobowiązań: - międzynarodowych usług publicznej telefonii głosowej, teleksu i telegrafii do 31 grudnia 2002 r., - międzymiastowych usług i sieci publicznej telefonii głosowej do 31 grudnia 2002 r., - krajowych usług i sieci teleksowych i telegraficznych do 31 grudnia 1999 r., (b) obszar terytorialny koncesji i zezwoleń w zakresie publicznych lokalnych telefonicznych usług i sieci może być przedmiotem publikowanych kryteriów koncesjonowania. | (1) Bez ograniczeń (2) Bez ograniczeń (3) Bez ograniczeń | |
(4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych. | (4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | ||
o. Inne | |||
- usługi kablowych sieci telewizji i radiofonii | (1) Bez zobowiązań (2) Bez zobowiązań | (1) Bez ograniczeń (2) Bez ograniczeń | |
(3) Udział kapitału zagranicznego i prawa głosu są ograniczone do 49% | (3) Bez ograniczeń | ||
(4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | (4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | ||
- usługi i sieci publicznej ruchomej telefonii komórkowej | (1) Bez ograniczeń, z wyjątkiem: - tylko przy użyciu sieci międzynarodowej TP S.A. do 31 grudnia 2002 r. | (1) Bez ograniczeń (2) Bez ograniczeń | |
(2) Bez ograniczeń, z wyjątkiem: - tylko przy użyciu sieci międzynarodowej TP S.A. do 31 grudnia 2002 r. i zgodnie z porozumieniami międzynarodowymi | |||
(3) Bez ograniczeń, z wyjątkiem: | (3) Bez ograniczeń | ||
- udział kapitału zagranicznego i prawa głosu są ograniczone do 49%, | |||
- tylko z użyciem infrastruktury TP S.A., z wyjątkiem stałych połączeń mikrofalowych w przypadku jeśli TP S.A. nie jest w stanie udostępnić takich połączeń w określonym okresie czasu do 31 grudnia 2002 r. | |||
(4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | (4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | ||
- usługi i sieci ruchomej telekomunikacji satelitarnej | (1), 2), 3) Bez ograniczeń od 1 stycznia 2003 r. | (1), 2), 3) Bez ograniczeń | |
(4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | (4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | ||
- usługi przywoławcze | 1), 2) Bez zobowiązań, z wyjątkiem paneuropejskich systemów przywoławczych (3) Bez ograniczeń | (1) Bez ograniczeń (2) Bez ograniczeń (3) Bez ograniczeń | |
(4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych | (4) Bez zobowiązań, z wyjątkiem środków horyzontalnych |
* Radiodyfuzja jest definiowana jako nieprzerwany łańcuch transmisyjny niezbędny dla publicznej dystrybucji sygnałów programów radiowych i telewizyjnych, lecz nieobejmujący linii dystrybucyjnych pomiędzy operatorami.
Uwaga 1: Operatorzy upoważnieni do działalności w zakresie wszelkich stałych publicznych sieci telekomunikacyjnych i innych niepublicznych sieci telefonicznych przekraczających dany obszar geograficzny (województwo) są zobowiązani do stosowania w swoich sieciach urządzeń komutacyjnych i urządzeń do transmisji międzycentralowej należących do trzech systemów telekomunikacyjnych wybranych w drodze decyzji Rządu Polskiego. Obowiązek powyższy dotyczy również innych nietelefonicznych sieci telekomunikacyjnych przekraczających dany obszar geograficzny (województwo) w zakresie urządzeń do transmisji międzycentralowej. Ograniczenie powyższe przestanie obowiązywać najpóźniej w 1999 r.
Uwaga 2: Projekt nowej ustawy o łączności zostanie przygotowany do końca 1997 r.
RZECZPOSPOLITA POLSKA
ZAŁĄCZNIK
ZOBOWIĄZANIA DODATKOWE
LISTA W ZAKRESIE USŁUG TELEKOMUNIKACJI PODSTAWOWEJ
ZOBOWIĄZANIA DODATKOWE
LISTA W ZAKRESIE USŁUG TELEKOMUNIKACJI PODSTAWOWEJ
Poniżej podano definicje i zasady stosowane w ramach regulacji podstawowych usług telekomunikacyjnych.
Definicje
Użytkownicy oznaczają odbiorców usług i dostawców usług.
Urządzenia zasadnicze oznaczają urządzenia usługi lub sieci publicznego transportu telekomunikacyjnego, które:
(a) wyłącznie lub w przeważającym stopniu są dostarczane przez jednego lub ograniczoną liczbę dostawców oraz
(b) praktycznie nie mogą być ekonomicznie lub technicznie zastąpione w celu dostarczenia usługi.
Główny dostawca jest do dostawca, który ma możliwość materialnie wpłynąć na warunki uczestnictwa (jeśli chodzi o ceny i dostawy) w danym rynku podstawowych usług telekomunikacyjnych w wyniku:
(a) kontroli nad urządzeniami zasadniczymi lub
(b) wykorzystania swojej pozycji na rynku.
1. Zabezpieczenia konkurencyjne
1.1 Zapobieganie praktykom antykonkurencyjnym w telekomunikacji
Stosowane są odpowiednie środki, aby dostawcy, którzy pojedynczo lub razem są głównymi dostawcami, nie mogli rozpocząć lub kontynuować praktyk antykonkurencyjnych.
1.2 Zabezpieczenia
Wspomniane wyżej praktyki antykonkurencyjne obejmują w szczególności:
(a) rozpoczynanie antykonkurencyjnego subsydiowania,
(b) wykorzystywanie informacji otrzymanych od konkurentów ze skutkiem antykonkurencyjnym oraz
(c) nieudostępnianie bezzwłocznie innym dostawcom usług informacji technicznych na temat urządzeń zasadniczych i informacji o znaczeniu handlowym niezbędnych tym dostawcom do dostarczania usług.
2. Połączenia międzyoperatorskie
2.1 Ten rozdział odnosi się do połączeń z dostawcami dostarczającymi usługi lub sieci publicznego transportu telekomunikacyjnego w celu umożliwienia użytkownikom jednego dostawcy komunikowania się z użytkownikami innego dostawcy oraz udostępniania im usług dostarczanych przez innego dostawcę, przy podjęciu pewnych szczególnych zobowiązań.
2.2 Połączenie międzyoperatorskie, które ma być zapewnione
Połączenia z głównym dostawcą zapewnione są w dowolnym uzasadnionym technicznie punkcie sieci. Połączenie takie jest dostępne:
(a) na niedyskryminujących warunkach (w tym standardy techniczne i specyfikacje), cenach i o jakości nie gorszych niż obowiązujące dla własnych podobnych usług lub dla podobnych usług niestowarzyszonych dostawców usług lub firmy podległej,
(b) bezzwłocznie, na warunkach (w tym standardy techniczne i specyfikacje) i cenach opartych na kosztach, które są jasne i rozsądne pod względem ekonomicznym i dostatecznie niepowiązane, aby dostawca nie musiał płacić za elementy lub urządzenia sieciowe, których nie potrzebuje do dostarczenia usługi, oraz
(c) na żądanie, w dodatkowych punktach poza końcówkami sieci oferowanymi większości użytkowników, za opłatą uwzględniającą koszt budowy niezbędnych dodatkowych urządzeń.
2.3 Publiczna dostępność procedur negocjacyjnych dotyczących połączeń międzyoperatorskich
Procedury stosowane przy połączeniach z głównym dostawcą są dostępne publicznie.
2.4 Przejrzystość porozumień o połączeniach międzyoperatorskich
Główny dostawca udostępni publicznie swoje porozumienia o połączeniach międzyoperatorskich lub wzorcową ofertę połączenia.
2.5 Połączenia międzyoperatorskie - rozwiązywanie sporów
Dostawca usług żądający połączenia z głównym dostawcą może zwrócić się albo:
(a) w dowolnym momencie, albo
(b) po rozsądnym okresie czasu, który został podany do publicznej wiadomości
do niezależnego organu krajowego, którym może być organ regulacyjny wymieniony niżej w ustępie 5, w celu rozwiązania sporów dotyczących właściwych warunków i cen połączenia międzyoperatorskiego na rozsądny okres czasu, w granicach, w jakich nie zostały one ustanowione wcześniej.
3. Usługa powszechna
Każdy Członek ma prawo ustalenia swojej definicji zobowiązania powszechności usługi. Takie zobowiązania nie są traktowane jako antykonkurencyjne same przez się, jeśli są stosowane w sposób przejrzysty, niedyskryminujący i obojętny pod względem konkurencyjności i nie stanowią ciężaru większego niż jest to niezbędne dla usługi powszechnej zdefiniowanej przez Członka.
4. Publiczna dostępność kryteriów licencyjnych
Tam, gdzie wymagana jest licencja, do wiadomości publicznej podawane są:
(a) wszystkie kryteria licencyjne i okres czasu wymagany zwykle do podjęcia decyzji dotyczącej wniosku o licencję oraz
(b) warunki licencji indywidualnych.
Powody odmowy wydania licencji, na prośbę wnioskodawcy, są podane do jego wiadomości.
5. Niezależni regulatorzy
Organ regulacyjny nie jest związany z dostawcą podstawowych usług telekomunikacyjnych ani przed żadnym z nich nie jest odpowiedzialny. Decyzje i procedury stosowane przez regulatorów są bezstronne w odniesieniu do wszystkich uczestników rynku.
6. Przydział i wykorzystanie ograniczonych zasobów
Wszelkie procedury przydzielania ograniczonych zasobów, w tym częstotliwości, numerów i praw drogi, są wykonywane bezzwłocznie w sposób obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący. Obecny stan przeznaczeń pasm częstotliwości jest publicznie dostępny, ale szczegółowe dane na temat konkretnych przydzielonych częstotliwości nie są wymagane.
Po zaznajomieniu się z powyższym protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
- jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony,
- będzie niezmiennie zachowywany.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 26 lipca 1998 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »