Czechosłowacja-Polska. Umowa w przedmiocie komunikacji lotniczej. Praga.1946.01.24.
Dz.U.1948.4.23
Akt utracił mocUMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką w przedmiocie komunikacji lotniczej,
podpisana w Pradze dnia 24 stycznia 1946 r.
PREZYDENT KRAJOWEJ RADY NARODOWEJ
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu dwudziestym czwartym stycznia tysiąc dziewięćset czterdziestego szóstego roku podpisana została w Pradze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czechosłowackiej umowa w przedmiocie komunikacji lotniczej o następującym brzmieniu dosłownym:
UMOWA
w przedmiocie komunikacji lotniczej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Prezydent Republiki Czechosłowackiej, życząc sobie zawrzeć Umowę, o komunikacji lotniczej pomiędzy Polską a Czechosłowacją, wyznaczyli w tym celu pełnomocników, którzy, będąc należycie upoważnieni, zawarli Umowę treści następującej:
Każda z umawiających się Stron udziela drugiej umawiającej się Stronie praw, wyszczególnionych w Załączniku do niniejszej Umowy, w celu założenia i eksploatacji linii komunikacji lotniczej w tymże Załączniku określonych. Linie te mogą być otwarte w jakimkolwiek czasie po zawarciu niniejszej Umowy, według uznania umawiającej się Strony, której te prawa zostały udzielone.
Każda z umawiających się Stron zastrzega sobie prawo odmówienia lub odwołania upoważnienia, czy też pozwolenia na eksploatowanie linii lotniczych na swym terytorium przez drugą umawiającą się Stronę w przypadku, gdy nie jest przekonana, czy zasadnicza część własności i rzeczywiste kierownictwo wyznaczonego przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej drugiej umawiającej się Strony spoczywa w rękach obywateli którejkolwiek z dwóch umawiających się Stron, - albo też w przypadku, gdy wyznaczone przedsiębiorstwo komunikacji lotniczej przestało przestrzegać ustaw i rozporządzeń, wymienionych w art. 5 niniejszej Umowy, lub też jakichkolwiek innych warunków, pod którymi zostały mu przyznane uprawnienia według niniejszej Umowy.
Jeśli jedna z umawiających się Stron uzna za pożądane uzupełnić treść wykazów dołączonych do Załącznika niniejszej Umowy - to uzupełnienie takie może być przeprowadzone w drodze bezpośredniego porozumienia pomiędzy najwyższymi władzami lotnictwa cywilnego obydwu umawiających się Stron.
Każdy spór pomiędzy umawiającymi się Stronami, dotyczący interpretacji lub zastosowania niniejszej Umowy lub też Załącznika do niej, będzie poddany Sądowi Rozjemczemu, powołanemu drogą porozumienia pomiędzy obydwiema Stronami umawiającymi się, a w razie niemożności dojścia do porozumienia - będzie przedłożony do rozstrzygnięcia Tymczasowej Radzie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, w myśl postanowień art. III Tymczasowego Układu o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym. Obydwie umawiające się Strony zobowiązują się stosować się do wydanych decyzji.
W chwili, gdy Stały Układ o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym przyjęty przez obie umawiające się Strony wejdzie w życie - niniejsza Umowa zostanie dostosowana do warunków wymienionego Układu.
Umowa niniejsza będzie ratyfikowana i wejdzie w życie w dniu wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.
Umowa niniejsza zostaje zawarta na okres lat pięciu i, jeżeli nie zostanie wypowiedziana na rok przed upływem tego pięciolecia, obowiązuje nadal z prawem rocznego jej wypowiedzenia.
Dokumenty ratyfikacyjne będą wymienione w Warszawie tak rychło, jak tylko to będzie możliwe.
Umowę niniejszą sporządzono w dwu egzemplarzach, każdy w języku polskim i czeskim, przy czym oba teksty są jednakowo obowiązujące.
Na dowód czego pełnomocnicy podpisali niniejszą Umowę i przyłożyli swoje pieczęcie.
Sporządzono w Pradze w dniu dwudziestego czwartego stycznia 1946 r.
ZAŁĄCZNIK
Taryfy, które będą stosowane przez przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej, wymienione w niniejszym Załączniku, winny być uzgodnione pomiędzy nimi, o ile idzie o odcinki eksploatowane wspólnie lub o ile idzie o odcinki między Polską i Czechosłowacją i odwrotnie, na których oba przedsiębiorstwa dokonują przewozu. Wszelkie ustalone w ten sposób taryfy będą podlegały zgodnemu zatwierdzeniu najwyższych władz lotnictwa cywilnego obydwu umawiających się Stron. Gdyby obydwie umawiające się Strony nie mogły w tej sprawie dojść do porozumienia, przedmiot sporu będzie poddany postępowaniu arbitrażowemu, jak to jest przewidziane w art. 8 niniejszej Umowy.
WYKAZ I. | |
Linie przedsiębiorstwa "Českoslowenské Aerolinie". | |
Nr linii | Linia |
1. | Praga - Warszawa |
2. | Praga - Warszawa - Moskwa |
3. | Linia tranzytowa" która będzie dodatkowo zgłoszona przez czechosłowacką najwyższą władzę lotnictwa cywilnego polskiej najwyższej władzy lotnictwa cywilnego. |
WYKAZ II. | |
Linie Polskich Linii Lotniczych "LOT" | |
Nr linii | Linia |
1. | Warszawa - Praga |
2. | Warszawa - Praga - Paryż |
3. | Linia tranzytowa" która będzie dodatkowo zgłoszona przez polską najwyższą władzę lotnictwa cywilnego czechosłowackiej najwyższej władzy lotnictwa cywilnego. |
Po zaznajomieniu się z powyższą umową uznana ona została za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza się, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona oraz że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 10 grudnia 1946 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »