Czechosłowacja-Polska. Umowa w przedmiocie komunikacji lotniczej. Praga.1946.01.24.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1948.4.23

Akt utracił moc
Wersja od: 13 listopada 1947 r.

UMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką w przedmiocie komunikacji lotniczej,
podpisana w Pradze dnia 24 stycznia 1946 r.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

PREZYDENT KRAJOWEJ RADY NARODOWEJ

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu dwudziestym czwartym stycznia tysiąc dziewięćset czterdziestego szóstego roku podpisana została w Pradze między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czechosłowackiej umowa w przedmiocie komunikacji lotniczej o następującym brzmieniu dosłownym:

UMOWA

w przedmiocie komunikacji lotniczej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Prezydent Republiki Czechosłowackiej, życząc sobie zawrzeć Umowę, o komunikacji lotniczej pomiędzy Polską a Czechosłowacją, wyznaczyli w tym celu pełnomocników, którzy, będąc należycie upoważnieni, zawarli Umowę treści następującej:

Każda z umawiających się Stron udziela drugiej umawiającej się Stronie praw, wyszczególnionych w Załączniku do niniejszej Umowy, w celu założenia i eksploatacji linii komunikacji lotniczej w tymże Załączniku określonych. Linie te mogą być otwarte w jakimkolwiek czasie po zawarciu niniejszej Umowy, według uznania umawiającej się Strony, której te prawa zostały udzielone.

(1)
Każda wyszczególniona w Załączniku linia lotnicza może być otwarta w chwili, gdy ta umawiająca się Strona, której prawa zostały przyznane, wyznaczy przedsiębiorstwo komunikacji lotniczej dla obsługi danej linii, a druga umawiająca się Strona, przyznająca te prawa, udzieli bez zwłoki temu przedsiębiorstwu stosownego zezwolenia na jego działalność. Umawiająca się Strona jest obowiązana takiego zezwolenia udzielić, z zastrzeżeniami, wynikającymi z art. 6 niniejszej Umowy.
(2)
Właściwa najwyższa władza lotnictwa cywilnego umawiającej się Strony, która udziela tego zezwolenia, może zażądać, aby przedsiębiorstwo komunikacji lotniczej, któremu zezwolenie ma być udzielone, udowodniło spełnienie warunków, które stosownie do obowiązujących ustaw i rozporządzeń tej umawiającej się Strony są wymagane dla udzielenia tego zezwolenia.
(1)
Ciężary, które każda z umawiających się Stron może nałożyć na wyznaczone przedsiębiorstwo komunikacji lotniczej drugiej umawiającej się Strony za korzystanie z portów lotniczych i innych udogodnień, nie mogą być wyższe od tych, jakie są czy byłyby płacone za korzystanie z takich samych udogodnień przez jej własne samoloty używane w podobnej komunikacji międzynarodowej.
(2)
Paliwo, smary i części zamienne wwiezione na terytorium jednej z umawiających się Stron przez drugą umawiającą się Stronę lub jej obywateli i przeznaczone jedynie do użytku samolotów tej drugiej umawiającej się Strony - będą korzystały pod względem opłat celnych, opłat inspekcyjnych i innych ciężarów, nakładanych przez umawiającą się Stronę, na której obszar zostały one wwiezione, z przywilejów nie mniej korzystnych, niż przyznane własnemu przedsiębiorstwu komunikacji lotniczej lub też przedsiębiorstwu państwa najbardziej uprzywilejowanego.
(3)
Zapasy paliwa, smarów i części zamiennych, zwykłe wyposażenie i zapasy znajdujące się na pokładzie samolotów wyznaczonego przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej jednej z umawiających się Stron - będą na terytorium drugiej umawiającej się Strony zwolnione od opłat celnych, inspekcyjnych i innych podobnych ciężarów, nawet w przypadku, gdy zapasy takie będą używane lub zostaną zużyte przez te samoloty podczas lotów nad tym terytorium.
(1)
Świadectwa sprawności technicznej, świadectwa uzdolnienia i upoważnienia wydane lub potwierdzone pod względem ważności przez jedną z umawiających się Stron i ważne w danej chwili - będą uznane za ważne dla celów eksploatacji linii, opisanych w Załączniku, także przez drugą umawiającą się Stronę.
(2)
Każda z umawiających się Stron zastrzega sobie jednak prawo odmowy uznania, jeśli chodzi o loty nad jej własnym terytorium - świadectw uzdolnienia i upoważnień, wydanych jej własnym obywatelom przez drugą umawiającą się Stronę.
(1).
Ustawy i przepisy jednej z umawiających się Stron, dotyczące wejścia lub opuszczenia jej terytorium przez samolot, używany w międzynarodowej komunikacji lotniczej lub też dotyczące działalności takiego samolotu podczas pobytu na jej terytorium - będą stosowane również do samolotów wyznaczonego przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej drugiej umawiającej się Strony.
(2)
Ustawy i przepisy jednej z umawiających się Stron dotyczące wejścia lub opuszczenia jej terytorium przez pasażerów, załogi i ładunek samolotów (jak przepisy regulujące wjazd, wyjazd, cła, imigrację, sprawy paszportowe, kwarantanny) - będą stosowane do pasażerów, załóg i ładunków samolotów wyznaczonego przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej drugiej umawiającej się Strony w czasie pobytu, przylotu i odlotu na terytorium pierwszej umawiającej się Strony.

Każda z umawiających się Stron zastrzega sobie prawo odmówienia lub odwołania upoważnienia, czy też pozwolenia na eksploatowanie linii lotniczych na swym terytorium przez drugą umawiającą się Stronę w przypadku, gdy nie jest przekonana, czy zasadnicza część własności i rzeczywiste kierownictwo wyznaczonego przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej drugiej umawiającej się Strony spoczywa w rękach obywateli którejkolwiek z dwóch umawiających się Stron, - albo też w przypadku, gdy wyznaczone przedsiębiorstwo komunikacji lotniczej przestało przestrzegać ustaw i rozporządzeń, wymienionych w art. 5 niniejszej Umowy, lub też jakichkolwiek innych warunków, pod którymi zostały mu przyznane uprawnienia według niniejszej Umowy.

Jeśli jedna z umawiających się Stron uzna za pożądane uzupełnić treść wykazów dołączonych do Załącznika niniejszej Umowy - to uzupełnienie takie może być przeprowadzone w drodze bezpośredniego porozumienia pomiędzy najwyższymi władzami lotnictwa cywilnego obydwu umawiających się Stron.

Każdy spór pomiędzy umawiającymi się Stronami, dotyczący interpretacji lub zastosowania niniejszej Umowy lub też Załącznika do niej, będzie poddany Sądowi Rozjemczemu, powołanemu drogą porozumienia pomiędzy obydwiema Stronami umawiającymi się, a w razie niemożności dojścia do porozumienia - będzie przedłożony do rozstrzygnięcia Tymczasowej Radzie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, w myśl postanowień art. III Tymczasowego Układu o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym. Obydwie umawiające się Strony zobowiązują się stosować się do wydanych decyzji.

W chwili, gdy Stały Układ o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym przyjęty przez obie umawiające się Strony wejdzie w życie - niniejsza Umowa zostanie dostosowana do warunków wymienionego Układu.

Umowa niniejsza będzie ratyfikowana i wejdzie w życie w dniu wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.

Umowa niniejsza zostaje zawarta na okres lat pięciu i, jeżeli nie zostanie wypowiedziana na rok przed upływem tego pięciolecia, obowiązuje nadal z prawem rocznego jej wypowiedzenia.

Dokumenty ratyfikacyjne będą wymienione w Warszawie tak rychło, jak tylko to będzie możliwe.

Umowę niniejszą sporządzono w dwu egzemplarzach, każdy w języku polskim i czeskim, przy czym oba teksty są jednakowo obowiązujące.

Na dowód czego pełnomocnicy podpisali niniejszą Umowę i przyłożyli swoje pieczęcie.

Sporządzono w Pradze w dniu dwudziestego czwartego stycznia 1946 r.

ZAŁĄCZNIK 

Artykuł 1.
(1)
Zezwolenie, o którym mowa w art. 2 niniejszej Umowy, będzie udzielone przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwu komunikacji lotniczej, wyznaczonemu przez Rząd Republiki Czechosłowackiej dla celów eksploatacji linii lotniczych, wyszczególnionych w wykazie I do niniejszego Załącznika.
(2)
Zezwolenie, o którym mowa w art. 2 niniejszej Umowy, będzie udzielone przez Rząd Republiki Czechosłowackiej przedsiębiorstwu komunikacji lotniczej, wyznaczonemu przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej dla celów eksploatacji linii lotniczych, wyszczególnionych w wykazie II do niniejszego Załącznika.
Artykuł  2.
(1)
Przedsiębiorstwem komunikacji lotniczej, wyznaczonym przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej w celu eksploatacji linii lotniczych, wyszczególnionych w wykazie I przy niniejszym Załączniku, są Polskie Linie Lotnicze "Lot".
(2)
Przedsiębiorstwem komunikacji lotniczej, wyznaczonym przez Rząd Republiki Czechosłowackiej w celu eksploatacji linii lotniczych, wyszczególnionych w wykazie I przy niniejszym Załączniku, są "Československé Aerolinie".
Artykuł  3.
(1)
Dla celów eksploatacji linii lotniczych, wyszczególnionych w wykazie I przy niniejszym Załączniku, będą przyznane czechosłowackiemu przedsiębiorstwu komunikacji lotniczej "Československé Aerolinie" odnośnie linii tranzytowej w Polsce prawo przelotu ponad jej terytorium bez lądowania oraz prawo lądowania w celach niehandlowych. Odnośnie innych linii, wyszczególnionych w tym wykazie, będą przyznane prawa zabierania w Polsce pasażerów, towarów i poczty, przeznaczonych do terytorium Czechosłowacji lub do innego państwa oraz prawa wyładowywania w Polsce pasażerów, towarów i poczty, zabranych z Czechosłowacji lub z innego państwa.
(2)
Dla celów eksploatacji linii lotniczych, wyszczególnionych w wykazie II przy niniejszym Załączniku, będą przyznane polskiemu przedsiębiorstwu komunikacji lotniczej Polskie Linie Lotnicze "LOT" odnośnie linii tranzytowej w Czechosłowacji prawo przelotu ponad jej terytorium bez lądowania oraz prawo lądowania w celach niehandlowych. Odnośnie innych linii, wyszczególnionych w tym wykazie będą przyznane prawa zabierania w Czechosłowacji pasażerów, towarów i poczty, przeznaczonych do terytorium Polski lub do innego państwa oraz prawa wyładowywania w Czechosłowacji pasażerów, towarów i poczty, zabranych z Polski lub z innego państwa.
Artykuł  4.

Taryfy, które będą stosowane przez przedsiębiorstwa komunikacji lotniczej, wymienione w niniejszym Załączniku, winny być uzgodnione pomiędzy nimi, o ile idzie o odcinki eksploatowane wspólnie lub o ile idzie o odcinki między Polską i Czechosłowacją i odwrotnie, na których oba przedsiębiorstwa dokonują przewozu. Wszelkie ustalone w ten sposób taryfy będą podlegały zgodnemu zatwierdzeniu najwyższych władz lotnictwa cywilnego obydwu umawiających się Stron. Gdyby obydwie umawiające się Strony nie mogły w tej sprawie dojść do porozumienia, przedmiot sporu będzie poddany postępowaniu arbitrażowemu, jak to jest przewidziane w art. 8 niniejszej Umowy.

WYKAZ I.

Linie przedsiębiorstwa "Českoslowenské Aerolinie".

Nr linii

Linia

1.

Praga - Warszawa

2.

Praga - Warszawa - Moskwa

3.

Linia tranzytowa" która będzie dodatkowo zgłoszona przez czechosłowacką najwyższą władzę lotnictwa cywilnego polskiej najwyższej władzy lotnictwa cywilnego.

WYKAZ II.

Linie Polskich Linii Lotniczych "LOT"

Nr linii

Linia

1.

Warszawa - Praga

2.

Warszawa - Praga - Paryż

3.

Linia tranzytowa" która będzie dodatkowo zgłoszona przez polską najwyższą władzę lotnictwa cywilnego czechosłowackiej najwyższej władzy lotnictwa cywilnego.

Po zaznajomieniu się z powyższą umową uznana ona została za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza się, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona oraz że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 10 grudnia 1946 r.