Rozdział 4 - Postanowienia celne. - Czechosłowacja-Polska. Konwencja o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez Głuchołazy. Warszawa.1948.11.12.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1950.15.134

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 lipca 1949 r.

Rozdział IV

Postanowienia celne.

Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie polskim przepisom celnym, o ile niniejsza Konwencja nie stanowi inaczej.

Bagaż, przesyłki ekspresowe i towarowe, poczta oraz tabor kolejowy, przewożone w uprzywilejowanym ruchu tranzytowym, wolne są od wszelkich formalności celnych oraz wszelkich opłat celnych i innych.

Zakazy przywozu, przewozu i wywozu towarów, obowiązujące w Polsce, nie będą miały zastosowania do uprzywilejowanego ruchu tranzytowego, przewidzianego przez niniejszą Konwencję.

1.
W uprzywilejowanym ruchu tranzytowym nie wolno używać dla przewozu osób wagonów posiadających więcej niż cztery wejścia dla podróżnych lub wagonów z podłużnym stopniem wzdłuż całego wagonu.
2.
Podróżnym wzbraniane jest otwieranie drzwi i okien wagonów na obszarze Polski.
3.
Pociągi uprzywilejowane będą konwojowane na terytorium Polski przez organa Ochrony Pogranicza. Koszty konwojowania ustalone według polskich przepisów celnych będą obciązały zarząd czechosłowackich kolei. Pociągi mogą być dodatkowo konwojowane przez funkcjonariuszy czechosłowackiego Korpusu Bezpieczeństwa Narodowego lub organa czechosłowackich władz celnych.
4.
Pociągi uprzywilejowane po wejsciu na polski obszar celny i przed jego opuszczeniem zatrzymują się w miejscach ustalonych, gdzie wsiądą lub wysiądą organa konwoju polskiego.

Jeżeli wskutek wypadku na terytorium polskim podróżni byliby zmuszeni pociąg opuścić, będą oni pozostawać pod nadzorem polskich organów Ochrony Pogranicza do chwili powrotu na terytorium czechosłowackie.

1.
Pociągi towarowe zatrzymywać się będą na stacjach z postojem niezbędnym w celu dokonania rewizji plomb i przekazania wykazu pociągowego, którego wzór i ilość egzemplarzy ustalą zarządy kolejowe obu Umawiających się Stron.
2.
Wgony towarowe, doczepione do pociągów pasażerskich traktowane będą pod względem celnym tak samo, jak pociągi towarowe.
1.
Nałożone przez czechosłowackie władze celne zamknięcia celne będą uznawane przez polskie władze celne.
2.
Nałożone na wagony zamknięcia celne czechosłowackie mogą być zerwane na terytorium polskim jedynie w razie nieuniknionej potrzeby. Potrzebę tę stwierdzają organa polskiego zarządu kolejowego przy udziale czechosłowackiego kierownika pociągu. Na szlaku potrzebę tę stwierdzają organa czechosłowackiego zarządu kolejowego przy udziale polskiego organu Ochrony Pogranicza. Zamiast zerwanych zamknięć powinny być nałożone przez polskie władze celne nowe zamknięcia, o ile na to pozwalają okoliczności.
1.
Wyładowanie ani załadowanie towarów nie może się odbywać na terytorium polskim. Przeładowanie może się odbywać jedynie w razie uszkodzenia wagonów i zostanie wykonane pod nadzorem polskich organów celnych.
2.
W przypadku nadzorowania przez organa urzędu celnego przeładunku towarów wskutek uszkodzenia wagonów, bądź też w przypadku konieczności konwojowania pociągów przez organa Urzędu Celnego, osobne opłaty za wykonanie tych czynności ponosi zarząd kolei czechosłowackich.

O wyłączeniu wagonów ze składu pociągów, o przeładowaniu ładunków, o zerwaniu zamknięcia celnego i nałożeniu nowego powinien być sporządzony protokół przez funkcjonariuszów czechosłowackich w porozumieniu z polskimi funkcjonariuszami celnymi. Kopię protokołu otrzymuje polski urząd celny.