Czechosłowacja-Polska. Kolejowa Umowa Taryfowa. Warszawa.1925.04.23.
Dz.U.1927.25.196
Akt utracił mocKOLEJOWA UMOWA TARYFOWA
zawarta między Rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czechosłowackiej.
ze wzglądu na zasadę wyrażoną w art. 4 powszechnej konwencji Barcelońskiej co do wolności tranzytu,
ze wzglądu na wyrażona, w art. 23 powszechnej Konwencji Genewskiej zasadę dotyczącą międzynarodowego ustroju kolejowego, wreszcie
ze względu na wypływającą z Traktatu Handlowego zasadę parytetu w stosunku do towarów przychodzących z terytorjum jednej układającej się Strony lub przeznaczonych dla jednej z układających się Stron a przewożonych kolejami drugiej układającej się Strony
obydwa Rządy zawarły w dniu dzisiejszym umowę, która ustala następujące zasady dla opracowania bezpośredniej taryfy kolejowej dla pewnych rodzajów towarów.
Kierunek z Polski.
Kierunek z Polski.
Stawki taryfowe czechosłowackich kolei od wszystkich polsko-czechosłowackich punktów granicznych obliczone na podstawie powyższego postanowienia nie mogą jednak być niższe od obowiązujących stawek taryfowych obliczonych według baremu wewnętrznej taryfy towarowej dla węgla czechosłowackiego, nadanego na tę samą odległość. Oprócz tego powyższe stawki od Bogumina Č. S. D. i od Piotrowie przy Boguminie granica Państwa nie mogą być niższe od stawek obowiązujących dla węgla czechosłowackiego do tej samej stacji przeznaczenia ze stacji dąbrowskiego i karwińskiego zagłębia węglowego leżącej na linji przebiegu węgla polskiego lub z każdej innej stacji połączonej z wzmiankowaną stacją koleją dojazdową lub górniczą (nie wliczając w to opłat kolei górniczej).
Stawki taryfowe kolei polskich zostaną obliczone na zasadzie stawek wewnętrznej taryfy polskiej obniżonych o połowę opłat stacyjnych (zaokrągloną do 7 groszy za 100 kg.).
Co się tyczy stawek taryfowych do Bogumina Č. S. D. pozostawia się do uznania polskich kolei, odstąpić w całości lub w części od wyżej wymienionego obniżenia o 7 gr. za 100 kg.
do Austrji:
do Horni Dvořiště granica Państwa i Českè Velenice gr. Państwa - o 40 halerzy za 100 kg. (t. j. o połowę opłaty manipulacyjnej),
do wszystkich innych czechosłowacko-austrjackich punktów granicznych - o 60 halerzy za 100 kg.;
do Węgier:
od wszystkich polsko-czechosłowackich punktów granicznych za wyjątkiem stacji przejściowej w Boguminie Č. S. D. do każdego poszczególnego czechosłowacko-węgierskiego punktu granicznego-o 40 halerzy za 100 kg. (t. zn. o połową opłaty manipulacyjnej), od Bogumina Č. S. D. dla przesyłek ze stacji nadawczych względnie ładowni: Anna Kopalnia, Blücher Szyby, Charlotte Kopalnia, Erbreich Szyb, Donnersmarck Kopalnia, Emma Kopalnia, Hojm Kopalnia, Römer Kopalnia;
do Bratislava Petržalka granica Państwa przy Oroszvar - o 20 halerzy za 100 kg. (t. zn. o jedną czwartą opłaty manipulacyjnej);
do każdego innego czechosłowacko-węgierskiego punktu granicznego-o 40 halerzy za 100 kg. (t. zn. o połowę opłaty manipulacyjnej).
stawki taryfowe dla przesyłek przez Zwadroń/Skalité, obliczone na podstawie powyższego będą obowiązujące tylko dla przesyłek, które faktycznie przez tę stację przejściową zostaną przesłane.
We wszystkich taryfach bezpośrednich dla przewozów omawianych w punktach B do C stawki taryfowe polskich kolei zostaną obliczone na zasadne. obecnie obowiązujących stawek taryfowych (taryfa wyjątkowa X polskich kolei państwowych i taryfa wyjątkowa I górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej-patrz przykłady w załączniku A) obniżonych o połowę opłaty stacyjnej (zaokrągloną do 7 groszy za 100 kg.). Co się tyczy stawek taryfowych do Bogumina Č. S. D. pozostawia się do uznania polskich kolei, odstąpić w całości lub w czyści od wyżej wymienionego obniżenia o 7 gr. za 100 kg.
Dalej pozostawia się polskim kolejom możność obniżenia polskich stawek taryfowych o dalszych 5 h. za 100 kg. do Piotrowie przy Boguminie granica Państwa oraz do Czeskiego Cieszyna granica Państwa. W ten sposób opracowane polskie stawki taryfowe nie będą zmienione w czasie ważności niniejszej umowy.
W razie gdyby stawki taryfy wyjątkowej I obowiązującej dla górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej między Boguminem Č. S. D. a wyżej wymienionemi stacjami nadawczemi względnie ładowniami zostały przez niemiecki zarząd kolejowy zniżone o więcej niż 7 groszy za 100 kg., wówczas czechosłowackie koleje mają prawo podwyższyć swe stawki taryfowe od Bogumina Č. S. D. w stosunku do różnicy ponad 7 groszy.
W czasie ważności niniejszej umowy przy wszelkich zmianach swoich taryf czechosłowackie koleje utrzymają bez zmiany dla tranzytu polskiego węgla kamiennego napięcie taryfowe (patrz załącznik B), powstałe przy wykonaniu niniejszej umowy, t. zn. napięcie pomiędzy stawkami taryfowemi, obowiązujące-mi dla tranzytu polskiego węgla kamiennego (taryfa wyjątkowa I a zmieniona zgodnie z niniejszą ustawą) z jednej strony, a stawkami taryfowemi obowiązującemi dla wywozu czechosłowackiego węgla (taryfa wyjątkowa 1 b obniżona według obowiązujących w dniu dzisiejszym zasad związkowych) na tę samą odległość linjami kolejowemi służącemi dla polsko-austrjackiego lub polsko-węgierskiego obrotu węglowego z drugiej strony.
Czechosłowackie koleje zobowiązują się, że przy udzielaniu ewentualnych czasowych ulg taryfowych, zaprowadzanych w drodze rozporządzeń w wyjątkowych, godnych uwzględnienia wypadkach - nie zostanie przekroczongo suma 50 tysięcy ton rocznie w ten sposób uprzywilejowanego węgla łącznie we wszystkich wypadkach.
Wykaz tych towarów może być w miarę, potrzeby uzupełniany.
Kierunek z Czechosłowacji.
Kierunek z Czechosłowacji.
ad a) do polskich stacyj przeznaczenia o połowę opłaty stacyjnej,
ad b) do granicznych stacyj wyjściowych o całą opłatę stacyjny.
Powyższe postanowienie rozciąga się na następujące artykuły, których wykaz może być w miarę potrzeby uzupełniony:
wyroby gliniane, terrakotowe,
kamionkowe i szamotowe
kaolin
skóra wyprawiona
owoce
piwo
wyroby z porcelany, fajansu
i majoliki
szkło
słód
wino
żelazo i stal wszelkiego rodzaju oraz wszelkiego rodzaju wyroby z żelaza i stali, maszyny, instrumenty, artykuły przemysłu elektrotechnicznego i środki lokomocji.
Zgodzono się, iż na życzenie czechosłowackich kolei zarząd polskich kolei przystąpi do rokowań odnośnie do dalszego stosownego uregulowania tranzytowych stawek taryfowych dla czechosłowackich produktów zwłaszcza w dziedzinie przetwórczego przemysłu metalowego.
Wzajemne zniżki taryfowe dla przewozów kolejowo-wodnych.
Wzajemne zniżki taryfowe dla przewozów kolejowo-wodnych.
Taryfy bezpośrednie.
Taryfy bezpośrednie.
Zniżki taryfowe ustalone w rozdz. I punkty B i C zostaną wprowadzone prowizorycznie w drodze obniżenia stawek taryfowych zawartych w czechosłowacko-austrjackiej taryfie węglowej, lub też przez ogłoszenie ich w formie rozporządzenia.
Zniżki taryfowe ustalone w rozdziałach i punkt F i II dla przewozów tranzytowych zostaną wprowadzone prowizorycznie w drodze obniżenia stawek taryfowych zawartych w czechosłowacko-polskiej taryfie związkowej, lub też przez ogłoszenie ich w formie rozporządzenia.
Obydwa prowizoryczne zarządzenia zostaną przeprowadzone jednocześnie.
Zarządy kolejowe obydwu układających się państw wdrożą bezzwłocznie rokowania z zarządami wszystkich interesowanych kolei dla ustalenia podziału ruchu i innych niezbędnych zasadniczych szczegółów w tym celu, aby natychmiast można było rozpocząć stopniowe opracowanie bezpośrednich taryf dla komunikacji sąsiedzkiej i tranzytowej we wszystkich kierunkach.
Przy opracowaniu bezpośrednich taryf dla towarów niewymienionych w niniejszym układzie, zarządy kolejowe obydwu układających się państw zastanowią się nad możliwością ogólnego zastosowania odnośnych wyżej omówionych zasad obniżenia o połowę opłaty manipulacyjnej (stacyjnej) względnie o całą opłatę manipulacyjną (stacyjną).
W celu zapobieżenia wzajemnej konkurencji taryfowej zarządy kolejowe obydwu układających się państw zobowiązują się podzielić między sobą sfery interesów i regulować ruch kolejowy na zasadach związkowych.
Umowa niniejsza wchodzi w życie tego samego dnia co i Traktat Handlowy.
Ważność niniejszej umowy jest uzależniona od terminu ważności Traktatu Handlowego.
Warszawa, dn. 23 kwietnia 1925 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A.
STAWKI TARYFOWE DO PUNKTU STYCZNEGO
STAWKI TARYFOWE DO PUNKTU STYCZNEGO
ZAŁĄCZNIK B.
ZESTAWIENIE
ZESTAWIENIE
Umowę niniejszą zatwierdzam i ratyfikują.
Warszawa, dnia 17 lipca 1926 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »