Rozdział 1 - Kierunek z Polski. - Czechosłowacja-Polska. Kolejowa Umowa Taryfowa. Warszawa.1925.04.23.
Dz.U.1927.25.196
Akt utracił mocI.
Kierunek z Polski.
Kierunek z Polski.
Stawki taryfowe czechosłowackich kolei od wszystkich polsko-czechosłowackich punktów granicznych obliczone na podstawie powyższego postanowienia nie mogą jednak być niższe od obowiązujących stawek taryfowych obliczonych według baremu wewnętrznej taryfy towarowej dla węgla czechosłowackiego, nadanego na tę samą odległość. Oprócz tego powyższe stawki od Bogumina Č. S. D. i od Piotrowie przy Boguminie granica Państwa nie mogą być niższe od stawek obowiązujących dla węgla czechosłowackiego do tej samej stacji przeznaczenia ze stacji dąbrowskiego i karwińskiego zagłębia węglowego leżącej na linji przebiegu węgla polskiego lub z każdej innej stacji połączonej z wzmiankowaną stacją koleją dojazdową lub górniczą (nie wliczając w to opłat kolei górniczej).
Stawki taryfowe kolei polskich zostaną obliczone na zasadzie stawek wewnętrznej taryfy polskiej obniżonych o połowę opłat stacyjnych (zaokrągloną do 7 groszy za 100 kg.).
Co się tyczy stawek taryfowych do Bogumina Č. S. D. pozostawia się do uznania polskich kolei, odstąpić w całości lub w części od wyżej wymienionego obniżenia o 7 gr. za 100 kg.
do Austrji:
do Horni Dvořiště granica Państwa i Českè Velenice gr. Państwa - o 40 halerzy za 100 kg. (t. j. o połowę opłaty manipulacyjnej),
do wszystkich innych czechosłowacko-austrjackich punktów granicznych - o 60 halerzy za 100 kg.;
do Węgier:
od wszystkich polsko-czechosłowackich punktów granicznych za wyjątkiem stacji przejściowej w Boguminie Č. S. D. do każdego poszczególnego czechosłowacko-węgierskiego punktu granicznego-o 40 halerzy za 100 kg. (t. zn. o połową opłaty manipulacyjnej), od Bogumina Č. S. D. dla przesyłek ze stacji nadawczych względnie ładowni: Anna Kopalnia, Blücher Szyby, Charlotte Kopalnia, Erbreich Szyb, Donnersmarck Kopalnia, Emma Kopalnia, Hojm Kopalnia, Römer Kopalnia;
do Bratislava Petržalka granica Państwa przy Oroszvar - o 20 halerzy za 100 kg. (t. zn. o jedną czwartą opłaty manipulacyjnej);
do każdego innego czechosłowacko-węgierskiego punktu granicznego-o 40 halerzy za 100 kg. (t. zn. o połowę opłaty manipulacyjnej).
stawki taryfowe dla przesyłek przez Zwadroń/Skalité, obliczone na podstawie powyższego będą obowiązujące tylko dla przesyłek, które faktycznie przez tę stację przejściową zostaną przesłane.
We wszystkich taryfach bezpośrednich dla przewozów omawianych w punktach B do C stawki taryfowe polskich kolei zostaną obliczone na zasadne. obecnie obowiązujących stawek taryfowych (taryfa wyjątkowa X polskich kolei państwowych i taryfa wyjątkowa I górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej-patrz przykłady w załączniku A) obniżonych o połowę opłaty stacyjnej (zaokrągloną do 7 groszy za 100 kg.). Co się tyczy stawek taryfowych do Bogumina Č. S. D. pozostawia się do uznania polskich kolei, odstąpić w całości lub w czyści od wyżej wymienionego obniżenia o 7 gr. za 100 kg.
Dalej pozostawia się polskim kolejom możność obniżenia polskich stawek taryfowych o dalszych 5 h. za 100 kg. do Piotrowie przy Boguminie granica Państwa oraz do Czeskiego Cieszyna granica Państwa. W ten sposób opracowane polskie stawki taryfowe nie będą zmienione w czasie ważności niniejszej umowy.
W razie gdyby stawki taryfy wyjątkowej I obowiązującej dla górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej między Boguminem Č. S. D. a wyżej wymienionemi stacjami nadawczemi względnie ładowniami zostały przez niemiecki zarząd kolejowy zniżone o więcej niż 7 groszy za 100 kg., wówczas czechosłowackie koleje mają prawo podwyższyć swe stawki taryfowe od Bogumina Č. S. D. w stosunku do różnicy ponad 7 groszy.
W czasie ważności niniejszej umowy przy wszelkich zmianach swoich taryf czechosłowackie koleje utrzymają bez zmiany dla tranzytu polskiego węgla kamiennego napięcie taryfowe (patrz załącznik B), powstałe przy wykonaniu niniejszej umowy, t. zn. napięcie pomiędzy stawkami taryfowemi, obowiązujące-mi dla tranzytu polskiego węgla kamiennego (taryfa wyjątkowa I a zmieniona zgodnie z niniejszą ustawą) z jednej strony, a stawkami taryfowemi obowiązującemi dla wywozu czechosłowackiego węgla (taryfa wyjątkowa 1 b obniżona według obowiązujących w dniu dzisiejszym zasad związkowych) na tę samą odległość linjami kolejowemi służącemi dla polsko-austrjackiego lub polsko-węgierskiego obrotu węglowego z drugiej strony.
Czechosłowackie koleje zobowiązują się, że przy udzielaniu ewentualnych czasowych ulg taryfowych, zaprowadzanych w drodze rozporządzeń w wyjątkowych, godnych uwzględnienia wypadkach - nie zostanie przekroczongo suma 50 tysięcy ton rocznie w ten sposób uprzywilejowanego węgla łącznie we wszystkich wypadkach.
Wykaz tych towarów może być w miarę, potrzeby uzupełniany.