Czas pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1955.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1955 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 stycznia 1955 r.
w sprawie czasu pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 28 kwietnia 1952 r. o pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. Nr 25, poz. 171) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie niniejsze stosuje się do załóg na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej z wyjątkiem statków używanych do rybołówstwa morskiego.
Służba regularna załogi statku dzieli się na:
1)
pokładową,
2)
maszynową,
3)
administracyjno-gospodarczą.
1.
Za statek będący na morzu uważa się statek od chwili podniesienia kotwicy na redzie lub rozpoczęcia odcumowania statku do chwili rzucenia kotwicy na redzie lub zacumowania.
2.
Dzień przyjścia i wyjścia statku uważa się za dzień na morzu.
1.
Czas pracy dla członków załogi w służbie pokładowej i maszynowej na statku będącym na morzu ustala się na 8 godzin na dobę, zarówno w dni powszednie, jak w niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.
2.
Praca członków załogi w służbie pokładowej i maszynowej na statku będącym na morzu wykonywana jest według wacht morskich na 3 zmiany.
1.
Czas pracy członków załogi w radiostacji na statku będącym na morzu wynosi 8 godzin na dobę bez względu na niedziele i dni ustawowo wolne od pracy - niezależnie od specjalnych dyżurów związanych z nadawaniem komunikatów dla statków w danej strefie.
2.
Dyżury specjalne wymienione w ust. 1 nie mogą przekraczać 2 godzin na dobę.
1.
Czas pracy członków załogi w służbie administracyjno-gospodarczej na statku będącym na morzu wynosi 8 godzin na dobę, w ramach 12-godzinnego pogotowia, zarówno w dni powszednie, jak w niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.
2.
Członkowie załogi administracyjno-gospodarczej wykonują pracę z przerwami w godzinach uzależnionych od przygotowania i podawania posiłków.
1.
Na statku będącym na morzu czas pracy członków załogi nie pełniących regularnych służb (dniówkowych) wynosi 8 godzin na dobę, w sobotę 6 godzin na dobę.
2.
Na statku będącym na morzu w strefie tropikalnej (obszar między zwrotnikami Raka i Koziorożca, Morze Czerwone, Zatoka Perska oraz między portem brazylijskim Santos a zwrotnikiem Koziorożca) czas pracy członków załogi wymienionych w ust. 1 wynosi 6 godzin na dobę, w sobotę 4 godziny na dobę.
3.
Wolne od pracy dla członków załogi wymienionych w ust. 1 i 2 są niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.
1.
Czas pracy członków załogi w porcie wynosi 8 godzin na dobę, w sobotę 6 godzin na dobę.
2.
W czasie postoju statków w portach strefy tropikalnej czas pracy wynosi 6 godzin na dobę, w sobotę 4 godziny na dobę.
3.
Czas pracy w porcie członków załogi w służbie administracyjno-gospodarczej zatrudnionych przy obsłudze pasażerów, w przypadku pozostawania pasażerów na statku, ustala się jak czas pracy na morzu (§ 6).
4.
Czas pracy członków załogi pozostających na statku w celu dozorowania i za względu na bezpieczeństwo statku liczy się - jeżeli w tym czasie nie wykonują żadnych innych czynności - jedna godzina za dwie godziny dozoru.
5.
W niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy, przypadające w czasie postoju w porcie, na statku wykonuje się jedynie prace konieczne. Prace te będą uważane za wykonane w godzinach nadliczbowych.
Czas pracy określony w niniejszym rozporządzeniu może być przedłużony przez kapitana statku w przypadkach przewidzianych w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 1952 r. o pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. Nr 25, poz. 171).
Przepisy niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania do kapitana statku i starszego mechanika, których czas pracy jest nie normowany.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Żeglugi.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.