Czas pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.219.1841

Akt utracił moc
Wersja od: 18 grudnia 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 13 grudnia 2002 r.
w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego.

Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 1294 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego oraz warunki wykonywania przez nich czynności.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"czas wykonywania czynności lotniczych" - czas lotu i czas wykonywania następujących czynności na ziemi:
a)
organizowania lotu przed startem statku powietrznego w czasie określonym przez pracodawcę,
b)
oczekiwania na lot przed startem statku powietrznego,
c)
wykonywania czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, w czasie określonym przez pracodawcę,
d)
postoju między lądowaniami,
e)
pełnienia dyżurów na lotnisku;
2)
"czas lotu:
a)
statku powietrznego, z wyłączeniem śmigłowca" - czas liczony od chwili, gdy statek powietrzny ruszy z miejsca zaparkowania w celu wykonania lotu, aż do chwili jego zatrzymania się po locie na miejscu wyznaczonym do jego zaparkowania lub wyłączenia przez niego wszystkich silników,
b)
"śmigłowca" - czas liczony od chwili uruchomienia wirnika nośnego do chwili jego zatrzymania;
3)
"czas dojazdu" - czas, który członek załogi statku powietrznego spędza w drodze między miejscem wypoczynku wyznaczonym przez pracodawcę poza portem macierzystym a miejscem rozpoczęcia pracy i odwrotnie;
4)
"czas wypoczynku" - nieprzerwany i określony czas, w którym pracownik zwolniony jest od pełnienia wszelkich obowiązków służbowych;
5)
"czas powiadamiania" - ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia pracownika przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia pracownika do pracy;
6)
"czas pracy z przerwą" - oznacza pracę składającą się z dwóch odcinków pracy rozdzielonych przerwą;
7)
"port macierzysty" - oznacza miejsce wyznaczone przez pracodawcę dla członka załogi statku powietrznego, z którego rozpoczyna on i kończy lot lub cykl lotów; w miejscu tym w normalnych warunkach pracodawca nie jest odpowiedzialny za jego zakwaterowanie;
8)
"personel pokładowy" - oznacza członka załogi statku powietrznego pełniącego podczas lotu obowiązki niezwiązane z prowadzeniem statku powietrznego oraz niebędącego członkiem personelu lotniczego;
9)
"przerwa w czynnościach lotniczych" - czas wolny od wszelkich obowiązków, krótszy niż czas wypoczynku, którego połowę wlicza się do czasu pracy;
10)
"lotnictwo usługowe" - świadczenie usług lotniczych przy użyciu statków powietrznych, innych niż przewóz lotniczy;
11)
"lotnictwo ogólne" - wykonywanie statkami powietrznymi innych lotów niż przewóz lotniczy i loty usługowe.
§  3.
Członek załogi statku powietrznego oraz kontroler ruchu lotniczego nie może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli jego stan psychiczny lub fizyczny uniemożliwia mu pełnienie obowiązków w wymaganym przez pracodawcę zakresie lub może zagrażać bezpieczeństwu lotu.
§  4.
Niezależnie od ewidencji wynikających z Kodeksu pracy, pracodawca prowadzi dla każdego członka załogi statku powietrznego odrębną ewidencję zawierającą informacje dotyczące jego:
1)
czasu pracy;
2)
czasu wykonywania czynności lotniczych;
3)
czasu lotu;
4)
czasu wypoczynku i dni wolnych.
§  5.
Do ewidencji, o której mowa w § 4, dołącza się kopie meldunków o przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych i skróceniu czasu wypoczynku.
§  6.
Członkowie załóg statków powietrznych wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonujący loty w różnych rodzajach lotnictwa, obowiązani są do prowadzenia wykazu czasu lotów, czasu pełnienia czynności lotniczych i czasu wypoczynku oraz do przedstawiania ich pracodawcy.
§  7.
Czas wykonywania czynności lotniczych na symulatorze lotu lub w przypadku lotów szkolnych i treningowych nie może przekroczyć 10 godzin w okresie dobowym.

Czas pracy personelu lotniczego w przewozie lotniczym

§  8.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego, wykonującego loty w przewozie lotniczym, nie może przekroczyć norm czasu pracy:
1)
przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin - w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym;
2)
1.900 godzin - w ciągu roku kalendarzowego, z zastrzeżeniem § 11.
§  9.
Czas wykonywania czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego, w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu, składu załogi oraz ilości lądowań, określony jest w tabelach nr 1 i 2:

Tabela nr 1. Załoga wieloosobowa (skład załogi statku powietrznego ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego typu statku powietrznego)

Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu)Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych
1-2 lądowań3-4 lądowań5-6 lądowań7 i więcej lądowań
0600-0659121/2 godziny111/2 godziny10 godzin9 godzin
0700-135913 godzin121/2 godziny11 godzin10 godzin
1400-1759121/2 godziny12 godzin10 godzin9 godzin
1800-215912 godzin11 godzin9 godzin8 godzin
2200-055911 godzin10 godzin9 godzin8 godzin

Tabela nr 2. Załoga jednoosobowa

Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu)Maksymalna ilość lądowań i czas wykonywania czynności lotniczych
1-4 lądowań5 lądowań6 lądowań7 i więcej lądowań
0600-06599 godzin81/4 godziny8 godzin8 godzin
0700-135910 godzin91/4 godziny81/4 godziny8 godzin
1400-17599 godzin81/4 godziny8 godzin8 godzin
1800-215981/2 godziny8 godzin8 godzin8 godzin
2200-05598 godzin8 godzin8 godzin8 godzin
§  10.
Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 może być przedłużony w przypadku:
1)
zastosowania pracy z przerwą;
2)
zwiększenia składu załogi statku powietrznego o członków personelu lotniczego;
3)
decyzji dowódcy statku powietrznego w razie nieprzewidzianych okoliczności w czasie wykonywania operacji lotniczych.
§  11.
1.
Czas lotu członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego nie może przekroczyć:
1)
900 godzin - w roku kalendarzowym;
2)
100 godzin - w miesiącu kalendarzowym.
2.
Dopuszczalny nieprzerwany czas lotu w załodze wieloosobowej nie może przekraczać wartości określonych w tabeli nr 3:

Tabela nr 3

Czas zgłoszenia się do lotuDopuszczalny czas lotu
0600-065910 godzin
0700-135910 godzin
1400-175991/2 godziny
1800-215991/2 godziny
2200-05599 godzin
§  12.
Pracodawca jest obowiązany określić czas zgłoszenia się do lotu obejmujący czas niezbędny do przygotowania lotu, jednak nie krótszy niż 30 minut przed czasem planowanego lotu.
§  13.
1.
Jeżeli czas pracy jest przedzielony planowaną i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwą, to czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabelach nr 1 i 2 ulega przedłużeniu w następujący sposób:
1)
przerwa wynosząca 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;
2)
przerwa wynosząca 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła pomiędzy godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
2.
Przedłużenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie, nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.
3.
W czasie jednego okresu wykonywania czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.
4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do czasu pracy w zwiększonym składzie załogi statku powietrznego, o którym mowa w § 15.
§  14.
Czas pobytu członka załogi statku powietrznego, wchodzącego w skład personelu lotniczego, na lotnisku położonym poza portem macierzystym, przekraczający 6 godzin, uprawnia do wypoczynku w warunkach hotelowych.
§  15.
1.
W przypadku zwiększenia składu wieloosobowej załogi statku powietrznego o drugą kompletną załogę, w skład której wchodzą członkowie personelu lotniczego, czas wykonywania czynności lotniczych może być przedłużony do 18 godzin, a nieprzerwany czas lotu do 15 godzin.
2.
W przypadku zwiększenia składu załogi statku powietrznego o jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego, czas wykonywania czynności lotniczych nie może przekroczyć 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu 12 godzin.
3.
Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż 2 lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2.
4.
Jeżeli planowany czas wykonywania czynności lotniczych członków personelu lotniczego wchodzących w skład wieloosobowej załogi statku powietrznego, o której mowa w ust. 1 i 2, w zwiększonym składzie:
1)
nie przekracza 16 godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i pasażerów;
2)
wynosi 16 lub więcej godzin - to załodze niewykonującej czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i pasażerów.
§  16.
Jeżeli członek personelu lotniczego wchodzący w skład załogi statku powietrznego przystępuje do pracy:
1)
poza portem macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku, co najmniej tak długi, jak poprzedni czas pracy, lub w wymiarze 10 godzin, w zależności od tego, który z tych okresów jest dłuższy;
2)
w porcie macierzystym - pracodawca zapewnia mu czas wypoczynku określony w pkt 1, z tym że:
a)
po pracy z przerwą - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej tyle, ile wynosił poprzedni czas pracy łącznie z przerwą, obliczony zgodnie z § 13,
b)
po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu - czas wypoczynku powinien wynosić co najmniej 48 godzin czasu liczonego od godziny 2400 czasu lokalnego dnia przylotu.
§  17.
1.
Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, lecz wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin, pod warunkiem że:
1)
poprzedni czas wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wypoczynku określony w § 16 pkt 1;
2)
liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego czasu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;
3)
czas wypoczynku nie może być skracany przed lub po wykonywaniu pracy z przerwą.
2.
Czas wypoczynku określony w § 16 pkt 2 lit. a powinien być przedłużony do:
1)
36 godzin - w ciągu kolejnych 7 dni albo
2)
60 godzin - w ciągu kolejnych 10 dni.
3.
Członkowi personelu lotniczego przysługuje:
1)
tyle dni wolnych do wszelkich zajęć w porcie macierzystym, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej 1 dzień wolny przypadający w niedzielę lub święto; w skład tych dni mogą wchodzić okresy wypoczynku;
2)
wyznaczone dni wolne podawane są do wiadomości z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem i tak rozplanowane, aby mogły być wykorzystane w porcie macierzystym.
4.
Jeżeli w ciągu 7 kolejnych dni jeden z co najmniej trzech planowanych rozkładów czasu pracy przypada między godzinami 0100-0600 czasu lokalnego i różnica czasu między dwoma miejscami, w których wypada wypoczynek, jest mniejsza niż 4 godziny, to okres wypoczynku 36 godzin, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, należy przedłużyć do 48 godzin.
§  18.
1.
Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do czasu wypoczynku dodaje się nadwyżkę czasu dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.
2.
Jeżeli czas pobytu w miejscu zakwaterowania nie jest krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może być odjęta od czasu wypoczynku.
§  19.
Poza portem macierzystym członek personelu lotniczego wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, a nie mniej niż 16 godzin - gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin.
§  20.
1.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, w tym czasu lotu, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1)
konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych;
2)
opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
a)
niesprzyjających warunków atmosferycznych,
b)
oczekiwania na pasażerów,
c)
usuwania usterek,
d)
wydłużonego kołowania

- nie więcej jednak niż o 2 godziny, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.
Czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może zostać przekroczony o 3 godziny w przypadku wykonywania lotu w zwiększonym składzie załogi.
3.
Dowódca składa pracodawcy pisemny meldunek o każdorazowym przekroczeniu czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku.
4.
W przypadku przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skrócenia czasu wypoczynku o 1 godzinę lub więcej, pracodawca przesyła kopię meldunku, o którym mowa w ust. 3, wraz z wyjaśnieniem okoliczności przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych lub skróceniu czasu wypoczynku, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 14 dni od dnia złożenia meldunku.
§  21.
1.
Dyżury mogą być pełnione w porcie macierzystym, w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub telefonicznie. Członek załogi statku powietrznego powinien być zdolny do podjęcia pracy.
2.
Limity czasu pełnienia dyżuru określa tabela nr 4:

Tabela nr 4

Czas powiadamianiaMaksymalny czas dyżuru
do 5 godzin 59 minut12 godzin
od 6 godzin i więcej18 godzin
§  22.
1.
W przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200-0600 czasu lokalnego, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki zakwaterowania.
2.
W przypadku gdy dyżur pełniony jest w porcie lotniczym, pracodawca zapewnia odpowiednie warunki pełnienia dyżuru.
3.
Czas dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 50% czasu dyżuru, z wyłączeniem pierwszych 4 godzin.
4.
W przypadku opóźnienia odlotu, czas pomiędzy planowaną godziną odlotu a ponownie wyznaczoną godziną odlotu zalicza się do czasu pełnienia dyżuru.

Czas pracy personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym

§  23.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie ogólnym nie może przekroczyć norm czasu pracy, o których mowa w § 8.
§  24.
1.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego nie może przekroczyć:
1)
10 godzin czasu wykonywania czynności lotniczych - w ciągu kolejnych 24 godzin;
2)
6 godzin czasu lotu - w ciągu kolejnych 24 godzin;
3)
30 godzin czasu lotu - w tygodniu kalendarzowym;
4)
100 godzin czasu lotu - w miesiącu kalendarzowym;
5)
600 godzin czasu lotu - w roku kalendarzowym.
2.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący loty krótkie (loty po kręgu, do strefy i loty w rejonie lotniska), w czasie których start i lądowanie odbywają się na tym samym lotnisku, powinien mieć zapewnioną przerwę w pracy, określoną w tabeli nr 5:

Tabela nr 5

Czas wykonywania czynności lotniczychPrzerwa
do 3 godzin30 minut
do 6 godzin1 godzina
od 6 do 8 godzin1 godzina 30 minut
powyżej 8 godzin2 godziny
§  25.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego - o 2 godziny.
§  26.
Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Czas pracy personelu lotniczego w lotnictwie usługowym

§  27.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym nie może przekroczyć norm czasu pracy, o których mowa w § 8.
§  28.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym nie może przekroczyć:
1)
czasu wykonywania czynności lotniczych - określonego w tabelach nr 1 i 2;
2)
czasu lotu w ciągu kolejnych 24 godzin:
a)
w załodze wieloosobowej - określonego w tabeli nr 3,
b)
w załodze jednoosobowej - określonego w tabeli nr 6:

Tabela nr 6. Czas lotu w załodze jednoosobowej

Czas zgłoszenia się do lotuMaksymalna ilość lądowań i czas lotu
1-4 lądowań5 lądowań6 lądowań7 i więcej lądowań
0600-06597 godzin61/4 godziny6 godzin6 godzin
0700-13598 godzin71/4 godziny61/2 godziny6 godzin
1400-17597 godzin61/4 godziny6 godzin6 godzin
1800-215961/2 godziny6 godzin6 godzin6 godzin
2200-05596 godzin6 godzin6 godzin6 godzin
3)
100 godzin czasu lotu - w miesiącu kalendarzowym;
4)
800 godzin czasu lotu - w roku kalendarzowym.
§  29.
Jedną godzinę lotu wykonanego na wysokości poniżej 50 metrów od powierzchni ziemi przyjmuje się jako 1 godzinę i 20 minut czasu wykonywania czynności lotniczych.
§  30.
Jedną godzinę lotu wykonywanego na wysokości powyżej 3.600 metrów od powierzchni ziemi na statku powietrznym, który nie ma kabiny ciśnieniowej, przyjmuje się jako 1 godzinę i 20 minut czasu wykonywania czynności lotniczych.
§  31.
1.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym nie może przebywać za sterami statku powietrznego bez przerwy dłużej niż 3 godziny, z wyłączeniem planowanych przelotów.
2.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego w lotnictwie usługowym, wykonujący loty krótkie w rejonie lotniska, powinien mieć przerwy w wykonywaniu czynności lotniczych, określone w tabeli nr 7:

Tabela nr 7

Czas wykonywania czynności lotniczychCzas przerwy
do 3 godzin30 minut
do 6 godzin1 godzina
od 6 do 8 godzin1 godzina 30 minut
ponad 8 godzin2 godziny
§  32.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych określonego w tabelach nr 1 i 2 w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1)
udziału w akcji poszukiwawczo-ratowniczej, patrolowaniu akwenów wodnych i obszarów leśnych oraz w akcjach gaśniczych - o 2 godziny;
2)
wykonywania zabiegów agrochemicznych upraw rolnych i leśnych zagrożonych przez szkodniki - o 3 godziny.
§  33.
Przekroczenie czasu lotu określonego w § 28 pkt 2 może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w sytuacji, o której mowa w § 32 pkt 1 i 2 - o 2 godziny.
§  34.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 32, lub przekroczenie czasu lotu, o którym mowa w § 33, może nastąpić jedynie w dwóch kolejnych dniach z zachowaniem 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
§  35.
Do spraw nieregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Czas pracy personelu lotniczego w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego

§  36.
Czas pracy członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego w Lotniczej Służbie Ratownictwa Medycznego oraz Transporcie Medycznym nie może przekroczyć:
1)
norm czasu:
a)
wykonywania czynności lotniczych - 12 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin,
b)
pracy - przeciętnie 40 godzin na tydzień oraz 480 godzin w przyjętym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym,
c)
pracy - 1.900 godzin w roku kalendarzowym;
2)
czasu lotu:
a)
8 godzin - w ciągu kolejnych 24 godzin,
b)
80 godzin - w miesiącu kalendarzowym,
c)
800 godzin - w roku kalendarzowym.
§  37.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych określonego w § 36 pkt 1 lit. a w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1)
udziału w akcji ratowniczej - o 2 godziny;
2)
lotu z chorym lub rannym pacjentem do punktu opieki medycznej lub w celu dostarczenia krwi lub organów ludzkich do przeszczepów - o 3 godziny.
§  38.
Przekroczenie czasu lotu określonego w § 36 pkt 2 lit. a może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie wykonywania zadań określonych w § 37 - o 2 godziny.
§  39.
Przekroczenie czasu wykonywania czynności lotniczych, o którym mowa w § 37, lub czasu lotu, o którym mowa w § 38, może nastąpić jedynie w dwóch kolejnych dniach z zachowaniem tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
§  40.
Minimalny czas wypoczynku po okresie wykonywania czynności lotniczych powinien wynosić 8 godzin i 30 minut.
§  41.
1.
Okres dyżuru obejmuje maksymalnie 8 dni, w których wypełniane są obowiązki Lotniczej Służby Ratownictwa Medycznego oraz Transportu Medycznego.
2.
Okres dyżuru, w którym zawarty jest czas wypoczynku krótszy niż 10 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin, nie może trwać dłużej niż 4 dni.
§  42.
Czas pełnienia dyżuru nie może przekraczać 15 godzin i 30 minut na dobę.
§  43.
Czas przerwy w wykonywaniu czynności lotniczych przekraczający 1 godzinę w czasie pełnienia dyżuru nie jest zaliczany do czasu wykonywania czynności lotniczych.
§  44.
Jeżeli ze względu na szczególne okoliczności wystąpiło przedwczesne, zagrażające bezpieczeństwu, zmęczenie pilota, jest on obowiązany podjąć decyzję o wcześniejszym zakończeniu dyżuru.
§  45.
Przed każdym okresem dyżuru określonym w § 41 wypoczynek nie może być krótszy niż 24 godziny.
§  46.
Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Czas pracy personelu lotniczego wykonującego loty na śmigłowcach

§  47.
Członek załogi statku powietrznego wchodzący w skład personelu lotniczego wykonujący loty na śmigłowcach nie może przekroczyć norm czasu pracy określonych w § 8.
§  48.
Ograniczenia czasu wykonywania czynności lotniczych i czasu lotu określa tabela nr 8:

Tabela nr 8

Lokalny czas startuJeden pilotDwóch pilotów
czas wykonywania czynności lotniczychmaksymalny czas lotuczas wykonywania czynności lotniczychmaksymalny czas lotu
0600-06599 godzin6 godzin10 godzin7 godzin
0700-075910 godzin7 godzin11 godzin8 godzin
0800-135910 godzin7 godzin12 godzin8 godzin
1400-21599 godzin6 godzin10 godzin7 godzin
2200-05598 godzin5 godzin9 godzin6 godzin
§  49.
Czas przerwy członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego wykonującego w szczególności loty widokowe, dowozy do i z platformy wiertniczej, ze średnią ilością 6 lub więcej lądowań w ciągu godziny, powinien wynosić co najmniej 30 minut na każde 3 godziny pracy.
§  50.
1.
W przypadku wykonywania skomplikowanych operacji lotniczych, w szczególności przy przewożeniu ładunków oraz pracach montażowych, pracodawca określa maksymalną długość czasu pracy członka załogi statku powietrznego z zachowaniem ograniczeń określonych w tabeli nr 8.
2.
Czas pracy, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  51.
Czas lotu nie może przekroczyć:
1)
80 godzin czasu lotu - w miesiącu kalendarzowym;
2)
800 godzin czasu lotu - w roku kalendarzowym.
§  52.
Czas wypoczynku członka załogi statku powietrznego wchodzącego w skład personelu lotniczego po zakończeniu czynności lotniczych nie może być krótszy niż 12 godzin.
§  53.
Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Czas pracy personelu pokładowego

§  54.
Członek personelu pokładowego nie może przekroczyć norm czasu pracy określonych w § 8.
§  55.
Czas wykonywania czynności lotniczych personelu pokładowego, w zależności od czasu zgłoszenia się do pracy, określony jest w tabeli nr 9:

Tabela nr 9

Czas zgłoszenia się do pracy

Czas lokalny

Czas wykonywania czynności lotniczych
0600-0659131/2 godziny
0700-135914 godzin
1400-1759131/2 godziny
1800-215913 godzin
2200-055912 godzin
§  56.
Czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9 może być zwiększony:
1)
w przypadku, o którym mowa w § 13;
2)
na polecenie dowódcy statku powietrznego w przypadku zakłóceń operacyjnych.
§  57.
1.
W przypadku zwiększenia czasu wykonywania czynności lotniczych, nie może on przekroczyć 18 godzin na dobę w locie długodystansowym.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, personelowi pokładowemu należy zapewnić odpowiednie warunki wypoczynku.
§  58.
Jeśli czas wykonywania czynności lotniczych:
1)
przekracza 16 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 3, a dla 1/3 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów miejsca do leżenia;
2)
przekracza 14 godzin, a nie przekracza 16 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, pozostałość dzieli się przez 4, a dla 1/4 liczby personelu pokładowego zapewnione są oddzielone od kabiny załogi i pasażerów rozkładane fotele;
3)
przekracza czas wykonywania czynności lotniczych określony w tabeli nr 9, a nie jest dłuższy niż 14 godzin - każdy członek personelu pokładowego powinien być zwolniony od wszelkich zajęć w czasie lotu co najmniej na 1 godzinę.

Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego

§  59.
1.
Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego nie może przekroczyć 12 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
2.
Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmuje w szczególności:
1)
pracę na stanowisku operacyjnym kontroli ruchu lotniczego;
2)
czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonywania czynności na stanowisku operacyjnym;
3)
czas odprawy przed rozpoczęciem pracy zmiany dziennej lub nocnej;
4)
przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego;
5)
prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz egzaminowania;
6)
przerwę, o której mowa w ust. 3.
3.
W czasie pracy kontrolerów ruchu lotniczego zapewnia się przerwy w wymiarze do 50% dobowego wymiaru czasu pracy, w ciągu której pracownik pozostaje w gotowości do pracy.
§  60.
Szczegółowy rozkład czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego określa regulamin pracy.
§  61.
1.
Liczba następujących po sobie bezpośrednio dni pracy nie może przekroczyć czterech.
2.
Liczba następujących po sobie bezpośrednio dni wolnych nie może przekroczyć czterech.
3.
Po pracy w porze nocnej pracodawca zapewni 12-godzinny nieprzerwany okres wypoczynku.
§  62.
1.
Maksymalny czas pracy bez przerwy wynosi:
1)
na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego - do 2 godzin;
2)
na stanowisku operacyjnym kontrolera proceduralnego - do 2 godzin;
3)
na pozostałych stanowiskach operacyjnych wymagających kwalifikacji kontrolera ruchu lotniczego - do 3 godzin;
4)
na stanowisku operacyjnym asystenta kontrolera ruchu lotniczego - do 3 godzin.
2.
W organach kontroli ruchu lotniczego portów lotniczych o małym natężeniu ruchu lotniczego czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być zwiększony o 3 godziny na stanowisku operacyjnym kontrolera radarowego i kontrolera proceduralnego.
3.
Okres przerwy, o której mowa w § 59 ust. 3, na stanowisku operacyjnym wynosi nie mniej niż 1 godzinę dla każdego rodzaju stanowiska operacyjnego.
§  63.
Przepisy § 59-62 stosuje się odpowiednio do osób nieposiadających licencji kontrolera ruchu lotniczego podczas ich szkolenia lotniczego na stanowiskach operacyjnych kontroli ruchu lotniczego.
§  64.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 28 marca 1989 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku personelu latającego (M. P. Nr 8, poz. 76, z 1990 r. Nr 14, poz. 113 oraz z 1996 r. Nr 60, poz. 565 i Nr 68, poz. 644).
§  65.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).