Rozdział 9a - Prezes Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców - Cudzoziemcy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.127.1400 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 2004 r.

Rozdział  9a

Prezes Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców

1.
Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach repatriacji, wjazdu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przejazdu przez to terytorium, pobytu na nim i wyjazdu z niego, nadawania statusu uchodźcy i udzielania cudzoziemcom azylu, a także w sprawach związanych z obywatelstwem polskim wynikających z zakresu zadań administracji rządowej jest Prezes Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, zwany dalej "Prezesem", z zastrzeżeniem kompetencji innych organów przewidzianych w ustawach.
2.
Nadzór nad Prezesem sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
1.
Prezesa powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
2.
Na stanowisko Prezesa może być powołana osoba, która łącznie spełnia następujące warunki:
1)
posiada obywatelstwo polskie i zamieszkuje na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
korzysta z pełni praw publicznych,
3)
nie była karana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne,
4)
posiada wyższe wykształcenie.
3.
Zastępców Prezesa powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Prezesa.
4.
Prezes wykonuje zadania przy pomocy Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, zwanego dalej "Urzędem".
5.
Organizację Urzędu określa statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
1.
Do zakresu działania Prezesa należy:
1)
zapewnienie koordynacji działań organów administracji publicznej w sprawach repatriacji i cudzoziemców,
2)
wydawanie decyzji i postanowień w pierwszej instancji w sprawach:
a)
przyznawania pomocy ze środków budżetu państwa repatriantom i członkom najbliższej rodziny repatrianta pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym,
b)
zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony dla małżonka i małoletnich dzieci repatrianta,
c)
zgody na wydanie wiz, o których mowa w art. 14,
d)
o nadanie lub pozbawienie statusu uchodźcy,
e)
o udzielenie lub cofnięcie azylu,
3)
wydawanie decyzji i postanowień w drugiej instancji w sprawach:
a)
o uznanie za repatrianta,
b)
o stwierdzenie polskiego pochodzenia na podstawie art. 5 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji,
c)
wiz,
d)
odmowy lub unieważnienia wpisu zaproszeń do ewidencji,
e)
zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony i zezwoleń na osiedlenie się,
f)
zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony w celu połączenia z rodziną,
g)
o wydalenie,
h)
nakładania kary administracyjnej, o której mowa w art. 68 ust. 6,
i)
związanych z obywatelstwem polskim wynikających z zakresu zadań administracji rządowej, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1962 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2000 r. Nr 28, poz. 353 i z 2001 r. Nr 42, poz. 475),
4)
wydawanie zgody na wydanie wiz w celu repatriacji,
5)
prowadzenie ewidencji osób ubiegających się o wydanie wiz w celu repatriacji i członków ich rodzin, którzy nie posiadają w Rzeczypospolitej Polskiej zapewnionego lokalu mieszkalnego lub źródła utrzymania,
6)
prowadzenie ewidencji lokali mieszkalnych i źródeł utrzymania dla repatriantów,
7)
prowadzenie centralnego rejestru wniosków, decyzji i postanowień wydanych w sprawach o wydanie wiz w celu repatriacji, o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla osób, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji, oraz o udzielenie pomocy repatriantom ze środków budżetu państwa,
8)
prowadzenie ośrodków dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy,
9)
kierowanie na badania lekarskie, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2,
10)
realizacja powierzonych zadań z zakresu ochrony czasowej cudzoziemców,
11)
zapewnianie świadczeń, o których mowa w art. 40 ust. 1,
12)
prowadzenie centralnego rejestru danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego,
13)
dokonywanie analiz dotyczących sytuacji migracyjnej i uchodźczej,
14)
prowadzenie współpracy międzynarodowej w zakresie zjawisk migracyjnych i uchodźczych,
15)
gromadzenie informacji o krajach pochodzenia imigrantów,
16)
organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie postępowań, o których mowa w ustawie,
17)
wykonywanie innych kompetencji i podejmowanie działań określonych w ustawie oraz przepisach odrębnych.
2.
Prezes kontroluje wykonywanie przez wojewodów zadań wynikających z niniejszej ustawy.
3.
Prezes jest organem wyższego stopnia, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do wojewody, w sprawach określonych w niniejszej ustawie.
4.
Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 8, Prezes może powierzyć pozarządowym organizacjom społecznym.
1.
Prezes, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej, może zezwolić, na wniosek konsula, komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej lub z urzędu na wjazd lub pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej cudzoziemcowi, który nie spełnia warunków dotyczących wjazdu lub pobytu określonych w ustawie, jeżeli wymagają tego względy humanitarne lub interes Rzeczypospolitej Polskiej. Do wydawania zezwolenia i samego zezwolenia nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 106, poz. 679, Nr 114, poz. 739 i Nr 144, poz. 971, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 75, poz. 853, z 2000 r. Nr 2, poz. 5, Nr 48, poz. 552, Nr 60, poz. 704 i Nr 91, poz. 1008 oraz z 2001 r. Nr 49, poz. 508 i 509, Nr 98, poz. 1070 i Nr 101, poz. 1113).
2.
Prezes przedstawia corocznie do dnia 31 marca ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych informację o stosowaniu przepisu ust. 1 w roku poprzednim.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych może, w wypadku uzasadnionym istotnym wzrostem liczby wniosków o nadanie statusu uchodźcy, o których mowa w art. 37 ust. 1, lub w wypadku uzasadnionym istotnym wzrostem liczby wniosków o nadanie statusu uchodźcy składanych przez cudzoziemców zamieszkałych na określonych, odległych od siedziby Urzędu obszarach terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia, tworzyć i rozwiązywać delegatury Urzędu, określając ich właściwość terytorialną oraz zakres działania, w tym uprawnienia kierownika delegatury do wydawania, z upoważnienia Prezesa, decyzji administracyjnych.

Prezes używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła.

Prezes może upoważnić pracowników Urzędu, a wojewoda pracowników urzędów wojewódzkich do kontroli zezwoleń, dokumentów i środków, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2.