Charakterystyka drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.2218

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 listopada 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 14 listopada 2018 r.
w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153) zarządza się, co następuje:
Określa się charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6-8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4

I. 

Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji

Kategoria charakterystyki efektów uczenia sięKategoria opisowa - aspekty o podstawowym znaczeniuKod

składnika opisu

Poziom 6Kod

składnika opisu

Poziom 7Kod

składnika opisu

Poziom 8
Wiedza: zna i rozumieZakres i głębia - kompletność perspektywy poznawczej i zależnościP6S_WGw zaawansowanym stopniu - wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej - właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym - również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiemP7S_WGw pogłębionym stopniu - wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej - właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym - również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiemP8S_WGw stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickimgłówne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
metodologię badań naukowych
zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Kontekst - uwarunkowania, skutkiP6S_WKfundamentalne dylematy współczesnej cywilizacjiP7S_WKfundamentalne dylematy współczesnej cywilizacjiP8S_WKfundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiegoekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiegoekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej
podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczościpodstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczościpodstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami
Umiejętności:

potrafi

Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadaniaP6S_UWwykorzystywać posiadaną wiedzę

- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:

- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi,

w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

P7S_UWwykorzystywać posiadaną wiedzę

- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:

- właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji,

- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi,

w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,

- przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

P8S_UWwykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznymwykorzystywać posiadaną wiedzę

- formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznym

formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi - w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickimdokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi - w przypadku studiów o profilu praktycznymtransferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej
Komunikowanie się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcymP6S_UKkomunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologiiP7S_UKkomunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorcówP8S_UKkomunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym

upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych

brać udział w debacie - przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nichprowadzić debatęinicjować debatę
uczestniczyć w dyskursie naukowym
posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowegoposługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologiąposługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Organizacja pracy - planowanie i praca zespołowaP6S_UOplanować i organizować pracę indywidualną oraz w zespoleP7S_UOkierować pracą zespołuP8S_UOplanować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym
współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach
Uczenie się - planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osóbP6S_UUsamodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życieP7S_UUsamodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresieP8S_UUsamodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
Kompetencje społeczne: jest gotów doOceny - krytyczne podejścieP6S_KKkrytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treściP7S_KKkrytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treściP8S_KKkrytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemuuznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemukrytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Odpowiedzialność - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na

rzecz interesu publicznego

P6S_KOwypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznegoP7S_KOwypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznegoP8S_KOwypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
inicjowania działań na rzecz interesu publicznegoinicjowania działań na rzecz interesu publicznegoinicjowania działań na rzecz interesu publicznego
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczymyślenia i działania w sposób przedsiębiorczymyślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosuP6S_KRodpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:

- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,

- dbałości o dorobek i tradycje zawodu

P7S_KRodpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym:

- rozwijania dorobku zawodu,

- podtrzymywania etosu zawodu,

- przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad

P8S_KRpodtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

II. 

Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji dla dziedziny sztuki (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Kategoria charakterystyki efektów uczenia sięKategoria opisowa - aspekty o podstawowym znaczeniuKod

składnika opisu

Poziom 6Kod

składnika opisu

Poziom 7
Wiedza: zna i rozumieZakres i głębia - kompletność perspektywy poznawczej i zależnościW zakresie wiedzy o realizacji prac artystycznych
P6S_WGpodstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznychW7S_WGszczegółowe zasady dotyczące dziedziny sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów
W zakresie rozumienia kontekstu dyscyplin artystycznych
P6S_WGpodstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentatywne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniamiP7S_WGkontekst historyczny i kulturowy poszczególnych dyscyplin artystycznych i ich związków z innymi obszarami współczesnego życia
style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórczewzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych
tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów
problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalnościproblematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności
powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiówwzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalnościpodstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, poszerzoną problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności
Umiejętności:

potrafi

Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadaniaW zakresie umiejętności ekspresji artystycznej
P6S_UWtworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażeniaP7S_UWwykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne)
P6S_UWbiegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim

wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazywać dzieło muzyczne w pełni - jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee

P7S_UWbudować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się wjednym wybranym stylu
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne konserwacja dzieł sztuki)
P6S_UWświadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznejP7S_UWpodejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych
świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych podejmować samodzielne decyzje dotyczące projektowania i realizacji własnych prac artystycznychwykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki filmowe i teatralne)
P6S_UWrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatruP7S_UWrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru
rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralnyrozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny
W zakresie umiejętności kreacji artystycznej
P6S_UWrealizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
W zakresie umiejętności improwizacyjnych (sztuki muzyczne, sztuki filmowe i teatralne)
P6S_UWkształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatuP7S_UWkształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu
Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania/ Uczenie się - planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osóbW zakresie umiejętności warsztatowych
P6S_UW

P6S_UU

korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracęP7S_UW

P7S_UU

korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
Komunikowanie się - odbieranie

i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

W zakresie umiejętności werbalnych
P6S_UKprzygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródełP7S_UKprzygotowywać rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
W zakresie umiejętności w zakresie publicznych prezentacji
P6S_UKstosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań artystycznychP7S_UKw sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością
Kompetencje społeczne: jest gotów doOceny - krytyczne podejścieW zakresie niezależności
P7S_KKinspirowania i organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób
Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosuP6S_KRsamodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracyP7S_KRsamodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Oceny - krytyczne podejścieW zakresie uwarunkowań psychologicznych
P6S_KKefektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjamiP7S_KKwykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania
Odpowiedzialność - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego/ Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosuW zakresie komunikacji społecznej
P6S_KO

P6S_KR

wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznejP7S_KO

P7S_KR

wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej
podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodupodejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnychefektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych

III. 

Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich (rozwinięcie opisów zawartych w części I)

Kategoria charakterystyki efektów uczenia sięKategoria opisowa - aspekty o podstawowym znaczeniuKod

składnika opisu

Poziomy 6 i 7
Wiedza: zna i rozumieZakres i głębia - kompletność perspektywy poznawczej i zależnościP6S_WG

P7S_WG

podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Kontekst - uwarunkowania, skutkiP6S_WK

P7S_WK

podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości
Umiejętności:

potrafi

Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadaniaP6S_UW

P7S_UW

planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu:

- wykorzystywać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne,

- dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne,

- dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich

dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania

projektować - zgodnie z zadaną specyfikacją - oraz wykonywać typowe dla kierunku studiów proste urządzenia, obiekty, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów

rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską - w przypadku studiów o profilu praktycznym

wykorzystywać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów typowych dla kierunku studiów - w przypadku studiów o profilu praktycznym

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8 (Dz. U. poz. 1594), które utraciło moc z dniem 1 października 2018 r. zgodnie z art. 350 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669).