Rozdział 5 - Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji oraz wzory certyfikatów - Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.874 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 maja 2023 r.

Rozdział  5

Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji oraz wzory certyfikatów

§  25. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji w odniesieniu do:
1)
samolotów - określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;
2)
śmigłowców - określają przepisy rozporządzenia nr 965/2012;
3)
balonów wolnych - w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów;
4)
balonów gazowych na uwięzi - określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów.
2. 
Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.
3. 
Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) dla podmiotów poddanych certyfikacji zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 965/2012 określa dodatek I do załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012.
4. 
Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) w pozostałych przypadkach określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  26. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa załącznik I (część FCL), załącznik VI (część ARA) i załącznik VII (część ORA) do rozporządzenia nr 1178/2011.
2. 
Wzór certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organisation) określa dodatek III do załącznika VI do rozporządzenia nr 1178/2011.
§  27. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa załącznik III (część 66) i załącznik IV (część 147) do rozporządzenia nr 1321/2014.
2. 
Wzór certyfikatu zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organisation) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014.
§  28. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CТO - Certified Training Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§  29. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§  30. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów (ATCO TO - Air Traffic Controller Training Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji:
1)
określa załącznik III (część ATCO.OR) do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2015/340";
2)
określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.
2. 
Wzór certyfikatu organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO - Air Traffic Controller Training Organisation) określa dodatek 2 do załącznika II do rozporządzenia nr 2015/340.
§  31. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO - Flight Information Service Personnel Training Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.
§  32. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu lotniska (ADRC - Aerodrome Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określają przepisy:
1)
rozporządzenia nr 139/2014, a w przypadku wydania na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 4 ustawy przepisów dotyczących lotnisk także te przepisy - w odniesieniu do lotnisk, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e rozporządzenia nr 2018/1139, ubiegających się o certyfikat, o którym mowa w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia;
2)
wydane na podstawie art. 59a ust. 5 ustawy - w odniesieniu do lotnisk, którym przyznano zwolnienie, o którym mowa w art. 2 ust. 7 rozporządzenia nr 2018/1139;
3)
wydane na podstawie art. 59a ust. 6 ustawy - w odniesieniu do lotnisk, dla których Prezes Urzędu wydał decyzję o ograniczonej certyfikacji.
2. 
W odniesieniu do lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określają także przepisy wydane na podstawie art. 83 ust. 1, art. 85, art. 92 ust. 2 ustawy.
3. 
Do lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się przepisów § 2 ust. 1 pkt 2, § 19, § 21-24 i § 39-43.
4. 
Dla lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wzór certyfikatu lotniska (ADRC - Aerodrome Certificate) oraz warunki certyfikatu lotniska określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Dla lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wzór certyfikatu lotniska (ADRC - Aerodrome Certificate) oraz specyfikację do certyfikatu lotniska określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  32a. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu agenta obsługi naziemnej (AHAC - Airport Handling Agent Certificate) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa pkt 4 załącznika VII do rozporządzenia nr 2018/1139.
§  33. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu organizacji obsługi technicznej (AMO - Approved Maintenance Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa sekcja A załącznika II oraz odpowiednio sekcja A załącznika I lub sekcja A załącznika Vb do rozporządzenia nr 1321/2014.
2. 
Wzór certyfikatu organizacji obsługi technicznej (AMO - Approved Maintenance Organisation) i zakresu zatwierdzenia do tego certyfikatu określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia nr 1321/2014.
§  34. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa sekcja A załącznika Vc do rozporządzenia nr 1321/2014.
2. 
Wzór certyfikatu organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) i zakresu zatwierdzenia do tego certyfikatu określa dodatek I do załącznika Vc do rozporządzenia nr 1321/2014.
§  35. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO - Combined Airworthiness Organisation) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji:
1)
określa sekcja A załącznika Vd oraz odpowiednio sekcja A załącznika I lub sekcja A załącznika Vb do rozporządzenia nr 1321/2014 albo
2)
określają przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 1 lub 3 ustawy dla zakresów działalności dotyczących statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139.
2. 
Wzór certyfikatu organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO - Combined Airworthiness Organisation) i zakresu zatwierdzenia do tego certyfikatu na zgodność z przepisami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - określa dodatek I do załącznika Vd do rozporządzenia nr 1321/2014.
3. 
Wzór certyfikatu organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO - Combined Airworthiness Organisation) i wzór zakresu zatwierdzenia do tego certyfikatu na zgodność z przepisami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - określa odpowiednio załącznik nr 5 i 6 do rozporządzenia.
4. 
(uchylony).
5. 
(uchylony).
§  36. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu organizacji produkującej (POA - Production Organisation Approval) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa:
1)
załącznik I (część 21) do rozporządzenia nr 748/2012 albo
2)
stosowany odpowiednio załącznik I do rozporządzenia nr 748/2012 dla zakresów działalności dotyczących statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139 w obszarze:
a)
systemu jakości - pkt 21.A.139,
b)
charakterystyki organizacji produkującej - pkt 21.A.143,
c)
wymagań dla uzyskania certyfikatu - pkt 21.A.145,
d)
uprawnień organizacji produkującej wynikających z warunków zatwierdzenia - pkt 21.A.163,
e)
obowiązków posiadacza certyfikatu - pkt 21.A.165.
2. 
Wzór certyfikatu organizacji produkującej (POA - Production Organisation Approval) i warunków zatwierdzenia do tego certyfikatu na zgodność z przepisami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - określa dodatek X do załącznika I do rozporządzenia nr 748/2012.
3. 
Wzór certyfikatu organizacji produkującej (POA - Production Organisation Approval) i wzór warunków zatwierdzenia do tego certyfikatu na zgodność z przepisami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - określa odpowiednio załącznik nr 5 i 7 do rozporządzenia.
§  37. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider - Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa rozporządzenie nr 2017/373.
2. 
Wzór certyfikatu instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider - Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) określa dodatek 1 do załącznika II do rozporządzenia nr 2017/373.
§  37a. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu instytucji świadczącej usługi U-space szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa rozporządzenie nr 2021/664.
2. 
Wzór certyfikatu instytucji świadczącej usługi U-space określa załącznik VI do rozporządzenia nr 2021/664.
§  37b. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu wyłącznej instytucji świadczącej centralne usługi informacyjne szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa rozporządzenie nr 2021/664.
2. 
Wzór certyfikatu wyłącznej instytucji świadczącej centralne usługi informacyjne określa załącznik VII do rozporządzenia nr 2021/664.
§  38. 
W stosunku do pomiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu, o którym mowa w § 25, § 32 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz § 37, szczegółowe wymagania, jakie powinien spełnić podmiot w procesie certyfikacji, określa dział IX ustawy, w tym przepisy wydane na podstawie art. 187 i art. 189 ustawy.