Rozdział 5 - Szczegółowy zakres i kryteria oceny spełniania wymagań w odniesieniu do poszczególnych rodzajów certyfikatów - Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1103 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 2020 r.

Rozdział  5

Szczegółowy zakres i kryteria oceny spełniania wymagań w odniesieniu do poszczególnych rodzajów certyfikatów

§  24. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań w odniesieniu do:
1)
samolotów - określa rozporządzenie nr 965/2012;
2)
śmigłowców - określają przepisy JAR-OPS 3 (Zarobkowy przewóz lotniczy - śmigłowce), wprowadzone do stosowania przepisami wydanymi na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy albo w rozporządzeniu nr 965/2012;
3)
szybowców i balonów wolnych - określa rozporządzenie nr 965/2012;
4)
balonów na uwięzi - określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy dotyczące balonów wolnych stosowane odpowiednio.
2. 
Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operation Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.
3. 
Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) dla podmiotów poddanych certyfikacji zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 965/2012 określa dodatek I do załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012.
4. 
Wzór certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operation Certificate) w pozostałych przypadkach określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  25. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy.
2. 
Certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) zawiera dodatkowe specyfikacje dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego.
§  26. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organization) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określa załącznik I (część FCL) oraz załącznik VII (podczęść ATO) do rozporządzenia nr 1178/2011.
2. 
Wzór certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia lotniczego (ATO - Approved Training Organization) określa dodatek III do załącznika VI do rozporządzenia nr 1178/2011.
§  27. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określa załącznik III część 66 i załącznik IV część 147 do rozporządzenia nr 1321/2014.
2. 
Wzór certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014.
3. 
Wzór specyfikacji do certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014.
§  28. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CTO - Certified Training Organization) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§  29. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§  30. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o uzyskanie certyfikatu organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO - Air Traffic Controller Training Organization) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań:
1)
określa część ATCO.OR rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2015/340";
2)
określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.
2. 
Wzór certyfikatu organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO - Air Traffic Controller Training Organisation) określa dodatek 2 do załącznika II do rozporządzenia nr 2015/340.
§  31. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o uzyskanie certyfikatu organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO - Flight Information Service Personnel Training Organisation) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.
§  32. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu lotniska (ADRC - Aerodrome Certificate) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań:
1)
określa załącznik Va i w stosownych przypadkach załącznik Vb do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.) 3  , zwanego dalej "rozporządzeniem nr 216/2008" , oraz rozporządzenie nr 139/2014 - w odniesieniu do lotnisk, o których mowa w art. 4 ust. 3a rozporządzenia nr 216/2008 , ubiegających się o certyfikat, o którym mowa w art. 8a ust. 2 lit. a tego rozporządzenia;
2)
określają przepisy wydane na podstawie art. 59a ust. 5 ustawy - w odniesieniu do lotnisk posiadających zwolnienie, o którym mowa w art. 4 ust. 3b rozporządzenia nr 216/2008;
3)
określają przepisy wydane na podstawie art. 59a ust. 6 ustawy - w odniesieniu do lotnisk, dla których Prezes Urzędu wydał decyzję o ograniczonej certyfikacji.
2. 
W stosunku do lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają także przepisy wydane na podstawie art. 83, art. 85, art. 92 pkt 4 i 5 ustawy 4 .
3. 
Do lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się przepisów § 2 ust. 1 pkt 2, § 15-17, § 21, § 23 i § 41-46.
4. 
Dla lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wzór certyfikatu określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Dla lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wzór certyfikatu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. 
Dla lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wzór certyfikatu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  33. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu agenta obsługi naziemnej (AHAC - Airport Handling Agent Certificate) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określa art. 160 ust. 4 ustawy, a w przypadku obsługi materiałów niebezpiecznych także przepisy wydane na podstawie art. 153b ustawy odnoszące się do warunków dotyczących postępowania z materiałami niebezpiecznymi transportowanymi drogą lotniczą.
§  34. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu projektowania, produkcji i obsługi zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy.
§  35. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu podmiotu projektującego, produkującego i obsługującego statki powietrzne kategorii specjalnej zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 1 ustawy.
2. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu w zakresie obsługi technicznej i napraw statków powietrznych kategorii specjalnej, ich części i akcesoriów zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 53c ust. 1 ustawy.
3. 
Nieodłączną część certyfikatu projektowania, produkcji i obsługi stanowi zakres zatwierdzenia.
§  36. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA - Production Organization Approval) ocenie podlega spełnienie kryteriów i wymagań określonych w załączniku I część 21 do rozporządzenia nr 748/2012.
2. 
Wzór certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA - Production Organization Approval) określa dodatek X do załącznika I do rozporządzenia nr 748/2012.
§  37. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy albo załącznik I lub II do rozporządzenia nr 1321/2014.
2. 
Wzór certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia nr 1321/2014 określa dodatek V do załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014.
3. 
Wzór certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia nr 1321/2014 określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia nr 1321/2014.
4. 
Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia nr 1321/2014 określa dodatek V do załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014.
5. 
Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia nr 1321/2014 określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia nr 1321/2014.
§  38. 
1. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu podmiotu zarządzającego ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określają przepisy wydane na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy albo załącznik I do rozporządzenia nr 1321/2014.
2. 
Wzór certyfikatu podmiotu zarządzającego ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia nr 1321/2014 określa dodatek VI do załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014.
3. 
Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia nr 1321/2014 określa dodatek VI do załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014.
§  39. 
W stosunku do podmiotu wnioskującego o wydanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP - Air Navigation Service Provider) zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określa rozporządzenie Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 482/2008 i rozporządzenie (UE) 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23, z późn. zm.) 5 .
§  40. 
W stosunku do podmiotów wnioskujących o wydanie certyfikatów, o których mowa w § 24, § 32 ust. 1 pkt 2 i 3 i § 39, zakres i kryteria oceny spełniania wymagań określa dział IX ustawy i przepisy wydane na podstawie art. 187 i art. 189 ust. 2 i 3 ustawy, o ile mają zastosowanie na podstawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
3 Rozporządzenie nr 216/2008 utraciło moc ze skutkiem od dnia 11 września 2018 r. na podstawie art. 139 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1).
4 Art. 92 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze został zmieniony przez art. 1 pkt 57 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2019.235) i obecnie zawiera ustępy.
5 Rozporządzenie utraciło moc na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1), które stosuje się od dnia 2 stycznia 2020 r.