Rozdział 5 - Szczegółowy zakres i kryteria oceny spełniania wymagań w odniesieniu do poszczególnych rodzajów certyfikatów - Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.421

Akt utracił moc
Wersja od: 3 kwietnia 2013 r.

Rozdział  5

Szczegółowy zakres i kryteria oceny spełniania wymagań w odniesieniu do poszczególnych rodzajów certyfikatów

§  27.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań w odniesieniu do:
1)
samolotów - określonych w załączniku nr III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1);
2)
śmigłowców - określonych w przepisach JAR-OPS 3 (Zarobkowy przewóz lotniczy - śmigłowce), wprowadzonych do stosowania przepisami wydanymi na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
3)
szybowców i balonów - określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy.
2.
Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operation Certificate) uzupełnia się dodatkowymi specyfikacjami dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego, w których określa się warunki oraz ograniczenia uprawnień w nim określonych.
3.
Wzór certyfikatu, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  28.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy.
2.
Certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) uzupełnia się dodatkowymi specyfikacjami operacyjnymi dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego, w których zostaną określone warunki oraz ograniczenia uprawnień w nim określonych.
§  29.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organization) oraz certyfikatu kwalifikacji (FSTD - Flight Simulation Training Device) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w załączniku I (część FCL) oraz załączniku VII (podczęść ATO i podczęść FSTD) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011.
2.
Wzór certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia lotniczego (ATO - Approved Training Organization) określa dodatek III do załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.
3.
Wzór certyfikatu kwalifikacji (FSTD - Flight Simulation Training Device) określa dodatek IV do załącznika VI do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011.
§  30.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) ocenie podlega spełnienie wymagań określonych w załącznikach III i IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
2.
Wzór certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
3.
Wzór specyfikacji do certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
§  31.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu organizacji lub ośrodka szkolenia lotniczego (CTO - Certified Training Organization) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§  32.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu organizacji szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.
§  33.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization), z wyłączeniem działalności szkoleniowej w zakresie szkolenia członków personelu służb ruchu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej (FIS - Flight Information Service) oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service), ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w:
1)
rozporządzeniu Komisji (UE) nr 805/2011 z dnia 10 sierpnia 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 206 z 11.08.2011, str. 21);
2)
przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.
2.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization) wyłącznie w zakresie szkolenia członków personelu służb ruchu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej (FIS - Flight Information Service) oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service) ocenie podlega spełnienie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.
§  34.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu lotniska użytku publicznego (AC - Aerodrome Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań, które w odniesieniu do:
1)
certyfikatu lotniska, o którym mowa w § 4 pkt 7 lit. a, są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 5 ustawy;
2)
certyfikatu lotniska, o którym mowa w § 4 pkt 7 lit. b, są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 6 ustawy.
2.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu lotniska użytku publicznego (AC - Aerodrome Certificate) ocenie podlega także spełnianie wymagań dotyczących bezpiecznej eksploatacji lotniska zawartych w przepisach wydanych na podstawie:
1)
art. 83 ustawy - określających warunki eksploatacji lotnisk;
2)
art. 85 ustawy - dotyczących ratownictwa i gaszenia pożarów oraz planowania działań w sytuacjach zagrożenia na lotnisku;
3)
art. 92 pkt 4 ustawy - dotyczących ograniczania i usuwania przeszkód lotniczych;
4)
art. 92 pkt 5 ustawy - dotyczących pomocy wzrokowych dla oznakowania przeszkód lotniczych.
§  35.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu agenta obsługi naziemnej (AHAC - Airport Handling Agent Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w art. 160 ust. 4 ustawy, a w przypadku obsługi materiałów niebezpiecznych ocenie podlega także spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 153b ustawy.
§  36.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu projektowania, produkcji oraz obsługi ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy.
2.
Certyfikat projektowania, produkcji oraz obsługi uzupełnia się zakresem zatwierdzenia, w którym zostaną określone warunki oraz ograniczenia uprawnień określonych w tym certyfikacie.
§  37.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA Part-21) ocenie podlega spełnienie wymagań określonych w załączniku I (Part-21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.).
2.
Wzór certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA Part-21) określa dodatek X załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących.
§  38.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na wykonywanie działalności w zakresie wykonywania obsługi technicznej wyrobów lotniczych, części i akcesoriów ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy albo w załącznikach I lub II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
2.
Wzór certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek V do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
3.
Wzór certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
4.
Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek V do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
5.
Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
§  39.
1.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu podmiotu zarządzającego ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na wykonywanie działalności w zakresie zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy albo w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
2.
Wzór certyfikatu podmiotu zarządzającego ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek VI do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
3.
Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek VI do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.
§  40.
W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP - Air Navigation Service Provider) ocenie podlega spełnianie wymogów określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiającym wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 482/2008 i rozporządzenie (UE) 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23).
§  41.
W stosunku do pomiotów ubiegających się o uzyskanie certyfikatów, o których mowa w § 27, 34 i 40, ocenie podlega również spełnienie wymogów określonych w dziale IX ustawy i przepisach wydanych na podstawie art. 187 i art. 189 ust. 2 i 3, o ile mają zastosowanie na podstawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.