Budowa i wyposażenie zbiornikowców przewożących niebezpieczne ciekłe chemikalia luzem.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1975.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1996 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 31 grudnia 1974 r.
w sprawie budowy i wyposażenia zbiornikowców przewożących niebezpieczne ciekłe chemikalia luzem. *

Na podstawie art. 37 § 3 i art. 46 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r.Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
1.
Przepisy rozporządzenia dotyczą budowy i wyposażenia zbiornikowców, których stępkę położono lub przebudowę rozpoczęto po dniu wejścia w życie rozporządzenia, przewożących niebezpieczne ciekłe chemikalia luzem, przedstawiające:
1)
znaczny stopień zagrożenia pożarowego, większy niż stwarza ropa naftowa lub inne podobne produkty,
2)
znaczny stopień zagrożenia innego niż pożarowe lub występującego łącznie z pożarowym, a w szczególności zagrożenia zdrowia, skażenia wody lub powietrza.
2.
Zbiornikowce znajdujące się w eksploatacji należy dostosować do wymagań rozporządzenia w zakresie ustalonym dla danego zbiornikowca przez przedsiębiorstwo państwowe Polski Rejestr Statków oraz w terminie określonym przez właściwy urząd morski.
1.
Zbiornikowce dzielą się na trzy typy: I, II i III, w zależności od przeznaczenia do przewozu niebezpiecznych ciekłych chemikalii luzem, zwanych dalej "chemikaliami", wymagających odpowiednio stosowania maksymalnych, średnich i umiarkowanych środków zapobiegających wyciekaniu chemikalii w razie uszkodzenia zbiornikowca.
2.
Szczegółowe wymagania w zakresie budowy i wyposażenia zbiornikowców przewożących chemikalia określają:
1)
przepisy techniczne Polskiego Rejestru Statków,
2)
przepisy Kodu Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej (IMCO) w sprawie budowy i wyposażenia statków przewożących niebezpieczne chemikalia luzem, zwanego dalej "Kodem".
1.
Ładunki chemikalii należy na zbiornikowcu odpowiednio oddzielić od:
1)
pomieszczeń maszynowych i kotłowych,
2)
pomieszczeń mieszkalnych i służbowych,
3)
zbiorników wody pitnej,
4)
pomieszczeń, w których znajdują się środki spożywcze.
2.
Ładunki chemikalii reagujące niebezpiecznie między sobą należy odpowiednio oddzielić.
3.
Pompy, zawory i rurociągi na zbiornikowcu należy wyraźnie oznakować w sposób ułatwiający stwierdzenie ich przeznaczenia oraz określenie zbiorników przez nie obsługiwanych.
4.
Zbiornikowce przewożące chemikalia należy zaopatrzyć w odpowiednie wyposażenie przeciwpożarowe oraz odpowiednie wyposażenie ochronne, ratunkowe i przeciwpożarowe dla członków załogi.
Zbiornikowiec przewożący chemikalia należy zaopatrzyć w:
1)
informację o stanach załadowania i stateczności, zatwierdzoną - na wniosek armatora lub stoczni - przez Polski Rejestr Statków,
2)
informację załadowcy lub innej właściwej jednostki o ładunku, podającą:
a)
pełny opis właściwości fizycznych i chemicznych każdego przewożonego ładunku,
b)
plan rozmieszczenia ładunków na zbiornikowcu,
c)
sposób postępowania przy przeładunku, czyszczeniu zbiorników oraz przy odgazowywaniu i balastowaniu zbiorników,
d)
sposób postępowania w razie pożaru, rozlania się lub wyciekania chemikalii.
1.
W celu stwierdzenia, czy zbiornikowiec odpowiada warunkom wymaganym przy przewozie chemikalii, urząd morski przeprowadza inspekcję zbiornikowca w odstępach czasu nie przekraczających:
1)
2 lat - w odniesieniu do wyposażenia zbiornikowca,
2)
4 lat - w odniesieniu do konstrukcji zbiornikowca.
2.
W razie pozytywnego wyniku inspekcji zbiornikowca urząd morski wystawia "Świadectwo zdolności przewozowej niebezpiecznych ciekłych chemikalii luzem" według wzoru ustalonego przez urzędy morskie.
3.
Urząd morski przedłuża ważność świadectwa wymienionego w ust. 2, jeżeli zbiornikowiec nadal odpowiada wymaganym warunkom.
4.
Świadectwo wymienione w ust. 2 powinno określać:
1)
nazwę zbiornikowca,
2)
port macierzysty zbiornikowca,
3)
typ zbiornikowca,
4)
ładunki, które zbiornikowiec może przewozić,
5)
warunki przewozu,
6)
dozwolone przez urząd morski odstępstwa od wymaganych warunków.
5.
Świadectwo wystawione zbiornikowcowi innego państwa przez jego władze administracyjne będzie traktowane przez urząd morski tak jak świadectwo polskie.
Polski Rejestr Statków wyda polską wersję Kodu i będzie ją aktualizował w celu dostosowania do zmian i uzupełnień wydawanych przez IMCO.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
*Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 1 lipca 1996 r. na skutek zmiany ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. (Dz.U.96.6.39) zmieniającej nin. ustawę.