Rozdział 6 - Rewizja i próby wodne kotłów. - Budowa i ustawianie kotłów parowozowych i kotłów parowych ustawianych w wagonach kolejowych, jakoteż nadzór nad niemi.
Dz.U.1922.41.354
Akt utracił mocVI.
Rewizja i próby wodne kotłów.
Rewizja i próby wodne kotłów.
O ile zachodzi podejrzenie nieszczelności lub usterek pod otuliną na innej części kotła, lub pod częściami popielnika, to i tam należy otulinę zdjąć lub odchylić, lub zdjąć popielnik, celem umożliwienia należnego badania.
Przy rewizji należy: obejrzeć dokładnie osprzęt kotła i wszystkie dostępne i widoczne wewnątrz i zewnątrz części kotła, w celu ujawnienia pęknięć, wyżarć, przerdzawień, zerwań zespórek i wiązań, wzdęć ścian i podniebienia paleniska, zużycia płomieniówek, oraz określenia niezbędnych napraw. Po dokonaniu napraw należy je sprawdzić.
Gdyby rewizja powyższa wykazała, że stan kotła wymaga bardziej szczegółowego zbadania jego, to wówczas należy dokonać rewizji wewnętrznej.
Przed wewnętrzną rewizją kotłów należy: wyjąć płomieniówki, zdjąć otulinę kotła, ściany kotła starannie oczyścić wewnątrz z kamienia i zewnątrz z sadzy, kanały zaś z sadzy i popiołu.
Jeżeli stan kotła po dokonanych naprawach nie zapewnia bezpiecznej jego pracy do czasu normalnego terminu następnej rewizji wewnętrznej, rewidujący może wyznaczyć termin następnej rewizji kotła odpowiednio krótszy.
W ciągu całego czasu trwania próby ścianki kotła powinny ją wytrzymać bez wykazania nieszczelności; należy Je uważać za nieszczelne, jeżeli woda przenika w postaci innej, niż drobne krople rosy. Kocioł przy próbie wodnej nie powinien uledz odkształceniom stałym.
Przy próbie wodnej należy sprawdzić za pomocą manometru kontrolującego: manometr kotła i prawidłowość nadążenia zaworów bezpieczeństwa.