Bezpośrednia komunikacja towarowa pomiędzy Polską i Austrją.
Dz.U.1922.83.746
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 14 września 1922 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją.
Postanowienia przewozowe.
Postanowienia przewozowe.
Oprócz przedmiotów, wymienionych w par. 1 ust. (1) przepisów wykonawczych do art. 3 Konwencji Międzynarodowej, kolej nie przyjmuje do przewozu za bezpośredniemi międzynarodowemi listami przewozowemi przesyłek następujących:
Pod wyrażeniem "inne kosztowności" należy rozumieć przedmioty, które według postanowień obowiązujących dla komunikacji wewnętrznej uważane są za kosztowności w Polsce, Czechosłowacji albo Austrji.
Zalicza się do nich obecnie: w Polsce: wyroby złote, srebrne i platynowe, w Czechosłowacji: korale, towary złote, srebrne i platynowe, szczególnie kosztowne futra i filmy; w Austrji: wyroby ze złota, srebra, platyny, kamieni drogocennych i pereł prawdziwych, zegarki precyzyjne, tiule z czystego jedwabiu, aksamity z czystego jedwabiu i materje z czystego jedwabiu, farbowane wytłaczane albo haftowane, oraz wyroby z tych tiulów, aksamitów i materji, materje z czystego jedwabiu w deseniach, służące do pokrycia mebli, szczególnie kosztowne dywany, szczególnie kosztowne skórki i futra, mianowicie: bobry, lisy niebieskie, szenszyle, gronostaje, kuny, łasice kanadyjskie, wydry, karakuły, foki, wydry morskie, lisy srebrzyste, skunksy i sobole, oraz wyroby z nich; pióra strusie, marabucie i czaple (rajery) oraz wyroby z nich; olejek różany.
Zarządy kolejowe zastrzegają sobie w razie potrzeby zmianą spisu powyższego.
______
*) z wyjątkiem stacji kolei Wien-Aspang.
Petrovice ve Slezsku | (Piotrowice na Śląsku) |
Tĕšin | (Cieszyn) |
Zwardoń | |
Sucha Hora | |
Orlov na Slovensku | (Orłó wna Słowacczyźnie) |
Medzi Laborce | |
Ławoczne; |
Czeskosłowackie: | Austrjackie: |
Horní Dvořiště - Česky | Summerau, |
Heršlák | |
České Velenice | Gmünd Stadt |
Šatov | Unterretzbach |
Hevlin nad Dyji | Laa a. d. Thaya |
Novosedly-Drnoholec | Wildendurubach |
Břeclava | Bernhardsthal |
Devinska Nova Ves | Marchegg |
Bratislava Petrzelka | Kittsee |
w komunikacji bezpośredniej od i do stacji Wolnego Miasta Gdańska stacją przejściową Tczew.
W razie braku tych wskazówek nadawca ponosi odpowiedzialność zgodnie 2 art. 7 (1) konwencji międzynarodowej o przewozie towarów (Dz. U. R. P. 1922 r. № 76, poz. 685)
Kolej nie odpowiada za straty, powstałe wskutek niewłaściwego oznaczenia na liście przewozowym nazwy stacji przeznaczenia, albo nieuwzględnienia zakresu jej uprawnień przewozowych.
Przesyłki drobne powinny być przez nadawcę zaopatrzone w trwale i wyraźnie wypisaną nazwę stacji przeznaczenia oraz adres odbiorcy. Kolej może odmówić przyjęcia do przewozu przesyłki drobnej nie zaopatrzonej w żądane napisy, albo może je sama umieścić na przesyłce, pobierając za to opłatę, ustaloną w taryfie wewnętrznej kolei wysyłającej *).
Nadawca obowiązany jest dodać do listu przewozowego, oprócz dokumentów, dotyczących wypełnienia przepisów celnych, podatkowych lub policyjnych, dokumenty, wydane na prawo wwozu, przewozu tranzytem i wywozu przesyłki. Kolej nie ma obowiązku sprawdzania prawidłowości i dostateczności tych dokumentów.
Jeżeli się okaże brak, lub niedokładność dokumentów rzeczonych, przesyłka może być nieprzyjęta do przewozu. Gdy brak taki lub niedokładność zostanie stwierdzona dopiero w drodze, to dalszy przewóz może być wstrzymany, przesyłka zaś oddana do rozporządzenia nadawcy, który ponosi także wszelkie koszta, powstałe z tego powodu (np. składowe, postojowe, opłaty za przewóz powrotny w razie nie-przyjęcia przesyłki przez kolej sąsiednią i t. p.). W tym wypadku nie ma zastosowania termin wolny od składowego, placowego albo postojowego.
______
*) Uwaga. Za zaopatrzenie przesyłki (w zastępstwie nadawcy) w adres odbiorcy pobiera się na stacji polskiej od każdej sztuki przesyłki 25 jednostek taryfowych.
Przewoźne i inne opłaty oblicza się za wskazaną drogę przewozu od i do granicy państwa według taryf wewnętrznych, sąsiedzkich lub związkowych uczestniczących kolei.
W razie braku taryf bezpośrednich przy przejściu przesyłki z jednej kolei na drugą stosuje się te taryfy, które w dniu przejścia przesyłki na kolej sąsiednią obowiązują na stacji przejściowej. W tym wypadku szlaki kolejowe, położone na obszarze Wolnego Miasta Gdańska uważa się za koleje oddzielne.
Obciążanie przesyłek zaliczeniami i zaliczkami w gotowiźnie jest niedopuszczalne.
Termin dostawy ustalony w par. 6 przepisów wykonawczych do Konwencji Międzynarodowej przedłuża się o terminy dodatkowe, obowiązujące w Polsce, Czechosłowacji i Austrji na kolejach uczestniczących w przewozie.
Dodatkowe zlecenia nadawcy będą wykonywane, dopóki przesyłka nie przekroczyła granicy państwa wysyłającego.
Jeżeli przesyłka znajduje się już poza granicą tegoż państwa, może być uczynione przed wykupieniem listu przewozowego zlecenie dodatkowe tylko co do zmiany osoby odbiorcy na pierwotnej stacji przeznaczenia - o ile zlecenie dodatkowe nie jest uczynione według art. 18 lub 24 Konwencji Międzynarodowej.
Jeżeli wskutek przerw w ruchu kolejowym lub nadzwyczajnych przeszkód komunikacyjnych kolej zmuszona jest skierować przesyłki na drogę okólną, to przewoźne i inne należności oblicza się za drogę istotnie przebytą.
Ubezpieczenie dostawy jest niedopuszczalne.
Postanowienia taryfowe.
Postanowienia taryfowe.
O przydzieleniu takich wagonów decyduje ten Zarząd kolejowy, do którego taboru wagon ma być włączony.
Do wagonów prywatnych nie wolno właścicielowi ładować innych towarów, jak te, do których przewozu są przeznaczone. Wagonów takich nie wolno używać do przewozu, innych towarów jak te, które są wyszczególnione niżej w punkcie 9.
Wagonem próżnym rozporządza właściciel wagonu za pomocą listu przewozowego, który ma jako nadawca podpisać i przesłać na stacjo, nadania wagonu próżnego.
Zaświadczenie właściciela nie jest wymagano w tych wypadkach, kiedy odbiorca wagonu, wysłanego przez właściciela w stanie próżnym, nadaje go w stanie załadowanym na tej samej stacji, na którą przybył wagon próżny.
Przez czas trwania takiego przewozu zawiesza się prawo właściciela zarządzania wagonem. Nadawca jest uprawniony do dawania wszelkich dodatkowych zleceń, przewidzianych w artykule 15 K. M., o ile są one w granicach wyże) wymienionego rozporządzenia dopuszczalne.
na stacji polskiej - 7 jednostek taryfowych
na stacji austrjackiej zgodnie z umową, zawartą z Rządem austrjackim - 1.000 koron austrjackich.
Tak samo postępuje kolej w tych wypadkach, kiedy wagon prywatny próżny, przybyły pod naładunek, nie będzie w ciągu 8 dni po przybyciu nadany w stanie ładownym - o ile w tym terminie nie nadejdzie odmienne zlecenie właściciela.
Nie dotyczy to jednak wagonów, stojących na bocznicach prywatnych.
Za zaginięcie lub uszkodzenie wagonu, prywatnego albo za zaginięcie części składowych wagonu, kolej odpowiada wyłącznie na podstawie warunków umowy o zaliczeniu wagonu do taboru danej kolei.
Terminy, przewidziane w art. 33 i 36 K. M, nie mają zastosowania do wagonów prywatnych.
Roszczenia o odszkodowania wolno zgłaszać tylko właścicielowi wagonu i to tylko do zarządu kolei macierzystej:
A. Wagony-kotły prywatnych właścicieli.
Postanowienia taryfowe kolei wysyłającej określają, jakie towary wolno przewozić w wagonach-kotłach prywatnych właścicieli.
B. Inne wagony prywatnych właścicieli.
Do przewozu w innych wagonach prywatnych są dopuszczone:
piwo, oraz używane, próżne beczki od piwa, ryby, oraz woda do przewozu ryb, mięso świeże i świeżo bite zwierzęta domowe. Przewoźne za te towary oblicza się według taryf wewnętrznych kolei uczestniczących w przewozie.
Do próżnych wagonów prywatnych, nadanych jako przesyłki pośpieszne stosuje się postanowienia i taryfy kolei uczestniczących w przewozie.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Jednocześnie tracą. moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych;
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 listopada 1922 r. w przedmiocie uzupełnienia postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją (Dz.U.22.104.962) z dniem 30 listopada 1922 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 marca 1923 r. w przedmiocie uzupełnienia postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją (Dz.U.23.46.314) z dniem 30 kwietnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 1924 r. (Dz.U.24.40.434) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1924 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (7)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (3)
- Przewóz wagonów prywatnych w komunikacji bezpośredniej między stacjami polskich kolei państwowych, a stacjami kolei austrjackich.
- Zmiany i uzupełnienia rozporządzeń o przepisach przewozowych w bezpośredniej komunikacji towarowej między stacjami: a) kolei polskich i czesko-słowackich, b) kolei polskich i austrjackich.
- Bezpośrednia komunikacja towarowa między stacjami kolei polskich i austrjackich.