Bezpośrednia komunikacja towarowa pomiędzy Czechosłowacją a Rumunją przez Polskę.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.53.492

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lipca 1922 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 lipca 1922 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Czechosłowacją a Rumunją przez Polską.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu Ministrami Skarbu oraz Przemyślu i Handlu narządza się co następuje:
Pomiędzy stacjami kolei żelaznych czesko-słowackich a stacjami kolei żelaznych rumuńskich, przez linje kolejowe polskie, zaprowadza się z dniem 1 lipca 1922 r. bezpośrednią komunikację towarową na następujących warunkach ogólnych:

Przewóz przesyłek dokonywać się będzie na zasadzie postanowień Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi (Konwencji Berneńskiej) z dnia 14 października 1890 r. wraz z wszystkiemi uzupełnieniami oraz wspólnemi postanowieniami dodatkowemi, jednak z niżej wymienionemi postanowieniami szczegółowemi:

A. O ile stacja wysyłająca przyjęła przez pomyłkę list przewodowy bez przekładu, przewidzianego w art. 2 ust. (3) postanowień wykonawczych do art. 6 Konwencji Międzynarodowej, to zdawcza stacja graniczna obowiązana jest dokonać tego tłumaczenia. W tym razie kolej poczytywana będzie za mandatarjusza nadawcy, który ponosi odpowiedzialność za skutki niedokładnego lub mylnego tłumaczenia.

B. Nadawca winien wskazać drogę przewozu, podając w liście przewozowym stacje graniczne przejściowe z jednego państwa do drugiego. Listy przewozowe, nie zawierające tych danych, nie będą przyjmowane. Informacji co do stacji granicznych otwartych do przewozu udzielają stacje kolejowe nadawcze.

C. Konwojenci nie są dopuszczani do przewozu, z wyjątkiem osób towarzyszących przesyłkom zwierząt i taborowi, biegnącemu na własnych kołach.

D. Z przewozu są wyłączone:

a) złoto, platyna i srebro w sztabach proszku i wyrobach, pieniądze i monety ze szlachetnych metali oraz papiery wartościowe, dokumenty, drogie kamienie, perły prawdziwe, cenne koronki, cenne hafty i inne kosztowności, następnie dzieła sztuki jako to: malowidła, obrazy, posągi i przedmioty z bronzu, antyki o wartości artystycznej, przyczem do innych kosztowności zalicza się te przedmioty, które według obowiązujących postanowień dla wewnętrznej komunikacji są uważane jako takie w jednem z Państw, uczestniczących w komunikacji. Zaliczają się do nich obecnie:

(1). W Polsce: przedmioty, wymienione pod 1it. a).

(2). W Rzeczypospolitej Czechosłowackiej: oprócz wymienionych pod 1it. a), korale, wyroby ze złota i srebra i platyny, szczególnie cenne futra, filmy.

(3). W Rumunji: przedmioty, wymienione pod 1it. a).

b) Zwłoki.

E. Opłaty przewozowe oraz inne należności obliczane będą według taryf wewnętrznych i istniejących, ewentualnie taryf związkowych za wskazaną drogę przewozu.

Dla obliczania przewoźnego przy przejściu przesyłki z jednej kolei na inną miarodajne są taryfy, obowiązujące w dniu przejścia przesyłki. Przy przekartowaniu będą stosowane taryfy obowiązujące odnośne stacje w dniu przekartowania.

F. Przesyłki podlegają w obu kierunkach na przestrzeni do granicy rumuńskiej (Śniatyn-Załucze transito) obowiązkowemu ofrankowaniu, które obejmuje opłaty przewozowe, należności dodatkowe oraz koszta formalności celnych i wydatki w gotowiźnie.

Powstałe na przestrzeni od granicy polsko-rumuńskiej opłaty przewozowe i dodatkowe, celne oraz wydatki w gotowiźnie winny być przekazywane na odbiorcę.

W zależności od powyższego wydatki w gotowiźnie poczynione w drodze do granicy polsko-rumuńskiej, jak również opłaty celne i inne dodatkowe obciążają nadawcę; takież opłaty powstałe na przestrzeni od granicy polsko-rumuńskiej pobiera się od odbiorcy.

G. Jeżeli wskutek przerw w ruchu kolejowym lub nadzwyczajnych przeszkód komunikacyjnych koleje zmuszone będą przesyłać przesyłki drogą okólną to przewoźne oblicza się za drogę istotnie przebytą.

H. Do listu przewozowego oprócz dokumentów, dotyczących wypełnienia przepisów celnych, podatkowych lub policyjnych, nadawca obowiązany jest przedstawić dokumenty, wydawane na prawo wwozu, przewozu tranzytem i wywozu przesyłki. Kolej nie ma obowiązku sprawdzania dokładności i zupełności tych dokumentów.

Jeżeli się okaże brak lub niedokładność należnych dokumentów, wówczas może nastąpić odmowa przyjęcia przesyłki do przewozu. Gdy brak taki lub niedokładność zostanie stwierdzoną dopiero w drodze, to dalszy przewóz może być wstrzymany, przesyłka zaś oddaną do rozporządzenia nadawcy.

I. Obciążanie przesyłek zaliczeniami i zaliczkami w gotowiźnie jest niedopuszczalne.

J. Dodatkowe zlecenia nadawcy w myśl art. 15 Konwencji Międzynarodowej są dopuszczalne wówczas tylko, dopóki przesyłka nie przekroczyła granicy państwa.

Jeżeli przesyłka znajduje się już poza granicą państwa gdzie była nadaną, to zlecenie dodatkowe może być uczynione przed wykupieniem listu przewozowego przez odbiorcę tylko co do zmiany osoby odbiorcy - o ile zlecenie dodatkowe nie jest uczynione według art. 18 lub 24 Konwencji Międzynarodowej.

K. Do sądowego lub pozasądowego zgłoszenia roszczeń do kolei z powodu zaginięcia przesyłki braku wagi lub uszkodzenia, oraz przekroczenia terminu dostawy uprawniony jest, dopóki listu przewozowego nie wykupiono, tylko nadawca i to tylko do kolei nadawczej, po wykupieniu zaś listu przewozowego tylko odbiorca i to tylko do kolei odbiorczej.

L. Roszczenia o zwrot nadpłat może wnosić tylko ten, kto nadwyżkę zapłacił i to tylko do kolei, która nadwyżkę pobrała.

M. Ubezpieczenie dostawy jest niedopuszczalne.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.