Bezpośrednia komunikacja między stacjami polskiego Śląska Górnego, położonemi na północ i południe od węzła Bytomskiego, stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, i wreszcie pomiędzy stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, tranzytem przez Polski Śląsk Górny.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.115.920

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1925 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 października 1923 r.
o bezpośredniej komunikacji między stacjami polskiego Śląska Górnego, położonemi na północ i południe od węzła Bytomskiego, stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami polskiem, leżącemi poza Śląskiem Górnym, i wreszcie pomiędzy stacjami polskiemi, leżącemi poza Śląskiem Górnym, tranzytem przez Polski Śląsk Górny.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz art. 438 polsko-niemieckiej Konwencji Górnośląskiej (Dz. U. R. P. z r. 1922 № 44, poz. 371) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
Wobec ogłoszonego w Dz. U. R. P. № 110, poz. 877 rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z 22 października r. b., dotyczącego wprowadzenia z dniem 1 listopada r. b. na polskim Śląsku Górnym przepisów przewozowych i postanowień taryfowych polskiej "Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt Część I - V" oblicza się przewoźne za łączną odległość kilometryczną na zasadzie polskiej Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, część I, oraz Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych, części II -VII w komunikacji towarowej pomiędzy:
a)
stacjami północnej i południowej części polskiego Śląska Górnego (tranzytem przez węzeł Bytomski);
b)
stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami reszty Polski, o ile odnośne odcinki łączą się ze sobą w dawnych stacjach przejściowych Dziedzice, Oświęcim, Mysłowice," Sosnowiec Warszawski lub Herby Polskie (a więc z wyłączeniem komunikacji przez Kluczbork);
c)
stacjami, polskiemi (z wyłączeniem stacji polskiego Śląska Górnego i z wyłączeniem komunikacji przez Kluczbork) tranzytem przez polski Śląsk Górny (np. Bielsko-Częstochowa przez Dziedzice i Herby).
W wykazie odległości taryfowych zeszyt J znosi się "Dodatek B do arkusza: Zmiany zaszłe w czasie druku zeszytu J."
Wobec ogłoszonego w Dz. U. R. P. № 109, poz. 864 z r. 1923 rozporządzania Ministra Kolei Żelaznych z 12 października 1923 r. o wprowadzeniu na polskich kolejach górnośląskich postanowień taryfowych, zawartych w Części II-ej "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" oblicza się opłaty za przewóz za całkowitą odległość według tejże taryfy w komunikacjach:
a)
bezpośrednich między stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami reszty sieci polskich kolei państwowych przez stacje przejściowe: Dziedzice, Oświęcim, Mysłowice, Sosnowiec Warszawski i Herby Polskie bez udziału, względnie z udziałem odcinka niemieckich kolei górnośląskich węzła Bytomskiego;
b)
tranzytowych między Polską, względnie Gdańskiem a Polską przez Bytom-Kluczbork, między Polską, wzgl. Gdańskiem a Śląskiem przez Kluczbork-Bytom, wzgl. tylko przez Kluczbork, oraz między Polską a Polską przez polski Śląsk Górny (Katowice-Dziedzice).
Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych, wyszczególnione w Dziale D rozdziale 1-ym, Części II Taryfy, wymienionej wyżej w par. 3, stosuje się wyłącznie w komunikacjach bezpośrednich między stacjami polskiego Śląska Górnego a stacjami reszty sieci polskich kolei państwowych bez udziału odcinka niemieckich kolei górnośląskich węzła Bytomskiego, oraz w komunikacji tranzytowej między Polską a Polską przez polski Śląsk Górny (Dziedzice-Katowice).
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 listopada 1923 r.

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z 22 lutego 1923 r. o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowo-bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę kolei obszaru W. M. Gdańska), ogłoszona w Dz. U. R. P. z 1923 r., № 19, poz. 129.

1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 lutego 1925 r. (Dz.U.25.17.124) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1925 r.