§ 2. - Bezpieczny przewóz rud, koncentratów i ładunków podobnych luzem na statkach morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1975.1.6

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1996 r.
§  2.
1.
Statek morski przewożący rudy, koncentraty i ładunki podobne luzem należy zaopatrzyć w "Plan załadowania ładunków masowych", zatwierdzony na wniosek armatora lub stoczni przez przedsiębiorstwo państwowe Polski Rejestr Statków na zasadach określonych w przepisach tego przedsiębiorstwa.
2.
W "Planie załadowania ładunków masowych" zamieszcza się informacje dotyczące:
1)
rozmieszczenia ładunków masowych na statku, które nie powinno powodować przeciążenia konstrukcji statku,
2)
stateczności statku oraz sposobu postępowania zmierzającego do utrzymania odpowiedniej stateczności w czasie podróży,
3)
ogólnych środków ostrożności dotyczących bezpieczeństwa statku, ludzi i ładunku.
3.
Statek przewożący koncentraty rud należy zaopatrzyć, oprócz dokumentu wymienionego w ust. 1, w zaświadczenia wydane przez właściwe laboratoria kontrolne, stwierdzające:
1)
największą dopuszczalną wilgotność koncentratu w czasie transportu (transportową granicę wilgoci koncentratu), określoną odpowiednio do stosowanej techniki produkcji,
2)
wilgotność koncentratu w chwili ładowania na statek.
4.
Zaświadczenie wymienione w ust. 3 pkt 2 należy uzupełnić oświadczeniem załadowcy stwierdzającym, że zawiera dane dotyczące przeciętnej zawartości wilgoci w chwili wydania zaświadczenia.
5.
Koncentraty o wilgotności większej niż ustalona w trybie ust. 3 pkt 1 mogą być przewożone tylko na statkach wyposażonych w specjalne urządzenia uznane przez Polski Rejestr Statków, co powinno być potwierdzone w dokumencie wymienionym w § 2 ust. 1.
6.
"Plan załadowania ładunków masowych", wydawany przez upoważnione władze innych państw, będzie uznawany przez właściwy urząd morski za równorzędny z planem zatwierdzonym przez Polski Rejestr Statków.