Rozdział 4 - Inspekcje i dokumenty bezpieczeństwa statku - Bezpieczeństwo żeglugi statków morskich i bezpieczeństwo życia na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.132.879

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1999 r.

Rozdział  4

Inspekcje i dokumenty bezpieczeństwa statku

§  33.
W zakresie bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu statki podlegają inspekcjom: wstępnym, okresowym, dorywczym i kontrolnym, z tym że w zakresie zarządzania bezpieczną eksploatacją armatorzy i statki podlegają inspekcjom wstępnym i okresowym oraz dla potwierdzenia dokumentów bezpieczeństwa.
§  34.
1.
Inspekcje wstępne i okresowe obejmują swym zakresem całokształt stanu bezpieczeństwa statku i mają na celu stwierdzenie, czy statek posiada ważne dokumenty instytucji klasyfikacyjnej, o których mowa w § 11, w zakresie budowy: statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia oraz czy jego stan odpowiada wszystkim wymaganiom w zakresie całokształtu bezpieczeństwa statku.
2.
Inspekcje wstępne i okresowe w zakresie zarządzania bezpieczną eksploatacją mają na celu stwierdzenie, czy armator i jego statek odpowiadają wymaganiom określonym w Konwencji SOLAS i Kodeksie zarządzania bezpieczeństwem.
§  35.
Inspekcje dorywcze obejmują swoim zakresem wybrane elementy bezpieczeństwa statku bądź też całokształt stanu bezpieczeństwa statku w celu stwierdzenia, czy stan statku i jego stałych urządzeń i wyposażenia nie uległ zmianom w takim zakresie, że może to spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa statku, ładunku, pasażerów i załogi. Inspekcje dorywcze, obejmujące swoim zakresem całokształt bezpieczeństwa statku, mogą być uznane przez organ inspekcyjny za inspekcje okresowe.
§  36.
Inspekcje kontrolne mogą obejmować swoim zakresem elementy bezpieczeństwa statku w stopniu, w jakim organ inspekcyjny uzna to za konieczne w celu stwierdzenia, czy:
1)
statek posiada ważne dokumenty bezpieczeństwa i zaświadczenia instytucji klasyfikacyjnej dotyczące budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia,
2)
stałe urządzenia i wyposażenie statku są w stanie zapewniającym ich sprawne działanie,
3)
od czasu wydania dokumentów bezpieczeństwa nie zaszły zmiany w stanie technicznym: kadłuba, stałych urządzeń i wyposażeniu oraz czy nie miały miejsca uszkodzenia wpływające na stan bezpieczeństwa statku,
4)
przestrzegane są inne wymagania z zakresu bezpieczeństwa statku, określone w § 1 ust. 2 i § 12.
§  37.
1.
Statki o obcej przynależności, przebywające w porcie lub na redzie portu polskiego, mogą być poddane inspekcji kontrolnej dyrektora urzędu morskiego.
2.
Inspekcja statku o obcej przynależności obejmuje:
1)
potwierdzenie zgodności wyposażenia i urządzeń statku z wymaganiami Konwencji SOLAS,
2)
potwierdzenie zgodności stanu załogi z certyfikatem bezpiecznej obsługi,
3)
potwierdzenie zasadniczej charakterystyki statku ze świadectwem pomiarowym,
4)
stwierdzenie, czy statek posiada ważne dokumenty bezpieczeństwa,
5)
wszystkie inne wymagania wynikające z umów i porozumień międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu.
§  38.
Przy przeprowadzaniu inspekcji statku powinien być obecny kapitan statku lub wyznaczony przez niego zastępca.
§  39.
1.
Statek lub armator zgłoszony do inspekcji wstępnej oraz okresowej powinien być przygotowany do sprawnego jej przeprowadzenia.
2.
W przypadku inspekcji dorywczej przeprowadzonej na żądanie właściciela, armatora lub kapitana statku przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  40.
Podczas inspekcji organowi inspekcyjnemu należy przedstawić dokumenty instytucji klasyfikacyjnej jako dowód dopełnienia wymagań w zakresie: budowy, stałych urządzeń i wyposażenia.
§  41.
1.
W razie stwierdzenia lub uzasadnionego podejrzenia, że stan statku, jego stałych urządzeń lub wyposażenia nie odpowiada stanowi stwierdzonemu w dokumentach instytucji klasyfikacyjnej, organ inspekcyjny rozszerza odpowiednio zakres inspekcji i zawiadamia o tym instytucję klasyfikacyjną oraz może zażądać od instytucji klasyfikacyjnej przeprowadzenia ponownego przeglądu.
2.
Z każdej przeprowadzonej inspekcji organ inspekcyjny sporządza protokół, którego kopie otrzymuje kapitan statku i armator.
3.
W razie negatywnego wyniku inspekcji, organ inspekcyjny powiadamia armatora statku, a w odniesieniu do statku o obcej przynależności - konsula państwa, którego banderę statek podnosi, IMO oraz organ, który wydał dokumenty bezpieczeństwa statku, o wszystkich okolicznościach, jakie złożyły się na negatywny wynik inspekcji.
§  42.
Organ inspekcyjny na podstawie wyników inspekcji wydaje polecenia i zalecenia pokontrolne dla armatora i kapitana statku. Wykonanie poleceń powinno być zgłoszone na piśmie organowi inspekcyjnemu, który je wydał, w ustalonym przez niego terminie.
§  43.
1.
W razie pozytywnego wyniku inspekcji wstępnej lub okresowej, organ inspekcyjny wydaje dokumenty bezpieczeństwa statku lub potwierdza ich ważność.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również w razie uznania przez organ inspekcyjny inspekcji dorywczej za inspekcję okresową.
§  44.
1.
Konsul może, bez przeprowadzenia inspekcji, przedłużyć jednorazowo dokumenty bezpieczeństwa statku na okres do trzech miesięcy od daty ich wygaśnięcia, w celu dopłynięcia statku do portu, w którym może być przeprowadzona inspekcja.
2.
O każdym przypadku przedłużenia ważności dokumentów bezpieczeństwa statku konsul powiadamia dyrektora urzędu morskiego, właściwego dla portu macierzystego statku.
3.
Konsul może w szczególnych przypadkach, w uzgodnieniu z dyrektorem urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku, zlecić organowi inspekcyjnemu państwa, w którego porcie statek przebywa, przeprowadzenie inspekcji statku związanej z wydaniem lub potwierdzeniem dokumentów bezpieczeństwa statku.
§  45.
1.
Statki określone w § 13 ust. 1 obowiązane są odpowiednio posiadać następujące dokumenty bezpieczeństwa przewidziane w Konwencji SOLAS i związanych z nią kodeksach:
1)
świadectwo pasażerskie,
2)
certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego,
3)
certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego,
4)
certyfikat bezpieczeństwa wyposażenia statku towarowego,
5)
certyfikat bezpieczeństwa radiowego statku towarowego,
6)
certyfikat zwolnienia,
7)
certyfikat bezpiecznej obsługi,
8)
certyfikat zdolności do przewozu stałych ładunków masowych,
9)
certyfikat zdolności dla statku przewożącego materiały niebezpieczne,
10)
certyfikat konstrukcji i wyposażenia statku dynamicznie unoszonego,
11)
pozwolenie eksploatacji statku dynamicznie unoszonego,
12)
certyfikat bezpieczeństwa statku specjalistycznego,
13)
certyfikat zarządzania bezpieczeństwem,
14)
tymczasowy certyfikat zarządzania bezpieczeństwem.
2.
Armator statku, o którym mowa w § 13 ust. 1, obowiązany jest posiadać dokument zgodności albo tymczasowy dokument zgodności, określony w Kodeksie zarządzania bezpieczeństwem. Kopia dokumentu powinna znajdować się na statku.
3.
Statki inne niż wymienione w § 13 ust. 1 obowiązane są posiadać odpowiednio:
1)
kartę bezpieczeństwa, którą wydaje się na okres nie dłuższy niż 60 miesięcy,
2)
kartę bezpieczeństwa na jednorazową lub próbną podróż,
3)
kartę bezpieczeństwa typu "Ł", którą wydaje się dla statków małych o prostej budowie na okres nie dłuższy niż ważność dokumentów instytucji klasyfikacyjnej.
4.
Wzory dokumentów bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz kart bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 3, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  46.
1.
Dokumenty bezpieczeństwa, których okres ważności przekracza 12 miesięcy, podlegają potwierdzeniu w okresach rocznych. Podstawą potwierdzenia jest pozytywny wynik inspekcji dla potwierdzenia dokumentu bezpieczeństwa.
2.
Dokument bezpieczeństwa traci ważność przed upływem okresu, na który został wystawiony, jeżeli:
1)
na statku zaszły zmiany zagrażające jego bezpieczeństwu,
2)
utracił ważność odpowiedni dokument instytucji klasyfikacyjnej, stwierdzający stan technicznego bezpieczeństwa statku,
3)
nie zostało dokonane roczne potwierdzenie ważności dokumentu.
§  47.
Statki odbywające podróż próbną mogą otrzymać dokumenty bezpieczeństwa wymienione w § 45 ust. 1, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych dla statków odbywających żeglugę międzynarodową.
§  48.
1.
Dokumenty bezpieczeństwa statku wydaje się w trzech egzemplarzach z przeznaczeniem dla: statku, armatora i dyrektora urzędu morskiego.
2.
Dokumenty bezpieczeństwa statku oraz dokumenty instytucji klasyfikacyjnej lub ich poświadczone kopie powinny znajdować się stale na statku i być zawsze dostępne dla organu inspekcyjnego.
§  49.
1.
Statki pasażerskie powinny posiadać dodatkowo aktualny wykaz ograniczeń żeglugi sporządzony zgodnie z postanowieniami konwencji SOLAS przez PRS.
2.
Wymagania określone w ust. 1 w odniesieniu do statków wybudowanych przed dniem 1 stycznia 1997 r. powinny być spełnione nie później niż podczas pierwszego przeglądu okresowego.