Rozdział 3 - Szczegółowe wymagania pozatechnicznego bezpieczeństwa statku - Bezpieczeństwo żeglugi statków morskich.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1987.32.171
Akt utracił moc Wersja od: 7 lutego 1996 r.
Rozdział 3
Szczegółowe wymagania pozatechnicznego bezpieczeństwa statku
Szczegółowe wymagania pozatechnicznego bezpieczeństwa statku
1.
Środki i urządzenia ratunkowe.
Środki i urządzenia ratunkowe.
§ 8.
1.
Statki pasażerskie oraz inne statki o pojemności brutto 500 RT i powyżej, z wyjątkiem statków rybackich odbywające żeglugę międzynarodową powinny być wyposażone - zgodnie z wymaganiami konwencji - w:1)
łodzie ratunkowe,2)
łodzie ratownicze,3)
tratwy ratunkowe,4)
pasy ratunkowe,5)
ubrania ratunkowe,6)
środki ochrony cieplnej,7)
sygnały optyczne,8)
inne środki i urządzenia ratunkowe.2.
Statki inne niż wymienione w ust. 1 powinny być wyposażone w środki i urządzenia ratunkowe określone w rozporządzeniu.3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do ilości środków i urządzeń ratunkowych, sposobu ich instalowania, rozmieszczenia oraz ich wyposażenia.4.
Wszystkie znajdujące się na statku środki i urządzenia ratunkowe oraz przedmioty stanowiące ich wyposażenie muszą być utrzymywane w należytym stanie technicznym i w stałej gotowości do użycia w razie nagłej potrzeby, zarówno przed wyjściem statku w morze, jak i przez cały czas trwania podróży.5.
Niezależnie od przepisów ust. 1 statki odbywające podróże poza rejon żeglugi przybrzeżnej, o pojemności brutto poniżej 3000 RT, powinny być wyposażone w ubrania ratunkowe, zgodne z wymaganiami konwencji, dla każdej osoby znajdującej się na statku. Ubranie ratunkowe może zastępować pas ratunkowy, jeśli spełnia wymagania konwencji odnośnie do pasów ratunkowych.§ 9.
1.
Pod względem wyposażenia statków wymienionych w § 8 ust. 2 w środki i urządzenia ratunkowe rozróżnia się następujące kategorie statków:1)
kategoria A1 - statki pasażerskie odbywające podróże w żegludze przybrzeżnej,2)
kategoria A2 - statki pasażerskie odbywające podróże w żegludze osłoniętej,3)
kategoria A3 - statki pasażerskie uprawiające żeglugę portową,4)
kategoria B - statki towarowe,5)
kategoria C1 - statki rybackie o długości powyżej 75 m, wliczając w to statki, które przetwarzają swoje połowy,6)
kategoria C2 - statki rybackie o długości 75 m i poniżej, wliczając w to statki, które przetwarzają swoje połowy,7)
kategoria D - statki specjalistyczne o pojemności brutto poniżej 500 RT.2.
Ilość, rodzaj i rozmieszczenie środków i urządzeń ratunkowych dla poszczególnych kategorii statków określają urzędy morskie. Urzędy morskie określają ponadto rodzaj przedmiotów stanowiących wyposażenie środków ratunkowych dla poszczególnych kategorii statków określonych w ust. 1 oraz minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla tych statków.3.
Ilekroć wyposażenie w środki ratunkowe uzależnia się od długości statku, należy przyjąć za podstawę długość rejestrową z dopuszczalną tolerancją w granicach ca 20 cm.2.
Obsada łodzi i tratw ratunkowych
Obsada łodzi i tratw ratunkowych
§ 10.
1.
Niezależnie od wymagań dotyczących kwalifikacji załóg określonych odrębnymi przepisami na każdym statku wszyscy członkowie załogi powinni być przeszkoleni w zakresie indywidualnych technik ratunkowych.2.
Przeszkolenie, o którym mowa w ust. 1, przeprowadzają ośrodki szkolenia ratownictwa morskiego powołane przez Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej lub inne ośrodki określone przez Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej, realizujące ten sam program szkolenia. Ośrodki te wydają zaświadczenia o odbyciu przeszkolenia według wzoru stanowiącego załącznik nr 1.3.
W składzie załogi każdego statku powinna znajdować się określona liczba osób posiadających kwalifikacje do obsługi oraz kierowania łodziami i tratwami ratunkowymi.4.
Dowodem posiadania kwalifikacji wymienionych w ust. 3 jest dyplom oficerski w specjalności pokładowej lub świadectwo ratownika.5.
Przeszkolenie członków załóg statków, o którym mowa w ust. 1, powinno być przez członków załóg statków cyklicznie powtarzane co 5 lat od daty wydania zaświadczenia o odbyciu poprzedniego przeszkolenia.§ 11.
1.
Minimalna liczba osób posiadających kwalifikacje przewidziane w § 10 ust. 3 dla każdej znajdującej się na statku łodzi ratunkowej wynosi dla nośności łodzi:1)
do 40 osób - 2,2)
od 41 do 61 osób - 3,3)
od 62 do 85 osób - 4,4)
powyżej 85 osób - 5.2.
Dla każdej łodzi ratunkowej powinien być wyznaczony kierownik łodzi i jego zastępca. Kierownictwo łodzi ratunkowej powinno być powierzone oficerowi pokładowemu lub osobie posiadającej świadectwo ratownika.3.
Do obsługi każdej łodzi motorowej powinien być przydzielony członek załogi znający obsługę silnika.§ 12.
1.
Do obsługi każdej tratwy ratunkowej kapitan statku wyznacza co najmniej jednego członka załogi posiadającego kwalifikacje przewidziane w § 10 ust. 4. W razie wyznaczenia do obsługi tratwy ratunkowej więcej niż jednego członka załogi, kapitan wyznacza kierownika tratwy.2.
Urząd morski może, mając na względzie charakter podróży, liczbę osób na statku i rodzaj statku, zezwolić na wyznaczenie na kierowników tratw ratunkowych zamiast osób o kwalifikacjach określonych w § 10 ust. 4 osoby posiadające kwalifikacje wskazane w § 10 ust. 1.§ 13.
Świadectwo ratownika może być wydane osobie, która:1)
odpowiada warunkom zdrowotnym wymaganym od osób zatrudnionych na statkach, stwierdzonym ważnym świadectwem lekarskim, wydanym w przepisanym trybie,2)
posiada co najmniej 12-miesięczną praktykę pływania,3)
odbyła przeszkolenie w zakresie indywidualnych technik ratunkowych zgodnie z § 10 ust. 2,4)
zdała egzamin na świadectwo ratownika.§ 14.
1.
Egzamin na świadectwo ratownika przeprowadza komisja egzaminacyjna dla marynarzy i rybaków działająca przy urzędach morskich.2.
Egzamin na świadectwo ratownika obejmuje sprawdzenie wiadomości teoretycznych w zakresie czynności, jakie należy podjąć w różnych stanach zagrożenia statku (zderzenie, pożar, zatonięcie) oraz umiejętności praktycznych w powyższych sytuacjach zgodnie z konwencją.§ 15.
1.
Świadectwo ratownika wydaje urząd morski.2.
Wzór świadectwa ratownika określa załącznik nr 2.3.
Urzędy morskie prowadzą ewidencję wydanych świadectw ratownika.§ 16.
Świadectwa ratownika posiadane przez członków załogi statku pasażerskiego powinny znajdować się u kapitana statku i na żądanie organu inspekcyjnego być okazywane wraz z imiennym wykazem:1)
oficerów pokładowych,2)
osób posiadających świadectwo ratownika.3.
Środki sygnałowe, urządzenia nawigacyjne i radiowe
Środki sygnałowe, urządzenia nawigacyjne i radiowe
§ 17.
1.
Statek morski uprawiający żeglugę międzynarodową powinien być wyposażony w:1)
kompas magnetyczny i żyroskopowy,2)
echosondę i sondę ręczną,3)
chronometr i sekundomierz,4)
radar,5)
radiopławę awaryjną,6)
radiotelefon UKF,7)
stację radiotelefoniczną,8)
latarnie sygnałowo-pozycyjne,9)
dzwon, gong i przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych,10)
komplet sygnałów optycznych,3.
Znajdujące się na statku środki sygnałowe, urządzenia nawigacyjne i radiowe, sposób ich zainstalowania i rozmieszczenia powinny odpowiadać wymaganiom określonym w rozporządzeniu i przepisom wydawanym przez PRS.4.
Wyposażenie radiowe środków ratunkowych i wyposażenie do łączności dwukierunkowej dla jednostek ratunkowych należy przechowywać na statku w dobrym stanie technicznym i gotowości do umieszczenia w środkach ratunkowych.§ 18.
1.
Statki o pojemności brutto mniejszej niż 200 RT należy wyposażyć w reflektory radarowe. Wymagania w zakresie budowy i instalowania reflektorów radarowych na statkach określa PRS.2.
Urząd morski może wymagać zainstalowania reflektorów radarowych na statkach o pojemności brutto powyżej 200 RT, jeżeli ze względu na bezpieczeństwo żeglugi uzna to za konieczne.§ 19.
1.
Statki powinny być wyposażone w aktualne i niezbędne do prowadzenia nawigacji zestawy map morskich, wydawnictw i podręczników nawigacyjnych oraz w przybory nawigacyjne.2.
Minimalny zestaw wydawnictw i podręczników nawigacyjnych oraz przyborów nawigacyjnych określają urzędy morskie.4.
Urządzenia do podejmowania pilota morskiego.
Urządzenia do podejmowania pilota morskiego.
§ 20.
1.
Statki odbywające podróże morskie, w czasie których zachodzi prawdopodobieństwo korzystania z usług pilota morskiego, powinny być wyposażone w urządzenia do podejmowania pilota zgodnie z konwencją.3.
Urządzenie do podejmowania pilota powinno być utrzymane w stałej gotowości do użycia.4.
Umocowanie urządzenia do podejmowania pilota, wejście pilota na statek i jego zejście ze statku powinien nadzorować oficer służby pokładowej.5.
Alarmy i ćwiczenia
Alarmy i ćwiczenia
§ 21.
1.
Na statkach obowiązują następujące alarmy:1)
alarm opuszczenia statku,2)
alarm pożarowy,3)
alarm innych zagrożeń.2.
Ustala się następujące sygnały alarmów:1)
sygnał alarmu opuszczenia statku stanowi siedem lub więcej krótkich dźwięków z następującym po nich jednym dźwiękiem długim: (........-), (........-), (........-),2)
sygnał alarmu pożarowego stanowią dwa krótkie dźwięki z następującym po nich jednym dźwiękiem długim: (..-), (..-), (..-),3)
sygnał alarmu innych zagrożeń stanowią dwa krótkie dźwięki z następującymi po nich dwoma długimi dźwiękami, a następnie znów dwa krótkie dźwięki: (..--..), (..--..), (..--..).3.
Na każdym statku powinien znajdować się aktualny rozkład alarmowy, określający sygnały alarmowe, ich charakterystykę oraz sposób postępowania i obowiązki członków załogi na wypadek alarmu.4.
Na statku, na którym znajdują się pomieszczenia dla pasażerów, powinny znajdować się również, sporządzone w odpowiednich językach, tablice informacyjne dla pasażerów określające:1)
sygnały alarmowe i ich charakterystykę,2)
sposób zachowania się pasażerów na wypadek ogłoszenia alarmu,3)
sposób zakładania pasa ratunkowego lub ubrania ratunkowego.§ 22.
1.
W celach szkoleniowych przeprowadza się na statkach alarmy ćwiczebne dla załogi oraz próbne dla pasażerów.2.
Alarmy ćwiczebne i próbne w odróżnieniu od alarmów rzeczywistych ogłasza się po uprzednim zawiadomieniu pasażerów lub załogi o terminie ich przeprowadzenia.3.
Ćwiczebne alarmy opuszczenia statku i pożarowy należy przeprowadzać:1)
na statkach pasażerskich i towarowych odbywających podróże międzynarodowe - w terminach i na zasadach zgodnych z konwencją,2)
na statkach w żegludze portowej, osłoniętej i przybrzeżnej - zgodnie z instrukcją w sprawie alarmów, opracowaną przez armatora,3)
na pozostałych statkach - w odstępach nie przekraczających jednego miesiąca oraz każdorazowo po wyjściu z portu, jeżeli skład załogi uległ zmianie w ponad 50%,4)
na wszystkich statkach - w odstępach nie przekraczających 3 miesięcy w porze nocnej.4.
Ćwiczebny alarm innych zagrożeń należy przeprowadzać co najmniej raz na 3 miesiące. Tematem ćwiczeń powinny być przemiennie pozostałe zagrożenia statku (awaryjne, gazowe, chemiczne itp.) zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.§ 23.
1.
Szczegółowe instrukcje alarmowe dla poszczególnych statków opracowują armatorzy na podstawie wytycznych wydanych przez urzędy morskie. Instrukcje te wymagają zatwierdzenia przez właściwy terytorialnie urząd morski.2.
Ilość i rodzaj sprzętu awaryjnego do likwidowania przecieków i ratowania statku przed zatonięciem określają urzędy morskie.6.
Ochrona przeciwpożarowa
Ochrona przeciwpożarowa
§ 24.
Statek należy wyposażyć w przenośny sprzęt pożarniczy, zwany dalej "sprzętem pożarniczym".§ 25.
1.
Sprzęt pożarniczy przeznaczony do wyposażenia statków powinien odpowiadać przepisom wydawanym przez PRS.2.
Konstrukcje zabezpieczenia przeciwpożarowego statków oraz ich wyposażenie w stałe urządzenia i instalacje gaśnicze określa PRS.3.
Szczegółowe zasady ustalania normatywów wyposażenia statków w sprzęt pożarniczy określają odrębne przepisy.§ 26.
1.
Rodzaj, ilość i rozmieszczenie sprzętu pożarniczego na statku ustala urząd morski przy zatwierdzaniu planu obrony przeciwpożarowej.2.
Plan obrony przeciwpożarowej powinien być:1)
wywieszony w miejscu widocznym i ogólnie dostępnym, a jego kopia przechowywana przez kapitana statku wraz z innymi dokumentami; dodatkowy egzemplarz planu powinien być przechowywany w pojemniku umieszczonym i oznakowanym zgodnie z konwencją jako plan dla lądowych straży pożarnych.2)
na statkach w żegludze krajowej sporządzony w języku polskim, a pojemnik oznakowany również w tym języku.§ 27.
1.
Sprzęt pożarniczy powinien być:1)
używany wyłącznie do akcji gaśniczych i ratowniczych oraz do celów szkoleniowych,2)
utrzymywany w należytym stanie technicznym i w gotowości do natychmiastowego użycia podczas podróży i postoju statku w porcie.2.
Utrzymywanie sprzętu pożarniczego w należytym stanie technicznym i w gotowości do użycia podlega kontroli organu inspekcyjnego.§ 28.
1.
Na każdym statku wszyscy członkowie załogi powinni być przeszkoleni w zakresie ochrony przeciwpożarowej, a ewidencja dotycząca odbycia przeszkolenia powinna znajdować się u kapitana statku i być okazywana na żądanie organu inspekcyjnego.2.
Szkolenie pożarnicze członków załóg statków oraz tryb wydawania zaświadczeń określają odrębne przepisy.